ΑΦΙΕΡΩΜΑ Παναγία η Ρομπιάτσα. Γράφει ο Νίκος Μήτσης

 


Η  Παναγία  η  Ρομπιάτσα


                        «  Ως  εμεγαλύνθη  τα  έργα  σου , Κύριε ,
                                πάντα  εν  σοφία  εποίησας  »

                                                                                                  [ ψαλ. 103, στιχ. 24 ]

Η περιοχή του τ. Δήμου Ανακτορίων βρίθει από εκκλησιαστικά μνημεία , που το καθ΄ ένα  από αυτά έχει ξεχωριστή αξία , κυρίως στους αγώνες της Εθνικής Παλιγγενεσίας αλλά και προγενέστερα.
Τα σημαντικότερα εκκλησιαστικά μνημεία , βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου  στην ευρύτερη περιοχή της Βόνιτσας είναι τα ακόλουθα : Ιερά  Μονή της Ρόμβου   ή   κατά  το λαϊκότερο  η  Παναγία  η  Ρομπιάτισσα  ή  Ρουμπιάτσα   που βρίσκεται  στην περιοχή του Βάτου, η ιερά Μονή Βροχοτίνου στο Μοναστηράκι , η Αγ. Παρασκευή  Μυρταρίου στη Βόνιτσα , ο  Άγ. Δημήτριος στη Ζαβέρδα , η  Μονή της  Κοίμησις  Θεοτόκου στην Πλαγιά  κ.λ.π



           Ιερά  Μονή  Ρόμβου ή Ρομπιάτσα στα Ακαρνανικά όρη στο Βάτο Ξηρομέρου.


Αυτά τα μοναστήρια ,τα θεοδύναμα  εργαστήρια της σωτηρίας , διατήρησαν αλώβητη  την  άγρυπνη  μνήμη  ενός ενδόξου  παρελθόντος και  τον άσβεστο για τη λευτεριά  πόθο στα μαύρα χρόνια της  τυραγνίας . Αποτέλεσαν  το λίκνο της ορθοδοξίας  και τους προμαχώνες για  να  αναγγείλουν  το « Νενικήκαμεν ». Αναντίρρητα  λοιπόν η ιστορία  των προαναφερθέντων μοναστηριών  διασταυρώνεται  με  την γενικότερη ιστορία της πατρίδος μας , καθότι  η  προσφορά τους  σ΄ αυτή ,  ιδίως  δε στα  « πέτρινα » χρόνια  της τουρκοκρατίας , ήταν μέγιστη . Δεν υπάρχει πολεμική περίοδος που να μην συμμετείχαν τα μοναστήρια  και το  « τετριμμένο  » ράσο κοντά στις λαϊκές εξεγέρσεις της επαρχίας Βονίτσης και Ξηρομέρου ( 1686 , 1770 , 1821 ) και  να μη στήριξαν τους ένοπλους εθνικοαπελευθερωτικούς  αγώνες της πατρίδας  μας .
Τα μοναστήρια και ο κατώτερος κλήρος , ως εκφραστές της θρησκευτικής μας παράδοσης , στάθηκαν φρουροί , η μητέρα και ο τροφός του υπόδουλου Ελληνισμού. Σ΄αυτή την κατηγορία λοιπόν ανήκουν και τα μοναστήρια – εκκλησίες του τ. Δήμου Ανακτορίων.  Μάλιστα μερικά από αυτά – όπως η Παναγία της  Ρόμβου - έπαιξαν πρωτεύοντα ρόλο στην Εικοσιενανική περίοδο ( 1821 – 1829 ) του ξεσηκωμού του έθνους. Εμείς θα εξετάσουμε στο παρόν πόνημά μας το μοναστήρι της Παναγίας της Ρόμβου   ή   Ρουμπιάτσας   όχι  τόσο επειδή  ανήκει οροθεσιακά  - χωροταξικά εντός των σημερινών ορίων του τ. Δήμου Ανακτορίων  , αλλά  επειδή έπαιξε στα χρόνια της Εθνικής  Παλιγγενεσίας  σημαντικότατο ρόλο και όχι μόνο  στα τεκταινόμενα  της  περιοχής  Βονίτσης και Ξηρομέρου.
Η  « Ρουμπιάτσα » ήταν  το μοναστήρι  που για αρκετό διάστημα φιλοξένησε τα  στρατιωτικά  Σώματα  του στρατηγού Γεωργίου Νικολού Βαρνακιώτη  , του  Γεωργίου  Τσόγκα , του Στάθη Κατσικογιάννη , καθώς  και  των   Μάρκου Μπότσαρη , Οδυσσέα  Ανδρούτσο  όταν είχε επισκεφθεί αρχές του ΄21 την περιοχή  , του  Δημήτρη Μακρή και  του Κώστα Βλαχόπουλου .
 Μάλιστα η παράδοση μας αναφέρει  ότι  η Μονή Ρόμβου ( Ρουμπιάτσα)  φιλοξένησε  και για αρκετό διάστημα  τον Κλεφταρματωλό  Κατσαντώνη με το ασκέρι του , αλλά και πολλούς Αρματολούς και Κλέφτες  εκείνης της εποχής

