ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΑΝ ΤΑ ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΙΚΑ ΝΕΑ


Κυκλοφόρησαν  ΤΑ ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΙΚΑ ΝΕΑ  του Συνδέσμου Χρυσοβιτσάνων ''ΤΑ ΚΟΡΟΝΤΑ ''Αρ.φύλλου 237





Ειδήσεις – Σχολια

Λάσπη

Λίγες μέρες πριν το Πάσχα (20/4) στην καφετέρια του Σαμαντά στον Αστακό ο Θεόδωρος Μπούρχας ισχυρίστηκε ψευδώς ότι “ο άλλος Σύλλογος της Χρυσοβίτσας, που εδρεύει στην Αθήνα, εμπόδισε να ασφαλτοστρωθεί το υπόλοιπο κομμάτι του δρόμου Τσαπουρνιά-Χρυσοβίτσας”.

Ο παριστάμενος πρόεδρος του Συλλόγου Ταξιάρχης Σάββας τον διέψευσε και του ανέφερε ότι δεν γνωρίζει τίποτα για το που οφείλεται η μεγάλη καθυστέρηση που παρουσιάζει το έργο και του υπενθύμισε ότι σίγουρα θα ήταν άλλη η τύχη του αν ο ίδιος είχε τη δυνατότητα να επηρεάζει τις αποφάσεις της Κυβέρνησης.


Πάσχα

Μεγάλη ήταν η έξοδος των Αθηναίων στα χωριά τους τις μέρες του Πάσχα. Μετά από δύο χρόνια περιορισμό πολλοί συγχωριανοί μας επισκέφτηκαν το χωριό και τήρησαν τα έθιμα της μεγάλης βδομάδας και του Πάσχα. Και του χρόνου!


Εγκαίνια

Την Κυριακή των Βαϊων με την παρουσία πολλών συμπατριωτών έγιναν στον Αστακό τα εγκαίνια του βιβλιοπωλείου “Bοοk Box” της Σταματίας και Αιμιλίας Πιτσούλια. Στο φιλόξενο βιβλιοπωλείο αυτό παρουσιάζονται και τα βιβλία του Συλλόγου μας.


ΟΠΣΥΞ

Η Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Ξηρομέρου (ΟΠΣΥΞ) και ο Σύλλογος Βελανιδιάς διοργάνωσαν στις 11/5/2022, ημέρα Τετάρτη και ώρα 18.00 στα γραφεία της ΠΑΝΣΥ συζήτηση για το περιβάλλον της περιοχής μας.


Παιδική χαρά

Έκλεισαν για λόγους ασφαλείας οι παιδικές χαρές του Δήμου Ξηρομέρου, όπως και αυτή του χωριού μας, γιατί δεν διαθέτουν την απαιτούμενη από το νόμο πιστοποίηση. Σύμφωνα με την κείμενη ελληνική νομοθεσία είναι υποχρεωτικός ο έλεγχος των από Ανεξάρτητο Διαπιστευμένο Φορέα ώστε να πιστοποιείται η τήρηση των προδιαγραφών ασφαλείας.


ΟΣΥΒΑ

Η Ομοσπονδία Συλλόγων Βάλτου (ΟΣΥΒΑ) διοργάνωσε στις 28/5/2022, ημέρα Σάββατο και από ώρα 15.00 στο Πάρκο Καλαβρύτων Ηλιουπόλεως το 31ο Αντάμωμα των Βαλτινών.


Συνέδριο στη Μπαμπίνη

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Μπαμπίνης “Χριστόδουλος Παμπλέκης” με την ευκαιρία συμπλήρωσης 20 χρόνων από την ίδρυση του, διοργανώνει διήμερο συνέδριο  με τίτλο: “Η Μπαμπίνη στο διάβα των αιώνων”. Το Συνέδριο θα γίνει στις 7 και 8 Αυγούστου στην Μπαμπίνη.


Βράβευση Μαθητών

Για άλλη μια χρονιά ο Σύνδεσμος Χρυσοβιτσάνων Ξηρομέρου “Τα Κόροντα” βράβευσε τους πρωτεύσαντες μαθητές κάθε τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Η βράβευση έγινε στις 15/6/2022 με την λήξη του διδακτικού έτους. Να σημειωθεί ότι στην Γ’ τάξη δεν είχε μαθητές, ενώ στην Α’ τάξη ισοβάθμησαν δύο μαθητές και δεν έγινε κλήρωση, αλλά βραβεύτηκαν και οι δύο.

Τα ονόματα των πρωτευσάντων μαθητών κατά τάξη είναι τα εξής:

ΣΤ’ τάξη: Χρυσούλα-Γεωργία Ζορμπά του Ηρακλή,

Ε’ τάξη: Άννα-Μαρία Σάββα του Γεωργίου,

Δ’ τάξη: Αθανάσιος Ζορμπάς του Σπυρίδωνος

Β’ τάξη: Χρυσούλα Σαμαρά του Δημήτρη,

Α’ τάξη: Μαρία Σταμάτη του Ευαγγέλου

“ “ : Κων/νος Τενεκεντζής του Ευθυμίου.


Η βραβευμένη φακή μας

Φέτος οι συνθήκες ευνόησαν πολύ την καλλιέργεια της φακής και υπάρχει καλή παραγωγή. Η συγκομιδή της και η διάθεσή της θα αρχίσει μετά τις 20 Ιουνίου. Για παραγγελίες μπορείτε ν’ απευθύνεστε στο τηλ. 6983-622390 κα Ματούλα συζ. Σταμ. Σάββα.




Κοινωνικά

Γέννηση 

Η Καλλιρρόη Κ. Γεωργούλα κι ο σύζυγός της Νίκος Χελιδονάκης απέκτησαν αγοράκι.

Να τους ζήσει!


Βάπτιση 

Ο Βασίλης Δημ. Κίσσας κι η σύζυγός του Γεωργία Διαμαντή βάφτισαν το κοριτσάκι τους και του έδωσαν το όνομα Χριστίνα.

Να τους ζήσει!


Γάμος

Ο Βασίλης Δημ. Κίσσας παντρεύτηκε την Γεωργία Διαμαντή από το Αγρίνιο.

Να ζήσουν ευτυχισμένοι.


Θάνατοι

Έφυγαν από κοντά μας οι:

Μαριγώ Σώλου-Δασαγιάννη, Στυλιανός Γούλας, Γιαννούλα χήρα Λάμπρου Αυδή, Γεώργιος Μπαρμπαρούσσης συζ. Καλλιόπης Επαμ. Μούρκα και Σωτηρία Μούρκα-Λώλου.

Στους συγγενείς θερμά συλλυπητήρια.


Προαγωγή

Ο συγχωριανός μας στριατιωτικός γιατρός Γεράσιμος Χαριλάου Ζορμπάς στις πρόσφατες κρίσεις προάχθηκε στο βαθμό του πλοιάρχου.

Θερμά συγχαρητήρια και εις ανώτερα.




Αναστασίου-Κοσμά Μαρία 50€

Γκόλια-Τσιμπούρη Βασιλική 20€

Ζορμπά-Μπούρχα Βικτωρία 10€

Ζορμπάς Ιωάννης του Ανδρέα 10€

Καρανίκα Ντίνα 20€

Μελεούνη-Ξυθάλη Κωστούλα 15€

Μπούρχα Αθηνά 10€

Σάββας Κώστας του Γεωργίου 45€

Τσόμπου-Παπανδρέου Κων/να 10€




“Χρωστάμε σ’ όσους ήρθαν, πέρασαν, θα ‘ρθούνε, θα περάσουν κριτές θα μας δικάσουν, οι αγέννητοι, οι νεκροί”.

