Ο Αντιπεριφερειάρχης Λ. Δημητρογιάννης σε σύσκεψη εργασίας για περιβαλλοντικά ζητήματα στο Δήμο Ξηρομέρου

 



Σύσκεψη εργασίας με αντικείμενο  την  διαχείριση περιβαλλοντικών ζητημάτων του Δήμου Ξηρομέρου πραγματοποιήθηκε στο Δήμο Ξηρομέρου, μεταξύ του Αντιπεριφερειάρχη Λάμπρου Δημητρογιάννη, του Δημάρχου Γιάννη Τριανταφυλλάκη και υπηρεσιακών παραγόντων των δύο φορέων. Στη διάρκεια στης συζήτησης τέθηκαν συγκεκριμένες προτεραιότητες και καθορίστηκε συγκεκριμένο πλαίσιο δράσεων.


Ειδικότερα, από τον Αντιπεριφερειάρχη προτάθηκε η χωροθέτηση σημείων  διάθεσης απορριμμάτων, όπου θα επιτρέπεται η εναπόθεση αδρανών υλικών, μετάλλων, πλαστικών και ογκωδών απορριμμάτων, όπως π.χ. έπιπλα, και η μετέπειτα μεταφορά τους σε κατάλληλες μονάδες επεξεργασίας. Όπως εξήγησε, με αυτό τον τρόπο θα μειωθεί η ανεξέλεγκτη ρίψη απορριμμάτων σε χώρους που απαγορεύεται και προκαλεί περιβαλλοντική επιβάρυνση. 

Εκ μέρους της δημοτικής αρχής εκδηλώθηκε ενδιαφέρον, γι αυτό και τονίστηκε όπως άμεσα πρόκειται να ξεκινήσει διερεύνηση. Παράλληλα, συμφωνήθηκε το επόμενο διάστημα θα επισκεφτούν την περιοχή στελέχη της Περιφέρειας, για θέματα διαχείρισης αποβλήτων και υδροοικονομίας, ώστε να καταγραφούν δεδομένα και να προταθούν εφικτές λύσεις.

Επίσης τέθηκε και επίσημα το αίτημα του Δήμου Ξηρομέρου για συμμετοχή στις Ενεργειακές Κοινότητες της Περιφέρειας, κάτι που τις επόμενες ημέρες θα απασχολήσει και το Δημοτικό Συμβούλιο. Από την πλευρά του ο  κ. Δημητρογιάννης ανέλυσε τους σκοπούς και τη χρησιμότητα των ενεργειακών κοινοτήτων, τα οφέλη που προκύπτουν, ενώ  συζητήθηκαν τα χρηματοδοτικά εργαλεία που πρόκειται σύντομα να διατεθούν για την ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων δομών.

Επιπλέον, αναδείχθηκαν οι άμεσες προτεραιότητες για τον πρωτογενή τομέα, ενώ εκφράστηκε από τα στελέχη του Δήμου η ικανοποίησή τους για τη διάθεση φυσικού compost σε  τοπικούς παραγωγούς, από μονάδες βιοαερίου, έπειτα από παρέμβαση του κ Δημητρογιάννη.

Ο Δήμαρχος Ξηρομέρου ευχαρίστησε τον Αντιπεριφερειάρχη κ. Δημητρογιάννη και την Περιφερειακή Αρχή για τη σημαντικότατη βοήθεια που δίνεται τους τελευταίους μήνες στο Δήμο, για ζητήματα που βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών.


ΑΓΡΙΝΙΟ: ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΙΝΑΚΙΔΩΝ ΠΟΥ ΦΕΡΟΥΝ ΟΝΟΜΑΤΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΤΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Εν όψη του εορτασμού των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση (1821-2021) ο Δήμος Αγρινίου αντικατέστησε παλιές πινακίδες που φέρουν ονόματα των ελευθερωτών της πόλης με νέες. Τιμώντας  τους ήρωες που αγωνίστηκαν για την απελευθέρωση της πόλης .
Στην παραπάνω φωτο που μας έστειλε ο Κώστας Μασαλής η νέα πινακίδα του ''πορθητή της πόλης'' Ξηρομερίτη οπλαρχηγό Γεώργιο Βαρνακιώτη. 



Ομαδική εργασία δημιουργίας βίντεο απαγγελίας τριών ποιημάτων, για την επέτειο 200 χρόνων της 25ης Μαρτίου 1821.(βιντεο)

ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.

  • Παλουμπά Γεωργία, εκπαιδευτικός Δημοτικού Σχολείου Μύτικα

  • Δέσποινα Λιώτου, εκπαιδευτικός Δημοτικού Σχολείου Κανδήλας.

  • Δέσποινα Κούρτη, Ηθοποιός.

  • Λύτρας Θεόδωρος, εκπαιδευτικός Δημοτικού Σχολείου Κανδήλας.

Τρία ποιήματα επιλέξαμε να σας παρουσιάσουμε σήμερα με την ευκαιρία της επετείου της Επανάστασης του ΄21. Εκτός από την τέρψη της ακρόασης θα επισημάνουμε και κάποια μηνύματα που μεταφέρουν αυτά τα ποιήματα, τα οποία θα είναι πάντα επίκαιρα και χρήσιμα για τον καθένα μας.


Στο πρώτο ποίημα.

Ο Ματρόζος του Γεωργίου Στρατήγη, ο Σπετσιώτης αγωνιστής, αυτός «που ΄χε τάλαρα τη στέρνα του γεμάτη», κινδυνεύει να πεθάνει από την πείνα. Τα έχει δώσει όλα για τον αγώνα, όπως έγινε με πολλούς αγωνιστές οι οποίοι εκλιπαρούσαν τις Κυβερνήσεις, αυτοί οι περήφανοι σταυραετοί, για τα προς το ζην στην ελεύθερη πια πατρίδα είτε οι ίδιοι είτε οι χήρες και τα ορφανά τους. Είναι «απ΄ αυτούς που έβαλαν στην κεφαλή σου στέμμα και άγνωστοι σβηστήκανε…… έγραψαν με το δαυλό την ιστορία μόνοι χωρίς γι΄ αυτούς τους ήρωες μια λέξη αυτή να πει».

Πραγματικά την ελευθερία δεν την έφεραν μόνοι τους ο Κολοκοτρώνης, ο Καραϊσκάκης και οι υπόλοιποι αγωνιστές που δίκαια τίμησε η ιστορία. Μαζί τους ήταν οι χιλιάδες ανώνυμοι αγωνιστές η προσφορά των οποίων ήταν καθοριστική για την επιτυχία της Επανάστασης.

Σε κάθε αγώνα στην πολιτική, στην επιστήμη, στην κοινωνία μένουν τα ονόματα των λίγων, των επικεφαλής. Όμως τα κάθε λογής επιτεύγματα είναι έργο των πολλών. Σε πολλές περιπτώσεις λίγοι είναι και αυτοί που καρπώνονται τα οφέλη. «Αν οι ζητιάνοι σαν κι εμέ δεν έχυναν το αίμα, οι καπετάνιοι σαν και σε δεν θα φορούσαν στέμμα!», λέει ο γερο-Ματρόζος στον αξιωματούχο που τον στέλνει στο πτωχοκομείο να ζητιανέψει. Ο Κανάρης όμως «δακρύβρεχτος μες στα στήθια τα πλατιά σφιχτά τον αγκαλιάζει».

Σεβασμός λοιπόν στους αφανείς ήρωες, όπου κι αν πρόσφεραν αυτό που μπορούσαν και πολλές φορές κι ακόμα παραπάνω. Συνήθως δε φαίνονται, αλλά αυτοί που θέλουν να τους βρουν τους βρίσκουν.


Στο δεύτερο ποίημα.

Ο Δήμος και το καριοφίλι του, του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, εμπνευσμένο από τη ζωή του Δήμου Τσέλιου του πατριώτη μας από τη Ζάβιτσα (Αρχοντοχώρι), περιγράφεται η κούραση, η εξάντληση από την κλέφτικη ζωή και τις κακουχίες τόσων χρόνων.

Ο ποιητής τον παρουσιάζει ανάμεσα στα παλικάρια του να τα αποχαιρετάει και να φεύγει από τη ζωή περήφανος, όπως κι έζησε, χωρίς να φοβάται τον θάνατο.

Στην πραγματικότητα πέθανε πάμπτωχος και ταπεινωμένος, αφού αναγκάστηκε να στείλει σειρά επιστολών προς τον Βασιλιά, ζητώντας γονατιστός χάρη και βοήθεια να μην πεθάνει κι αυτός από την πείνα, όπως παραπάνω ο Ματρόζος.


Στο τρίτο ποίημα.

Το Ελληνόπουλο του Βίκτορος Ουγκώ σε μετάφραση Κωστή Παλαμά, ένα παιδί κάθεται πάνω στα χαλάσματα μετά την καταστροφή της Χίου από τους Τούρκους. Ο διαβάτης το λυπάται και του τάζει ωραία πράγματα, σπάνια, αστραφτερά για να ξεχαστεί και να χαμογελάσει. Τίποτε όμως από αυτά δεν ζητάει το παιδί. Μόνο βόλια και μπαρούτι.