 Βαρύ το έργο όταν έχουμε στη διάθεση μας πενιχρά στοιχεία και μη επαρκείς ιστορικές ειδήσεις για την ακριβή χρονολόγηση  και ίδρυση του περί ου ο λόγος μοναστηριού.  Μα πιο πολύ , δυσχερές το τόλμημα  για τον θέλοντα  να  συντάξει  την  « εκκλησιαστική ιστορία »  ενός  μοναστηριού , όπως αυτό της Παναγίας της  Ρομπιάτσας , που αναμφισβήτητα  όταν αποτολμιόταν από γηγενή Βονιτσάνο δυνάμενο  να  προσθέσει  και  στις  πηγές  και  στην παράδοση , τις πατρικές του παραδόσεις , η ιστορία του μοναστηριού της Ρόμβου  πιθανόν  να  ήταν πιο πληρέστερη  από την παρούσα και να είχε λιγότερες αβλεψίες  απ΄  ότι  μπορεί  να  έχει  σε  μας .
Στην παρούσα  εργογραφία  μας  θα σταθούμε μόνο στη δράση του μοναστηριού  κατά  την  περίοδο  λίγο μετά  του 1821 και  θα  παρουσιάσουμε  μέσα από αδιάσειστα  ιστορικά  στοιχεία , την περιουσιακή  κατάσταση  του Μοναστηριού  καθώς  και την κοινωνική   δράση  αυτού .


Κοινωνικές  φιλανθρωπικές δράσεις του Μοναστηριού.


 Στις 21 Ιουνίου 1837 το  Ηγουμενοσυμβούλιο  της  Ιεράς Μονής Ρόμβου παραχωρούσε  οικόπεδο  και οίκημα στο Δήμο Ανακτορίων για ανέγερση-  ίδρυση και λειτουργία Σχολείου . Παρότι το Ηγουμενοσυμβούλιο  της Ιεράς Μονής Ρόμβου παραχωρούσε πρόθυμα  το οικόπεδο στο Δήμο Ανακτορίων  για ανέγερση  Σχολείου , εν τούτοις αναπτύχθηκε  ατέρμονη  αλληλογραφία  μεταξύ Δήμου , Διοικήσεως Ακαρνανίας , Μητροπόλεως  και  Εκκλησιαστικού Ταμείου, μέχρι  που εκδόθηκε και  το σχετικό Βασιλικό Διάταγμα για την παραχώρηση  του  περί  ο λόγος οικοπέδου .
Σταχυολογώντας λοιπόν μερικά έγγραφα από  την  πλούσια  αλληλογραφία  που  αναπτύχθηκε μεταξύ  των  προαναφερθέντων  εμπλεκομένων  φορέων ,  τα παραθέτουμε  για του λόγου το αληθές  και  σε  πρωτότυπη  μορφή   τόσο την  επιστολή  του   Ηγουμενοσυμβουλίου  της Μονής Ιεράς Μονής Ρόμβου ,  όσο  και  το Βασιλικό  Διάταγμα  περί παραχώρησης του οικοπέδου  με  την υπογραφή μάλιστα του τότε βασιλιά  Όθωνα  .



