Σε λειτουργία η Ολυμπία Οδός, αυτοκινητόδρομος πλέον από Ελευσίνα μέχρι Πάτρα


Εγκαινιάστηκε πριν από λίγο στην περιοχή της Παναγοπούλας από τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα ο αυτοκινητόδρομος Ολυμπία Οδός, δίνοντας τέλος σε μία περίοδο έργων που κράτησε για 8,5 (εφιαλτικά κατά πολλούς) χρόνια.


Σε κλίμα ευφορίας, στην τελετή των εγκαινίων παραβρέθηκε πολύς κόσμος και η ανυπομονησία για τη λειτουργία του νέου τμήματος από το Ξυλόκαστρο μέχρι το Ρίο ήταν εμφανής. Παρόν ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης που μίλησε πριν από τον Αλ.Τσίπρα, ο Γ.Γ.Υποδομών Γιώργος Δέδες, ο Γ.Γ.Μεταφορών Θ.Βούρδας, οι Περιφερειάρχες Δυτ.Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας και Πελοποννήσου κος Τατούλης, βουλευτές κομμάτων κ.α.
Πρέπει να τονίσουμε ότι στην κυκλοφορία δίδεται όλο το τμήμα που ήταν υπό κατασκευή από τον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυλοκάστρου μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Ρίου, με εξαίρεση τα 4 γνωστά σημεία: Καμάρι, Δερβένι, Αραχωβίτικα και τμήμα του υπέρ-κόμβου Ρίου δηλαδή σε ένα τμήμα περίπου 7χλμ.
Αυτό σημαίνει ότι από σήμερα το απόγευμα που θα δοθεί στην κυκλοφορία, ο οδηγός από την Αθήνα προς την Πάτρα θα είναι πάνω σε ένα συνεχή αυτοκινητόδρομο, με εξαίρεση τα 4 σημεία που προβλέπεται να ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι τον Αύγουστο. Τα 201,5χλμ του αυτοκινητόδρομου της Ολυμπίας Οδού θα διανύονται σε περίπου 1 ώρα και 40 λεπτά (ίσως λίγο περισσότερο μέχρι να ολοκληρωθούν πλήρως τα έργα).
Η Ολυμπία Οδός είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της Αττικής, της Πελοποννήσου, της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και της Ηπείρου. Συνδέει τις τρεις Περιφέρειες και την Πρωτεύουσα της χώρας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας.
ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Η Ολυμπία Οδός ήταν αναμφισβήτητα ο δυσκολότερος σε κατασκευή δρόμος γιατί κατασκευή και λειτουργία γίνονταν ταυτόχρονα και μόνο κατά οι Σήραγγες είχαν την "πολυτέλεια" να έχουν το εργοτάξιο τους απομονωμένο από την κυκλοφορία.
Οι εναλλαγές από εργοτάξιο σε δρόμο και από δρόμο σε εργοτάξιο είχαν ως αποτέλεσμα για το έργο να χρειαστεί να γίνει "συρραφή" για να είναι λειτουργικό. Για αυτό το λόγο μετά τον Φεβρουάριο που ο δρόμος έφτασε μέχρι το Ξυλόκαστρο, άρχισαν να δίδονται μικροτμήματα που το ένα μετά το άλλο, απελευθέρωναν περιοχές και αύξαναν το ποσοστό του έτοιμου αυτοκινητόδρομου.
Στο σύνολο της η Ολυμπία Οδός, από τα διόδια Ελευσίνας μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Μιντιλογλίου στο τέλος της Παράκαμψης Πάτρας διαθέτει:
6 ΣΕΑ, 12 Σήραγγες με 25,6χλμ (και στις 2 κατευθύνσεις), 29 Ανισόπεδους Κόμβους, 80 Γέφυρες, 38 Άνω Διαβάσεις, 204 Κάτω Διαβάσεις, 369 Οχετούς.
Το κόστος διοδίων για τον οδηγό από την Ελευσίνα μέχρι την Πάτρα ανέρχεται σε 11,5 ευρώ, δηλαδή ένα κόστος που ανέρχεται σε περίπου 0,062 λεπτά/χιλιόμετρο. Συνολικά ο οδηγός θα συναντά 5 σταθμούς διοδίων σε Ελευσίνα, Ισθμό, Κιάτο, Ελαιώνα (Αίγιο) και Ρίο.
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής το κόστος έφτασε τα 1,487 δισ ευρώ και υπήρξε συνδυασμός χρηματοδότησης: 38% από ιδιωτικά κεφάλαια (29% τραπεζικά δάνεια - 9% ίδια κεφάλαια), 33% από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 23% από τη συμβολή των χρηστών και 6% από το Ελληνικό Δημόσιο.