(Κ. Παλαμάς, η λειτουργία δεν τελείωσε, 1925)


Φίλοι μας

Καλό Καλοκαίρι

και καλή αντάμωση

στην αγαπημένη μας Χρυσοβίτσα!



ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΡΕΜΕΝΟΣ

Έχω   ένα  φίλο κι  αδελφό,                                            

απ’  τα  παλιά, το  Γιώργο  Κουρεμένο.

Σ αυτόν,  όπου  κι αν κοιτάξω και  στραφώ,

των γυναικών  το βλέμμα είναι  δοσμένο.


Τα  καμαρώνω  σαν  κοιτώ,

τα  νιάτα  του  σ’ αυτό το  παλληκάρι .

Συμμαθητή  τον  είχα  ζηλευτό,

που ταίριαζε  απόλυτα το  πνεύμα και τη  χάρη.


Έγραφε  εκθέσεις  θεϊκές,

με νόημα, και  γράμματα  της  πένας.

Και  στις  παρέες μας  τις  παιδικές,

ήταν  πάντα ο πρώτος, ο  καλύτερος  ο  ένας.


Έχει  κρατήσει  μια  καρδιά,

όπως  παιδί  με  μεγαλείο  σμιλεμένη.

Δένδρο με  πλούσια  και  καρπερά κλαδιά.

Με  ήθος  με  αισθήματα και  με χρυσό  ντυμένη.


Ακούραστος  και  πάντα  γελαστός.

Να  τρέχει στα βουνά  και  στα  φαράγγια.

Είναι  παλιός  αγρότης κι  όχι  πλαδαρός  αστός,

Και  ξέρει  που  φυτρώνουν τα  καλά  σπαράγγια.


Φίλε  μου  Γιώργο  και  καλέ  συμμαθητή,

Σου  εύχομαι  ο  χρόνος  που  περνά  να  σε  χαϊδεύει,

Να  σου  χαρίζει  η  ζωή  το  κάθε  τι,

Και  όλα  τα  καλά για  σένα,  μη  λυπάται να  ξοδεύει.


                25 – 4 – 2022        12ω  10 λ

                                                       ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Β,  ΚΙΣΣΑΣ

Αφιέρωμα στη  γιορτή  σου  Γιώργο.








Αγαπημένη  μου  χυλόπιτα.

Νύμφη  των  απορρίψεων.


Εσύ  με  μένα, δείξε   μου. 

Εκείνες  στο  ψυγείο,

οι  μελαδελφές  σου  οι  φαντασμένες


Θα  έρθει  καιρός  να  με τιμήσουν  τα  χαρίσματά  τους, 

τα  περασμένα  μεγαλεία,

με  την  συγκατάβαση  του  παράκλητου.

Όπως  ο  χρόνος,  στα  γυρίσματά  του, απαιτεί


Και  θα  χαρώ  την  προσφορά

χωρίς  ν  αγγίξω  τα  μαραμένα,

στο  βάζο  της  επιθυμίας  μου, θέλγητρά  τους.


Ας  είναι  καλά  το  ψυγείο  μου,

με  την  επιγραφή  στην  πόρτα.


"εδώ  των  απορρίψεων  ο  τόπος".





Η Συνεστίαση του Συλλόγου μας

Επιτυχημένη ήταν η συνεστίαση που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Χρυσοβιτσάνων Ξηρομέρου «Τα Κόροντα» στις 15/5/2022, ημέρα Κυριακή και ώρα 13.00 στο Κέντρο «Σταθμός Μπαϊρακτάρη», Μητροπόλεως 63, Μοναστηράκι.

Παρά τις δυσκολίες της εποχής (πρόσφατη άρση των μέτρων από τον κορονοϊό), τα πένθη και τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες η προσέλευση του κόσμου ήταν ικανοποιητική.

Στην αρχή ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ταξιάρχης Σάββας καλωσόρισε τον κόσμο και τον ευχαρίστησε για την παρουσία του. Στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος παρουσίασε το μέχρι τώρα έργο του Συλλόγου και στη συνέχεια ανέφερε τις εκδηλώσεις και τις δραστηριότητες που προγραμματίζει το Δ.Σ.

Την εκδήλωση χαιρέτισε ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Ξηρομέρου (ΟΠΣΥΞ) κος Δημ. Στεργίου, ο οποίος τόνισε ότι με χαρά ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα και χάρηκε για όσα άκουσε στον σύντομο απολογισμό από τον Πρόεδρο του Συλλόγου και ευχήθηκε να είναι σύντομη η επιστροφή στην κανονικότητα και στην επαναλειτουργία των συλλόγων.

Οι δημοτικοί σύμβουλοι του χωριού μας Κώστας Γεωργούλας και Γιάννης Ανδρ. Ζορμπάς έστειλαν μηνύματα με τα οποία ευχήθηκαν καλή διασκέδαση. 

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους οι εξής: ο Πρόεδρος της ΟΠΣΥΞ κ. Δημ. Στεργίου, ο αντιπρόεδρος της ΟΠΣΥΞ κ. Βασίλης Μπουρνάζος από τις Φυτείες, ο Γιάννης Μουρτζιάπης από την ΟΣΥΒΑ με καταγωγή από την Λεπενού, η Αθηνά Μπούρχα από τον Σύλλογο Μαχαιριωτών κι ο Σπύρος Μπενέκος, διαχειριστής του blog mpampini in.

Με το εκλεκτό φαγητό, τα όμορφα τραγούδια και το παραδοσιακό γλυκό (χαλβάς), που πρόσφερε η φίλη του Συλλόγου Ντίνα Καρανίκα, τα μέλη και οι φίλοι διασκέδασαν σ’ ένα ωραίο ανοικτό χώρο και απόλαυσαν ένα όμορφο μεσημέρι.

Ο χαιρετισμός του Προέδρου του Συλλόγου Ταξιάρχη Σάββα έχει ως εξής:

Aγαπητοί φίλες και φίλοι,

Η παρουσία σας εδώ σήµερα µας γεμίζει αισιοδοξία και µας δίνει κίνητρο να συνεχίσουμε τις δραστηριότητές µας για ν’ αναδείξουµε και να προβάλουµετο χωριό µας. 

Στην αρχή πρέπει να σας ενημερώσουμε για τις δραστηριότητες και τις εκδηλώσεις που διοργανώσαμε και αυτές που προγραμµματίζουµε. 

Ο Σύλλογός µας συμμετείχε στην Χριστουγεννιάτικη γιορτή του Δημοτικού Σχολείου του χωριού, στην οποία έδωσε στα παιδιά γλυκά και βιβλία µε παραμύθια της συγχωριανής µας συγγραφέα Ιωάννας Πίττα. 

Ακόμη προχώρησε στο δέσιµο του δεύτερου τόµου της εφημερίδας (φύλλα 100 έως 234). Μετέφρασε δύο Οθωμανικά κατάστιχα του χωριού µας συνολικής δαπάνης 300 « και υπέβαλε υπόμνημα για την κατασκευή τοιχίου αντιστήριξης στον δρόµο στη θέση «Πανώριο». 

Επίσης άνοιξε νέα ιστοσελίδα στην Διεύθυνση: xrysobitsa.wordpress.com. Με τις επισκέψεις σας σ᾿ αυτήν θα μαθαίνετε τα νέα του χωριού και τις δραστηριότητες του Συλλόγου. Μέληµά µας είναι ο συνεχής εμπλουτισμός και η βελτίωσή της και σ’ αυτό το σηµείο θα θέλαμετις προτάσεις σας, Επίσης εκτός από τη σηµερινή εκδήλωση που διοργάνωσε ο Σύλλογος προγραμματίζει και τα εξής: 

- θα συνεχίσει την έκδοση της εφημερίδας µας «ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΙΚΑ ΝΕΑ», η οποία έφτασε τα 41 χρόνια καιτα 236 φύλλα. 

