ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ: Οι μαθητές του 2ου Γυμνασίου Αγρινίου μιμούνται τους ποιητές!




Στίχοι, παρωδίες και «εκτροχιασμένα» ποιήματα…

Επιμέλεια δρ. Μαρία Ν. Αγγέλη


Η καταστροφή των Ψαρών

Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη
περπατώντας η Δόξα μονάχη
μελετά τα λαμπρά παλικάρια
και στην κόμη στεφάνι φορεί
γεναμένο από λίγα χορτάρια
που είχαν μείνει στην έρημη γη.
Διονύσιος Σολωμός

         Στα κείμενα της Νεοελληνικής λογοτεχνίας της Β Γυμνασίου περιλαμβάνεται αυτό το έξοχο επίγραμμα του Δ. Σολωμού. Ο ποιητής  το έγραψε το 1825, τον επόμενο χρόνο από την καταστροφή των Ψαρών (21 Ιουνίου 1824). Θέμα του ποιήματος είναι η εξύμνηση των ηρώων που έπεσαν στα Ψαρά, και το περιεχόμενό του είναι υμνητικό και ηρωικό. 


     Μετά την ερμηνευτική προσέγγιση του ποιήματος προέτρεψα τα παιδιά να γράψουν στίχους, επιγράμματα, παρωδίες… Τα καθοδήγησα σχετικά. Ανταποκρίθηκαν όλα με  κέφι και χαρά. Οι ασκήσεις δημιουργικής γραφής αρέσουν στους μαθητές........

        Η Δημιουργική γραφή είναι ένα μέσο για να καλλιεργήσουν τη γλωσσική έκφραση. Τους ενισχύει τις συνεργατικές τεχνικές, οξύνει τη δημιουργική και κριτική σκέψη και τους εξοικειώνει με έργα της λογοτεχνίας, της ποίησης και άλλων τεχνών.Έτσι έχουν την ευκαιρία να ξεφύγουν από τη συνηθισμένη παραγωγή γραπτού λόγου και να εμπλουτίσουν τη φαντασία τους και να δημιουργήσουν. Ακόμα και τα παιδιά που δεν αγαπούν τη μελέτη και τη γραφή με τη συνεργασία  που καλλιεργείται στις ομάδες συμμετέχουν στις ασκήσεις. 
       Οι δημιουργίες τους παρουσιάστηκαν  και σχολιάστηκαν στην τάξη. Οι μαθητές ένιωσαν ικανοποίηση και αυτοεκτίμηση που κατάφεραν να γράψουν έστω και δυο φράσεις. Έστω και ένα «εκτροχιασμένο» ποίημα! Είδα τα χαμόγελαστα πρόσωπά τους. Ένιωσα και εγώ ικανοποίηση και χαρά! Ο μεγάλος δάσκαλοςΠεσταλότσι έλεγε: «Ολόκληρη η εκπαίδευση δεν αξίζει μια πεντάρα, αν κάνει το παιδί να χάσει το θάρρος και το κέφι του». 
         Σήμερα τα παιδιά έγραψαν αυτά. Ίσως αύριο να γράψουν πολύ ωραία ποιήματα… Σημασία έχει πως με κέφι και με φαντασία αποτύπωσαν στο τετράδιό τους κάποιους στίχους. Και η ώρα της Λογοτεχνίας κύλησε χαρούμενα και δημιουργικά.


Παραθέτουμε  έργα των μαθητών: 
Δημιουργική γραφή
Μάρτης και εικοσιμία. Έχουμε μαθήματα πολλά
Τέταρτη ώρα Λογοτεχνία! Από την  κούραση ημικρανία
 Θα  κάνουμε Δημιουργική γραφή…
Η κυρία Αγγέλη  ανυπομονεί να γίνουμε ποιητές λαμπροί!
Φαντασία χρειάζεται ένα ποίημα και υπομονή πολλή.
Πάμε πάλι από την αρχή !  

Κ.  Μήτσου, Ε. Κοκώνη
****************

Εκδρομή στα Ψαρά
Στων Ψαρών τα πεντακάθαρα νερά. Περπατάμε στην ακρογιαλιά
Αντικρίζουμε τα ψάρια στο νερό και τα πουλιά στον ουρανό
Μα ένα μας τράβηξε την προσοχή: αυτό ήταν οι πελαργοί
Βλέπεις ανθρώπους εδώ και εκεί να περπατάν αγκαλιά μαζί
Πήγαμε σε ένα μαγαζί με πολύ ωραίο φαΐ
Φάγαμε έναν αστακό θα τον θυμάμαι για πολύ καιρό
Πήγαμε και λίγο πιο κει όπου έγινε η καταστροφή…(1824)
Χίλια μπράβο στα παλικάρια που αγωνίστηκαν σαν τα λιοντάρια
Δόξα και τιμή σ’ αυτούς, δίχως να σκέφτονται τους εαυτούς! 