Θα πρέπει να επισημάνουμε όπως και στα έργα των άλλων 4 αυτοκινητόδρομων ότι η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπήρξε καθοριστική και ιδιαίτερα για την περίοδο 2014-2017 καθώς η συμβολή των χρημάτων αυτών συνετέλεσε στην ολοκλήρωση των έργων που την περίοδο 2011-2013 κινδύνευσαν λόγω κρίσης και παύσης της τραπεζικής χρηματοδότησης να μείνουν ημιτελή με καταστροφικά αποτελέσματα για τα έργα αλλά και την οικονομία της χώρας.
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις κατά τη διάρκεια της κατασκευής της Ολυμπίας Οδού, σύμφωνα με όσα κατάγραψε το ypodomes.com υπήρξε η εμπλοκή σε περίπου 20 σημεία με την παράλληλα υπό κατασκευή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Πάτρα. Η αρχική πρόβλεψη ήταν να έχουν ολοκληρωθεί τα σιδηροδρομικά έργα και να προχωρήσουν ανεμπόδιστα τα έργα του αυτοκινητόδρομου. Αυτό λόγω προβλημάτων και στα σιδηροδρομικά έργα δε συνέβη με αποτέλεσμα να έχουμε ταυτόχρονα έργα σε σιδηρόδρομο και αυτοκινητόδρομο. Εκεί χρειάστηκε η συνεργασία και συνεννόηση του Υπουργείου Υποδομών, της ΕΡΓΟΣΕ και του παραχωρησιούχου της Ολυμπίας Οδού προκειμένου να γίνει μία προγραμματική σύμβαση και ξεμπλέξουν τα δύο έργα στα σημεία συνάντησης. Τα πιο προβληματικά σημεία ήταν στο Δερβένι Κορινθίας αλλά και στις Καμάρες Αχαϊας.
ΣΗΡΑΓΓΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΑΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΚΟΜΒΟΣ ΡΙΟΥ
Τα δύο "καμάρια" της Ολυμπίας Οδού είναι αδιαμφισβήτητα οι Σήραγγες Παναγοπούλας και ο Υπέρ-Κόμβος Ρίου. Η Σήραγγα Παναγοπούλας στην κατεύθυνση προς Αθήνα με 4χλμ μήκος είναι πλέον η τρίτη μεγαλύτερη οδική σήραγγα της χώρας πίσω από τη Μεγάλη Σήραγγα Τεμπών στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (6χλμ) και τη Σηραγγα Δρίσκου στην Εγνατία Οδό (4,5χλμ). Πέρα από τη Μεγάλη Σήραγγα Παναγοπούλας έχουμε 2 ακόμα στην κατεύθυνση προς Αθήνα με 548+581 μέτρα η κάθε μία και μία στην κατεύθυνση προς Πάτρα με 3,179χλμ.
Το σύμπλεγμα των σηράγγων της Παναγοπούλας είναι μια κατασκευαστική επιτυχία καθώς λόγω της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας της περιοχής χρειάστηκαν ειδικές μελέτες για την κατασκευή τους. Μια ακόμη ιδιαιτερότητα της περιοχής αυτής είναι ότι παράλληλα, πολύ κοντά και κάτω από τις σήραγγες του αυτοκινητοδρόμου κατασκευάζονται και οι σήραγγες του σιδηρόδρομου, κάνοντας το έργο τεχνικά ακόμη πιο δύσκολο. Οι σήραγγες διαθέτουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πέντε πάρκινγκ ανά κατεύθυνση και 10 συνδετήριες σήραγγες (πέντε πεζών και πέντε οχημάτων).
Πολλά ήταν και τα έργα αντιστήριξης λόγω της συνεχόμενης επαφής του αυτοκινητόδρομου με τα βουνά της Βόρειας Πελοποννήσου και συνολικά κατασκευάστηκαν περισσότερα πό 400 τεχνικά έργα αντιστηρίξεων.
Το δεύτερο μεγαλύτερο τεχνικό έργο της Ολυμπίας Οδού είναι ο Υπέρ-Κόμβος Ρίου. Πρόκειται για ένα πολυεπίπεδο κόμβο ο οποίος είναι ένα ιδιαιτέρως πολύπλοκο τεχνικό έργο.
Στην τελική του μορφή, που θα είναι μετά το καλοκαίρι θα εξυπηρετεί οκτώ διαφορετικές κατευθύνεις στις οποίες θα περιλαμβάνει τρεις άνω διαβάσεις, έξι κάτω διαβάσεις, δύο γεφυρώσεις του ποταμού Σέλεμνου και πολλαπλές ράμπες εισόδου- εξόδου.