- Προκήρυξε διαγωνισμό έκθεσης για την Βελανιδιά στο Δημοτικό Σχολείο Χρυσοβίτσας.  θα δώσει και φέτος βραβεία στους καλύτερους µαθητές κάθε τάξης στο Δημοτικό Σχολείο. 

- Προγραμματίζει τη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων το καλοκαίρι στο χωριό. 

- Προγραμμµατίζει την έκδοση βιβλίου για τα αρχαία Κόροντα και την επανέκδοση του τηλεφωνικού καταλόγου. 

Τέλος θα συνεχίσει ν᾿ αγωνίζεται για τη λύση των μεγάλων προβληµάτων του χωριού µας, όπως ο δρόμος Χρυσοβίτσα-Βαλόστρατο, το πόσιμο νερό, η επαναλειτουργία του ΤΟΕΒ κ.ά. 

Παρακαλούμε να µην ξεχνάτε τη συνδροµή σας στην εφημερίδα για να συνεχιστεί η ἐκδοσή της και για να σας στέλνεται ταχυδρομικά. 

Επίσης να µας ενηµερώνετε για τις αλλαγές διευθύνσεων και τηλεφώνων και για τα κοινωνικά γεγονότα. 

Ακόμη, όσοι έχουν αντικείµενα-εκθέματα για το Λαογραφικό Μουσείο, παρακαλούμε να µας το δηλώσετε µαζί µε τα αντικείμενα που θα παραδώσετε. 


Αγαπητοί συγχωριανοί και φίλοι, 

Το Διοικητικό Συμβούλιο σας καλεί όλους κοντά του, να συµµετάσχετε στον αγώνα που κάνει. Εκτιµά ότι η συνεχής λειτουργία του Συλλόγου µας για 46 χρόνια είναι σπουδαίο επίτευγμα και µεγάλη παρακαταθήκη. Το Δ.Σ. πέρα από τις προσπάθειές του χρειάζεται καιτη δική σας στήριξη, τη βοήθειά σας και τις απόψεις σας για ν’ αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα του συλλόγου και του χωριού µας. 


Σας εύχομαι καλή διασκέδαση και καλή αντάµωση το καλοκαίρι στο χωριό. 





ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΩΝ

ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ «Τα Κόροντα»


ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ 2022

Ο Σύνδεσμος Χρυσοβιτσάνων Ξηρομέρου «Τα Κόροντα» διοργανώνει, με την συνεργασία της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Ξηρομέρου, πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Χρυσοβίτσα Ξηρομέρου. Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων είναι αφιερωμένο στον ηγέτη των κλεφτών της Δυτικής Ελλάδας Κατσαντώνη και περιλαμβάνει:

την Πέμπτη 11/8/2022

ώρα 6 μ.μ. Έναρξη 3ου τουρνουά δηλωτής.

την Παρασκευή 12/8/2022

ώρα 7 μ.μ. Αγώνα δρόμου παίδων

7.30 μ.μ. Αγώνα δρόμου εφήβων

το Σάββατο 13/8/2022

ώρα 8 μ.μ. Αγώνα Μπάσκετ

την Κυριακή 14/8/2022

ώρα 8.30 μ.μ. Εκδήλωση για τον Κατσαντώνη (χαιρετισμοί, ομιλία, απαγγελία ποιημάτων). Την εκδήλωση συντονίζει ο Πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Ξηρομέρου Ελευθέριος Μάντζαρης.

ώρα 9.30 μ.μ. Δημοτικοί χοροί από τον Χορευτικό Όμιλο του Συλλόγου Χοβολιωτών Αστακού.

Την Παρασκευή και στο Σάββατο στο γραφείο της Κοινότητας θα λειτουργήσει Έκθεση Χρυσοβιτσάνων συγγραφέων από 7-9 μ.μ.

Το Δ.Σ. καλεί τους Χρυσοβιτσάνους και τους φίλους συμπατριώτες να πάρουν μέρος στις εκδηλώσεις.


Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος



Ταξιάρχης Σάββας

Η Γενική Γραμματέας



Καλλιρρόη Γεωργούλα




Συνέντευξη του Δημοτικού Συμβούλου του Δήμου Ξηρομέρου Κώστα Γεωργούλα

Η εφημερίδα μας, στα πλαίσια της ενημέρωσης των δημοτών για τα προβλήματα και τη λειτουργία του Δήμου Ξηρομέρου, απευθύνθηκε στον συγχωριανό μας δημοτικό σύμβουλο κο Κώστα Γεωργούλα και ζήτησε απ’ αυτόν να μας ενημερώσει για τις διαπιστώσεις του, τις θέσεις του και για τα προβλήματα του Δήμου Ξηρομέρου και της τοπικής κοινότητας Χρυσοβίτσας, από την οποία κατάγεται. Ο κος Γεωργούλας ανταποκρίθηκε πρόθυμα στο κάλεσμα αυτό και απάντησε σ’ όλες τις ερωτήσεις που του υποβλήθηκαν. Το κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

• Έχετε εκλεγεί άλλη φορά δημοτικός σύμβουλος;

Απάντ.: Εκτός από την τρέχουσα περίοδο έχω εκλεγεί δημοτικός σύμβουλος την περίοδο 2014-2019 επί δημαρχίας Ερωτ. Γαλούνη και χρημάτισα πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης του δήμου Ξηρομέρου.

• Γιατί ανεξαρτητοποιηθήκατε;

Απάντ.: Η Δημοτική παράταξη «Δυνατό Ξηρόμερο – Πρώτα ο πολίτης» με την οποία εκλέχτηκα με επικεφαλής τον τ. δήμαρχο Ερωτ. Γαλούνη είναι συλλογικό όργανο και σαν τέτοιο πρέπει να συνεδριάζει τακτικά, να παίρνει αποφάσεις μετά από διάλογο και ψηφοφορία, να κάνει απολογισμούς κλπ. Κάτι τέτοιο δεν γινόταν. Είχε γίνει ενός ανδρός αρχή. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους πολλά μέλη και να ανεξαρτητοποιηθούμε εγώ και ο δημοτικός σύμβουλος Θεόδωρος Λιβάνης καθώς και ο τ. δημοτικός σύμβουλος Απόστ. Ν. Πανταζής.

• Για ποιους λόγους δεν ψηφίσατε το Τεχνικό Πρόγραμμα της δημοτικής αρχής;

Απ. Η Δημοτική αρχή δεν συζήτησε με την αντιπολίτευση (μείζονα, ελάσσονα και ανεξάρτητους) το Τεχνικό Πρόγραμμα, ούτε βεβαίως προχώρησε σ’ ένα συμβιβασμό για να υπάρξει συμφωνία για κοινά αποδεκτό τεχνικό πρόγραμμα, δεδομένου ότι εξ αρχής η αντιπολίτευση δήλωνε ότι δεν θα ανεχθεί τη διαδικασία των απ’ ευθείας αναθέσεων. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να κατατεθεί εκ μέρους της αντιπολίτευσης εναλλακτική πρόταση, η οποία και υπερψηφίστηκε με ψήφους 13 έναντι 10. Η διαφωνία ήταν για το ποσό των 500.000 € που προβλεπόταν για αντιπλημμυρικά έργα. Η πρόταση της αντιπολίτευσης ήταν πιο συγκεκριμένη και προέβλεπε κατανομή του παραπάνω ποσού ανάλογα με τον πληθυσμό των πρώην δημοτικών ενοτήτων, ενώ η πρόταση της δημοτικής αρχής (προέβλεπε) απευθείας αναθέσεις, χωρίς κατανομή. Όμως εκτός απ’ αυτό υπάρχει τεράστια ευθύνη της δημοτικής αρχής γιατί καθυστέρησε πολύ να φέρει προς ψήφιση το Τ.Π. Συγκεκριμένα το έφερε στα μέσα Απριλίου κι όχι στις 31/12/2021, όπως οι υπόλοιποι δήμοι της χώρας. Έτσι κατάφερε να μην έχει μέχρι σήμερα ο δήμος μας ψηφισμένο τεχνικό πρόγραμμα και προϋπολογισμό. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων και των προγραμμάτων του Δήμου αλλά και της λειτουργίας του. Από τον όλο χειρισμό βλάφτηκε η ίδια η δημοτική αρχή, η οποία έχασε την αξιοπιστία της και απογοήτευσε τους δημότες που περιμένουν να δουν κάτι θετικό για τον τόπο τους και για τους ίδιους.