Δ. Κουτσομπίνας – Β.Κούρτης 
*********

Τα Ψαρά  και η δημιουργία
Η Δόξα μονάχη. Των Ψαρών η καταστροφή…
Τα ψάρια των Ψαρών ψήθηκαν στις σούφλες των εχθρών
Την κυρία μας  τη λένε Μαρία, μέσ’ το μάθημα όλοι Παναγία.
Επίσης η κ. Μαρία μας βοηθάει όλους έντονα και δυνατά  να γράψουμε ποιήματα καλά.
Τα ψάρια στη θάλασσα πιασμένα στα δίκτυα πολεμούν για ελευθερία
Να ξεφύγουν από τη συμφορά των εχθρών, των ψαριών τα δίχτυα
Και η γυναίκα στο σπίτι κάνει ψαρόσουπα με το κιλό
Διαγωνισμός ποίησης μέσα στην τάξη. Έχουν πάρει τα βιβλία φωτιά 
Σήμερα  στην τάξη γίνεται  δημιουργία με την κυρία Μαρία
Θα ψηφίσουν τα παιδιά για την καλύτερη εργασία!
Τι είναι αυτό; Δεν ξέρω τι να πω. Ρωτάω το Νατσίκου και μου λέει μανιτάρι μαγικό!
Οι δυο ομάδες «μονομαχούν» στην τάξη. Η κυρία βλέπει και λέει «fight»
κρατώντας ένα μαντήλι μεταξωτό! 
          
Β. Μπέστιας –Κ.  Νατσίκου
**************

Μια εκδρομή στα Ψαρά

Στων Ψαρών το ωραίο νησί πήγαμε μια μέρα όλοι μαζί
Και είδαμε και ακούσαμε και τα πάντα εξερευνούσαμε
Ύστερα πήγαμε σε μουσεία με την κ. Αγγέλη Μαρία
Και μάθαμε το παρελθόν του νησιού των Ψαρών!
Σε εστιατόριο πήγαμε της περιοχής και δοκιμάσαμε  φαγητά της εποχής. 

Δ. Τσιλιμαντός 
************
Οι  ήρωες στον  Έβρο

Στον Έβρο εκεί ψηλά
Μια νύχτα χιονισμένη,
Οι Τούρκοι στα παλικάρια μας την είχανε στημένη
Στη φυλακή τους έχουνε και τους κατηγορούνε
Μα εμείς εδώ ήρωες τους έχουμε και τους τιμούμε
Εικοσιδύο μέρες έχουνε τις μάνες τους να δούνε
Κι εκείνες εδώ κλαίνε και πολύ τους λαχταρούνε
Ζητάν την Παναγιά να τα φυλά και να τα προσέχει
Και σύντομα η καθεμιά στην αγκαλιά να το έχει.    

Α. Τσούτσα
**************
Περιπέτεια στον ‘Εβρο

Στου Έβρου τα μονοπάτια μια μέρα
Αχ! τη δύστυχη μέρα…
Πιάστηκαν δυο παλικάρια δυνατά σαν τα λιοντάρια
Οι Τούρκοι τους έχουν αιχμαλώτους
Χωρίς οι ίδιοι να ξέρουν το ριζικό τους…
Είναι  όμως μια δοκιμασία κι αυτή
Κι ελπίζουμε η έκβαση να είναι ειρηνική! 

Θ. Σκουτέρη-Σ. Σεφεριάδης
************

Στο σχολείο

Στο σχολείο μια ηλιόλουστη μέρα
Περπατάνε τα παιδιά παρέα.
Μελετούν την επόμενη ώρα
Κάνουνε δημιουργική γραφή
Με τη φιλόλογό τους την καλή
Η Λογοτεχνία τους αρέσει αρκετά
Γιατί περνάνε την ώρα δημιουργικά
Στο κυλικείο θα πάνε να φάνε
Γιατί ως το μεσημέρι θα πεινάνε
Θέλουνε μόνο να πάνε σπίτι 
Μπας και παίξουνε κανά παιχνίδι .     

Π. Αργυρίου-Μ. Βάσση
************
Η καθημερινότητα στο σχολείο

Κάθε πρωί ξυπνάω
Στο σχολείο για να πάω
Ήλιο βλέπω και λυπάμαι
Γιατί περίπατο δεν θα μας πάνε
Μαθηματικά θα κάνουμε
Και τη συνάρτηση θα μάθουμε
Στη λογοτεχνία ποιητές θα γίνουμε
Δημιουργική γραφή θα κάνουμε
Και καλό βαθμό θα πάρουμε!  

Α. Τσούτσα-Π. Τσακανίκα
***************

Εκδρομή στα Ψαρά

Στα Ψαρά εκδρομή πήγαμε
Άγνωστα μέρη γνωρίσαμε
Μουσεία πολλά επισκεφτήκαμε
Και παλιές ιστορίες θυμηθήκαμε
Παραλίες και ακρογιαλιές είδαμε
Διάφορους ανθρώπους γνωρίσαμε
Γεύσεις πολλές  γευτήκαμε  και ενθουσιαστήκαμε.  

