Προτάσεις του Άρη Μπιτσώρη. Προς τον Πολιτιστικό Σύλλογο Μπαμπίνης

 


Αγαπητοί συγχωριανοί, ανταποκρινόμενος στην προτροπή του Δ.Σ. του Συλλόγου μας  που περιέχεται στην ανακοίνωση της 18ης Αυγούστου 2021 με την παρακάτω διατύπωση:

    Καλούμε τα μέλη και τους φίλους να μας στείλουν στο e-mail του Συλλόγου μας pamplekis2002@gmail.com τυχόν λάθη μας, παραλείψεις, αλλά και προτάσεις, (με ονοματεπώνυμο).. έστειλα κι εγώ, όπως και άλλα μέλη, τις παρακάτω προτάσεις τις οποίες είχα ετοιμάσει για τη Γενική Συνέλευση της 12ης Αυγούστου.

    Σύμφωνα με το άρθρο 6 παράγραφος 1 η Γενική Συνέλευση είναι το κυρίαρχο όργανο του Σωματείου και ως εκ τούτου αυτή και μόνο αυτή μπορεί να λάβει απόφαση περί απαρτίας, αναβολής μετάθεσης, εξουσιοδότησης .... και σύμφωνα με το άρθρο 9 η Γενική Συνέλευση εγκρίνει τον προϋπολογισμό και καταρτίζει τον προγραμματισμό δράσεως και τα γενικά πλαίσια μέσα στα οποία αναπτύσονται οι πρωτοβουλίες του Διοικητικού Συμβουλίου.


Για τυχόν απορίες και διευκρινίσεις σχετικά με τις προτάσεις μου μπορείτε να επικοινωνήσετε τηλεφωνικά μαζί μου στο 6938552382, στο mail: aris_bitsoris@yahoo.gr και στο facebook θα με αναζητήσετε ως Aris Bits.



ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ   ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΝΙΚΗ  ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ 12ης Αυγούστου  2021


ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗ


    Το 2022 συμπληρώνονται 20 χρόνια από την ίδρυση του Συλλόγου μας και είναι ευκαιρία να αναδείξουμε την προσωπικότητα του Χριστόδουλου Παμπλέκη του οποίου το όνομα φέρει ο σύλλογος.

    Προτείνω, λοιπόν, να διοργανώσουμε ένα συνέδριο με θέμα:


ΜΠΑΜΠΙΝΗ - Χριστόδουλος Παμπλέκης, Απάνω Χώρα, Μονή Πόρτας.


    Το συνέδριο (υπό μορφή διημερίδας) θα περιλαμβάνει την πρώτη ημέρα μία απογευματινή συνεδρία με εισηγήσεις για τον Χριστόδουλο Παμπλέκη, για την Απάνω Χώρα και τη μονή Αγίου Γεωργίου καθώς και ανακοινώσεις που θα περιέχουν νεότερα ιστορικά στοιχεία για το χωριό που ενδεχομένως να μην έχουν συμπεριληφθεί στην έως τώρα υπάρχουσα βιβλιογραφία. (Αλέξανδρος Τσιμέρης: Πτυχιακή Διατριβή περί στατικότητας Μονής Πόρτας και άλλα τινά)

    Η δεύτερη ημέρα, απόγευμα, θα περιλαμβάνει σύντομη επίσκεψη στην Απάνω Χώρα, αποκαλυπτήρια πέτρινης πλάκας (η οποία θα έχει εκ των προτέρων τοποθετηθεί) στον τόπο που γεννήθηκε ο φιλόσοφος και επιστροφή στο χωριό όπου μία μικρή ορχήστρα παραδοσιακών οργάνων και τραγουδιών θα δώσει συναυλία διάρκειας περίπου 80-90 λεπτών.