• Πώς κρίνετε μέχρι σήμερα τη Δημοτική αρχή;

Απ. Η σημερινή δημοτική αρχή που εκλέχτηκε με μεγάλη πλειοψηφία στον δεύτερο γύρο (75%) υποσχέθηκε πάρα πολλά. Επίσης ενώ εξόρκιζε τις απευθείας αναθέσεις και την αδιαφάνεια έφτασε να πράττει τα ίδια και μάλιστα να ξεπεράσει κατά πολύ τις απ’ ευθείας αναθέσεις της προηγούμενης δημοτικής αρχής.

Έφτασε στο σημείο να εμφανίζει ως έργα δικά της αυτά που είχαν προωθήσει οι προηγούμενες διοικήσεις του δήμου όπως: η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, το εξωτερικό δίκτυο ύδρευσης του Αστακού, το γήπεδο ποδοσφαίρου του Μύτικα και της Κανδήλας, το Κέντρο Υγείας Μύτικα, το σχολικό συγκρότημα του Μύτικα κ.ά. Επίσης, ενώ υποσχέθηκε ότι θα λειτουργήσει τα Σφαγεία και τον Βιολογικό καθαρισμό δεν έπραξε τίποτα γι’ αυτά. Τέλος δεν μπόρεσε να λύσει το μεγαλύτερο πρόβλημα του δήμου, το πόσιμο νερό, το οποίο δεν είναι κατάλληλο για κατανάλωση και οι δημότες αναγκάζονται να το πληρώνουν για χρυσό. Αύξησε τα δύο προηγούμενα χρόνια το πάγιο τέλος ύδρευσης κατά 40% και μετά από πολλές διαμαρτυρίες το μείωσε στο 20%.

• Ποια η θέση σας για τις ιχθυοκαλλιέργειες;

Απ. Εξ αρχής δήλωσα την αντίθεσή μου για την επέκταση των ιχθυοκαλλιεργειών στην περιοχή μας. Σ’ όλες τις τοποθετήσεις μου ακολούθησα τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και της Επιτροπής αγώνα κατά της ΠΟΑΥ. Την ίδια θέση έχω και για τις ανεμογεννήτριες και τα φωτοβολταϊκά πάρκα, που έρχονται, χωρίς να προηγηθεί χωροταξικό σχέδιο.

• Είδαμε στον προϋπολογισμό της Κοινωφελούς Επιχείρησης να διατίθενται 1000 € για πολιτιστικές εκδηλώσεις. Με τόσα χρήματα γίνονται εκδηλώσεις;

Απ. Φυσικά και δεν γίνονται. Αυτό από μόνο του δείχνει την έλλειψη πρόθεσης για την διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων. Να σημειωθεί ότι τα δύο προηγούμενα χρόνια που συνδιοργανώθηκαν εκδηλώσεις δεν δόθηκαν χρήματα σ’ όλους τους συλλόγους αλλά μόνο σε «ημέτερους».

• Οι διακηρύξεις της δημοτικής αρχής ότι δεν θ’ ανεχθεί τις απευθείας αναθέσεις τηρήθηκαν;

Απ. Όχι δεν τηρήθηκαν όπως δεν τηρήθηκε και η διαφάνεια κι ούτε προχώρησαν τα μεγάλα έργα που υποσχέθηκαν και ανέφερα παραπάνω.

• Πρέπει να επαναλειτουργήσει το ΤΟΕΒ Χρυσοβίτσας;

Απ. Επιβάλλεται να επαναλειτουργήσει το ΤΟΕΒ Χρυσοβίτσας γιατί χωρίς αυτό δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη για την περιοχή. Επίσης, πρέπει το Δ.Σ. να δρομολογήσει άμεσα εκλογές, όπως προβλέπει το καταστατικό, για να είναι νόμιμο και για να μπορεί να εκπροσωπεί το ΤΟΕΒ και να εισπράττει χρήματα.

• Τι λέτε για τα έργα καθαριότητας στο χωριό μας;

Απ. Ο Δήμος είναι υποχρεωμένος, εφόσον εισπράττει ανταποδοτικά τέλη για το νεκροταφείο και για την καθαριότητα της τοπικής Κοινότητας, να προβαίνει στις ανάλογες καθαριότητες στους χώρους αυτούς. Ο εθελοντισμός, που εκδηλώνεται, δεν μπορεί να αντικαταστήσει τις οφειλόμενες υποχρεώσεις του δήμου προς τις κοινότητες και τους φορολογούμενους πολίτες.

• Πρέπει να γίνει το τοιχίο αντιστήριξης στη θέση «Πανώριο»;

Απ. Επειδή υπάρχει σοβαρό πρόβλημα να καταρρεύσει ο δρόμος και να κοπεί η συγκοινωνία πρέπει η Δημοτική αρχή να πιέσει την Περιφέρεια για να γίνει γρήγορα το παραπάνω έργο.

• Γνωρίζετε ότι στο χωριό μας έγινε γήπεδο 5Χ5;

Απ. Κατ’ αρχάς δεν υπάρχει γήπεδο 5Χ5 με τις νόμιμες προϋποθέσεις. Για να γίνει μια τέτοια αθλητική εγκατάσταση πρέπει να υπάρξουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις όπως: ο κατάλληλος χώρος, η μελέτη κατασκευής από μηχανικό, αίτηση της τοπικής κοινότητας για την εγγραφή στο τεχνικό πρόγραμμα του δήμου, η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την υλοποίηση του έργου, η παραλαβή του εκ μέρους του Δήμου και οι αδειοδοτήσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Απ’ όλα αυτά δεν υπάρχει τίποτα και συνεπώς δεν μπορούμε να μιλάμε για πραγματικό γήπεδο 5Χ5. Αλήθεια γνωρίζει ο Δήμος ότι στο χωριό μας δόθηκε σε κοινή χρήση ένα έργο για το οποίο δεν τηρήθηκαν οι νόμιμες προϋποθέσεις και δεν υπάρχουν αδειοδοτήσεις; Η πρόταση η δική μου –αν είχα ερωτηθεί– θα ήταν να τοποθετηθεί ο τεχνητός χλοοτάπητας στο γήπεδο του χωριού μας –έστω και στο μισό μέρος με μετακινούμενα δοκάρια– γιατί εκεί έχουν γίνει οι απαιτούμενες εργασίες και αδειοδοτήσεις και υπάρχει περίφραξη.

Ευχαριστώ πολύ.




Τα χωριά του Ξηρομέρου στα Οθωμανικά κατάστιχα

Με την κατάληψη του Κάρλελι από τους Τούρκους, υπήρξε ένα μεγάλο διάστημα, που επικράτησε παρατεινόμενη ειρήνη, πρόοδος και ευημερία της περιοχής. Αυτό αποδεικνύεται από την αύξηση του πληθυσμού των κατοίκων, την αύξηση της παραγωγής που καταγράφονταν στα Οθωμανικά κατάστιχα και τέλος από την ποιότητα και τον αριθμό των Εκκλησιών και Μοναστηριών, που ανεγέρθησαν τότε από τους Έλληνες. Η άνθηση της πνευματικής ζωής των Ελλήνων μπορεί, επίσης, να καταδειχθεί στατιστικά. Τα κατάστιχα του 1521 αναφέρουν 10 μοναστήρια στον χερσαίο χώρο του Κάρλελι ενώ τα κατάστιχα του 1562 περιλαμβάνουν είκοσι εννέα (29) Μοναστήρια.