Η επιστολή  του  Ηγουμενοσυμβουλίου  του  Μοναστηριού προς το Δήμο
Ανακτορίων  με  ημερομηνία  21 Ιουνίου 1837
Α :  Επιστολή  του  Ηγουμενοσυμβουλίου


               « Προς το Δημαρχείον Ανακτορίων

Θα θέλαμεν  κ. Δήμαρχε ως Ιερόν πράγμα , να εκτελέσωμεν  την  αιτησίν Σας και παραχωρήσωμεν  το ερειπωμένον  οίκημα εις ταύτην , δια το συμφέρον , δια Σχολείον , πλησίον του Φρουρίου , αλλ΄ επειδή  η αίτησις αυτή  υπάγεται  εις ανώτερον  Εκκλησιαστικόν  κλάδον , δύνασθε  ν΄ αναφερθείτε  και  διάττοντες  ν’ αποτελέσει , την  Ιεράν , αίτησίν Σας .

                                                                Εν Βονίτζη τη 21 Ιουνίου   1837

                                Ο  Ηγούμενος  και  οι  Σύμβουλοι  της  Μονής Ρόμβου.

                                                                   (Τ.Σ)           Μελέτιος  Σαρδελής
                                                                                   Γρηγόριος  Θεοφάνους
                                                                          Βαρθολομαίος  Ζαβογιάννης  »

                                                


Β :  Το  Βασιλικό Διάταγμα


                                     «       ΟΘΩΝ

           ΕΛΕΩι   ΘΕΟΥ  ΒΑΣΙΛΕΥΣ   ΤΗΣ  ΕΛΛΑΔΟΣ

Επί  τη αναφορά της Ημετέρας επί των Εκκλησιαστικών Γραμματείας τη 24 Αυγούστου τ. ε  λαβόντες  υπ΄ όψιν και  την υπ΄ αριθ. 568  γνωμοδότησιν  της Επιτροπής  του  Εκκλησιαστικού  Ταμείου  επιτρέπομεν  να  παραχωρηθή  εις  τον Δήμον  Ανακτορίων  τω  εν  τη  πόλει  Βονίτζης  κείμενον  οικόπεδον  και  το ως ερείπιον  οικίας  της ανηκούσης  εις  την διατηρουμένην  μονήν του Ρόμβου συμφώνως με  την  επαινετήν  συγκατάθεσιν  του  Συμβουλίου  της  ειρημένης Μονής , αλλ΄ επί  τη  υποχρεώσει  του  ν΄ αναγείρη  ο  Δήμος  επί  του ερειπίου τούτου  ιδίας  δαπάνας  κατάστημα  αλληλοδιδακτικού  Σχολείου.

     Εν  Αθήναις  την  28  Αυγούστου / 5 Σεπτεμβρίου 1837

         ΟΘΩΝ         
                                                              A. Πολυζωίδης  »





Το Βασιλικό  Διάταγμα ( 28 Αυγ / 5Σεπ. 1837 ) για την έγκριση ιδρύσεως
Σχολείου στη Βόνιτσα , υπογεγραμμένο από τον βασιλιά Όθωνα.





     Τα  Διοικητικά  όρια  του Μοναστηριού


Το μοναστήρι της Παναγίας της Ρομπιάτσας , σύμφωνα  με  μαρτυρία  στις 10 Ιουνίου  1838  των Δημάρχων :  Σολλίου Γεωργίου Ταμπουρά  ή Υψηλάντη και Παλαίρου   Ιωάννη  Τσακάλη  , είχε  ως περιφέρεια  τα  ακόλουθα  διοικητικά  όρια .