    Ταυτόχρονα προτείνω να εκδοθεί ένα βιβλίο για τον Χριστόδουλο Παμπλέκη. Το υλικό υπάρχει, αποτελεί τη διδακτορική εργασία του Γιώργου Μπαρμπαρούση  ο οποίος είναι σήμερα διδάσκων καθηγητής της φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έτσι παράλληλα θα τιμήσουμε και τον Γιώργο ο οποίος συνέβαλε στην ανάδειξη του Παμπλέκη και βέβαια του χωριού μας.

    Για μεγαλύτερη προβολή, επιτυχία και οικονομική υποστήριξη προτείνω τη συνεργασία με το Δήμο και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.



ΔΕΥΤΕΡΗ  ΠΡΟΤΑΣΗ

   

    Η δεύτερη πρόταση αφορά το Μουσείο και έχει δύο σκέλη.


Α)    Η επιτροπή του Λαογραφικού Μουσείου  και ιδιαίτερα ο πρόεδρός της ο Πέτρος Χρυσικός κάνουν αξιέπαινες προσπάθειες κάτω από δύσκολες συνθήκες σε ένα κτήριο που είναι ακόμη αβαφο, αταβάνωτο, χωρίς ηλεκτρική εγκατάσταση και  με έλλειψη συνθηκών υγιεινής. Όμως από την εμπειρία μου, από επισκέψεις και επαφές που έχω με αντίστοιχα μουσεία αλλά και τη μικρή συμβολή μου στη δημιουργία του Λαογραφικού Μουσείου Ματαράγκας έχω να πω τα εξής. Μουσεία γενικώς Λαογραφικά υπάρχουν πολλά με παρεμφερείς συλλογές και με το χρόνο τα πιο πολλά αδρανοποιούνται ακόμα-ακόμα κάποια απαξιώνονται και υπάρχουν και περιπτώσεις τέτοιων Μουσείων που εγκαταλείπονται.

    Πιστεύω ότι μόνο τα θεματικά Μουσεία έχουν μέλλον και θα αντέξουν περισσότερο στο χρόνο.  Στην περίπτωσή μας, νομίζω ότι διατηρώντας παράλληλα τα άλλα εκθέματα πρέπει να δοθεί το βάρος στη συλλογή  εργαλείων που έχουν σχέση με την καλλιέργεια του αμπελιού και αντικειμένων που αφορούν στη διαδικασία οινοποίησης και αποσταγμάτων.  Πρέπει μεθοδικά ο χώρος να διαμορφωθεί σε Λαογραφικό Μουσείο Οίνου που να τιμά την άμπελο, τα προϊόντα της και να τονίζει την σχέση τους με το χωριό μας από την ίδρυσή του μέχρι και σήμερα. Διότι αν μιλάμε για Τοπική Ιστορία και Λαογραφία η Μπαμπίνη ως οινοποιητικό χωριό έχει αφήσει το στίγμα της σε σχέση με τα άλλα τριγύρω χωριά.

    Ευτυχής συγκυρία είναι το γεγονός ότι αρκετοί συγχωριανοί μας, συνεχίζοντας την παράδοση, διατηρούν μικρούς αμπελώνες σε μια εποχή που  το ελληνικό κρασί έχει μια ανοδική πορεία παγκοσμίως.



Β)        Επίσης να διερευνηθεί η δυνατότητα, αν είναι δυνατόν μόνιμης, φιλοξενίας της ολοκληρωμένης Συλλογής της Υφαντικής Τέχνης της κυρίας ***. Για όσους παρακολουθούν αδιαλλείπτως τη δραστηριότητα του συλλόγου, την κυρία *** έφερε στη Μπαμπίνη και μας τη σύστησε ο κύριος  Χρήστος Μασαλής και ο γιος του Κώστας Μασαλής στις 10 Αυγούστου 2011 με την ευκαιρία έκδοσης ενός θαυμάσιου βιβλίου της περί υφαντικής τέχνης.