Το 1521 τα 43 χωριά της υποπεριοχής του Ξηρομέρου είχαν 1.806 κατοικίες, το 1562 2.574, το 1642 1.569, το 1650 1.125, το 1684 926, το 1732 1.019 και το 1815 647 κατοικίες.

Το 2007 εκδόθηκε στην Άγκυρα ένα λογιστικό βιβλίο με καταλόγους από τα αρχεία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, για την επαρχία της Ρούμελης τα έτη 1514-1530. Για πρώτη φορά έγγραφη πηγή αναφέρεται στις ονομασίες των χωριών. Στον κατάλογο για το Σαντζάκι του Κάρλελι και για τον Καζά του Ξηρομέρου, περιλαμβάνονται τα 43 χωριά και οι οικισμοί του Ξηρομέρου.

Κατά τον Γιάννη Δημητρούκα η Οθωμανική κυριαρχία μπορεί να διακριθεί σε πέντε επί μέρους περιόδους άνισης χρονικής διάρκειας. Είναι η πρώιμη Οθωμανική Κυριαρχία (περίπου 1470-1684), η Βραχύβια Βενετοκρατία (1684-1699), η Ύστερη Οθωμανική Κυριαρχία (1699-1797), η βραχύτατη Γαλλοκρατία (1797-1799) και η Ύστατη Οθωμανική Κυριαρχία ή Αλβανοκρατία. Σύμφωνα με τον Οσμανολόγο M. Kiel η ιστορία του Ξηρομέρου και του Κάρλελι, επομένως και της Χρυσοβίτσας μπορεί να διακριθεί σε τέσσερις περιόδους. Η πρώτη είναι η περίοδος της ανάκαμψης από τους ολέθριους πολέμιους του 15ου αι. (1470-1521), η δεύτερη είναι η περίοδος της σχετικής ευημερίας (16ος αι.) η τρίτη, η περίοδος της βαθιάς παρακμής (17ος αι.) και η τέταρτη περίοδος της σχετικής σταθεροποίησης (18ος αι.). Η πορεία αυτή αντανακλάται στην εξέλιξη του πληθυσμού του χωριού Χρυσοβίτσα. Το 1521: 89 κατοικίες, το 1562: 135, το 1642: 31, το 1650: 23, το 1684: 23, το 1732: 31 και το 1815: 10 κατοικίες.


Η Χρυσοβίτσα στα Οθωμανικά κατάστιχα

Με την κυριαρχία των Οθωμανών στον Ελλαδικό χώρο κατά τη διάρκεια του 15ου αιώνα, κατεγράφησαν για φορολογικούς λόγους όλες οι πόλεις, τα χωριά και οι οικισμοί. Τα στοιχεία αυτά καταγράφονταν στα λεγόμενα «DEFTER» (κατάστιχα) καθ’ όλη την διάρκεια της Τουρκοκρατίας και περιελάμβαναν αναλυτικά κάθε χωριό, τον αριθμό των νοικοκυριών, το ονοματεπώνυμο του αρχηγού της οικογένειας, καθώς επίσης και το σύνολο των προς πληρωμή ετήσιων φόρων.

Η Χρυσοβίτσα (Hresovice) κατά το χρονικό διάστημα της Τουρκοκρατίας ήταν χωριό «karye-i», που ανήκε στον καζά του Ξηρομέρου του Σαντζάκι του Κάρλελι «Karlili Livas» και άλλοτε αναφέρονταν ότι ανήκε στο Δραγαμέστο και άλλοτε στον Αετό. Το σατζάκι του κάρλελι και η περιοχή του αναφέρεται σε πάνω από 10 Οθωμανικά κατάστιχα, διαφόρων χρονολογιών, τα οποία σταδιακά δημοσιεύονται στην Άγκυρα, από το Τμήμα Οθωμανικών Αρχείων της Γενικής Διεύθυνσης Κρατικών Αρχείων του Πρωθυπουργού. Μέχρι σήμερα έχουν δημοσιευετεί τα παρακάτω τρία κατάστιχα που αφορούν την Χρυσοβίτσα. Το πρώτο του έτους 1521, το δεύτερο του έτους 1645 και το τρίτο του έτους 1711.

Α'. ΟΘΩΜΑΝΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΙΧΟ

    1. 367 NUMARALI MUHASEBE-İ VILAYET-İ BUM-ILI DEFTERI

ILE 101, 114 VE 390 NUMARALI İCMAL

DEFTERLERI (920-932/1514-1530), I Karl-ili, Agrboz, 

Mora, Rodos ve Trhala Livlar. Dizin. ANKARA – 2007.

    2. HRESOVICE, Karye-i, ναχαγ(ι)ες: Δραγαμέστου, Sayfa 6

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

1. Αριθμός 367 του βιβλίου λογιστικής του βιλαετίου των Ρωμιών

Βιβλίο με τους αριθμούς 114, 390 και 101

(920-937/1514-1530), τόμος Ι Κάρλελι, Ευρίπου

Μοριά Ρόδου και Λιβάς Τρικάλων. Ευρετήριο. Άγκυρα 2007.

2. Χρυσοβίτσα χωριό, ναχα(ι)ες: Δραγαμέστο, σελίδα 6.

Συνοπτική αναφορά: 89 εστίες, 12 χήρες, φόρος 10.432 Αχτσέ

Β'. ΟΘΩΜΑΝΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΙΧΟ

2. MALIYEDEN MUDEVVER DEFTER (ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ) MAD d

DEFTER NO: 00561 (ΚΑΤΑΣΤΙΧΟ MAD 561) 1645, ΣΕΛΙΔΑ 413

KARYE-İ HRESOVICE (ΧΩΡΙΟ ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑ)

YEKUN HANE: 31 (Σύνολο εστιών 31)

Σελίδα 413 Λήψη 248



Μετάφραση κειμένου

(Περιλαμβάνει τα ονοματεπώνυμα των αρχηγών κάθε εστίας – νοικοκυριού)

    1. DİMO NİKO (Δήμος Νίκου)

    2. ANDON ΚΟΜΝΟ (Αντώνης Κόμνου)

    3. ANSİMO DİMO (Άνθιμος Δήμου)

    4. MİHALİ DİMO (Μιχάλης Δήμου)

    5. İSTATİ ANDON (Στάθης Αντωνίου)

    6. HRESTO NİKO (Χρήστος Νίκου)

    7. İSTATİ VASİLE (Στάθης Βασιλάς)

    8. APOSTOLİ DİMO (Αποστόλης Δήμου)


    9. KALOYERO SİMO (Καλόγηρος Σίμου) 

    10. PETRO YANİ (Πέτρος Ιωάννου)

    11. PETRO SİMO (Πέτρος Σίμου)

    12. APOSTOLİ DİMO (Αποστόλης Δήμου)

    13. DİMΟ ΤΟΜΑ (Δήμος Θωμά)

    14. ASTRİNO SİSİLA (Αστρινός Σίσιλας)*

    15. İSTATİ APOSTOLİ (Στάθης Αποστόλου)

    16. YORGİ DİMO (Γιώργης Δήμου)


    17. DİMO YORĞO (Δήμος Γεωργίου)

    18. LANBRO YANİ (Λάμπρος Ιωάννου)

    19. PETRO ALEKSİ (Πέτρος Αλεξίου)

    20. SİMO DİMO (Σίμος Δήμου)

    21. DİMO KOSTA (Δήμος Κώστα)

    22. APOSTOLİ KOSTA (Αποστόλης Κώστα)

    23. NİKO DİMO (Νίκος Δήμου)

    24. YORGİ DİMO (Γιώργης Δήμου)


    25. TODORE SİMO (Θοδωρής Δήμου)

    26. MİCO SİMO (Μήτζος Σίμου)

    27. ANSİMO RİZO (Άνθιμος Ρίζου)

    28. KOSTA ΜΑΝΟ (Κώστας Μάνου)

    29. ΜΑΝΟ DİMO (Μάνος Δήμου)

    30. DİMO YORĞO (Δήμος Γεωργίου)

    31. YORĞO NİKO (Γιώργος Νίκου)

YEKÛN HÂNE: 31 (Σύνολο εστιών: 31)

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

[1] Δυσανάγνωστο το επώνυμο.


Γ'. ΟΘΩΜΑΝΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΙΧΟ

3. KARYE-İ HRESOVICE TABİ-İ AYDOS

Χωριό Χρυσοβίτσα, ανήκει στον Αετό

σελίδα 102 Α λήψη 103




Μετάφραση κειμένου

(Περιλαμβάνει τα ονοματεπώνυμα των αρχηγών κάθε εστίας – νοικοκυριού)

    1. YANİ FRANKO (Γιάννης Φράγκος)

    2. NİKOLA VELED-İ Ο (Νικόλας, γιός του)

    3. İSTEMAD POLİT (Σταμάτης Πολίτης)

    4. YANİ VELED-İ Ο (Γιάννης, γιός του)

    5. PETRO VEMONDANO (Πέτρος Δημοναντινός) [1]

    6. MOSKOLİYO ÇENGARİ (Μοσχολιός Τσαγκάρης)

    7. PAKRATİ VELED-İ Ο (Παγκράτης, γιός του)


    8. İSTEMAD NİKO DONDİ (Σταμάτης Νίκου Δόντης)

    9. DİMO VELED-İ Ο (Δήμος, γιός του)

    10. İSTEMAD İSTATİ (Σταμάτης Στάθη)

    11. VATİ İSTATİ (Βάθης Στάθη)

    12. ASANAS VELED-İ Ο (Αθανάσης, γιός του)

    13. NİKOLA BİRADER-İ Ο (Νικόλας, αδελφός του)

    14. YORGİ VERĞAYİ (Γιώργης Βούργαης) [2]


    15. YANİ VELED-İ Ο (Γιάννης, γιός του)

    16. DİMİTRİ BİRADER-İ Ο (Δημήτρης, αδελφός του)

    17. İSTATİ HERKÖPLO (Στάθης Χαρκιόπουλος)

    18. İSTEMAD VELED-İ Ο (Σταμάτης, γιός του)

    19. ΤΟΤΟ VERGAYİ (Τότος Βούργαης) [31

    20. ALEKSİ VELED-İ Ο (Αλέξης, γιός του)

    21. NİKOLA BİRADER-İ Ο (Νικόλας, αδελφός του)


    22. İSTEMAD BİRADER-İ Ο (Σταμάτης, αδελφός του)

    23. İSTATİ PAPADAT (Στάθης Παπαδάτος)

    24. YANİ BİRADER-İ Ο (Γιάννης, αδελφός του)

    25. KOSTA VELED-İ Ο (Κώστας, γιός του)

    26. SOFİYANO PAPAANDON (Σοφιανός Παπαντωνίου)

    27. YORGİ PAPAANDON (Γιώργης Παπαντωνίου)

    28. İSTEMAD İKSELURĞO (Σταμάτης Ξυλουργός)


    29. PAVLO VERĞAYİ (Παύλος Βούργαης)

    30. YORGİ BİRADER-İ Ο (Γιώργης, αδελφός του)

    31. İSTA İKSELURGO (Στά<θης> Ξυλουργός)

    32. YEKOVATİ BİRADER-İ Ο (Γιακωβάτης, αδελφός του) [4]

    33. DİMİTRİ VERĞAYİ (Δημήτρης Βούργαης)

    34. MARKO BİRADER-İ Ο (Μάρκος, αδελφός του)


    35. ΡΑΡΑΥΑΚΜΟ KİRİYANİ (Παπα-Γιάκουμος Κυργιάννης)

    36. DİMİTRİ NİKİTA (Δημήτρης Νικήτα)

    37. ANDON İSPORİYA (Αντώνης Σποριάς)

    38. YANİ KİRİYAKİ (Γιάννης Κυριάκης)

    39. İSTATİ VELED-İ Ο (Στάθης, γιός του)

    40. YANİ İSPORİYA (Γιάννης Σποριάς)

    41. MARKO BİRADER-İ Ο (Μάρκος, αδελφός του)

    42. İSTEMAD KANDELİYOTİ (Σταμάτης Καντηλιώτης)


    43. YORGİ (Γιώργης) [5]

    44. ANDON KANDELİYOTİ (Αντώνης Καντηλιώτης)

    45. SİMO RUSTANO (Σίμος Ρουστάνος)

    46. YORGİ PODOS (Γιώργης Πόδος)

    47. YORGİ DİĞER PODOS (άλλος Γιώργης Πόδος)

    48. İSTA PODOS (Στά<θης> Πόδος)

    49. İSTATİ DİĞER PODOS (άλλος Στάθης Πόδος)


    50. YORGİ BALTA (Γιώργης Μπαλτάς)

    51. İSTATİ VELED-İ Ο (Στάθης, γιός του)

    52. NİKOLA KANULANO (Νικόλας Κανουλάνος)

    53. ΡΕΝΟ BİRADER-İ Ο (Πάνος, αδελφός του)

    54. YORGİ KANİLANO (Γιώργης Κανελάνος)

    55. PETRO İSPORİYA (Πέτρος Σποριάς)

    56. İSTATİ KAKURİ (Στάθης Κακούρης)


    57. YORGİ KAKURİ (Γιώργης Κακούρης)

    58. HRESTODULO SİKA (Χριστόδουλος Σύκας) [6]

    59. MİHALİ VELED-İ Ο (Μιχάλης, γιός του)

    60. KİRİYAZİ KANDİLİYOTİ (Κυριαζής Καντηλιώτης)

    61. İSTATİ BİRADER-İ Ο (Στάθης, αδελφός του)

    62. İKSELURGO DİMİTRİ (Ξυλουργός Δημητρίου) [7]

    63. YANİ VELED-İ Ο (Γιάννης, γιός του)


    64. YORGİ BİRADER-İ Ο (Γιώργης, αδελφός του)

    65. NİKOLA İKSELURGO (Νικόλας Ξυλουργός)

    66. İSTEMAD VELED-İ Ο (Σταμάτης, γιός του)

    67. İSTEMAD SOSTİ (Σταμάτης Σώστης)

    68. YANİ VELED-İ Ο (Γιάννης, γιός του)

    69. İSTATİ HRESEVİÇİ (Στάθης Χρυσοβίτσης)


    70. İSTEMAD İKSNOPLO (Σταμάτης Ξυνόπουλος)

    71. MİHAL ÜSTOYAN (Μιχάλης Στογιάννης)

    72. YANİ VELED-İ O (Γιάννης, γιός του)

    73. PASKALİ MİLONA (Πασχάλης Μυλωνάς)

    74. DİMİTRİ KALUŞE (Δημήτρης Καλούσης)

    75. PAVLO İSKEDOPLO (Παύλος Σκιαδόπουλος)

    76. YORGİ BİRADER-İ O (Γιώργης, αδελφός του)

    77. DİMİTRİ BİRADER-İ O (Δημήτρης, αδελφός του)


    78. DİMİTRİ MENAVİ (Δημήτρης Μανάβης)

    79. YANİ BİRADER-İ O (Γιάννης, αδελφός του)

    80. YANİ SİKA (Γιάννης Σύκας)

    81. YORGİ VELED-İ O (Γιώργης, γιός του)

    82. DİMİTRİ İSPORİ (Δημήτρης Σπόρης)

    83. İSTATİ BİRADER-İ O (Στάθης, αδελφός του)