«  Συνορεύει  ανατολικά  με  την  Υψηλή ν Κορυφήν  του Βάρνακος και  με  το  πηγάδι  στις  Μηλιές  σύνορα  του  χωριού  Αχερά,  , Δυτικά  με το  Λειβάδι  του Βάρνακα  και  το  όρος  εις  την Μύτην  του Σηράγια  και εις  την  Σβουρόναν.
Νότια  με  το Κελίον  Βάρνακα   Σμπαρταριά  έως  εις  την ράχην εις την  Κουτσολόβρυσην  και  Υψηλήν  κορυφήν , αρκτικά  με  το  Μαυρονέρι  , ρέμα  και  εις  το  Περγαντί ,  εις  τα  οποία  όρια  της  αυτής  Μονής  από  μεν  το  Κελί  και  επίπεδον  πειράζουν  αυτά  οι  Βαρνακιώτες , από  δε  τα  Φλάμπουρα  και  πηγάδι  και  όροι  Λειβαδίου  ζημιώνουν  αυτό  οι  Βλάχοι  και  Βαρνακιώτες  και  ταύτα   καθυποβάλομεν  εις  αυτήν  την Βασιλικήν  Διοίκησιν  δια  τα  περαιτέρω.

                 Ευπειθέστατοι  Δήμαρχοι  Παλαίρου  και  Σολλίου

                                                                   Ιωάννης  Τσακάλης  
                                          Γεώργιος Ταμπουράς Υψηλάντης ».


 Το Μοναστήρι της Παναγίας της Ρομπιάτσας  το οποίο γιορτάζει κάθε χρόνο στις 8 Σεπτεμβρίου , στην άνθησή του 17ος -19ος μ.χ  αιών , είχε μεγάλη περιουσία  αποτελούμενη  από οικόπεδα , νερόμυλους , νεροτριβές,  ζωντανά ( γίδια –πρόβατα –αγελάδια) , χωράφια , σιτηρά ,  βοσκοτόπια ,αλλά  και  τιμαλφή (  εικόνες αξίας , χρυσός  και γρόσια ) , όλα  από δωρεές –προσφορές  των πιστών από  τα γύρω χωριά της περιοχής , αλλά   ακόμη και  από  τα μακρινά  Επτάνησα.  Κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας πολλοί  Ξηρομερίτες και όχι  μόνο  , εγκαταστάθηκαν πλησίον  ή  και  εντός της  Μονής  και  έτυχαν  πατρικής προστασίας  και φιλοξενίας απ΄ το Μοναστήρι.







-------------------------------Σημείωση ------------------------------------------

Σολλίου* : Δήμος Σολλίου  ή  Σολίου  , ονομάζονταν ο Δήμος με  τα χωριά : Ζάβιτσα (Αρχοντοχώρι) , Μερδενίκου ( Παναγούλα ) , Βάρνακας , Βάτος , Κανδήλα  και  Μύτικας . Ιδρύθηκε  το 1836  και  καταργήθηκε το 1912 . Πρωτεύουσα  του Δήμου  αρχικώς ήταν η Ζάβιτσα και  απ΄ το 1837 και  μετά  και ως το 1912 ο Μύτικας.




Ενυπόγραφος  αναφορά  των  Δημάρχων : Παλαίρου ( Ιωάννη Τσακάλη )  και
Σολλίου  ( Γεωργίου Ταμπουρά - Υψηλάντη) προς τον Διοικητή Ακαρνανίας
 με  ημερομηνία  10 Ιουνίου 1838 , όπου  αμφότεροι  προσδιορίζουν  τα
διοικητικά όρια του Μοναστηριού της Παναγίας της Ρουμπιάτσας .




Όμως  ήρθε  η στιγμή  που επί  βασιλιά  Όθωνα  το 1833 ,  το Μοναστήρι της Ρομπιάτσας  ,για  λόγους  πολιτικής σκοπιμότητας  εκείνης της εποχής ,  δυστυχώς πήρε  την κατιούσα  και χρειάστηκε   αρκετός χρόνος , περί το 1837, να  ανασυσταθεί  και λειτουργήσει  όπως πρωτύτερα .