Ε.Τσιλίκα-Θ.Τσαλοκώστα
**********
Η Μακεδονία είναι ελληνική

Της Μακεδονίας τα λαμπρά παλικάρια
Περπατούν στης δόξας τα μονοπάτια.
Για να δείξουν στους Σκοπιανούς
Ότι η Μακεδονία είναι και θα είναι ελληνική
Γιατί η ιστορία είναι γραμμένη εκεί…
Το θέμα πρέπει να λυθεί με συμφωνία 
Και διπλωματία καλή!   
       
Λ. Θώδη- Σ. Καρατσώρη
**************
Δυο παλικάρια στον  Έβρο

Στα σύνορα του Έβρου δυο παλικάρια μέσα  στην ομίχλη
Περιπλανήθηκαν , πέρασαν το θαυμαστό γεφύρι του νερού…
Οι γονείς εδώ θρηνούνε τα παιδιά  ανυπομονούνε
Να  βγουν από τη βαριά σκλαβιά.Να τους  υποδεχτούμε όλοι με χαρά! 

Κ. Μήτσου-Ε. Κοκώνη
****************

Η κρίση στην ελλάδα

Στην Ελλάδα η κρίση επικρατεί
Και ο κόσμος δεν μπορεί να ζει
Παλεύουνε με νύχια και με δόντια
Αλλά τους καίγονται τα πόδια
Το ψέμα στη χώρα κυριαρχεί
Και ο λαός αγωνίζεται 
Μέχρι την τελευταία στιγμή
Και γι’ αυτό τον κηρύσσουμε νικητή!  

Ν. Γεωργιάδης-Χ. Μακρυπίδης
***********************
Η ξενιτιά
Στης Ελλάδας την ολόμαυρη ράχη
Περπατώντας η δόξα μονάχη
Μελετά τα ξενιτεμένα παλικάρια
Και η πατρίδα γι’ αυτά προσπαθεί
Την Ελλάδα θέλουν να σώσουν
Απ’ τη φτώχεια που την κυβερνά.     

Λ. Ανδρικοπούλου-Κ. Ανδρικοπούλου  
****************
Έξω από τα σύνορα

Στου Έβρου απ’ έξω τα σύνορα περιμένουν οι Τούρκοι επίμονα
Στην πατρίδα μέσα να μπούνε  να μας κυβερνούνε
Μα εμείς σκλαβωμένοι δε ζούμε  και τη δόξα πάλι θα βρούμε
Τα παιδιά μας αιχμάλωτα πιάσαν μα αυτά την ψυχή τους δε χάσαν
Έναν τρελό έχουν για πρόεδρο που νομίζει θα φέρει τον πόλεμο
μα εμείς την ειρήνη θέλουμε και ελεύθεροι να ζούμε!   

Π. Κασούμης –Γ.Κοκοτός
*****************
Εισβολή στο  Αφρίν

Στου κόσμου την ετοιμοπόλεμη ράχη
Περπατώντας η δόξα μονάχη
Μελετά του Αφρίν τα νεκρά παλικάρια
Και στην κόμη στεφάνι φορεί
Γεναμένο  από λίγες αντιστάσεις
Που σημειώθηκαν στην έρημη γη.

Θεοδώρα Σκουτέρη
**************
Άνοιξη 

Στων λιβαδιών το καταπράσινο χορτάρι 
Κελαηδούν τα μικρά τα πουλιά 
Με τις γλυκές τις λαλιές τους 
που μας γεμίζουν όλους χαρά. 
Όλη η φύση τώρα γιορτάζει  και ο κόσμος τους καρπούς της δοκιμάζει 
μιας και είναι πια ζουμεροί, ολόφρεσκοι και λαχταριστοί.
Και το Πάσχα που είναι γιορτή όλοι στην εκκλησιά με ένα κερί 
Και το πρωί την Κυριακή να σουβλίζουμε το αρνί. 

Eιρήνη Βαρεμένου
*******************
Μην τα παρατάς
Κι αν τύχει και έρθουν στη ζωή σου στιγμές δύσκολες
Κι αν νιώσεις πως δεν υπάρχει ελπίδα
Μην τα παρατάς
Βρες τη δύναμη να ανέβεις την ανηφόρα της ζωής
Να κατακτήσεις τον κόσμο
Κι αν τύχει να αναρωτιέσαι από πού θα αντλήσεις
Τη δύναμη αυτή μάθε,
μάθε πως η δύναμη βρίσκεται μέσα σου
Στην ψυχή σου, στη λάμψη των ματιών σου
Αν θέλεις να μ’ ακούσεις, αν πιστέψεις στον εαυτό σου,
Ο κόσμος θα πάψει να’ναι ο ίδιος
Θα πάψεις να βλέπεις πια το γκρίζο της πόλης
Τον πόνο του κόσμου
Ξύπνα έχεις τη δύναμη!
Μην τα παρατάς!  

Σπυριδούλα Λαϊνά – Βασιλική Σαγάνη

  Φωτο: Μαθητές σε στιγμές δημιουργικής γραφής…


Φωτο 2 : Η Δόξα των Ψαρών,  έργο του μαθητή Δημήτρη Πασκάλ που μιμείται το Νικόλαο  Γύζη.


xiromeronews

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Τα κείμενα των αναγνωστών που δημοσιεύονται εκφράζονται από τους ιδίους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.

.....................................................................................................................