Του Παναγιώτη Κατσούλη *
Όπως αναφέρεται στο πολυνομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή, ανάμεσα στις επιχειρήσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα που περνούν στον έλεγχο του Υπερταμείου (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας), βρίσκονται και οι Ελληνικές Αλυκές.
Το ζήτημα πρέπει ΤΩΡΑ να καταστεί μείζον πολιτικό ζήτημα, τόσο για το περιβάλλον όσο και για την ανάπτυξη της περιοχής μας, για τους κάτωθι λόγους:
Το ζήτημα πρέπει ΤΩΡΑ να καταστεί μείζον πολιτικό ζήτημα, τόσο για το περιβάλλον όσο και για την ανάπτυξη της περιοχής μας, για τους κάτωθι λόγους:
1. Το ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ δεν είναι μια απλή εταιρεία συμμετοχών που θα κάνει παθητική διαχείριση δημοσίου πλούτου. Είναι μια εταιρεία που λογοδοτεί στους ξένους δανειστές και η οποία θα ελέγχει το σύνολο της ακίνητης και της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου για 99 τουλάχιστον χρόνια, πουλώντας κατά βούληση τα δημόσια assets. Στο νομοσχέδιο προβλέπονται συνολικά έσοδα 4,564 δισ. ευρώ για την περίοδο 2017- 2021. Σε αυτή επίσης μεταφέρεται και το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων της ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου), κάτι που μόνο δευτερεύον δεν είναι για την περιοχή μας.
2. Για να αντιληφθούμε το μέγεθος της αξίας των ακινήτων που θα διαχειρίζεται η νέα αυτή εταιρεία, καταγράφω τα παρακάτω στοιχεία:
Η δηλωμένη αξία της ακίνητης περιουσίας νοικοκυριών και επιχειρήσεων –με βάση τον ΕΝΦΙΑ - ανέρχεται σε 700 δισ. €. Τα 71.000 ακίνητα του Δημοσίου που βρίσκονται στην επικράτεια – και στο εξωτερικό - έχουν αντικειμενική αξία 272 δισ. € (σύμφωνα με την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ). Η αξία των ΔΕΚΟ και άλλων ΝΠΙΔ, μετοχές των οποίων ελέγχει το Δημόσιο, αποτιμώνται στα 7 δισ. € (εξ αυτών 5,8 δισ. ευρώ θα «αξιοποιηθούν» από το ΤΑΙΠΕΔ, που θα είναι πλέον θυγατρική).
3. Με βάση το 3ο Μνημόνιο, το ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ διοικείται από 5μελές εποπτικό συμβούλιο, με παρουσία δύο Ευρωπαίων που ήδη ορίστηκαν (επικεφαλής ο Γάλλος Ζακ Λε Παπ, συνεργάτης της Κριστίν Λαγκάρντ και έτερο μέλος ο Πορτογάλος Ντέιβιντ Κασπάρ). Αυτοί θα ελέγχουν επί της ουσίας τα πάντα. Τα υπόλοιπα τρία μέλη επιλέγονται από την κυβέρνηση, μόνο κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM). Βέβαια κάθε απόφαση θα λαμβάνεται με πλειοψηφία 4/5.
4. Για το τι είδους ιδιωτικοποιήσεις υλοποιούνται στη χώρα μας, αρκεί η πρόσφατη ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να αποφύγουμε άσκοπες ιδεολογικές προσεγγίσεις. Μέλη της προηγούμενης διοίκησης του διώκονται για κακουργηματικές πράξεις που προκάλεσαν στο Δημόσιο ζημία 500 εκατ. ευρώ. Προσέλαβε, ως συμβούλους για να βοηθήσουν στις πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, θυγατρικές εταιρείες των μετέπειτα αγοραστών (Lufthansa στα αεροδρόμια, Eurobank και Εθνική, τα 28 ακίνητα). Προκήρυξε «ανοιχτούς» διαγωνισμούς, προκατασκευασμένους στην πραγματικότητα και άλλα πολλά ακόμη «ενάρετα».