Το Βασιλικό Διάταγμα της 7 Οκτωβρίου 1833 , γραμμένο στα Βαυαρικά , με το οποίο καταργούνταν όσα Μοναστήρια είχαν κάτω από έξι Μοναχούς

Μιλάμε για την εποχή  του  ΄Οθωνα  όπου  με το  Βασιλικό  Διάταγμα 7 Οκτωβρίου 1833, όσα Μοναστήρια είχαν κάτω από έξι ( 6) μοναχούς διαλύονταν υποχρεωτικά και οι μοναχοί έφευγαν και πήγαιναν σε άλλα μοναστήρια  προς μόνιμο  εγκαταβίωση .  Ακόμη το Βασιλικό  Διάταγμα  όριζε  , τα  ιερά σκεύη , αφιερώματα και άλλα αντικείμενα των διαλυθεισών Μονών να  εκποιούνται υπέρ  του  Δημοσίου, τα δε χωράφια ενοικιάζονταν ή εκποιούνταν από το δημόσιο. Ήταν  η  εποχή  που έγινε πραγματική λεηλασία και  σύλησης  των Μοναστηριών , οι δε  Μοναχοί γύριζαν τήδε κακείσε , ρακένδυτοι , ανυπόδητοι , πεινασμένοι  μη έχοντες που την κεφαλήν κλίνει. Τέτοια τύχη είχε δυστυχώς  και η Παναγία της Ρομπιάτσας . Και σαν να μην έφτανε αυτό ,  πάλι  το κράτος ,  το 1929 , έκανε  νέα  επιδρομή  κατά των Μοναστηριών  όπου απαλλοτρίωσε τα περισσότερα Μοναστηριακά κτήματα  δήθεν για τους ακτήμονες και  τους  Μικρασιάτες πρόσφυγες  του 1921.
Η Ιερά Μονή της Ρόμβου  το 1930 υπέστη  ολοκληρωτική σχεδόν απαλλοτρίωση των κτημάτων της  και  μάλιστα κάποιοι  επιτήδειοι  καταπάτησαν  τόσο  χωράφια  όσο  και  οικόπεδα  του Μοναστηριού στη Βόνιτσα , στην Ζαβέρδα , στο Στενό , στον Μύτικα , στον Βάρνακα , στη Μερδενίκου, στο  Μοναστηράκι  κ.λ.π   Στη  δε  Κανδήλα Ξηρομέρου ,  στην  κεντρική πλατεία του χωριού , που ονομάζεται και σήμερα  « Λάκα  της  Παναγίας » , λέγεται ,  ότι ήταν  οικόπεδο  της Παναγίας της Ρομπιάτσας  και  « παρασυνορεύθηκε – καταπλακώθηκε  »    από  Κανδηλιώτες.  

Τέλος η  Ιερά  Μονή  Ρόμβου  το  1936 με Βασιλικό Διάταγμα συγχωνεύθηκε ως  Μετόχιο της Ιεράς Μονής Παντοκράτωρος Αγγελοκάστρου ( ΦΕΚ τ. Α΄Φ.495/ 29 -2-1937).  Ανασυνεστήθη  πάλι με  Βασ. Διάταγμα  ως αυτοδιοίκητος το 1947( ΦΕΚ. Φ.20.τ.Α΄/16-1-1947) .
Αλλ΄  ας έλθουμε  στα 1836  και να δούμε πως όπου ανασυνεστήθη το μοναστήρι εκείνη την εποχή. Τούτο έγινε μετά  από  συγχώνευση  Μοναχών από  τα  γύρω Μοναστήρια   του  Ξηρομέρου  όπως  π.χ   Βροχοτίνου (Μοναστηράκι) , Ζαμπατίνας (Ζάβιτσα) , Βουστρίου ,  Πρ.  Ηλία  Δραγαμέστου κ.λ.π  και απαρτίζονταν από τους παρακάτω επτά  μοναχούς  που  εγκαταβιούσαν το 1836 στη Μονή  Ρόμβου .

