Πολυσπόρια της Πολυσπορίτισσας: Ένα πιάτο γευστικό και συμβολικό…
Γράφει η Μαρία Ν. Αγγέλη Δρ. Κοινωνικής
Λαογραφίας
«Και τι δεν κάνατε για να με θάψετε όμως ξεχάσατε πως είμαι σπόρος» (Nτίνος Χριστιανόπουλος)
Η Πολυσπορίτισσα: Τα Εισόδια της Θεοτόκου, 21Νοεμβρίου, είναι μια γιορτή που συνδέεται με τη σπορά. Ανάλογα με τον τόπο και τις κλιματολογικές συνθήκες , η σπορά κατά την ημέρα αυτή αλλού είναι στο τέλος και αλλού στο μέσον της. Αν είναι στο τέλος, τότε η ονομασία που αποδίδουν στην Παναγία είναι «Αποσπερίτισσα». Αν είναι στο μέσον «Μεσοσπερίτισσα». Ο λαός θεωρεί την Παναγία, εκτός των άλλων, προστάτρια της σοδειάς, γι’ αυτό κατά την αρχαία συνήθεια, την «πανσπερμία», εισάγει στο ναό πολυσπόρια. Έτσι, προκύπτει και η ονομασία « Πολυσπορίτισσα»...... Ο Δημήτριος Λουκάτος, καθηγητής της Λαογραφίας, γράφει ότι προσφέρεται στην Παναγία – Δήμητρα «ευχαριστήρια πανσπερμία για το καλό που πέρασε και το καλό που πρέπει να συνεχιστεί». Αφού η σοδειά του καλοκαιριού έχει καταναλωθεί περίπου στο μισό: «Μισό ’φαγα, μισό ’σπειρα, μισό ’χω να περάσω», κ…
διαβαστε περισσοτερα
«Και τι δεν κάνατε για να με θάψετε όμως ξεχάσατε πως είμαι σπόρος» (Nτίνος Χριστιανόπουλος)
Η Πολυσπορίτισσα: Τα Εισόδια της Θεοτόκου, 21Νοεμβρίου, είναι μια γιορτή που συνδέεται με τη σπορά. Ανάλογα με τον τόπο και τις κλιματολογικές συνθήκες , η σπορά κατά την ημέρα αυτή αλλού είναι στο τέλος και αλλού στο μέσον της. Αν είναι στο τέλος, τότε η ονομασία που αποδίδουν στην Παναγία είναι «Αποσπερίτισσα». Αν είναι στο μέσον «Μεσοσπερίτισσα». Ο λαός θεωρεί την Παναγία, εκτός των άλλων, προστάτρια της σοδειάς, γι’ αυτό κατά την αρχαία συνήθεια, την «πανσπερμία», εισάγει στο ναό πολυσπόρια. Έτσι, προκύπτει και η ονομασία « Πολυσπορίτισσα»...... Ο Δημήτριος Λουκάτος, καθηγητής της Λαογραφίας, γράφει ότι προσφέρεται στην Παναγία – Δήμητρα «ευχαριστήρια πανσπερμία για το καλό που πέρασε και το καλό που πρέπει να συνεχιστεί». Αφού η σοδειά του καλοκαιριού έχει καταναλωθεί περίπου στο μισό: «Μισό ’φαγα, μισό ’σπειρα, μισό ’χω να περάσω», κ…