5. Οι ΑΛΥΚΕΣ ΜΠΟΡΟΥΝ και ΠΡΕΠΕΙ ΤΩΡΑ να ΕΞΑΙΡΕΘΟΥΝ. Διότι:
(Α) ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ. Στο ίδιο το πολυνομοσχέδιο και στις ειδικές διατάξεις σχετικά με την ΕΤΑΔ, αναφέρεται ότι «η κυριότητα και νομή όλων των κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων τα οποία ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο και τα διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ σύμφωνα με το ν. 2636/1998, μεταβιβάζονται αυτομάτως στην ΕΤΑΔ χωρίς αντάλλαγμα». Ως εξαιρέσεις προσδιορίζονται αιγιαλοί, παραλίες και παρόχθιες εκτάσεις, υγρότοποι, περιοχές Ramsar και Natura, αρχαιολογικοί χώροι, αμιγώς δασικές εκτάσεις και λοιπά πράγματα εκτός συναλλαγής».
Οι Ελληνικές Αλυκές Α.Ε. διαχειρίζονται ένα προϊόν, το αλάτι, το οποίο παράγεται με φυσικό τρόπο από τη λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου – Αιτωλικού (κατά 70% περίπου). Δηλαδή από ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο οικοσύστημα – υγροβιότοπο, προστατευόμενο από τις διεθνείς συνθήκες Ramsar και Natura και το οποίο δεν προσφέρεται για ιδιωτικοποίηση κάθε μορφής.
(Β) Το Συμβούλιο της Επικρατείας αναφερόμενο «στις υπηρεσίες της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. που παρέχονται μονοπωλιακώς» και σχετίζονται με υπηρεσίες που «είναι αναγκαίες για την υγιεινή διαβίωση…», αποφάνθηκε πως «η αποξένωση του Ελληνικού Δημοσίου από την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ Α.Ε., του οποίου η διατήρηση είναι αναγκαία – υπό το δεδομένο νομικό καθεστώς – για να μη μετατραπεί η δημόσια επιχείρηση σε ιδιωτική, συνιστά παράβαση των άρθρων 5 παρ. 5 και 21 παρ. 3 του Συντάγματος».
Στην περίπτωση μας και υπό το φως αυτής της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι Ελληνικές Αλυκές Α.Ε. ως «δημόσια επιχείρηση η οποία σκοπεύει στη διασφάλιση ζωτικών αγαθών, χωρίς τα οποία δεν υφίστανται οι ομαλοί όροι για την, κατά τα σύγχρονα κριτήρια, αξιοπρεπή διαβίωση του ανθρώπου και την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του, και λειτουργεί υπό καθεστώς μονοπωλίου, δεν μπορεί να μετατραπεί σε κατ’ ουσίαν ιδιωτική επιχείρηση, θα πρέπει δε το Ελληνικό Δημόσιο ή άλλα Ν.Π.Δ.Δ. να έχουν πάντοτε την πλειοψηφία των μετοχών, ούτως ώστε να μπορούν να διορίζουν και την Διοίκησή τους».
Απαιτείται ΑΜΕΣΗ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ και ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΡΑ των Βουλευτών, από το Δήμο, τους συλλογικούς φορείς και το ίδιο το Διοικητικό Συμβούλιο των Αλυκών, ώστε να υπάρξει στην αυριανή ψηφοφορία στη Βουλή η ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΔΙΟΡΘΩΣΗ – ΕΞΑΙΡΕΣΗ και να μην «τρέχουμε» αύριο, κατόπιν εορτής.
*Παναγιώτης Κατσούληs πρώην Δήμαρχος Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου
– Δημοτικός Σύμβουλος & Επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ ΠΟΡΕΙΑΣ»
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Τα κείμενα των αναγνωστών που δημοσιεύονται εκφράζονται από τους ιδίους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.