1.     Μελέτιος Σαρδελής ιερομόναχος από την Μερδενίκου 36 ετών.
2.     Βαρθολομαίος Ζαβογιάννης  από τη Ζάβιτσα ( Αρχοντοχώρι ), ιερομόναχος ,πρώην Ηγούμενος  Μονής Ζαμπατίνας 34 ετών.
3.     Γρηγόριος Θεοφάνους ιερομόναχος, από το  Βούστρι ,  πρώην Ηγούμενος Κοιμήσεως Θεοτόκου ( Αγ. Βασιλείου) 60 ετών.
4.     Γρηγόριος Βροχοτινός από τη Στάνου , ιερομόναχος και πνευματικός , πρώην  ηγούμενος Ι. Μ. Βροχοτίνου  Μοναστηρακίου 57 ετών.
5.     Αμβρόσιος  Κουμούτζης  ιερομόναχος εκ  Δραγαμέστου, πρώην Ηγούμενος  Πρ. Ηλία Δραγαμέστου , 48 ετών.
6.     Δαμιανός Παπαστάμου  ιερομόναχος εκ Δραγαμέστου , πρώην Ηγούμενος Αγ. Δημητρίου Δραγαμέστου ,  48 ετών.
7.     Γρηγόριος Γεροκώστας  εκ  Δραγαμέστου , ιερομόναχος της Μονής Πρ. Ηλία  Δραγαμέστου  , 33 ετών.
8.     Χρύσανθος Κεφαληναίος εκ Κεφαληνίας ,προερχόμενος από την Ι.Μ  της Παναγίας των  Αχυρών .

 Η παραπάνω  Αδελφότητα των Μοναχών στο Μοναστήρι της Παναγίας της  Ρομπιάτσας  , εν  έτει 1836 , εξέλεξε  ως Ηγούμενο της Μονής  τον Μελέτιο Σαρδελή  και Συμβούλους τους :  Γρηγόριο Θεοφάνους και  τον Βαρθολομαίο  Ζαβογιάννη.

Η  περιουσία  του  Μοναστηριού

  Παραθέτουμε   δειγματοληπτικά  ως  ακολούθως  τρεις  επίκαιρες  αυτούσιες  επιστολές ,   οι  οποίες καταδεικνύουν την  τότε περιουσιακή κατάσταση της Μονής Ρόμβου   , η  οποία  σύμφωνα με γραπτές πηγές   αποτελούνταν  από   κτήματα , γιδοπρόβατα , ελιές , οικόπεδα , χερσολείβαδα , μύλους  , νεροτριβές , οικιακά σκεύη  και  πολλά τιμαλφή  και αφήνουμε  τις  όποιες κρίσεις   στο  φιλοθεάμων  αναγνωστικό  μας  κοινό να συγκρίνει τα σημερινά Μοναστήρια (τύπου Βατοπεδίου κ.λ.π) και εκείνα των δύσκολων χρόνων της σκλαβιάς.

Η  πρώτη  επιστολή  αφορά  μια υπέρογκη βλάβη που υπέστη το 1847 το Μοναστήρι  , από  ένα λιοστάσι που είχε στην δικαιοδοσία του στην Πρέβεζα , όταν  στις  24 Φεβρουαρίου 1792  ο Δημήτριος Περπελές ,  είχε πουλήσει στον Ηγούμενο Μονής  Ρόμβου  Ναθαναήλ  30 ρίζες  ελιές  στην περιοχή της Πρέβεζας  αντί 384 γροσίων .  Ύστερα από την καταβολή του ποσού αυτού η Μονή  της Ρόμβου αποκτά μόνιμη  την  κυριότητα στο παραπάνω λιοστάσι στη μακρινή Πρέβεζα  .                                      

Παραθέτουμε , για λόγους συντομίας ,  τμήμα της αναφοράς του Ηγουμένου Μελέτιου  Σαρδελή  εν έτει 1847 , σχετιζόμενη με το ελαιώνα που περιγράφεται στα έγγραφα και έχει ως εξής :  

«  έχει ελαίας αγορασμένας τον αριθμόν 33 εις θέσιν  Πρεβέζης , των οποίων την κατοχήν ολίγα έτη αναγνώρισεν η Μονή. Μετά ταύτα η Τουρκική Κυβέρνησις παρά το δίκαιον των Εθνών ποιούσα αφήρεσε τη αφθαιρεσία την νόμιμον κατοχήν από τον ευαγή οίκον , έκτοτε  δε μέχρι την σήμερον νέμηται  αυτάς …Διό και πέμπομπεν προς την Ιεραν  Σύνοδον  περί πολλού  ποιουμένην την πρόοδον των ευαγών ιερών αυτής καταγωγίων και παρακαλούμεν  να ενεργήση την  απάλαξιν των ειρημένων ελαιών εκ της Τουρκικής Κυβερνήσεως  και λάβη  η κατά βάθος πτωχοτάτη Ιερά Μονή ανακούφησιν  τινά  των πολλών αυτής δυστυχημάτων , άτινα υποφέρει δια την έλλειψιν των αναγκαίων . έχομεν δε  ελπίδας χρηστάς , οι πτωχοί πατέρες , οι εν τω αβάτω τούτω  όρει κατοικούντες ότι η Σεβασμία και  Ιερά ημών Σύνοδος  ωκτειρομένη τον πολύ μόχθον και ταλαίπωρον βίον , τον οποίον οσημέραι  δοκιμάζομεν οι πατέρες ένεκα της ανεχείας, θέλει ευαρεστηθεί και ενεργήσει πατρικώς , ως γνωρίζει , την απαλλαγήν των πρι ου λόγος ελαιών »