Το μήνυμα ξεκάθαρο και διαχρονικό. Η βία γεννάει βία, επιθυμία για εκδίκηση. Δεν το ξέρουν όλοι αυτοί που, από παλιά και μέχρι σήμερα ξεκινούν πολέμους τάχα για να ''αποκαταστήσουν'' την ειρήνη;




Τι έχεις καημένε πλάτανε; Ένα ιστορικό τραγούδι που τραγούδησε ο Ξηρομερίτης Τάκης Καρναβάς.

 

Άποψη του πλατάνου της Άρτας (https://el.wikipedia.org/).
Γράφει η Μαρία Αγγέλη.
Διδάκτωρ Κοινωνικής Λαογραφίας
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
e-mail: agelimaria@yahoo.gr

Ο πλάτανος είναι το πιο αγαπητό δέντρο της κλεφτουριάς κατά τον Σ. Τσίτσα. Γι’ αυτό τραγουδήθηκε ιδιαίτερα. Πολύ γνωστό είναι το ποίημα του Βαλαωρίτη: «Ο Δήμος και το καριοφίλι του». Ο ποιητής εμπνεύστηκε από τη ζωή και τη δράση του αγωνιστή Δήμου Τσέλιου. Σ’ αυτό ο ετοιμοθάνατος κλέφτης λέει, αν φυτρώσει πλάτανος από το μνήμα του, θα κρεμάνε τα κλεφτόπουλα τ’ άρματά τους και θα τραγουδάνε.

Ποιος ξέρει από το μνήμα μου τι δέντρο θα φυτρώσει!
Κι αν ξεφυτρώσει πλάτανος, στον ίσκιο του από κάτω
θα 'ρχονται τα κλεφτόπουλα τα άρματα να κρεμάνε,
να τραγουδούν τα νιάτα μου και την παλικαριά μου[…]

Τα πλατάνια έγιναν μάρτυρες ιστορικών στιγμών του γένους. Σε ένα ιστορικό δημοτικό τραγούδι ο πλάτανος στέκεται μαραμένος, παρόλο που οι ρίζες του βρίσκονται μέσα στο νερό. Αναφέρεται στον ιστορικό πλάτανο της Άρτας, εκεί που ο Αλή πασάς κρεμούσε τους ανυπόταχτους ραγιάδες.

Τι έχεις καημένε πλάτανε

-Τι έχεις καημένε πλάτανε και στέκεις μαραμένος
με τις ριζούλες στο νερό, με τη δροσιά στα φύλλα;
- Παιδιά μ', σαν με ρωτήσατε, να σας το μολογήσω
Αλή Πασάς επέρασε με δεκαοχτώ χιλιάδες
Κι όλοι στον ίσκιο μ' έκατσαν και κάτω απ' τη δροσιά μου
κι όλοι σημάδι μ' έβαλαν κι όλοι με ντουφεκίσαν
Άλλοι βαρούν τους κλώνους μου κι άλλοι βαρούν τα φύλλα
κι ο σκύλος ο Αλή Πασάς βαρεί μες στην καρδιά μου
Μαράθηκαν τα φύλλα μου, μαράθηκε η καρδιά μου.

(Μέλπως Ο. Μερλιέ, Τραγούδια
της Ρούμελης, Αθήνα 1931)

Στο τραγούδι έχουμε ένα διάλογο με τον πλάτανο. Ο πλάτανος προσωποποιείται και εμφανίζεται να μιλάει και να έχει συναισθήματα. Η προσωποποίηση της φύσης συνηθίζεται στα δημοτικά τραγούδια.
Στην ερώτηση τι έχει και στέκει μαραμένος, αφού δεν του λείπει το νερό απαντάει: Ο Αλή πασάς πέρασε με δεκαοχτώ χιλιάδες. Όλοι κάθισαν στη σκιά του και όλοι τον τουφέκισαν... Και ο σκύλος ο Αλής τον βάρεσε στην καρδιά του…
Τα ιστορικά γεγονότα που συμβαίνουν κατά την περίοδο της σκλαβιάς πλήγωσαν τον πλάτανο γι’ αυτό μαράθηκαν τα φύλλα και η καρδιά του!
O πλάτανος συμβολίζει το σκλαβωμένο ελληνισμό που οι ρίζες όμως διατηρούνται. Τα φύλλα είναι μαραμένα. Με την αναφορά στον πλάτανο εκφράζεται η αντοχή, η υπομονή και η λεβεντιά του υπόδουλου ελληνικού λαού.
Ας το ακούσουμε στο YouTube από την αθάνατη φωνή του Ξηρομερίτη Τάκη Καρναβά!


Παραλλαγή του τραγουδιού με προέλευση τη Στερεά Ελλάδα κατέγραψε και η Δόμνα Σαμίου:

Τ’ έχεις καημέ- καημένε πλάτανε και στέκεις μαραμένος
με τις ριζού- ριζούλες στο νερό, αμάν,
με τις ριζού- ριζούλες στο νερό,
με τις ριζούλες στο νερό και πάλι μαραμένος;
Παιδιά μ’ σαν με ρωτήσατε, να σας το μολογήσω.
Αλή πασάς επέρασε με δεκοχτώ χιλιάδες.
Κι όλοι στον ίσκιο μ’ έκατσαν, εκάτσαν στη δροσιά μου
κι όλοι σημάδι μ’ έβαλαν, κι όλοι με τουφεκίσαν.
Μου κόψαν τα κλωνάρια μου, μαράθηκ’ η καρδιά μου
κι αυτός ο γερ’-Αλή πασάς μου ρίχνει στην καρδιά μου.
Ταχιά σαν έρθ’ η άνοιξη, σαν έρθ’ το καλοκαίρι,
σαν έρθ’ η άγια Πασχαλιά με το Χριστός Ανέστη
θα βγάλω φύλλα και κλωνιά!

Στην παραλλαγή υπάρχουν τρεις στίχοι στο τέλος που αναφέρονται στην Άνοιξη και το Καλοκαίρι. Αυτές τις εποχές προσμένει ο πλάτανος για να βγάλει φύλλα και κλωνάρια. Συμβολικά την Ανάσταση και Απελευθέρωση της Ελλάδας!


Εκλεγμένοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης» στους Δήμους και την ΠΕ Αιτωλοακαρνανίας: Με τα διδάγματα της Επανάστασης του 1821 συνεχίζουμε τους αγώνες για την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών

 

 

  1. Με τα διδάγματα της Επανάστασης του 1821 συνεχίζουμε τους αγώνες για την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών


Πέρασαν 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 που οδήγησε στη συγκρότηση του Ελληνικού έθνους - κράτους. Ήταν αστική Επανάσταση που έγινε υπό την ηγεσία και καθοδήγηση της ανερχόμενης, τότε, ελληνικής αστικής τάξης και πήρε το χαρακτήρα του απελευθερωτικού αγώνα καθώς ερχόταν σε αντίθεση με την κυριαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και ερχόταν σε ρήξη με την εξουσία της. Συμμετείχαν μαζικά φτωχές αγροτικές λαϊκές κοινωνικές δυνάμεις και οι ελάχιστες δυνάμεις της τότε εργατικής τάξης, που βίωναν την ταξική εκμετάλλευση και τη φυλετική και θρησκευτική καταπίεση.

Το αστικό έθνος - κράτος για την τότε εποχή αποτελούσε τη μοναδική επαναστατική απάντηση στα αδιέξοδα της φεουδαρχικής εξουσίας, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν θα μπορούσε να οδηγήσει στην κατάργηση της ταξικής εκμετάλλευσης. Έτσι, η φτωχή αγροτιά και η μικρή ακόμα εργατική τάξη που συμμετείχαν με όλες τους τις δυνάμεις και με ανιδιοτέλεια στις ένοπλες επαναστατικές δυνάμεις το 1821, ρίχτηκαν με ηρωισμό στα πεδία των μαχών δίνοντας απλόχερα το αίμα τους στην Επανάσταση. Και κατάφεραν μεν να αποτινάξουν το καθεστώς του ραγιά, αλλά δεν πέτυχαν την κοινωνική τους απελευθέρωση, ούτε μπορούσε, φυσικά, η αστική επανάσταση να δώσει λύση σε αυτό το κοινωνικό ζήτημα.