Ο Υπέρ-Κόμβος Ρίου θα λειτουργήσει τώρα με τη σύνδεση προς Αντίρριο και Αθήνα και είναι απαραίτητος και για την εύρυθμη λειτουργία των έργων της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου και της Ιόνιας Οδού. Ειδικά στην περίπτωση της Ιόνιας Οδού, θα είναι ο συνδετήριος κόμβος που θα διοχετεύονται τα οχήματα από/προς τον αυτοκινητόδρομο.
Στην Ολυμπία Οδό οι εγκαταστάσεις της εταιρίας Συντήρησης και Λειτουργίας (ΚΕΣ), η κατασκευή των οποίων ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2016 στην περιοχή Άνω Βλυχάδα του Δήμου Μεγάρων. Στις εγκαταστάσεις το νέο υπερσύγχρονο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (ΚΔΚ) λειτουργεί όλες τις μέρες, όλο τον χρόνο.
ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Το 2008 όταν ξεκίνησε η κατασκευή της Ολυμπίας Οδού η παραχώρηση παρέλαβε 33 θανατηφόρα ατυχήματα. Με πολύ επιτυχημένο τρόπο κατά τη διάρκεια της κατασκευής κατάφερε το 2016 να μειώσει τον αριθμό αυτό κατά 60% σε 13 θανατηφόρα ατυχήματα και ελπίδα όλων είναι ο νέος αυτοκινητόδρομος που ξεκινά να λειτουργεί, να συμβάλει στην περαιτέρω μείωση αυτού του αριθμού. Μετά την υπογραφή της Συμφωνίας της Μάλτας πριν από λίγες μέρες όπου συμμετέχει και η χώρα μας, στόχος είναι να μειωθούν μέχρι το 2030 κατά 50% τα θανατηφόρα τροχαία. Η λειτουργία της Ολυμπίας Οδού και των άλλων αυτοκινητόδρομων δίνει βάσιμες ελπίδες ότι αυτό μπορεί να γίνει εφικτό.
Το όριο ταχύτητας στην Ολυμπία Οδό με την ολοκλήρωση των έργων είναι όπως και στο υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητόδρομων 130χλμ/ώρα εκτός από τμήματα που είτε έχουν ιδιαίτερη χάραξη είτε είναι σήραγγες, γέφυρες όπου η ταχύτητα αναγκαστικά θα είναι μικρότερη.
Η Ολυμπία Οδός είναι μέρος του Ελληνικού Δικτύου Αυτοκινητόδρομων όπως πολλές φορές σας έχει ενημερώσει το ypodomes.com. Ενώνεται με πολλούς άλλους αυτοκινητόδρομους και συγκεκριμένα: Στα διόδια Ελευσίνας με την Αττική Οδό (ως η φυσική συνέχεια του ΠΑΘΕ), στην Κόρινθο με τον Αυτοκινητόδρομο Μορέα, στη Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο με την Ιόνια Οδό (και την ίδια τη Γέφυρα), ενώ μελλοντικά θα συνδέεται και με τη φυσική συνέχεια της προς δυσμάς, τον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος.
Πρόκειται για ένα αυτοκινητόδρομο που γίνεται πλέον η καρδιά των μετακινήσεων προς την Πελοπόννησο, τη Δυτική Ελλάδα, την Ήπειρο, τα Ιόνια Νησιά και εν μέρει την Δυτική Στερεά. Υπολογίζεται ως ο δεύτερος συχνότερος αυτοκινητόδρομος της χώρας μετά από εκείνον της διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Οι οδηγοί στην Ολυμπία Οδό στο θέμα της οδικής ασφάλειας θα είναι πλέον σε δρόμο υψηλών προδιαγραφών πλήρως κλειστό με 3 ή 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας ενώ από σήμερα θα έχουν υψηλού δείκτη υπηρεσίες. 24ωρη βοήθεια, ΣΕΑ, χωροθετημένες wc πλήρως εξοπλισμένες και με υψηλότατο δείκτη συντήρησης (καθαρισμός ανά περίπου 2-3 ώρες, παροχή ζεστού νερού, σαπουνιού, χαρτιού κλπ).
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Share on Google Plus

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Τα κείμενα των αναγνωστών που δημοσιεύονται εκφράζονται από τους ιδίους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.

check page rank
.....................................................................................................................