    84. YANİ NİKOKİRİ (Γιάννης Νοικοκύρης)


    85. YORGİ VELED-İ O (Γιώργης, γιός του)

    86. YORGİ BİRADER-İ O (Γιώργης, αδελφός του)

    87. ALEKSENDRİ PETRİ (Αλεξανδρής Πετρή)

    88. İSTEMAD TORHALO (Σταμάτης Τρόχαλος)

    89. YORGİ VERĞAYİ (Γιώργης Βούργαης)

    90. DİMİTRİ BİRADER-İ O (Δημήτρης, αδελφός του)

    91. MİHAL BİRADER-İ O (Μιχάλης, αδελφός του)


    92. ANDON BİRAD-İ O (Αντώνης, αδελ<φός> του)

    93. TODOR VERĞAYİ (Θόδωρος Βούργαης)

    94. YORGİ BİRADER-İ O (Γιώργης, αδελφός του)

    95. KALİYERO VERĞAYİ (Καλόγηρος Βούργαης)

    96. MENİYATİ VELED-İ O (Μηνιάτης, γιός του) [8]

    97. YORGİ İSTATİ (Γιώργης Στάθη)

    98. İSTATİ VELED-İ O (Στάθης, γιός του)


    99. YORGİ HERKÖPLO (Γιώργης Χαρκιόπουλος)

    100. İSTATİ VELED-İ O (Στάθης, γιός του)

    101. MİHAL İKSELURĞO (Μιχάλης Ξυλουργός)

    102. İSTATİ BİRADER-İ O (Στάθης, αδελφός του)

    103. ALEKSANDRE İSTATİ (Αλεξανδρής Στάθη)

    104. DİMİTRİ İKSNOPLO (Δημήτρης Ξυνόπουλος)


    105. MARKO HERKÂ (Μάρκος Χαρκιάς)

    106. İSTATİ ÇENGARİ (Στάθης Τσαγκάρης)

    107. İSTEMAD BİRADER-İ O (Σταμάτης, αδελφός του)

    108. DİMİTRİ BİRADER-İ O (Δημήτρης, αδελφός του)

    109. İSTATİ HERLOPLO (Στάθης Χαριλόπουλος) [9]

    110. MİHAL İKSELURĞO (Μιχάλης Ξυλουργός)

    111. İSTATİ VELED-İ O (Στάθης, γιός του)

    112. PETRO BİRADER-İ Ο (Πέτρος, αδελφός του)


    113. İSTEMAD BİRADER-İ Ο (Σταμάτης, αδελφός του)

    114. ANDON BİRADER-İ Ο (Αντώνης, αδελφός του)

    115. ANDON KİRİ (Αντώνης Κύρης)

    116. KALİYERO VERGAYİ (Καλόγηρος Βούργαης)

    117. NİKOLA KİRİ (Νικόλας Κύρης)

    118. DİMİTRİ VELED-İ Ο (Δημήτρης, γιος του)

    119. İSTATİ İKSELURĞO (Στάθης Ξυλουργός)


    120. İSTATİ MELGANE (Στάθης Μαλαγάνης)

    121. ANDRİYA VELED-İ Ο (Ανδρέας, γιός του)

    122. PAKRAT BİRADER-İ Ο (Παγκράτης, αδελφός του)

    123. MİHAL MELİGANE (Μιχάλης Μαλαγάνης)

    124. NİKOLA VELED-İ Ο (Νικόλας, γιός του)

    125. YANİ MELGANE (Γιάννης Μαλαγάνης)

    126. NİKOLA VELED-İ Ο (Νικόλας, γιός του)


    127. DİMO BİRADER-İ Ο (Δήμος, αδελφός του)

    128. NİKOLA BİRADER-İ Ο (Νικόλας, αδελφός του)

    129. DİMO İKSELURĞO (Δήμος Ξυλουργός)

    130. YANİ İKSELURĞO (Γιάννης Ξυλουργός)

    131. İSTATİ İKSELURĞO (Στάθης Ξυλουργός)

    132. NİKOLA İKSELURĞO (Νικόλας Ξυλουργός)

    133. KOSTA İKSELURĞO (Κώστας Ξυλουργός)


    134. İSTATİ ANDON (Στάθης Αντωνίου)

    135. ΚΟΜΝΟ SİDERİ (Κόμνος Σιδέρης)

    136. PETROPLO MELGANE (Πετρόπουλος Μαλαγάνης)

    137. NİKOLA SİMOTİ (Νικόλας Σιμωτής)

    138. TODOR KARAYANİ (Θόδωρος Καραγιάννης)

    139. NİKOLA VASOPLO (Νικόλας Βαθόπουλος)

    140. İSNADİNO MELGANE (Συναδινός Μαλαγάνης) 


Σελίδα 102/Β Λήψη 104

    141. İSTEMAD MELKA (Σταμάτης Μαλίκας)

    142. ΚΟΖΜΑ SOKOLE (Κοσμάς Σόκολης)

    143. YORGİ PODOS (Γιώργης Πόδος)

    144. DİMİTRİ VELUKA (Δημήτρης Βελούκας) [10]

    145. YANİ İKSELURĞO (Γιάννης Ξυλουργός)

    146. NİKOLA İKSELURĞO (Νικόλας Ξυλουργός)

    147. SETAT İKSELURĞO (Στάθης Ξυλουργός) [11]


    148. YORGİ SİMOTA (Γιώργης Σιμωτάς)

    149. YANİ KUREVİNO (Γιάννης Κουρεβίνος) [12]

    150. PETRO ΚΑΝΑΤΙ (Πέτρος Κανάτης)

    151. HRESO SEVO (Χρυσός Σέβος)

    152. NİKOLA VREÇULİ (Νικόλας Βρυτσούλης)

    153. DİMİTRİ BİRADER-İ O (Δημήτρης, αδελφός του)

    154. İSTATİ MARİNO (Στάθης Μαρίνος)


    155. HERKÂ PETRO (Χαρκιάς Πέτρου)

    156. BİVE FREYAGENA (Χήρα Φράγκαινα)

    157. BİVE KALİ (Χήρα Καλή)

    158. BİVE RODO (Χήρα Ρόδω)

    159. BİVE DAMİYANO (Χήρα Δαμιανού)

    160. BİVE EVDOKİ (Χήρα Ευδόκη)


HÂSIL: 12229 Akce (Φοροπρόσοδος: 12229 Ακτσέ [= μικρό ασημένιο τουρκικό νόμισμα)]


MÜZEVVECAN: NEFEREN 135 (Έγγαμοι: Ιδιώτες: 135) [13]

MÜCERREDAN: NEFEREN 23 (Άγαμοι: Ιδιώτες 23) [14]

İSPENCE: 3950 (Σπέντζα: 3950) [15]

BİVE: 5 RESM 30 (Χήρες: 5, φόρος 30) [16]

RESM-İ GİYAH: 945 (Φόρος σανού: 945)

RESM-İ NÂN VE MAKYÂN: 270 (Φόρος άρτου και ορνίθων: 270)

RESM-İ DUHAN: 180 (Φόρος καπνού: 180)

GENDÜM: ΚΙΥΥΕ 300 BAHA 3600 (Σίτος: Οκκάδες 300, αξία 3600)