Η Επανάσταση του ’21 διδάσκει όπως στην εποχή περάσματος από τη φεουδαρχία στον καπιταλισμό είχαμε νικηφόρες επαναστάσεις, έτσι και στη σημερινή εποχή που είναι εποχή περάσματος από τον καπιταλισμό στο σοσιαλισμό, και παρά την αντεπανάσταση και ανατροπή της πρώτης απόπειρας οικοδόμησης του σοσιαλισμού, θα έχουμε νικηφόρες, οριστικά, σοσιαλιστικές επαναστάσεις. Ο αγώνας του Λαού μας και με την πείρα της πάλης της δεκαετίας 1940-1949, συμβάλει σε αυτή την προοπτική. Διδάσκει επίσης ότι κανένας αρνητικός συσχετισμός -όπως και τότε- δεν είναι αιώνιος αλλά αλλάζουν οι συσχετισμοί όταν ήδη έχουν αναπτυχθεί οι υλικοί όροι για το ξεπέρασμα ενός κοινωνικοοικονομικού σχηματισμού, όπως στην εποχή των αστικών επαναστάσεων. Όσο ισχυρός και αν φαντάζει ο αντίπαλος των λαών σε κάθε εποχή, δεν είναι ανίκητος. Αυτό το διδάσκει και ο αντιστασιακός αγώνας την περίοδο της Κατοχής για την απελευθέρωση αλλά και η μεγάλη εποποιία του ΔΣΕ. Που επιβεβαιώνουν ότι όταν ο λαός το αποφασίσει και καταλάβει τη δύναμή του, τίποτα δεν μπορεί να τον σταματήσει για να πετύχει τους στόχους του.

Με τα διδάγματα και της Επανάστασης του 1821, συνεχίζουμε σήμερα τους αγώνες μας για την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών μας, ενάντια στις βάρβαρες αντιλαϊκές πολιτικές των αστικών κυβερνήσεων, ενάντια στη συμμετοχή της χώρας μας σε ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις των ΝΑΤΟ - ΗΠΑ - ΕΕ σε βάρος άλλων λαών και χωρών, αλλά και με κινδύνους για τον δικό μας λαό, επεμβάσεις που φέρνουν πολέμους προσφυγιά, μετανάστευση. Παλεύουμε για να κλείσουν οι αμερικανοΝΑΤΟικές βάσεις στην Ελλάδα που μετατρέπουν τη χώρα σε ιμπεριαλιστικό ορμητήριο, για αποδέσμευση από ΝΑΤΟ - ΕΕ. Παλεύουμε για την κοινωνική απελευθέρωση, για την οικοδόμηση της νέας κοινωνίας χωρίς ταξική εκμετάλλευση, της κοινωνίας που θα αναπτύσσεται για την ικανοποίηση όλων των λαϊκών αναγκών, που θα ευημερούν οι εργαζόμενοι, που θα καταργηθούν οριστικά οι οικονομικές κρίσεις και οι ιμπεριαλιστικοί πόλεμοι, που θα ζουν οι λαοί αδελφωμένοι.

Στη σημερινή εποχή η σοσιαλιστική επανάσταση για την κατάχτηση της εργατικής εξουσίας είναι η μοναδική προοδευτική απάντηση απέναντι στο γερασμένο καπιταλιστικό σύστημα. Γι’ αυτό σήμερα προέχει η ολόπλευρη προετοιμασία της πρωτοπορίας, όλων των αγωνιστικών ριζοσπαστικών δυνάμεων για την αντεπίθεση. Προέχει, η συστράτευση όλων των κοινωνικών-ταξικών δυνάμεων που έχουν συμφέρον από την ανατροπή της αστικής εξουσίας, η αντιμετώπιση όλων των ταλαντεύσεων.

Ηγετική δύναμη της επανάστασης θα είναι ο κοινωνικός φορέας του καινούριου, η εργατική τάξη, που με την επαναστατική της πάλη θα εμπνεύσει και θα συσπειρώσει και τα λαϊκά τμήματα των μεσαίων στρωμάτων, για την ανατροπή της αστικής εξουσίας και την οικοδόμηση της εργατικής, για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο και κάθε μορφής κοινωνικής καταπίεσης και ανισοτιμίας, για την αποδέσμευση της χώρας από τις ιμπεριαλιστικές ενώσεις της ΕΕ και του ΝΑΤΟ και από κάθε ιμπεριαλιστική ένωση.

Μέσα στον αγώνα για τη διεκδίκηση και ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών, στον αγώνα ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο και την ελληνική εμπλοκή, μπορούμε να βρούμε τον κοινό βηματισμό με χιλιάδες μισθωτούς εργαζόμενους, αυτοπασχολούμενους των πόλεων, βιοπαλαιστές αγρότες, γυναίκες και νέους, φοιτητές από τα λαϊκά στρώματα με ριζοσπαστική διάθεση και οράματα. Να συμβάλλουμε στην πρόκληση ρωγμών στο σάπιο καπιταλιστικό σύστημα, να νικήσουμε το δισταγμό, το φόβο, το συμβιβασμό. Να συγκροτήσουμε μια ισχυρή, ατσαλωμένη, αποφασισμένη κοινωνική συμμαχία σε αντικαπιταλιστική-αντιμονοπωλιακή κατεύθυνση. 


Οι δημοτικοί σύμβουλοι και ο περιφερειακός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» στην Αιτωλοακαρνανία:


ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΣ ΘΥΜΙΟΣ


ΖΑΦΕΙΡΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ


ΚΑΡΝΑΒΙΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ


ΚΟΜΠΛΙΤΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ


ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΡΗΝΗ


ΜΠΟΥΓΑΣ ΧΑΡΙΛΑΟΣ


ΜΩΡΑΪΤΗΣ ΝΩΝΤΑΣ


ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΤΙΜΟΣ


ΜΩΡΑΪΤΗΣ ΝΙΚΟΣ



Ν. Φαρμάκης: «Η Δυτική Ελλάδα αντίκρισε το πρώτο χάραμα της λευτεριάς»

 

Στο μήνυμά του για την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου 2021 και τη συμπλήρωση 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης, αναφέρει:


«Διακόσια χρόνια από τον Μάρτη του 1821, στη μαρτυρική γη των Καλαβρύτων ακόμα καίει άσβεστη η πρώτη φλόγα. Στη Φολόη και στο Λάλα ακόμα κυματίζει η σημαία των επαναστατημένων Ελλήνων και στα ιερά χώματα του Μεσολογγίου οι πολιορκημένοι ακόμα στέκουν ελεύθεροι και μας δείχνουν τον δρόμο.

Η Δυτική Ελλάδα αντίκρισε το πρώτο χάραμα της λευτεριάς. 

Υποκλινόμαστε στους αγώνες των προγόνων μας, προσκυνάμε τις θυσίες τους και ακολουθούμε τα βήματά τους. Τα διδάγματά τους, η πιο πολύτιμη ύλη του δικού μας μέλλοντος.

Όσοι έβαλαν τη σφραγίδα τους για να μας παραδοθεί μία νέα πατρίδα, θα δικαιώνονται κάθε φορά που εμείς σήμερα θα κάνουμε αυτή την πατρίδα καλύτερη και πιο δυνατή. 

Διακόσια χρόνια μετά, η Δυτική Ελλάδα τιμάει την ιστορία της και κοιτάζει προς το αύριο με αποφασιστικότητα και αισιοδοξία. Οι προκλήσεις και οι αγώνες ποτέ δεν σταματούν. Και αυτός ο τόπος ξέρει από αγώνες, ξέρει και από νίκες.»




Φ. Ζαΐμης: «Η ποιότητα και η διαχείριση του νερού είναι ένα θέμα ζωτικής σημασίας»

 


Διεθνής συνάντηση πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ),  τη Δευτέρα  22 Μαρτίου 2021, με αφορμή την  Παγκόσμια Ημέρα Νερού. Η διοργάνωση έγινε από το εργαστήριο τεχνολογιών αειφορικής διαχείρισης αποβλήτων με αντικείμενο το νερό, τα απόβλητα και το περιβάλλον. Τη συνάντηση χαιρέτησαν  ο Υπουργός Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας, ο Περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης, ο Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Ελλάδος Φωκίωνας Ζαΐμης καθώς και  ο Πρόεδρος του ΕΑΠ καθηγητής Οδυσσέας Ζώρας. 


Ο κ. Ζαΐμης τόνισε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Η ποιότητα και η διαχείριση του νερού είναι ένα θέμα λοιπόν ζωτικής σημασίας που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα αλλά  σωστά μέσα από «έξυπνους» τρόπους. Δυστυχώς έχουν καταγραφεί τεράστιες ανισότητες στην πρόσβαση, τη διαθεσιμότητα και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών νερού. Ωστόσο, η  σημαντικότητα αυτού του πολύτιμου αγαθού για όλους μας είναι αδιαμφισβήτητη. Εκτιμώ ότι μέσα από μια ορθή διαχείριση και επαναχρησιμοποίηση των υδατικών πόρων, την απορρύπανση, τη μείωση της σπατάλης του αρδευτικού νερού, καθώς και την αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων μπορούμε να φέρουμε αποτελέσματα. Βέβαια πέραν της κρατικής ευθύνης, ο ρόλος του καθενός είναι εξίσου σημαντικός.  Μπορούμε όλοι να βοηθήσουμε  αποφεύγοντας την άσκοπη σπατάλη  στην καθημερινή μας ζωή και προστατεύοντας λίμνες, ποτάμια και θάλασσες από κάθε ρυπογόνο αντικείμενο ή υγρό».

Ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου καθηγητής Ιωάννης Καλαβρουζιώτης αναφέρθηκε στην σημασία της συνεργασίας που θα πρέπει να επιδεικνύουν οι διεθνείς οργανώσεις του νερού, ώστε να απαντώνται τα σημαντικά προβλήματα που έχουν τα προβλήματα του νερού και των αποβλήτων.

Στο συνέδριο έγιναν εισηγήσεις που με αναφορές στις αρχαίες τεχνολογίες του νερού και της διαχείρισης των αποβλήτων, αλλά και αναφορά πάνω σε νέες τεχνολογίες επεξεργασίας και διαχείρισης των αποβλήτων από καθηγητές του Ισραήλ, της Ιορδανίας, του Μαρόκου, της Κίνας.

Στο πλαίσιο των εργασιών έγινε παρουσίαση του ρωμαϊκού υδραγωγείου της Πάτρας από την αρχαιολόγο Δρ. Ανίτα Κουμούση , παρουσίαση των υδραγωγείων του Αγίου Όρους από τον Φραγκίσκο Μαρτίνο, αλλά και ανάλυση του υδρευτικού συστήματος της αρχαίας Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου από την κα Σπανούδη.  Παρουσιάστηκαν ακόμη τα μουσεία νερού της Τράπεζας Πειραιώς στην Δημητσάνα και της ΕΥΑΘ στη Θεσσαλονίκης, ενώ ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις σημαντικότερες διεθνείς οργανώσεις του νερού, με στόχο να επιδιωχθεί η συνεργασία των μελών τους σε ακαδημαϊκό και ερευνητικό επίπεδο.


Το μήνυμα του Προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας για την 25η Μαρτίου 2021


Ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας, Τάκης Παπαδόπουλος, στο μήνυμά του για την εθνική επέτειο, αναφέρει:


«Φέτος είναι μια σημαδιακή χρονιά για όλους τους Έλληνες, σε όποιο μέρος της γης κι αν βρίσκονται. Συμπληρώνονται 200 χρόνια από την αρχή της ελληνικής επανάστασης του 1821. Τότε που λαός, εκκλησία, πολεμιστές, έλληνες του εξωτερικού ξεκίνησαν τον τελικό αγώνα για την Ανεξαρτησία.

Είναι η ώρα να αποτίσουμε φόρο τιμής σε όσους αγωνίστηκαν για να είμαστε εμείς σήμερα ελεύθεροι. Και να ξαναθυμηθούμε τα λόγια του Μακρυγιάννη, έχοντάς τα οδηγό και φάρο για να κρατήσουμε και στο μέλλον την δημοκρατία μας σταθερή και την πατρίδα μας ενωμένη: «Κι ἀφοῦ ὁ Θεὸς θέλησε νὰ κάμει νεκρανάσταση στὴν Πατρίδα μου, νὰ τὴ λευτερώσει ἀπὸ τὴν τυραγνία τῶν Τούρκων, ἀξίωσε κι ἐμένα νὰ δουλέψω κατὰ δύναμη, λιγότερον ἀπὸ τὸν χερότερο πατριώτη μου Ἕλληνα. ... Ἕνα πρᾶμα μόνο μὲ παρακίνησε κι ἐμένα νὰ γράψω: ὅτι τούτη τὴν πατρίδα τὴν ἔχομεν ὅλοι μαζί, καὶ σοφοὶ κι ἀμαθεῖς, καὶ πλούσιοι καὶ φτωχοί, καὶ πολιτικοὶ καὶ στρατιωτικοί, καὶ οἱ πλέον μικρότεροι ἄνθρωποι. Ὅσοι ἀγωνιστήκαμεν, ἀναλόγως ὁ καθείς, ἔχομεν νὰ ζήσομεν ἐδῶ. Τὸ λοιπὸν δουλέψαμεν ὅλοι μαζὶ νὰ τὴ φυλᾶμε κι ὅλοι μαζί, καὶ νὰ μὴ λέγει οὔτε ὁ δυνατὸς «ἐγώ», οὔτε ὁ ἀδύνατος. Ξέρετε πότε νὰ λέγει ὁ καθεὶς «ἐγώ»; ὅταν ἀγωνιστεῖ μόνος του καὶ φκιάσει ἢ χαλάσει, νὰ λέγει «ἐγώ»· ὅταν ὅμως ἀγωνίζονται πολλοὶ καὶ φκιάνουν, τότε νὰ λένε «ἐμεῖς». Εἴμαστε στὸ «ἐμεῖς» κι ὄχι στὸ «ἐγώ». Καὶ στὸ ἑξῆς νὰ μάθομε γνώση, ἂν θέλομε νὰ φκιάσομε χωριὸ νὰ ζήσομε ὅλοι μαζί. Ἔγραψα γυμνὴ τὴν ἀλήθεια, νὰ ἰδοῦνε ὅλοι οἱ Ἕλληνες ν᾿ ἀγωνίζονται γιὰ τὴν πατρίδα τους, γιὰ τὴ θρησκεία τους· νὰ ἰδοῦνε καὶ τὰ παιδιά μου καὶ νὰ λένε: «Ἔχομε ἀγῶνες πατρικούς, ἔχομε θυσίες -ἂν εἶναι ἀγῶνες καὶ θυσίες. Καὶ νὰ μπαίνουν σὲ φιλοτιμία καὶ νὰ ἐργάζονται στὸ καλό της πατρίδας τους, τῆς θρησκείας τους καὶ τῆς κοινωνίας- ὅτι θὰ εἶναι καλὰ δικά τους. Ὄχι ὅμως νὰ φαντάζονται γιὰ τὰ κατορθώματα τὰ πατρικά, ὄχι νὰ πορνεύουν τὴν ἀρετὴ καὶ νὰ καταπατοῦν τὸ νόμο, καὶ νά ῾χουν τὴν ἐπιρροὴ γιὰ ἱκανότη» (Β´ 463).

Χρόνια πολλά Ελλάδα! Χρόνια πολλά Έλληνες!»


ΚΚΕ_Οπτικοακουστική παραγωγή για τα 200 χρόνια Επανάσταση

 



Τομεακή Οργάνωση Αιτωλοακαρνανίας

Ι. Σταΐκου 2 ,30100  ΑΓΡΙΝΙΟ,

τηλ. :2641057875, fax :2641026654,

e-mail : kke_ne_aitnias@yahoo.gr




ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

Οπτικοακουστική παραγωγή της ΚΕ του ΚΚΕ - Πρεμιέρα στις 25 Μάρτη στο κανάλι του ΚΚΕ στο YouTube


Η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, ξεκινά στο επίσημο κανάλι του Κόμματος στο YouTube την προβολή οπτικοακουστικής παραγωγής σε 6 επεισόδια.

Η πρεμιέρα θα πραγματοποιηθεί ανήμερα της 25ης Μαρτίου, ώρα 20.00, με το 1ο επεισόδιο: «Η Επανάσταση, ατμομηχανή της Ιστορίας».

Τα επόμενα επεισόδια θα προβάλλονται κάθε Πέμπτη και ώρα 20.00.

Το 2ο επεισόδιο «Στην αυγή της νέας εποχής» θα προβληθεί την 1/4.

Το 3ο επεισόδιο «Η πρωτοπορία του αγώνα» στις 8/4.

Το 4ο επεισόδιο «Και ποιοι θέλετε να αρματωθούν, αν όχι εμείς;» στις 15/4.

Το 5ο επεισόδιο «"Εμφύλιοι" πόλεμοι. Η επανάσταση μέσα στην Επανάσταση» στις 22/4.

Το 6ο και τελευταίο επεισόδιο «Η Επανάσταση διδάσκει» στις 29/4.

Η σειρά των 6 επεισοδίων δίνει στον θεατή την ευκαιρία να παρακολουθήσει την εξέλιξη των γεγονότων που προηγήθηκαν, που οδήγησαν στην Επανάσταση και τελικά στη συγκρότηση του ελληνικού αστικού κράτους.

Μπορεί επίσης να παρακολουθήσει τις ηρωικές μάχες των πρωταγωνιστών, τις «εμφύλιες» συγκρούσεις, αλλά και να δει μέσα σε ποιες τοπικές και διεθνείς οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες αυτές οι ιστορικές στιγμές εκδηλώθηκαν.

Μέσα από τη σειρά επιχειρείται η αναζήτηση της ιστορικής αλήθειας -σε αντιδιαστολή με το σύνολο των εκδοχών της αστικής ιστοριογραφίας- αλλά και η προσπάθεια εξαγωγής χρήσιμων ιστορικών συμπερασμάτων από την Επανάσταση του 1821.

Παραγωγή: Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ.

Την παρουσιάζουν οι ηθοποιοί: Θέμης Πάνου και Αφροδίτη Βραχοπούλου.

Δίνουν συνεντεύξεις: Μέλη και συνεργάτες του Τμήματος Ιστορίας και της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ.

Σύνθεση πρωτότυπης μουσικής: Εύα Φάμπα, σολίστ κλασικής κιθάρας.