Η  δεύτερη  επιστολή αφορά  μια  σημαντική ζημιά  που υπέστη  το 1843 ο Νερόμυλος  του  Μοναστηριού στη θέση  Βάρνακας Ξηρομέρου  και έχει ως εξής :
     
  «  Προς

Τον  Σεβαστόν  Επίσκοπον  Ακαρνανίας  και  Αιτωλίας

Με  την  Μεγαλυτέραν  μας  Αθυμίαν  και  λύπην  επισπεύδομεν  να αναγγείλομεν  προς την  Σ.  ταύτην  Επισκοπήν  ότι  κατά  τον  ιστάμενον μήνα  Οκτώμβριον  περί  της  15  αυτού  Συνέβη  μέρος  κατεκριμνήσεως  και  κατεδαφίσεως  του  εις  Βάρνακα  Μύλου  μας  προερχομένας  ταύτης από  πεισματώδη  θεήλατον  θύελαν  ήτις  κατεκρίμνισε  και  κατεδάφισε  όλην  την  του  Μύλου  μας  οροφήν  και  μίαν  πλευράν  του  τοίχου αυτού.


Παραλαβόντες  λοιπόν  ειδήμονα  Αρχιτέκτονα  μετέβη  επιτοπίως και  εκτίμησε  ως  οίδε  αυτός  την  οποίαν  ύλην  ο Μύλος  δείται  εις επισκευήν  και  ανώρθωσιν  αυτού. Την  οποίαν  της  εκτιμήσεως , ύλην Σας  διευθύνομεν  κατεστρωμένως  και  εγκλείστως  ίνα  μας  πεμφθή  όσον  ένεστιν  εντάχει  η  απάντησις  και  επισκευάσομεν  τον  περί  ου λόγος  Μύλον.  ίνα   μη  η  ιερά  και  ενδεής  Μονή  μας  στερείται και αυτής της  πολλοστής  και  μικρής  ωφελείας  την  οποίαν  ο  Μνησθείς  Μύλος  παράγει  και  απαντώ  η  Μονή  ολίγα  αναπόδραστα  και αναπόφευκτα  έξοδα  τόσον  και  υποσημειούμεθα  με  το  ιερόν  και βαθύτατον  Σέβας .  
            

                                      24  Oκτωμβρίου 

Ο
             (Τ.Σ)              Ηγούμενος  Μελέτιος Σαρδελής

                                                                             Το  Συμβούλιον  
   
                                                                          Γρηγόριος Θεοφάνους

                                                               Βαρθολομαίος Ζαβογιάννης »


Μεταξύ  Μοναστηριού  και  εμπλεκομένων υπηρεσιακών παραγόντων , ακολούθησε  μια σύντομη   αλληλογραφία , μέχρι   την τελική  έγκριση    απ΄ τον  Μητροπολίτη  Αιτωλ/νίας  Ιερόθεο  για την επισκευή του Νερόμυλου στο Βάρνακα.


