ΜΑΡΙΑ ΑΓΓΕΛΗ: ΚΑΛΗ ΛΑΜΠΡΗ 2021

 C:\Users\maria\Downloads\thumbnail.jpg

«Δεξιόθεν τοῦ ἱερέως ἐκάθητο ὁ μπαρμπα-Μηλιός, προεστὼς ἅμα καὶ πρόθυμος θεράπων τῆς κοινότητος, ἠξεύρων νὰ ψήνῃ ὡς οὐδεὶς ἄλλος τὸ ἀρνί, λιανίζων μεθοδικώτατα δι᾽ ὅλους, καὶ τρώγων ἅμα καὶ προπίνων.Εἰς τὰς προπόσεις μάλιστα δὲν εἶχεν ἐφάμιλλον. Μετὰ τὴν σύντομον καὶ τυπικὴν τοῦ ἱερέως πρόποσιν, ἐγερθεὶς ὁ μπαρμπα-Μηλιός, κρατῶν τὴν τσότραν τὴν ἑπταόκαδον, ἤρχισε νὰ χαιρετίζῃ τοὺς πάντας καὶ ἕνα ἕκαστον ὡς ἑξῆς·

―  Χριστὸς Ἀνέστη! ἀληθινὸς ὁ Κύριος! Ζῇ καὶ βασιλεύει εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας!

Εἶτα μετὰ τὸ προοίμιον, εἰσῆλθεν εἰς τὴν οὐσίαν·

―  Γειά μας! καλὴ γειά! διάφορο! καλὴ καρδιά! Παπά μ᾽, νὰ χαίρεσαι τὸ πετραχήλι σ᾽! Παπαδιά, νὰ χαίρεσαι τὸν παπά σ᾽ καὶ τὰ παιδάκια σ᾽! Ξάδερφε Θοδωρή! νὰ ζήσῃς, νὰ τς χαίρεσαι! Κουμπάρε Παναγιώτη! ὅπως ἔτρεξες μὲ τὸ λάδ᾽ νὰ τρέξῃς καὶ μὲ τὸ κλῆμα! Συμπεθέρα Κρατήρα! Νὰ χαίρεσαι, μ᾽ ἕναν καλὸν γαμπρό! Ἀνιψιὲ Γιώργη! Τίμια στέφανα! στὸ γάμο σας νὰ χαροῦμε. Κουμπάρα Κυπαρισσού! μὲ μιὰ καλὴ νύφη, νὰ ζήσῃς, νὰ χαρῇς! ἐβίβα ὅλοι! Τέ-περ-τε! Πάντα χαρούμενοι! Στὴν ὑγειά σας! Σμπεθέρα Ξαθή! καλὴ λευθεριά! Στὴν ὑγειά σας! Πάντα χαρούμενοι! Πάντα μὲ τὸ καλό! […].

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, Ἐξοχικὴ Λαμπρή (1890)

  

Εύχομαι σε όλες και όλους

ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!


Με τιμή,

Μαρία  Ν. Αγγέλη


Τι είναι ο κήπος των Ηρώων ; Τι θα λέγατε σε έναν επισκέπτη ;

                                   



 Ο κήπος των Ηρώων αποτελεί ουσιαστικά ένα κοιμητήριο, ένα νεκροταφείο ξεχωριστό στην Ελλάδα, αφού τα χώματά του, φιλοξένησαν τα σώματα χιλιάδων, κατά τον εθνικό μας ποιητή Διονύσιο Σολωμό, Ελεύθερων Πολιορκημένων που πολέμησαν μέχρις εσχάτων, κάποιοι μάλιστα μαρτύρησαν και τελικά ενταφιάστηκαν στον καθαγιασμένο από την αύρα των αμυνομένων χώρο.