Σκηνοθεσία: Κώστας Σταματόπουλος.

Διεύθυνση φωτογραφίας - μοντάζ: Σέργιος Κολίσικας.

Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συντελεστές που βοήθησαν στην υλοποίηση της παραγωγής, ηθοποιούς, μουσικούς, τεχνικούς, τα Μουσεία και τους πολιτιστικούς χώρους για το οπτικοακουστικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε, τους συνθέτες Γιάννη Μαρκόπουλο και Χρήστο Λεοντή για την άδεια της χρήσης των έργων «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» και «Ο Θούριος του Ρήγα».

Επίσης μπορεί κανείς να διαβάσει τη ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 στο παρακάτω link:

https://www.rizospastis.gr/page.do?publDate=20/3/2021&id=18181&pageNo=24


όπως και το podcast της ΚΝΕ με τίτλο: «Τι σχέση έχει ο Μπετόβεν με την επανάσταση;» στο παρακάτω link:

https://www.youtube.com/watch?v=r2arRt4F058



Οπτικοακουστική και φωτιστική κάλυψη Δημαρχιακού Κτιρίου Δήμου Ξηρομέρου.

dimarxeio astakou
 
Ημερομηνία 24.3.2021
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΝΟΜΟΣ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ
ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ
 
 
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
 
Σήμερα το βράδυ 07:00 μ.μ. - 10:00 μ.μ., Τετάρτη 24 Μαρτίου, θα γίνει οπτικοακουστική και φωτιστική κάλυψη Δημαρχιακού Κτιρίου Δήμου Ξηρομέρου, τιμώντας την εθνική εορτή και την επέτειο 200 ετών από την Επανάσταση του 1821.
 
ΕΚ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ

ΔΗΜΟ ΤΣΕΛΙΟΣ: Ακαρνάν Στρατηγός (1785 Ζάβιτσα–1854 Αθήνα).

Επιτρέψτε µου, παρακαλώ, να στηρίξω για άλλη µια φορά, πέραν της αναφοράς στο βιβλίο µου «∆ΗΜΟΣ  ΣΟΛΛΙΟΥ» και στις σελ. 330-368 αυτού, έκδοση της Ένωσης Αλυζίων της Αθήνας το Νοέµβρη του 2005, µε  αποδεικτικά–διαχρονικά στοιχεία, την άλλη άποψη. Προσωπικά, µελετώντας, εγκυρότατα επιστηµονικά βιβλία,  όπως: Εγκυκλοπαίδειες ∆ΟΜΗ τόµος 34, σελ. 28, Υ∆ΡΙΑ τόµ. 51, σελ.355, ΠΥΡΣΟΣ τόµ. 23, σελ. 423,  ΠΑΠΥΡΟΣ ΛΑΡΟΥΣ ΜΠΡΙΤΑΝΙΑ τόµ.58, σελ. 200, ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ∆ΑΚΗΣ στο λήµµα Τσέλιος έκδοση  1927, ΗΛΙΟΣ τόµ.12, σελ.3887, έκδ. 1935, κ.λ.π, που βρίσκονται σε σχολικές, δηµοτικές, δηµόσιες και άλλων  φορέων βιβλιοθήκες, όλες µα όλες οι εγκυκλοπαίδειες αναφέρουν ως πατρίδα του ∆ήµου Τσέλιου, τη Ζάβιτσα  της Ακαρνανίας. Το ίδιο δε αναφέρουν και µελέτες, έρευνες, αρθρογραφίες διακεκριµένων ιστορικών,  λογοτεχνών, φιλοσόφων, πολιτικών, εκπαιδευτικών. Έχω πεισθεί απόλυτα ότι ο αγωνιστής που υµνήθηκε από  τον Βαλαωρίτη, που αγαπήθηκε από τον Τερτσέτη, που έγινε θρύλος του Ξηροµέρου και σύµβολο της  Ακαρνανίας, ήταν ο άνθρωπος µε τις βαθύτατα διαχρονικές ρίζες από τη Ζάβιτσα (Αρχοντοχώρι) του τ. ∆ήµου  Σολλίου.  

Και τούτο το αποδεικνύουν εκτός των παραπάνω και όχι µόνο εγκυκλοπαιδειών και, οι παρακάτω ιστορικές  πηγές πολλών Ελλήνων συγγραφέων, όπως διεξοδικότερα των:  


1. Ο ∆ηµήτριος Παπαντωνόπουλος, Λόγιος–Φιλόσοφος και Μαθηµατικός στο Βιβλίο του  «Πεντηκονταετηρίς της Ελληνικής Επαναστάσεως του έτους 1821» έκδοση Αθήνα 1873 και στις σελίδες 145  και 190 του βιβλίου.  

2. Χειρόγραφο µε ηµεροµηνία θερστίσ 1829 (αντίγραφο έχω στα χέρια µου από το 1984, γραµµένο δια  χειρός του αείµνηστου συµπατριώτη µας Θανάση Παπαναστάση Αγρονόµου από τον Μύτικα), και που το  δηµοσίευσε στην εφηµερίδα «Το Παρόν της Επαρχίας» τεύχος Α΄1963 και ο π. Βουλευτής – Υπουργός,  αείµνηστος Γεώργιος ∆. Παπαδηµητρίου, όπου αναφέρει για το ∆ήµο Τσέλιο ότι κατάγονταν από τη Ζάβιτσα.  

3. Η εγγονή του ∆ήµου Τσέλιου, Ευδοξία Κουµουτσοπούλου, στο βιβλίο της «Ο Στρατηγός ∆ήµος Τσέλιος,  ο περίφηµος Γέρο-∆ήµος» έκδοση Αθήνα 1930 αναφέρει ως καταγωγή του παππού της την Ζάβιτσα της  Ακαρνανίας.  

4. Χρ. Α. Στασινόπουλου στο τετράτοµο έργο του µε τίτλο «Λεξικό της Ελληνικής Επαναστάσεως του 1821»  έκδοση ∆Ε∆ΕΑ∆Η το 1979 και στη σελίδα 361, παρουσιάζει το ∆ήµο Τσέλιο ως Ακαρνάνα !!! σε δισέλιδη  βιογραφική αναφορά.  

5. Ο Ιωάννης Φιλήµων στο βιβλίο του «∆οκίµιον ιστορικόν περί της Ελληνικής Επαναστάσεως» τ. Α΄ σελ.  133 έκδοση 1859 αναφέρει πως ο Αναστάσιος Τσέλιος (πατέρας του ∆ήµου) ήταν βαθµοφόρος στον Αγγλικό  στρατό το 1814 και τον ονοµάζει «Τσέλιος ο Ακαρνανέος», καθώς και ο Γιάννης Βλαχογιάννης τον  προσδιορίζει και αυτός ως Αναστάσιος Τσέλιος, µέλος οικογενείας Αρµατολών του Ξηροµέρου !!! (Γενικά  Αρχεία του Κράτους. Συλλογή Βλαχογιάννη , φ. Τσέλιος ). Στη δε σελίδα 387-416, ο Φιλήµων, που αναφέρει τα 692 µέλη της Φιλικής Εταιρείας, µεταξύ των άλλων Φιλικών, αναφέρει και τον ∆ήµο Τσέλιο ως Ακαρνάνα, 

καθώς και τους υπόλοιπους Ακαρνάνας: Παν. Κωστόπουλο και Ανδρ. Κατσαράκη από Μπαµπίνη, Πάνο  Γαλάνη από Μαχαλά, Γ. Βαρνακιώτη από Βάρνακα,Τάτση Μαγγίνα από ∆ραγαµέστο, Ηγούµενο Νικηφόρο  από Ζάβιτσα, Αναγνώστη Τζιτσώνη από Κατούνα, Θ. Γρίβα από Βόνιτσα, Π. Μοναστηριώτη από  Μοναστηράκι, Νικόλαο Μαυροµάτη από Κατούνα,κ.λ.π {Ηπειρωτική Εστία τεύχος 254-255 Ιούνιος–Ιούλιος  1973 σελ. 327-343}.  

6. Ο Πέτρος Σπανδωνίδης στο βιβλίο του «Οι κλεφταρµατολοί και τα τραγούδια τους» έκδοση 1962 και στη  σελ. 46, αναφέρει το ∆ήµο Τσέλιο, ως Ξηροµερίτη κλεφταρµατολό.  

7. Η εφηµερίδα «ΑΙΩΝ» καταγράφει το λόγο του Βουλευτή Νικ. Μαυροµάτη στη Βουλή 27-2-1846, όπου  µεταξύ των άλλων αναφέρει για τον Τσέλιο και τα εξής: «Ο ακαταδάµαστος αδάµας της στρατιωτικής  γενναιότητας και ευταξίας, πεπαρχίης Ακαρνάν ∆ήµο Τσέλιος κ.λ.π.».  