    Η Συλλογή της είναι άστεγη και θεωρώ ότι θα είναι πολλαπλά τα οφέλη για τη Μπαμπίνη αν καταφέρουμε να στεγαστεί στο Μουσείο μας  γιατί τα εργαλεία είναι λειτουργικά και μπορεί να χρησιμοποιηθούν για επιδειξη και εκμάθηση. Σήμερα που από πολλούς παγκόσμιους οργανισμούς υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για παραδοσιακές τέχνες που χάνονται και χρηματοδοτούνται προγράμματα εκμάθησής τους ίσως υπάρξει προοπτική το μουσείο μας, εφόσον αποκτήσει αυτή τη συλλογή, εκτός από τον εκθεματικό του ρόλο να αποκτήσει λειτουργικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Διότι σε περίπτωση που δημοσιευτεί κάποιο χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα μαθημάτων υφαντικής τέχνης και ο Δήμος το αξιοποιήσει αυτά τα μαθήματα θα γίνονται στο χώρο του Μουσείου.


***το όνομα της κυρίας είναι γνωστό στα μέλη του Δ.Σ.



ΤΡΙΤΗ  ΠΡΟΤΑΣΗ


    Όπως θα θυμόσαστε πέρυσι χάσαμε την ευκαιρία να αποκτήσουμε ένα Μουσείο, Φύσης, Λαογραφίας και Πολιτισμού και να καταστεί η Μπαμπίνη ένα από τα 40 επισκέψιμα χωριά της Ελλάδας  όπου θα λειτούργούσε το Κέντρο Πληροφόρησης για τις προστατευόμενες περιοχές Οζερού και Ακαρνανικών Ορέων.

    Όμως, αυτό αποτελεί παρελθόν και δεν κερδίζουμε τίποτε να κλαίμε πάνω από το χυμένο γάλα. Αντίθετα πρέπει να κοιτάμε μπροστά. Κι αν, όπως λένε κάποιοι απαισιόδοξοι, οι ευκαιρίες δεν έρχονται κάθε μέρα εγώ πιστεύω ότι πρέπει να τις προκαλούμε.


Εξηγώ: Μέχρι σήμερα οι προστατευόμενες περιοχές εποπτεύονται από τους κατά τόπους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Πριν από το 2018 λειτουργούσαν 25 περιοχές προστασίας  και το 2018, επί ΣΥΡΙΖΑ, προστέθηκαν άλλες 8 αλλά δεν πρόλαβαν να λειτουργήσουν λόγω αλλαγής της κυβέρνησης.

    Η κυβέρνηση της Ν.Δ. την άνοιξη του 2020 άλλαξε το νόμο, όρισε 24 Περιοχές Προστασίας και οι Φορείς μετονομάστηκαν σε Μονάδες  Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών με αποτέλεσμα να γίνουν κάποιες ανακατατάξεις. Συγκεκριμένα η περιοχή Οζερού και τα Ακαρνανικά Όρη αποκόπηκαν από το Φορέα που έχει έδρα το Αιτωλικό και ανήκουν πλέον σε Φορέα της Ηπείρου που θα ονομάζεται από εδώ και στο εξής:ΜΟΝΑΔΑ  ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΚΟΙΛΑΔΑΣ ΑΧΕΛΩΟΥ ΚΑΙ ΑΜΒΡΑΚΙΚΟΥ ΚΟΛΠΟΥ ( αδράνεια αιτωλοακαρνάνων βουλευτών)