 Το ιερό Ταφείο επομένως των Ελευθέρων Πολιορκημένων αποτελεί παράλληλα τη μοναδική περιφερειακή γλυπτοθήκη της χώρας μας, το μοναδικό ιστορικό πάρκο αναφορικά με την Ελληνική Επανάσταση. Στο πλάι της εισόδου του Κήπου βλέπουμε σε μια μαρμάρινη πλάκα να αναγράφεται σαν έτος ίδρυσής του το 1829. Πληροφορούμενος ο Ιωάννης Καποδίστριας πως στην περιοχή αυτή ήταν το στρατόπεδο και ταυτόχρονα το νεκροταφείο των πολιορκημένων, έδωσε την εντολή να αναγερθεί ένα μνημείο στο οποίο θα τοποθετούσαν αργότερα όλα τα διάσπαρτα οστά. Είχε προηγηθεί όχι μόνο η ολοκληρωτική καταστροφή της πόλης από τους Τουρκοαιγυπτίους (μόνο τέσσερα οικήματα σώζονται σήμερα από εκείνη την εποχή) αλλά και το άνοιγμα των τάφων από τους πολιορκητές, προσδοκώντας πως θα έβρισκαν πολύτιμα αντικείμενα. Προφανώς δεν βρήκαν αυτά που περίμεναν κι έτσι άφησαν τα πτώματα άταφα.
 Τα κουφάρια έγιναν βορά των όρνεων του Αρακύνθου στα χρόνια που το Μεσολόγγι κατείχετο από τους κατακτητές κι έτσι η πόλη, που άκμασε προεπαναστατικά, μετετράπη, σε κρανίου τόπο. Ο κυβερνήτης όχι μόνο διέταξε την ανέγερση του μνημείου αλλά προχώρησε και στην προκήρυξη του πρώτου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού που διεξήχθη στο ελεύθερο μεν, αυτόνομο ακόμα δε, Ελληνικό κράτος. Πρώτευσαν σχέδια φοιτητή, στην Ακαδημία του Αγίου Λουκά της Ρώμης, Λύσανδρου Καυταντζόγλου, που δεν υλοποιήθηκαν όμως γιατί ο Καποδίστριας δολοφονήθηκε. Η διαταγή του ωστόσο εξετελέσθη κι έτσι το 1838 έχουμε τη συμβολικά επίσημη μεταφορά των οστών και την τοποθέτησή τους στο Ηρώον, στον Τύμβο δηλαδή. Πραγματικά δεσπόζει στην κεντρική πλατεία του Κήπου. Αντιλαμβανόμαστε αμέσως πως αδιαμφισβήτητα πρόκειται για το πλέον ιερό σημείο της πόλης. Αποτελεί μικρογραφία, ταυτοχρόνως, Μυκηναϊκού θολωτού τάφου και του Τύμβου του Μαραθώνα.




 Σημαντικότατο μνημείο, ιδιαίτερης ιστορικής και συναισθηματικής αξίας, αποτελεί ο τάφος του Μάρκου Μπότσαρη. Η λαϊκή μούσα διασώζει τη σκηνή... "Θρήνος μεγάλος έγινε μέσα στο Μεσολόγγι, το Μάρκο παν στην εκκλησιά, το Μάρκο παν στον τάφο, 'ξήντα παπάδες παν μπροστά και δέκα δεσποτάδες κι από κοντά Σουλιώτισσες τόνε μοιργιολογάνε..." Το 1838 διαμορφώθηκε ο τάφος του περίπου όπως τον βλέπουμε σήμερα και τποθετήθηκε επάνω του το αγαλματίδιο που παρουσιάζει την κόρη της Ελλάδας, την παιδούλα ή αλλιώς Ελληνοπούλα, έργο του Γάλλου ρομαντικού γλύπτη Νταβίντ ντ' Ανζέ. Βέβαια, αυτό που βλέπουμε σήμερα επάνω στον τάφο είναι αντίγραφο, με τεράστια όμως καλλιτεχνική αξία, που φιλοτεχνήθηκε το 1915 από τον Γεώργιο Μπονάνο. Σε αυτό το σημείο κορυφώνονται οι εκδηλώσεις κάθε Σάββατο του Λαζάρου με την αναπαράσταση του Χρήστου Καψάλη και αφού έχει προηγηθεί η μοναδική στην Ελλάδα πένθιμη πομπή, δρώμενα ιδιαίτερου συγκινητικού και μυσταγωγικού χαρακτήρα, που κάθε Έλληνας οφείλει, τουλάχιστον μία φορά στη ζώη του, όχι μόνο να την παρακολουθήσει αλλά και να λάβει μέρος.