8. Τα Οδωνυµικά. Η σηµασία των ονοµάτων των οδών της Αθήνας, της Μ. ΒΟΥΓΙΟΥΚΑ–Β. ΜΕΓΑΡΙ∆ΗΣ  τόµος Γ΄ και στη σελίδα 191 (3η έκδοση το 1995) αναφέρει για το ∆ήµο Τσέλιο και τα εξής: «περίφηµος  στρατηγός της Επαναστάσεως του 21 από τη Ζάβιτσα της Ακαρνανίας κ.λ.π.», ένα καλαίσθητο τρίτοµο έργο  του Πολιτισµικού Οργανισµού του ∆ήµου Αθηναίων.  

9. ∆ιονύση Μιτάκη. «Ο ∆ήµος και η Ρηνιώ». Περιοδικό Στερεά Ελλάς τεύχος 31, 1972 όπου αναφέρεται για  την πρώτη γυναίκα του, τη Ρηνιώ του Μήτροβα από τη Ζάβιτσα.  

10. ∆ιονύση Μιτάκη, περιοδικό Στερεά Ελλάς, τεύχος 205, Ιούλιος 1986, σελίδα 178, στις προτάσεις του  ιδίου,στο 1ο ΠΑΝΞΗΡΟΜΕΡΙΚΟ ΣΥΝΕ∆ΡΙΟ της Οµοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Ξηροµέρου  (Ο.Π.ΣΥ.Ξ) στον Αστακό τον Νοέµβρη του1985, µεταξύ άλλων αναφέρει ο ∆ιον. Μιτάκης, επί λέξει και τα 

εξής: «Αλλά και εκτενέστερες εργασίες θα µπορούσαν να περιληφθούν σε µια τέτοια Επετηρίδα, όπως  παραδειγµατικά η ιστορική βιογραφία του τρανού Ξηροµερίτη κι Αιτωλοακαρνάνα Αγωνιστή ∆ηµου Τσέλιου,  που ήταν αληθινό ίνδαλµα του 1821 και κορυφαίος Πρωτοδηµοκράτης της Νέας Ελλάδας.κ.λ.π, καθώς και στο  βιβλίο του ιδίου «ο Στρατηγός ∆ήµος Τσέλιος» σελίδες 650 έκδοση 2003, όπου σε πάρα πολλές αναφορές στο 

βιβλίο αυτό, καταγράφεται η Ακαρνανική καταγωγή του ∆ήµου Τσέλιου και δη, η Ζάβιτσα.  11. Γεράσιµου Γερολυµάτου «∆ρόµοι που γράφουν ιστορία στο Αγρίνιο» έκδ.1992 αναφέρει ως πατρίδα του  τη Ζάβιτσα, όπως και η εφηµερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ του Αγρινίου αριθ. Φύλ. 825/24-3-1992 και στη σελ. 7, σε  εκτενές ολοσέλιδο άρθρο για την οδό ∆ήµου Τσέλιου στο Αγρίνιο, µεταξύ των άλλων αναφέρονται και τα εξής:  «Ο ∆ήµος Τσέλιος γεννήθηκε στη Ζάβιτσα της Ακαρνανίας το 1785 κ.λ.π.».  

12. Γενικά Αρχεία του Κράτους (Γ.Α.Κ) Γενικό Φροντιστήριο. Φάκελοι 13, 26 και 64 στους Στρατολογικούς  καταλόγους του Στρατηγού ∆ήµου Τσέλιου, που τους υπογράφει ο ίδιος κι όχι ο κ. Ντ. Κονόµος, ως πατρίδα του αναφέρεται η Ζάβιτσα (ιδέ στη φωτογραφία δίπλα και στο βιβλίο µου στη σελίδα 332).  13. Στη ∆ηµοτική Πινακοθήκη του ∆ήµου Μεσολογγίου στον πρώτο όροφο, υπάρχει ανηρτηµένη πολύ  µεγάλη κορνίζα (2 µ.χ 1,5 µ περίπου) µε την φωτογραφία του ∆ήµου Τσέλιου που γράφει τα εξής: «∆ήµος  Τσέλιος (1785-1854) Αντιστράτηγος από την Ζάβιτσα Ακαρνανίας, στο δε κήπο των ηρώων υπάρχει και ο  τάφος του, όπου ο ∆ήµος Μεσολογγίου µε εξαιρετικές τιµές τον τίµησε στις 13 Απριλίου 1930 µε ∆ήµαρχο τον  Χρ. Ευαγγελάτο και παρουσία του τότε Πρωθυπουργού Ελευθ. Βενιζέλου, όπως και το 1901 µε την υπ΄αριθ.  70/1901 πράξη του ∆ηµοτικού Συµβουλίου Μεσολογγίου(ιδέ παρακάτω).  

14. Νικολάου Κασοµούλη. «Ενθυµήµατα Στρατιωτικά της Επαναστάσεως των Ελλήνων 1821-1833» τόµοι Α- ∆, έκδοση 1940 του Γιάννη Βλαχογιάννη.  

Ως Ακαρνάνα ή Ξηροµερίτη και πατρίδα του τη Ζάβιτσα, για το ∆ήµο Τσέλιο, αναφέρουν επιπλέον και οι  ακόλουθοι ιστορικοί συγγραφείς:  

Ως Ακαρνάνα ή Ξηροµερίτη και πατρίδα του τη Ζάβιτσα , για το ∆ήµο Τσέλιο , αναφέρουν επιπλέον και οι  ακόλουθοι ιστορικοί συγγραφείς:  

Α. Χρήστος Ευαγγελάτος ∆ήµαρχος Μεσολογγίου στο βιβλίο του «Ιστορία του Μεσολογγίου», έκδοση 1959. Β. Στεργίου ∆ηµήτριος στο βιβλίο του «Σελίδες από τον ξεσηκωµό του 21 στην Ακαρνανία» στη σελ. 108,  έκδοση 1971.  

Γ. Χρ. Βλασσόπουλος στο Ηµερολόγιο του Αγώνος έκδοση 1930.  

∆. Καραµεσίνης Μενέλαος. Γυµνασιάρχης-Φιλόλογος, στο περιοδικό Στερεά Ελλάς τεύχη 44, 47, 49, 50, 52- 55 του 1972 κάνει ολόκληρη αναφορά για τη ζωή και τη δράση του Τσέλιου µε τίτλο: Ο θρυλικός αγωνιστής  του Ξηροµέρου και ως πατρίδα του αναφέρει και αυτός τη Ζάβιτσα. 

Ε. Χρήστος Κ. Χασάπης, ∆ηµοσιογράφος στο βιβλίο του «Λεύκωµα του Αστακού» στη σελίδα 87, έκδοση  1976.  

Ζ. Παντελής Φάκος, στο βιβλίο του «Γνωρίστε το Ξηρόµερο» έκδοση 1978.  

Η. Κώστας Πετρονικολός. Γυµνασιάρχης–Φιλόλογος. Στο βιβλίο του «Αιτωλοακαρνάνες µαχητές» έκδοση  1979.  

Θ. Θεόδωρος Μ. Πολίτης. Συγγραφέας στο βιβλίο του «Η συµβολή της Αιτωλοακαρνανίας στην Επανάσταση  του 1821», έκδοση Νοµαρχίας Αιτωλ/νίας το 1974.  

Ι. Γιάννης Β. Ιωαννίδης ∆ηµοσιογράφος–Ιστορικός, σε άρθρο του στο περιοδικό Ροµάτζο, µε τίτλο «Το  αετόπουλο της Ζάβιτσας», τεύχος 1801 έκδοση το 1977.  

Κ. Γεράσιµος Ηρ. Παπατρέχας, ∆άσκαλος–Λαογράφος–Λόγιος από το Μαχαιρά Ξηροµέρου στο βιβλίο του  «Ιστορία του Αγρινίου», έκδοση ∆ήµου Αγρινίου 1991. 

Λ. Αλέξανδρος Ταξ. Σάββας, ∆ικαστικός (Εφέτης) στο βιβλίο του «Μελετήµατα του Ξηροµέρου», έκδοση  1983. 

Μ. Κώστας Σαρδελής. Συγγραφέας–∆ηµοσιογράφος και µέλος της ΕΣΗΕΑ στο βιβλίο του «Γεώργιος  Βαρνακιώτης» στη σελίδα 115, έκδοση 1980. Ως γνωστόν ο Κ. Σαρδελής κατάγεται από το Μύτικα. Ν. Το περιοδικό Αιτωλ/νική ΑΠΟΨΗ, τεύχος Α΄, σελ.14, έκδοση Οκτ. 1984.  

Ξ. Μόσολας Νικόλαος, ∆άσκαλος, στο βιβλίο του «Η αρχαία πόλη Αλυζία και οι απότοκοι οικισµοί του τ.  ∆ήµου Σολλίου», σελίδα 129, έκδοση 1995.  

