Σαν ....Σήμερα -Θύμησες Χριστουγέννων .Γράφει ο Γιώργος Ι.Μασσαλής




ΠΗΓΗ: facebook

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΣΣΑΛΗΣ

Την καλησπέρα μου σε όλους σας!

Χρόνια σας πολλά και καλές γιορτινές μέρες να περάσετε!
Τέτοιες μέρες , δεν υπήρχε περίπτωση κάθε νοικοκυριό , να μην έχει χοιρινό , για τα Χριστούγεννα!
Σχεδόν όλη την χρονιά , μεγάλωναν ένα χοιρινό , που θα πήγαινε , 80-100 κιλά , και το οποίο έσφαζαν λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα!

ΜΠΑΜΠΙΝΗΣ ΘΥΜΙΣΕΣ.... ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 1941....Γράφει ο Αλέξανδρος Κυριαζής

 


  Στην  ενδοχώρα  της   επαρχίας  Ξηρομέρου  ,άρχισε  να σφίγγει ο  κατοχικός  κλοιός  για  πρώτη  φορά  τον  μήνα  Νοέμβριο   του  1941 με  την παραμονή  των  Ιταλικών  στρατευμάτων στο  χωριό  μας  επί  τριήμερο  συγκεντρώνοντας  τον πολεμικό  και κυνηγετικό  οπλισμό  του  χωριού . Με  την αναχώρησή  τους όμως, μας  άφησαν  να « εμπεδώσουμε» τις στρατιωτικές  τους  οδηγίες   σχετικά  με  τις  μετακινήσεις  μας, όχι μόνο  προς  τα  αστικά  κέντρα,  αλλά  και στα  γύρω  χωριά, σαν  πρώτο  μέτρο  υπακοής.  Σύμμαχος  στη  σκλαβιά  μας  και η  παγωμένη φθινοπωρινή   φύση που   βάλθηκαν   να  μας ξεπαστρέψουν φέτος ,  φώναζαν χουχουλιαστά  κάτω  από  τις  κάπες  τους  οι  γέροντες με  τη  χαμηλή  φωνή , όση  τους  είχε  απομείνει  από  τις   κακουχίες  εκείνου  του  Φθινοπώρου  του  1941.




Και  λέω  κακουχίες  γιατί παρατηρούσες τις  δυνάμεις  του  οργανισμού  των ,να κάμπτονται μειούμενες  μέρα  με  τη  μέρα .  Έβλεπες  τα  φουσκωμένα  στραγάλια  των  ποδιών  τούμπανο  έξω  απ’ τα παπούτσια .  Τις  μεγάλες  σακούλες  που έκαναν  τα  μάτια  έβλεπες  από  μακριά την αδυναμία  των  μυών   τους να  σηκωθούν  στα  πόδια μόνοι  τους χωρίς  βοήθεια, κάνοντας  αγώνα να  πλησιάσουν και  να  νικήσουν  την  μεγάλη  έλλειψη  της αστάθειας, μέρος  της  οποίας  οφείλονταν  και στην   μείωση  της  όρασης. Ο  πληθυσμός  όλος  λιπόσαρκος. Πάλευε νύχτα  μέρα  εκτός από  τα  πιο  πάνω  και  με τις  εποχικές  επιδημίες  από  τις  οποίες εμείς  τα  παιδιά «στεκόμαστε»  μακριά  από  την επιδέξια  δικαιολογία   της απαγόρευσης από  τις  μανάδες :  ότι  τάχα οι  παππούδες ήταν  γεμάτοι  μικρόβια  λόγω  της  εποχιακής γρίπης  και  των  κρυολογημάτων , που  έστειλαν  νωρίς  στον  άλλον  κόσμο  άλλους πολλούς  γέροντες  και φυματικούς αυτή  την εποχή.  Οι  κηδείες   τόσο  πυκνές μέχρι  τον Μάρτη  του  1942 . Και  έξαφνα η  μεγάλη πτώση  της  θερμοκρασίας  και  του  πρώιμου  χιονιά  που  πάγωσε  όλη  την ύπαιθρο με  την πολική  της  επικράτηση,  σε  σημείο  που  ο κόσμος  έπαιρνε  «παγάνα»  από  το  χάραμα  τα  χωράφια και  τις  ράχες    για  να  βρει  λίγα   χόρτα  ή  γλυκόριζες  και  δεν  έβρισκε . Μεγάλωνε  το  φάσμα  της  μεγάλης  και ολικής  πείνας  που μάστιζε τον  πληθυσμό από  τις  αρχές  Φθινοπώρου  καθώς  είμαστε  στις  παραμονές  των Χριστουγέννων με  το  χειμώνα  όλο  μπροστά  .   Η  μεγάλη και γενικευμένη κλεψιά  που είχε  ενσκύψει  και  διετραγουδούσαν  οι  γέροντες  από  το  χάραμα  στα  καφενεία.    Τα  ολίγα διατροφικά  αγαθά  που  υπήρχαν στο  σπίτι  μας  και  της  μεγάλης  πλειοψηφίας  του  χωριού , είχαν  ήδη  καταναλωθεί και  δεν  απέμειναν  πολλά  πράγματα έστω  ανταλλάξιμα , ειμί  μόνο  μερικά  δέματα  καπνού.  Σε  τέτοιο  σημείο   ήταν  η  ανέχειά  μας,  που  δεν  είχαμε  δυο  σπυριά  αλεύρι  να  ρίξουμε  στο  λίγο  γάλα  που  μας  φιλεύανε  για  χυλό.  Τι  να  φάνε  13  άτομα  που  ήταν  η φαμελιά  μας. Το  δράμα  ανέβαινε σιγά σιγά  προς  την κορύφωσή  του   καθώς  τελείωνε  το  1941.