Πηγή - Φωτογρφίες: Το βήμα                 

 Βλάσης Χρυσικός


ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ: ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ ΕΞΟΔΟΥ ΤΟΥ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ

 

ΕΞΟΔΟΣ προς την ελευθερία - ΘΕΜΕΛΙΟ για την Ανεξαρτησία

            Στον τάφο του κλεισμένο, το Μεσολόγγι

                   σκέλεθρο, γυμνό, ξεσαρκωμένο

                         δεν παραδίδει τα άρματα,

                             δεν γέρνει το κεφάλι…

 

Το Μεσολόγγι διδάσκει, εμπνέει, παραδειγματίζει και αφυπνίζει με την αιματοβαμμένη αλλά ηρωική έξοδο, κρατώντας την φλόγα της ελευθερίας ζωντανή.

Ένα λεπτό σιγής και περισυλλογής για τον τόπο που με την θυσία του έβαλε τις ρίζες για να πάει μπροστά η πατρίδα μας.

Ο ΑΚΑΡΝΑΝΑΣ ΤΟΥ ΑΣΥΡΜΑΤΟΥ

Ο Συμπατριώτης μας Απόστολος Κομπλίτσης πολυγραφότατος και πολυποίκιλος θεμάτων εκτός της περιοχής μας (Ξηρόμερο)που αρθρογραφεί σε site,blog , εφημερίδες ,άνοιξε τα φτερά του και στα νότια προάστια Αττικής αρθρογραφώντας σε site και περιοδικά της περιοχής (μόνιμης κατοικίας του) αγωνιζόμενος για καλύτερη ποιότητα ζωής.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΑΣΤΑΚΟΥ: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΠΟΥ ΤΟ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΓΚΗ -ΠΑΣΧΑ 2021

 




 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Το Δ.Σ. του Συλλόγου Γυναικών Αστακού, την δύσκολη αυτή εποχή που διανύουμε θεωρεί αναγκαία όσο ποτέ τη βοήθεια σε όσους πραγματικά τη χρειάζονται.

Για αυτό λοιπόν, τηρώντας όλα τα μέτρα ασφαλείας, τη

Μ. Δευτέρα 26 Απριλίου και τη Μ. Τρίτη 27 Απριλίου 

 από τις 10:00 π.μ. έως τη 1:00 μ.μ. και από τις 5:00 μ.μ. έως τις 7:00 μ.μ. στο Στέκι του Συλλόγου θα συγκεντρώσει χρήματα και  τρόφιμα προκειμένου να τα διανείμει σε οικογένειες που τα έχουν ανάγκη.

Για την μετακίνησή σας, στείλτε μήνυμα στο 13033 επιλέγοντας τον κωδικό 4

 ή συμπληρώστε την Βεβαίωση μετακίνησης 

βάζοντας Χ στην επιλογή Β4

Παρακαλεί πολίτες, επιχειρήσεις και όλους όσους μπορούν να βοηθήσουν, γιατί…

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ!!!


Οι γυναίκες που έγραψαν ιστορία στην επανάσταση του 1821(Μεσολογγίτισσες «ελεύθερες πολιορκημένες»)

 


Στην Ελληνική Επανάσταση η γυναικεία συμμετοχή δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αποφασιστική. Αυτοί που συγκροτούν τη σιδερένια γροθιά της Επανάστασης είναι οι άνδρες. Όμως, η σποραδική έστω παρουσία των γυναικών σε κρίσιμες περιόδους πολέμου είναι ενδεικτική των δυνατοτήτων του γυναικείου φύλου, το οποίο έτσι ενέγραψε στο κεφάλαιο των δικαιωμάτων του μια μακροπρόθεσμη υποθήκη.


Όσες γυναίκες ξεχώρισαν στην Ελληνική Επανάσταση του 1821 επέβαλαν άτυπα την ισοτιμία των φύλων στα πεδία των μαχών. Με το απαράμιλλο θάρρος τους, την αξιοθαύμαστη γενναιότητα, τις περιπέτειες και τις θυσίες τους αποτελούν αξεπέραστα σύμβολα δυναμισμού και πατριωτισμού που συνεχίζουν να εμπνέουν σε εθνικά κρίσιμες περιόδους. 
Μεσολογγίτισσες