Ο. Καλτσούλας ∆ηµήτριος, στο βιβλίο του «Ξηρόµερο και Ξηροµερίτες» έκδοση 1972. Βλέπουµε λοιπόν, πλήθος αξιόλογων ιστορικών συγγραφέων και µετά το 1953, να γράφουν βιβλία και ουδείς  να λαµβάνει υπόψιν του και να αναφέρει, αυτά που λέει ο Ντίνος Κονόµου στο καλλιτεχνικό περιοδικό  Πνευµατική Ζωή του 1953, παρακάµπτοντας και αγνοώντας φυσικά τις αναπόδεικτες και υποκειµενικές 

απόψεις του, που κατά παράδοξο, κατ΄ εµένα τρόπο, τις επικαλείται σήµερα το 2006, ο επιστολογράφος σας κ.  Κ. Β. Μακρυγιώργος.  

Επί πλέον την Ακαρνανική καταγωγή του ∆ήµου Τσέλιου, την δείχνουν και τα ακόλουθα αδιάσειστα  στοιχεία.  

 α. Το Πιστοποιητικό οικογενείας του ∆ήµου Τσέλιου από το ∆ήµο Αγρινίου (ηµερ. 2 Ιουνίου 1865), όπου  ήταν πολιτογραφηµένος και ζούσε µόνιµα στο Αγρίνιο. 

β. Επιστολή του ∆ήµου Τσέλιου από το Αγρίνιο που κατοικούσε, προς στην εφηµερίδα «Αθηνά» στις 5-2- 1852, όπου αυτοπροσδιορίζεται ως Ακαρνάν!!!  

γ. Η εφηµερίδα ΒΡΑ∆ΥΝΗ (13-5-1980), η εφηµερίδα ΠΡΩΙΑ (14-7-1935) αναφέρουν για την καταγωγή του  την Ακαρνανία, καθώς και ο Ανθυπίλαρχος στις τάξεις του Στρατού το 1893 Κων/νος ∆ήµου Τσέλιος (γιός  του) στην εφηµερίδα ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ (14-3-1893) καταγράφει την καταγωγή του, ως Ακαρνάνας!!!  δ. Στην κοινότητα Αρχοντοχωρίου και στο κοινοτικό κατάστηµα υπάρχει ανηρτηµένη κορνίζα–φωτογραφία  του ∆ήµου Τσέλιου, όπου αναφέρει µε πλούσια ιστορική αναφορά, επιπρόσθετα και για την καταγωγή του, το  χωριό Ζάβιτσα της Ακαρνανίας.  

Ο ∆ήµο Τσέλιος και κατά τον Γιάννη Βλαχογιάννη, ήταν παντελώς αγράµµατος και µόλις και µετά βίας  γνώριζε να βάζει την υπογραφή του.  

Τέλος ο ίδιος ο ∆ήµο Τσέλιος στις ικετικές επιστολές του προς τον Βασιλιά Όθωνα, από την Λευκάδα που  βρίσκονταν εξόριστος το 1836-1841, καταµαρτυρώντας, ότι βρίσκονταν σε ξένη χώρα και τόπο (Λευκάδα, που ήταν τότε υπό Αγγλική κατοχή) έγραφε µε παράπονο τα ακόλουθα:  

«∆ια να παρέξη όµως αναµφίβολον πιστά της ειλικρινούς µετανοίας του απεχώρησε από τούτον της γεννήσεως  τον τόπον, βιοτεύων µεν εν ταπεινοτάτι και εσχάτη πενία εις ξένην γήν, αποχωρισµένος από τα τέκνα του και από  την φιλτάτην κοινήν πατρίδα, δια την οποίαν ηγωνίσθη µε θυσίαν αίµατος, συγγενών καταστάσεως, έχων δε  πάντοτε εις Σε Πανάγαθε Βασιλεύ προσκλοµένον τον νούν κ.λ.π.» (διατηρείται η ορθογραφία του κειµένου) .  

(Γενικά Αρχεία του Κράτους, Υπουργείο Εσωτερικών/Μυστικό Αρχείο Φάκ. 174-177 και στην σελίδα 351  και 357 του βιβλίου µου µε τίτλο ∆ΗΜΟΣ ΣΟΛΛΙΟΥ Αγώνες και θυσίες στην Επανάσταση του 1821 έκδοση  2006). 

Κύριε ∆ιευθυντά.  

Ως προς την παρατήρηση του επιστολογράφου σας, µε υστερόγραφο ότι, «ο Στρατηγός ∆ήµο Τσέλιος δεν  έλαβε µέρος στη «Μυθική Εξοδο», γιατί εκείνο τον καιρό βρισκόταν έξω από την πόλη του Μεσολογγίου»  έχω να παρατηρήσω τα εξής:  

Πράγµατι την ηµέρα και το χρόνο της ηρωικής εξόδου (10 Απρ. 1826), ο ∆ήµο Τσέλιος, δεν ήταν εκεί, διότι  είχε εξέλθει του Μεσολογγίου, µε άδεια της ∆ιοίκησης και για λόγους υγείας (Ευδοξίας Κουµουτσοπούλου, ο  Στρατηγός ∆ήµο Τσέλιος, έκδοση 1930), αφήνοντας τους 200 στρατιώτες του εντός του Μεσολογγίου µε  επικεφαλής αυτών, τον ανιψιό του Νίκο Τσέλιο ή ∆ραγαµεστινό (Αντιστράτηγο) και µε εντολή της τότε  ∆ιοίκησης, συστρατεύτηκε µε άλλους 100 επί πλέον Ξηροµερίτες στρατιώτες, κοντά στον Καραϊσκάκη στο  στρατόπεδο του ∆ραγαµέστου (29 Αυγ. 1825–15 ∆εκ. 1825) στον Πρ. Ηλία και αργότερα στο στρατόπεδο της  ∆ερβέκιστας (Ανάληψη) έως την έξοδο του Μεσολογγίου. Στη συνέχεια ακολούθησε τον Καραϊσκάκη στο  Ναύπλιο, στην Ελευσίνα, στην Αράχωβα, στην ∆όµβραινα κ.λ.π.  

Ιδού η διαταγή της ∆ιοίκησης του Μεσολογγίου µε ηµεροµηνία 24 Αυγούστου 1825, που τον διέταζε να  παραµείνει εκτός του Μεσολογγίου, για λόγους εθνικούς και, τον διατάσει να ενωθεί µε τον Καραϊσκάκη  (διατηρείται η ορθογραφία του κειµένου). 

«η ∆ιευθύνουσα τα της ∆υτικής Ελλάδος Προσωρινή Επιτροπή  

Προς τον Γενναιότατον Στρατηγόν ∆ήµον Τσέλιον  

∆ραγαµέστον  

Πρωτύτερα σας είχαµε γράψει να έλθητε εδώ, επειδή το Μεσολόγγι είχε χρείαν από στρατιωτικήν δύναµιν, αλλ’  εν τω µεταξύ έφθασαν ο Στρατηγός Τζαβέλας και λοιποι και έπειτα πάλιν µε κοινόν προς όλους σας γράµµα µας,  σας διατάξαµεν να σταθήτε αυτού ενωµένοι και να κτυπάτε τον εχθρόν εις τους δρόµους και όπως αλλιώς  γνωρίζετε, εµποδίζοντες τας τροφάς και τα πολεµοφόδια του, έως ότου να επεράση εις τα αυτού και ο Στρατηγός  Καραϊσκάκης, µε τον οποίον αναταµωθέντες να κατατρέχητε αυτόν τον εχθρόν, δια την ελευθερίαν της Πατρίδος.  Οι στρατιώται σας εδώ αγωνίζονται µε προθυµίαν ως και οι λοιποί δια την φύλαξιν του Μεσολογγίου, εις τους 

οποίους δίδονται και τα ταϊνια και τα σιτηρέσια και κάθε άλλη περιποίησις, ως και εις τους άλλους και µείνε περί  αυτών ήσυχος. Το Μεσολόγγιον είναι καλά ενδυναµωµένον και ογλήγορα ελπίζοµεν να ελευθερωθή µε την  βοήθειαν την ιδικήν µας, της Γενναιότητός σας αυτού, και των Στρατηγών, οι οποίοι ήλθαν και θέλουν έλθει  ακόµη από τα Σάλωνα εις υπεράσπισίν µας.  

Η Γενναιότης σας, εν τοσούτω σταθήτε γενναίως, καθώς πάντοτε το εδείξατε, και µε αδελφικήν οµόνοιαν, δια να  ελευθεωθώµεν εις µίαν ώραν αρχύτερα. ΄Ερρωσθε.»  

Μεσολόγγι τη 24 Αυγούστου 1825  

Ο Γεν. Γραµµατεύς Η Επιτροπή  

 Ιωάννης Παπαδιαµαντόπουλος  Φίλ. Πλητάς ∆. Θέµελης  

 Ι. Κανναβός  

(Ευδοξίας Κουµουτσοπούλου. Ο Στρατηγός ∆ήµο Τσέλιος. έκδοση 1930)  

Κύριε ∆ιευθυντά.  

Ως γνωστόν ο ∆ήµο Τσέλιος πολέµησε τόσο στην πρώτη πολιορκία του Μεσολογγίου, όσο και στη δεύτερη  (Μάρτιος 1825–Ιούλιος 1825) ως υπερασπιστής στη ντάπια του Μοντάλαµπερ, µία απ΄ τις 23 ντάπιες– προµαχώνες του τείχους του Μεσολογγίου. 