      «  Εν  Μεσολογγίω

  την 16 Νοεμβρίου 1843

Ο κατά την Επισκοπήν Ακαρνανίας
Αιτωλίας Μητροπολίτης                                
                                                                     Προς  την  Βασ. Διοίκησιν Ακαρνανίας
                                                   
Διευθύνοντες πρωτοτύπως την από 24 λήξαντος  της υπ΄αριθ.13 προς ημάς αναφοράν του Ηγουμένου και Συμβούλων της διατηρουμένης Μονής Ρόμβου , μετά του εν αυτή προϋπολογισμού  περί  του εν Βάρνακα  υδρομύλου  Μοναστηριακού, παρακαλούμεν την Β. ταύτην Διοίκησιν  να ενεργήση   ό,τι  εκ  των  καθηκόντων της , δια  να  δοθή όσον  ένεστι   ταχύτερον  , ή ,  την  οποίαν  εξαιτούνται , άδεια της  επισκευής του υδρομύλου  τούτου , και  να  μη  ζημιούται  η  Μονή  αύτη  εκ  της  αργίας  αυτού  και
υστερούται  και  της  επιουσίου  τροφής , διότι εξ αυτού  και  μόνον  σχεδόν  οι  πατέρες οικονομούν  την  τροφήν  των .

                                                                                     Ο Ακαρνανίας  και  Αιτωλίας
                                                                                                                      Ιερόθεoς  »





Η αναφορά του Ηγουμενοσυμβουλίου εν έτει 1843 για τη ζημιά που υπέστη ο
Νερόμυλος  του Μοναστηριού στην περιοχή του Βάρνακα Ξηρομέρου .





Ιερά Μονή Ρόμβου ή Ρομπιάτσας , στον Βάτο Ξηρομέρου


Ληστεία  στην  Ιερά  Μονή  Ρόμβου  το  1844

Κατά το 1844 άγνωστοι αφήρεσαν από το Μοναστήρι της  Παναγίας της  Ρόμβου σχεδόν όλα τα ιερά σκεύη και άλλα πολύτιμα κειμήλια , με αποτέλεσμα οι μοναχοί να μην μπορούν  να ανταπεξέλθουν  στα καθηκόντά τους. Ενημέρωσαν ως όφειλαν την Μητρόπολη Αιτωλ/νίας  ,  προτείνοντας δε  τα κλοπιμαία   , να   αντικατασταθούν από τα ιερά σκεύη των διαλελυμένων Ιερών Μονών τα οποία ευρίσκοντο εναποθηκευμένα στην Ιερα Μονή της Παναγίας της Προυσιώτισσας. Μαζί με την αλληλογραφία προς τον Μητροπολίτην Αιτωλοακαρνανίας υπέβαλαν οι Μοναχοί της Ρόμβου και τον ακόλουθο κατάλογο  κλοπιμαίων ιερών σκευών  και κειμηλίων .

 « Κατάλογος αιτήσεως Ιερών σκευών κειμηλίων τα ελλείποντα της Ιεράς Διατηρουμένης μονής Ρόμβου.

6 . έξ κανδήλας αργυράς

1 . έν Δισκοπότηρον αργυρούν με όλα του  τα αναγκαία

1 . έν θυμιατόν αργυρούν

1.     έν  Ευαγγέλιον αργυρομένον

           2 .  δύο περιζώνια αργυρά

1.     εν  Κιβώτιον αργυρούν ιερών κειμηλίων με 12 σώματα ιερών κειμηλίων

1.     ένας σταυρός αργυροσιρματοδεμένος

1.     ένας σταυρός μικρός αργυρός εντός εις το κιβώτιον των ιερών κειμηλίων
                                     
                                                                Το  Συμβούλιον  της  Ιεράς  μονής Ρόμβου

                                                               (Τ.Σ)                             Ο  Ηγούμενος
                                                                                           Μελέτιος Σαρδελής
                                                                                               Γ .  Θεοφάνους »

                                                                                          Δια την αντιγραφήν

    Εν Αθήναις την 17 Φεβρουαρίου 1845         Ο Γραμματεύς της Ιεράς Συνόδου
                                                                           (Τ.Σ)   Θεόκλιτος  Φαρμακίδης »





Κατάλογος  ιερών σκευών και κειμηλίων που αφαιρέθηκαν από ληστές το 1844.





        Νίκος Θεοδ. Μήτσης
  Αρχοντοχώρι ( Ζάβιτσα) Ξηρομέρου
Share on Google Plus

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Τα κείμενα των αναγνωστών που δημοσιεύονται εκφράζονται από τους ιδίους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.

check page rank
.....................................................................................................................