Αξιοθαύμαστο θάρρος έδειξαν και οι Μεσολογγίτισσες «ελεύθερες πολιορκημένες», οι οποίες σε όλη τη διάρκεια της μακράς πολιορκίας του προπυργίου της δυτικής Ελλάδας βοήθησαν με κάθε τρόπο στην άμυνα: μεταφορά υλικών για τα οχυρωματικά έργα, περίθαλψη των ασθενών και τραυματιών.
Φιλέλληνες πολεμιστές του Μεσολογγίου, όπως ο Αύγουστος Φαμπρ και άλλοι, έχουν αποθανατίσει ατέλειωτες σκηνές βομβαρδισμών με θύματα γυναίκες, όπως εκείνη με τις έξι φίλες που περπατούσαν μαζί και μια οβίδα έσκασε στα πόδια τους, σκοτώνοντας ή τραυματίζοντας και τις έξι. Ή εκείνη με το αίμα μιας πληγωμένης μητέρας να βρέχει τα πτώματα των εννέα κοριτσιών της, τα οποία κείτονταν γύρω της. Οι Μεσολογγίτισσες όχι μόνο δε δείλιασαν, αλλά αντίθετα εμψύχωναν τους μαχητές και τους παρακινούσαν να αγωνιστούν ως το τέλος.
Όταν αποφασίζεται η ηρωική έξοδος (10 Απριλίου 1826), μετά το φοβερό λιμό, ακολουθούν πολλές γυναίκες με αντρική ενδυμασία, κρατώντας από το ένα χέρι το σπαθί και από το άλλο το μωρό τους, ενώ οι άοπλες μπήκαν στη μέση της φάλαγγας μαζί με τα παιδιά τους. Αυτές οι γυναίκες είχαν την ίδια φρικτή τύχη, όπως και οι άνδρες της Εξόδου, κατά τη γνωστή φοβερή σύγχυση που επικράτησε, και όσες κατάφεραν να γυρίσουν στην πόλη αυτοκτόνησαν, σφαγιάστηκαν ή αιχμαλωτίστηκαν.
Από ότι ξέρουμε από τις τόσες ηρωίδες του Μεσολογγίου λίγα ονόματα διέσωσε η ιστορία για τις ηρωικές πράξεις τους.
Μια από τις γυναίκες του Μεσολογγίου ήταν και η Αλεφαντώ. Η ενδυμασία προσιδίαζε αυτής των αντρών. Αψηφούσε τους κινδύνους, τις κακουχίες και τις στερήσεις. Αντίθετα, εμψύχωνε τους άνδρες στον αγώνα και θυσίασε τη ζωή της για την ελευθερία και την τιμή της. Εκτός από αγωνίστρια, ήταν σύζυγος και μητέρα. 
Ο σύζυγός της σκοτώθηκε το Μάιο του’21 και νεαρά τότε η Αλεφαντώ έμεινε χήρα με μια μικρή κόρη.Όταν έγινε η έξοδος,συνελήφθη μαζί με την κόρη της και για πολλά χρόνια είχε μαρτυρική ζωή.

pontos-news.gr

Κυριακή των Βαΐων ...έθιμο του Ξηρομέρου.

foto:Αρχείου

Από το Σάββατο του Λαζάρου στο Ξηρόμερο όλες οι νύφες, δηλ. αυτές που παντρεύτηκαν στο διάστημα ενός χρόνου από τούτη τη μέρα, ετοίμαζαν τα βάγια.


Ένα παλιό έθιμο του Ξηρομέρου.

Σε μια κόφα έβαζαν λουλούδια, κλαράκια δάφνης, ρύζι ,αμύγδαλα και κουφέτα. 
Την κόφα αυτή την  πηγαίνουν στην εκκλησία του χωριού .Με τις δάφνες βάγια στολίζουν την εκκλησία .
Την Κυριακή των Βαΐων η νύφη προσκαλούσε για συνοδεία ,μια παρέα γυναικών: την πεθερά, την κουμπάρα, τις αδερφές της και γειτόνισσες .
Μετά το τέλος της εκκλησίας, οι γυναίκες αυτές πήγαιναν στο σπίτι της νύφης για γλυκό και καφέ.

Τα τελευταία χρόνια τα βάγια τα πηγαίνει η  μάνα της νύφης, καθώς αυτή εργάζεται ή μένει σε πόλη.

Σιγά σιγά η παράδοση χάνεται.

xiromeritissa.wordpress.com
.....................................................................................................................