CEV: ΚΙΥΥΕ 200 BAHA 1400 (Κριθή: Οκκάδες 200, αξία 1400)

ÂLEF: ΚΙΥΥΕ 30 BAHA 90 (Βρώμη: Οκκάδες 30, αξία 90)

KETTÂN: ΚΙΥΥΕ 27 BAHA 81 (Λινάρι: Οκκάδες 27, αξία 81)

ŞİRE: ŞİNİK 200 BAHA 1400 (Μούστος: Χοίνικες 200, αξία 1400) [17]

ÖŞR-İ MEYVE: 20 (Δεκάτη φρούτων: 20)

ÖŞR-İ KÜVVARE: 30 (Δεκάτη κυψελών: 30) [18]

BİD’AT-İ HANAZÎR: 33 (Νεωτεριστικός φόρος χοίρων: 33) [19]

NİYABET VE KORICILIK VE CÜRM-İ CİNAYET VE RESM-İ ÂRUSİ VE BAD-İ HEVÂ: 200 (Φόρος εγκληματιών και φόρος προστασίας κτημάτων από είσοδο κοπαδιών και φόρος προστίμων για παραβάσεις και φόρος νύφης και επιπλέον φόροι: 200) [20]


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

[1] Λογικά πρόκειται για παραφθορά του Δημοναντινός, που παραπέμπει σε προέλευση από το χωριό Δημόναντα Κραβάρων.

[2] Παραφθορά του Βούργαρης εκ του Ιταλικού burgo (πόλη). Ο αστός.

[3] Δυσανάγνωστο το βαπτιστικό.

[4] Πιθανότατα πρόκειται για λανθασμένη καταγραφή του Παγκράτης. Με τον τρόπο όμως που είναι καταγεγραμμένο το βαπτιστικό έτσι και μεταφράστηκε.

[5] Δεν καταγράφεται επώνυμο.

[6] Δυσανάγνωστο επώνυμο. Θα μπορούσε να είναι και Στίκας.

[7] Θα μπορούσε να καταγράφεται πρώτο το επώνυμο αντιθέτως με τη συνήθη πρακτική.

[8] Δυσανάγνωστο το βαπτιστικό, υπάρχουν επιφυλάξεις για την ορθή του απόδοση.

[9] Αν και πιθανότατα πρόκειται για λανθασμένη καταγραφή του επωνύμου Χαρκιόπουλος, μεταφράστηκε με τον τρόπο που είναι γραμμένο.

[10] Πιθανότατα πρόκειται ή για λανθασμένη καταγραφή ή για παραφθορά του επωνύμου Δελούκας.

[11] Το βαπτιστικό είναι δυσανάγνωστο. Θα μπορούσε να πρόκειται ακόμα και για μια καταγραφή του βαπτιστικού Συναδινός ως Συνάδης (Senat) ή ακόμα και το όνομα Σινάνης εκ του τούρκικου Sinan που γράφεται ακριβώς έτσι.

[13] Οι άρρενες χριστιανοί, επικεφαλής των εστιών. Η σπέντζα που πλήρωναν ανερχόταν σε 25 αργυρά νομίσματα (akçe) ετησίως.

[14] Έφηβοι ηλικίας 12-15 ετών που συμφώνως με τον Ισλαμικό νόμο χαρακτηρίζονταν ως ενήλικοι και φορολογούνταν ως τέτοιοι. Καταγράφονταν χωριστά επειδή αποτελούσαν ξεχωριστή κατηγορία ως μη έχοντες ακόμα δημιουργήσει το δικό τους σπίτι.

[15] Φόρος γαιοκτησίας που αφορούσε τους ενήλικες απίστους. Ο αντίστοιχος φόρος των μουσουλμάνων ονομαζόταν Çift.

[16] Οι χήρες ως επικεφαλής των εστιών τους πλήρωναν σπέντζα 6 νομισμάτων ετησίως.

[17] Ο όρος χοίνικας εκ της ελληνικής γλώσσας αντιστοιχούσε στο ¼ του κοιλού. Το κοιλό Τρικάλων που χρησιμοποιούνταν στην περιοχή αντιστοιχούσε σε 51,312 χλγ.

[18] Ο φόρος ήταν ένα νόμισμα ανά κυψέλη.

[19] Δεδομένου πως η φορολογία βασιζόταν στο Κοράνι, κάθε νόμος που δεν εκπορευόταν από αυτό χαρακτηριζόταν ως Νεωτεριστικός.

[20] Αν και παλιότερα ο φόρος νύφης αντιστοιχούσε σε 30 νομίσματα αν η νύφη ήταν παρθένα και σε 15 αν ήταν χήρα, στη συγκεκριμένη περίοδο κατά πάσα πιθανότητα ήταν πολύ υψηλότερος. Στα κατάστιχα ΤΚ ΚΚΑ 15, 20 και 24 του Σαντζακιού του Μόριά του έτους 1716 ο συγκεκριμένος φόρος ανέρχεται σε 120 νομίσματα αν η νύφη ήταν παρθένα και σε 60 αν ήταν χήρα.


* Τα αρχικά οθωμανικά κατάστιχα, γραμμένα στην παλιά αραβική γραφή, μεταφράστηκαν και σχολιάστηκαν από τον επιστήμονα κ. Γεώργιο Καλαβέσιο, εξειδικευμένο στην Οθωμανική γλώσσα.


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ: Το κατάστιχο του 1645 δεν αναφέρει επώνυμα κατά την τότε πάγια Οθωμανική συνήθεια. Αναφέρεται μόνο το βαπτιστικό και το όνομα του πατέρα για κάθε αρχηγό οικογένειας. Το κατάστιχο του 1711 αναφέρει και επώνυμα πλην όμως επικρατούν επώνυμα που προέρχονται: από τον τόπο καταγωγής (πατριδονυμικά), από το όνομα του πατέρα (πατρωνυμικά), απ’ τα παρατσούκλια (παρωνύμια) και κυρίως από το επάγγελμα που εξασκούσαν.

Τα στοιχεία των δύο παραπάνω κατάστιχων είναι ελλιπή και μόνο αν συνδυαστούν με άλλα, τα επώνυμα που αναγράφονται, μπορούν να δώσουν απάντηση στο ερώτημα ποιες ήταν οι οικογένειες εκείνης της παρωχημένης εποχής κι αν αυτές έχουν καταβολές μέχρι τις νεώτερες.

Και στα δύο κατάστιχα διαπιστώνεται ότι κανένα από τα παραπάνω επώνυμα του 17ου και 18ου αιώνα δεν διατηρήθηκε μέχρι την επανάσταση του 1821. Τα μοναδικά επώνυμα που συνέχισαν να υπάρχουν μέχρι και τον 20ο αι. ως τοπωνύμια είναι το επώνυμο Τσαγκάρης – τοπωνύμιο Τσαγκάρη λάκκα και το επώνυμο Καλόγηρος – τοπωνύμια Καλόγηρου πηγάδι και Καλόγηρου ράχη.


Βιβλιογραφία: 

Αλεξανδρή Δημήτρη: Άκρες (Λιθοβούνι) Μακρυνείας, Αθήνα 2021.

Kiel Machiel: Το Σαντζάκι του Κάρλελι, Μετάφρ. Νικ. Κολόμβας, Αθήνα 2017.

Δημητρούκα Ιωάννη: Ιστορία του Δραγαμέστου, Αθήνα 2010.

Σάββα Αλέξανδρου: Μελετήματα του Ξηρομέρου – Ιστορικά και λαογραφικά στοιχεία της Χρυσοβίτσας Ξηρομέρου, Αθήνα 2015.


Αλέξανδρος Σάββας



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Τα κείμενα των αναγνωστών που δημοσιεύονται εκφράζονται από τους ιδίους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.

.....................................................................................................................