(Θ. Μ. Πολίτη. Η συµβολή της Αιτωλοακαρνανίας στην Επανάσταση του 1821, έκδοση 1974 της Νοµαρχίας  Αιτωλ/νίας σελ. 167, Νικήτα Χρ. Φιλιππόπουλου. Το Μεσολόγγι στο διάβα του χρόνου, έκδοση. Ντάπια το 2003,  σελ. 47).  

Επίσης την συµµετοχή του ∆ήµου Τσέλιου στο Μεσολόγγι την αναφέρουν και οι:  

1.) Ο ιστορικός Σπυρίδων Τρικούπης, στην Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως, τόµος Γ΄, σελίδα 209-210  έκδοση 1888. Να τι µας λέει ο Τρικούπης.  

«Η δε δύναµις των Ελλήνων εις το Μεσολόγγιον κατά την αρχήν της πολιορκίας ανήρχετο εις τρείς χιλιάδας περίπου µε αρχηγούς τους Ν.Στουρνάρην, ∆. Μακρήν, Νότην Μπότσαρην, Γ. Τσόγκαν, ∆εληγεωργόπουλον,  Γιαννάκην Ραζηκότσικαν, Ανδρ. Ίσκον, Γρηγ. Λιακατάν, ∆ηµοτσέλιον κ.ά. Μέχρι τέλους Ιουλίου διέµεινεν εκεί  ευρεθείς και ο Νικηταράς».  

2.) Τα Ελληνικά Χρονικά του Μάγερ το 1825, αναφέρουν: «Μέσα στο Μεσολόγγι ήταν τότε συγκεντρωµένοι  πέντε χιλιάδες στρατιώτες, κάτω απ΄τις διαταγές του Στουρνάρη, του Μακρή, του Τσόγκα, του Λιακατά και του  ∆ήµου Τσέλιου και  

3.) Αυγούστου Φάµπρ, Φιλέλλην, στο βιβλίο του «Ιστορία της πολιορκίας του Μεσολογγίου, έκδοση 1827  στη Γαλλία», µετάφραση της Ακακίας Κορδόση, εκδόσεις ΠΟΛΥΠΛΕΥΡΟ 1983 και στην 76 σελίδα.  4.) Ο ∆ικηγόρος–συγγραφέας Παν. Παπαρούνης στο βιβλίο του «Το ΄21 στη Ρούµελη και ο ∆. Μακρής»  έκδ. 1971 και στη 245 σελίδα, όπου αναφέρει το ∆ήµο Τσέλιο, να συµµετέχει εντός του «Φράχτη» του  Μεσολογγίου µε 120 στρατιώτες.  

Για την προσφορά του αυτή στο Μεσολόγγι, ο ∆ήµο Τσέλιος, τιµήθηκε από το ∆ηµοτικό Συµβούλιο του  Μεσολογγίου, µε την υπ΄ αριθ. 70/1901 Πράξη του, όπου του χορηγήθηκε τάφος το 1901 στο Εθνικό Ηρώο  του Μεσολογγίου, για εναπόθεση των µεταφεροµένων από την Αθήνα οστών του.  

Ιδού η απόφαση.  

«Εν τέλει το ∆ηµοτικόν Συµβούλιον της πόλεως Μεσολογγίου, υπέρ ης ηγωνίσθη κατ΄επανάληψιν ο Στρατηγός  ∆ήµος Τσέλιος κατά τας πολιορκίας των ετών 1822 και 1825-1826, έχον υπ΄ όψει του τας προς την ρηθείσαν πόλιν πολλαπλάς και µεγάλας εκδουλεύσεις του ρηθέντος Στρατηγού, δια παµψήφου αποφάσεως του κυρωθείσης παρα του προισταµένου του Νοµάρχου Αιτωλοακαρνανίας, εχορήγησεν ανάλογον έκτασιν προς ανακοµιδήν των  οστών του Σρατηγού ∆ήµου Τσέλιου εν τω κήπω (ταφείω) των Ηρώων, ήτις εγένετο κατά την 1ην Ιουλίου 1901,  τοποθετηθέντων τούτων µεταξύ των δύο πολυανδρείων, ως τούτο προκύπτει εκ του κάτωθι εγγράφου της  µνησθείσης πόλεως.  

Αριθ. Πρωτοκ.1589.  

Εν Μεσολογγίω τη 2 Ιουλίου 1901  

Ο ∆ήµαρχος  

Σωκράτης Στάικος» 

(Ευδοξίας Κουµουτσοπούλου. Ο Στρατηγός ∆ήµος Τσέλιος, έκδ. Αθήνα 1930)  

  

Άλλη τιµητική αναγνώριση έγινε από µέρος της πόλης του Αγρινίου, όπου διέµεινε µετά την Επανάσταση του  ΄21 επ’ αρκετό χρόνο ο ∆ήµο Τσέλιος. Η οδός που ήταν το σπίτι του, πήρε το όνοµά του και είναι η γνωστή σε  όλους οδός ∆ηµοτσελίου. (εφηµ. ΦΩΣ Αγρινίου 15-2-1908).  

Παρόµοια τιµητική αναγνώριση έγινε και από το ∆ήµο Θεσσαλονίκης σε ονοµασία δρόµου µε το όνοµά του.  

Κύριε ∆ιευθυντά.  

Με αυτές τις σκέψεις και µε τα ελάχιστα από τα πάµπολλα αδιάσειστα ιστορικά στοιχεία που υπάρχουν και  στηρίζουν την άποψη πως ο ∆ήµο Τσέλιος ήταν ΑΚΑΡΝΑΝ, τελειώνω και εύχοµαι, στα πλαίσια του διαλόγου  και της διακίνησης των απόψεων, να βοήθησα τον κατά τα άλλα αξιόλογο επιστολογράφο σας (κ. Κ. Β.  Μακρυγεώργο) στην αναζήτηση της πραγµατικής ιστορικής αλήθειας και όχι της «αλήθειας» που στηρίζεται σε  υποκειµενικές και αναπόδεικτες προσεγγίσεις.  

Ως ∆ηµοτικός Σύµβουλος Αλυζίας, ως µαχητής του Πολιτιστικού–Πολιτισµικού κινήµατος των εν Αθήναις  Ξηροµεριτών και Αιτωλ/νων, ως ενεργός πολίτης, πάλεψα και θα παλεύω για την ανάδειξη και προβολή της  ιστορίας του τόπου µου. Στόχος, λοιπόν, της παρούσης επιστολής µου, δεν είναι να αµφισβητήσω εγώ τη  διαφορετική άποψη (άλλωστε γι΄ αυτό έγραψαν και µίλησαν σπουδαίοι πνευµατικοί άνθρωποι…), αλλά, δια  µέσου αυτής, να ευαισθητοποιήσω περισσότερους συνδηµότες και φίλους της ιστορίας, προς τη λογική που  λέει:  

Αγωνίζοµαι …. και προβάλλω τον τόπο µου… Οραµατίζοµαι το καλύτερο γι αυτόν.    

Τέλος µε την πεποίθηση ότι φάνηκα χρήσιµος στους συµπατριώτες µας και στο φιλοθεάµων αναγνωστικό σας  κοινό, σας χαιρετώ και σας εύχοµαι ολοψύχως να έχετε πάντα καινοτόµες παρουσίες στα δρώµενα του τόπου  µας και όχι µόνο.  

Αθήνα 24-  Μαρτίου-2021  

Με σεβασµό και εκτίµηση  

 Μήτσης Θεοδ. Νίκος 

 

π.∆ηµοτικός Σύµβουλος του ∆ήµου Αλυζίας από 1-1-2003  

π. Νοµαρχιακός Σύµβουλος Αιτωλοακαρνανίας (1995-1998)  

π. Πρόεδρος Οµοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Ξηροµέρου (1988-1999)  

Σας παραθέτω ως ακολούθως και σχετικό στρατολογικό κατάλογο του 1829 όπου και υπογράφεται προσωπικά  ο κατάλογος από τον ίδιο τον ∆ήµο Τσέλιο και αναφέρει ως πατρίδα του την Ζάβιτσα (ο κατάλογος αυτός  βρίσκεται στα Γενικά Αρχεία του Κράτους. Γενικό Φροντιστήριο, Φάκελος 64). 

Στρατολογικός κατάλογος αξιωµατικών του Χιλίαρχου ∆ήµου Τσέλιου στις 22 Σεπτεµβρίου 1829 στο στρατόπεδο της Βόνιτσας,  όπου δίπλα από κάθε όνοµα γράφεται η πατρίδα, η ηλικία και ο βαθµός του καθ΄ ενός που έφερε. (Γεν. Φροντ. Φάκ. 64)  


  

Νίκος Θεοδ. Μήτσης  

Αρχοντοχώρι (Ζάβιτσα) ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ















.....................................................................................................................