Ξηρομερίτικο Χριστόψωμο: Ένα έθιμο που διατηρείται και στις μέρες μας

 



Χριστουγεννιάτικο Ξηρομερίτικο έθιμο σε όλα τα χωριά αποτελεί το χριστόψωμο.Το ευλογημένο ψωμί του Χριστού ζυμώνεται την παραμονή (σαν σήμερα) των Χριστουγέννων πάντα με τα καλύτερα υλικά.
foto από το παραδοσιακό χριστόψωμο όπως παλιά ζυμωμένο  από την Αγλαία Μπακογιώργου

Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση του Συλλόγου Απανταχού Αστακιωτών

 





Χριστούγεννα –μέρες γιορτινές-μέρες  χαρμόσυνες, μέρες   των μικρών παιδιών που αδημονούν να παραλάβουν  το δώρο τους  που  πατροπαράδοτα  εχει καθιερωθεί τόσο για τις ημέρες των Χριστουγέννων όσο και το δώρο του Αγίου Βασιλείου 

Ευχές για τα Χριστούγεννα από το Δ/Σ του Πολιτιστικού Συλλόγου Μπαμπίνης

 


 Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Μπαμπίνης ''ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΠΑΜΠΛΕΚΗΣ'' σας εύχεται υγεία, αγάπη και ελπίδα. Τρεις μόνο λέξεις, τρεις βασικές αξίες για όλους για τις δύσκολες μέρες που διανύουμε. Το φως των Χριστουγέννων να φωτίζει τις καρδιές μας. Πολλές ευχές και καλές γιορτές !!!

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ !!!

            Το Δ/Σ

Ευχές από τον Παναγιώτη Στάικο

 



Εγκάρδιες ευχές για καλά Χριστούγεννα  και ευτυχισμένο το 2023 με Υγεία και ζεστασιά στην ψυχή μας , Ειρήνη σε ολόκληρο τον κόσμο και Κοινωνική Αλληλεγγύη .

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ .

Dr Παναγιώτης Στάικος

Ευχές από την Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Ξηρομέρου (Ο.Π.ΣΥ.Ξ.)

 


Το Κεντρικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Ξηρομέρου (Ο.Π.ΣΥ.Ξ.) σας εύχεται Χαρούμενα Χριστούγεννα και ευτυχισμένο το Νέο Έτος.

Χρόνια Πολλά με υγεία, αγάπη και αλληλεγγύη,

Το Κ.Σ. της Ομοσπονδίας Ξηρομεριτών

Γιορτινές ευχές από τον πρόεδρο και το συμβούλιο της Τοπικής Κοινότητας Μύτικα

 


Ο πρόεδρος και το συμβούλιο της Τοπικής Κοινότητας Μύτικα σας εύχονται Καλές Γιορτές με υγεία, ευτυχία και ελπίδα.

facebook

Δημήτρης Φάρρος Πρόεδρος Τ/Κ Μύτικα

ΕΥΧΕΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΑΠΑΔΑΤΑΙΩΝ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ "Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ"

 


Ο Σύλλογος Απανταχού Παπαδαταίων Ξηρομέρου " Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ" σας εύχεται Καλά Χριστούγεννα και ευτυχισμένο το νέο έτος 2023.

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ με υγεία , Αγάπη, Αλληλεγγύη και Ειρήνη

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΠΑΔΑΤΑΙΩΝ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ

Γιώργης Έξαρχος: Βιβλιοφιλικά σημειώματα (12) / Μαρία Αγγέλη “Κτηνοτροφικά του Ξηρομέρου” – «…μετά ποιμένων δοξολογούσι…»

 



Ο Ορφέας ήταν ο σπουδαιότερος ποιητής και μουσικός της μυθολογικής ελληνικής αρχαιότητας, και ένας από τους Αργοναύτες με τους οποίους ο Ιάσονας πήγε με την «Αργώ» στην Κολχίδα και πήραν «το χρυσόμαλλο δέρας» και την κόρη του βασιλιά Αιήτη, την Μήδεια, και όλοι μαζί –μετά από περιπετειώδες ταξίδι σε θάλασσες και στεριές– επέστρεψαν νικητές στην Ιωλκό της Θεσσαλικής Μαγνησίας, όπως είναι πασίγνωστο από τα «Ορφικά Αργοναυτικά», στις διάφορες παραλλαγές αφηγήσεων

.....................................................................................................................