Έδρα: η Ανέζα της Άρτας- Παράρτημα: Δεν υπάρχει

    Ο νόμος δεν έχει μπει, ως τώρα σε ισχύ, και οι Μονάδες λειτουργούν ακόμα ως Φορείς. Απομένει η έκδοση του Πρεδρικού διατάγματος που υπολογίζεται πως θα υπογραφεί ως το τέλος της χρονιάς. Αυτή η καθυστέρηση ίσως αποδειχτεί επωφελής για μας γιατί μελετώντας τον κατάλογο με τις έδρες των Μονάδων Διαχείρισης πολλές από αυτές διαθέτουν και Παραρτήματα. Η Μονάδα στην οποία θα ανήκουμε από εδώ και στο εξής έχει διευρύνει κατά πολύ τα γεωγραφικά της όρια και είναι πολύ πιθανό να αναζητήσει απέναντι, δηλαδή στο Ξηρόμερο, κτήριο για να δημιουργήσει Παράρτημα, υποθέτω ότι θα το εντάξει σε επόμενο ΕΣΠΑ. Προτείνω λοιπόν να ανοίξουμε δίαυλο επικοινωνίας με αυτή τη Μονάδα και να προετοιμάσουμε το έδαφος ενημερώνοντάς τους ότι διαθέτουμε κατάλληλο αλλά ημιτελές κτήριο, τον κάτω χώρο του Μουσείου, όπου μπορούμε να φιλοξενήσουμε το Παράρτημα.








ΕΠΙΛΟΓΟΣ

    Αγαπητοί συγχωριανοί, νομίζω ότι μετά από μία περίοδο ύφεσης πρέπει το χωριό μας να ξαναμπεί στην πρωτοπορία του Πολιτιστικού Κινήματος, στη θέση δηλαδή που του αξίζει.Ο Πολιτιστικός μας Σύλλογος, που ας μην το ξεχνάμε εδρεύει στο χωριό, έχει καταστατική υποχρέωση με την ενεργή συμπαράσταση όλων μας, να αναδείξει την ξεχωριστή φυσιογνωμία της Μπαμπίνης.

    Αυτές τις μέρες θα έχετε παρατηρήσει ότι στα χωριά του Ξηρομέρου έχει αναπτυχθεί ένας συναγωνισμός παλικαριάς και αντρειωσύνης για το 1821 που έχει φτάσει στα όρια της γραφικότητας ενώ το ζητούμενο είναι ποια είναι από τους σημερινούς Ξηρομερίτες η διαχείρηση της παρακαταθήκης που άφησαν οι αγωνιστές του '21.

    Εμείς οι Μπαμπινιώτες δεν έχουμε μόνο να υπερηφανευτούμε για τα άρματα αλλά και για τα γράμματα. Και δεν το λέμε περιαυτολογώντας. Το έχουν πει άλλοι για μας.


Πριν από 100 χρόνια ο λαϊκός ποιητής Ρεντίφης (Κώστας Βασιλείου) από τον Πρόδρομο απήγγειλε:

Εις το προσήλιο έκατσα να σας εξιστορήσω

για της Μπαμπίνης τα παιδιά που 'χουν μυαλό περίσσιο.

Είναι 30 φοιτητές όλοι γιατροί, δασκάλοι

τους έχουν στο Ξηρόμερο σε υπόληψη μεγάλη.

Φρόνιμο έχουνε χωριό, δε βάζουνε μπελάδες

γι' αυτό και στ' άλλα τα χωριά τους λένε κεφαλάδες.


Επίσης το Μάρτιο του 2021 η Μαρία Αγγέλη, Διδάκτωρ Κοινωνικής Λαογραφίας έγραψε:

Ο χαρακτηρισμός ¨κεφαλάδες¨  που αποδίδοταν στους Μπαμπινιώτες, δεν αναφέρεται σε υπερμεγέθη κεφάλια, δυσανάλογα προς το σώμα τους. Αναφέρεται στην πνευματική άνθιση που παρατηρούσαν οι άλλοι Ξηρομερίτες στους Μπαμπινιώτες.


Θέτω τις προτάσεις στην κρίση και στην απόφαση των μελών του Πολιτιστικού Συλλόγου Μπαμπίνης ¨ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΠΑΜΠΛΕΚΗΣ¨


                        Μπαμπίνη  12 Αυγούστου 2021  



                            Άρης  Μπιτσώρης




Share on Google Plus

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Τα κείμενα των αναγνωστών που δημοσιεύονται εκφράζονται από τους ιδίους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.

check page rank
.....................................................................................................................