Περιβαλλοντική δράση στο Αρχοντοχώρι. Υπάρχουν και φωτεινά παραδείγματα δράσεων στα όρια του τόπου μας.

 


Πηγή: Facebook.

Του Γιώργου Μασσαλή.

Στα όρια του Δήμου μας υπάρχουν κάμποσοι περιβαλλοντικοί σύλλογοι και πραγματικά περιμένω, περιμένουμε να δούμε ενεργή δραστηριότητα για την καταπολέμηση του απέραντου σκουπιδαριού που δημιουργείται από κατά τα άλλα (ευτυχώς λίγους) ευυπόληπτους συμπολίτες, που εναποθέτουν όπου βρούνε τα θεωρούμενα κατά αυτούς σκουπίδια!!

Σήμερα ένιωσα ιδιαίτερη χαρά όταν πηγαίνοντας προς την Δημοτική Ενότητα Αλυζίας, ο Περιβαλλοντικός Σύλλογος Αρχοντοχωρίου "Η ΖΑΒΙΤΣΑ" έκανε μια πολύ σημαντική παρέμβαση στην είσοδο του χωριού, αφού περιέφραξε έναν χώρο που εναπόθεταν σκουπίδια όποιοι ήθελαν και φύτεψε πολλά δενδράκια, δημιουργώντας έναν πραγματικά καλαίσθητο χώρο που στο άμεσο μέλλον θα είναι ποιο εμφανής!
Πολλά συγχαρητήρια κατά αρχή, γιατί τέτοιες ενέργειες συμβάλλουν στο να διατηρούμε το περιβάλλον που ζούμε καθαρό, δίνουμε το παράδειγμα να αφήνουμε στους κάδους τα απορρίμματα, δίνουμε έμφαση στο να μην εναποθέτουμε ανεξέλεγκτα τα σκουπίδια μας!
Ελπίζω και οι υπόλοιποι περιβαλλοντικοί σύλλογοι και όχι μόνο να ακολουθήσουν το παράδειγμα του εν λόγω συλλόγου!






Το υφαντό σακούλι του τσοπάνη και του αγρότη…

Εικόνα: υφαντό σακούλι καθημερινής χρήσης.

Φωτο: Μ. Αγγέλη

Γράφει η Μαρία Ν. Αγγέλη

Σακούλι: Αντικείμενο καθημερινής χρήσης για αγρότες και κτηνοτρόφους. Είναι μικρός σάκος από μάλλινο ύφασμα σε διάφορα χρώματα, συνήθως μαύρο και κόκκινο. Κρεμιέται από πλεχτό σχοινί που στερεώνεται στα δυο άκρα του στομίου και ονομάζεται σακουλόσκοινο, «σακλόσκοινο» στο ξηρομερίτικο ιδίωμα. Μέσα στο σακούλι μετέφεραν  οι τσοπάνηδες και oι αγρότες το ψωμί και τα λιτά τρόφιμα, τυρί, ντομάτες, κρεμμύδια κ.ά. Οι τσοπάνηδες επιπλέον μετέφεραν τον τυρολόγο1 με το τυρί, τα πρυοβολικά2 για το άναμμα φωτιάς, την καπνοσακούλα για κάπνισμα, το σουγιά, ένα μικρό χατζάρι, εργαλεία για πελέκημα ξύλων κ.ά. Διατηρώ στη μνήμη μου το σακούλι του τσοπάνη πατέρα κάποια καλοκαίρια. Τότε που το κατέβαζε από τον ώμο του, όταν επέστρεφε από τη βόσκηση, και έβγαζε από μέσα μερικά σύκα ή αχλάδια, «απίδια». Ήταν  ευχάριστη έκπληξη για μας τα παιδιά …


Η ύφανση του υφάσματος για την κατασκευή των σακουλιών γινόταν στον αργαλειό από τις γυναίκες... Υπήρχαν «πρόχειρα» και «καλά» σακούλια. Τα πρόχειρα με τον καιρό έχαναν το σχήμα και την ομορφιά τους, φθείρονταν και ξεχείλωναν, «σακούλιαζαν», όπως λέγανε. Γι’ αυτό μεταφορικά, όταν ένα φόρεμα από την πολλή χρήση χάνει τη φόρμα του και την καλή εφαρμογή του λένε: «σακούλιασε»! Τα καλά σακούλια χρησίμευαν για την αγορά προϊόντων στο κοντινό εμπορικό κέντρο. Ήταν σαν τσάντες της εποχής για ψώνια. Από την καλή ύφανσή τους διακρινόταν η νοικοκυροσύνη της γυναίκας. Γι’ αυτό η κάθε νοικοκυρά φρόντιζε να έχει περιποιημένα και καθαρά σακούλια.

Η Πανωραία, ξηρομερίτισσα γυναίκα, αφηγείται σχετικά: «Μια γυναίκα έγνεθε το μαλλί «κατεβατό», στριφτό κι αυτό, σαν την κάπα. Το στιμόνι τώρα δεν θυμάμαι, αν ήτανε μάλλινο ή ευρωπαϊκό το ’λεγαμε τότε. Γράψτο βαμπακερό. Το υφάδι ήταν μάλλινο. Το βάφανε κόκκινο και μαύρο. Και το σακλόσκοινο το ’πλεκαν τελευταία αυτό σαν πλεξίδα. Μισό κόκκινο μισό μαύρο και το ’πλεκαν. Στον αργαλειό κανόνιζανε οι γυναίκες τι φάρδος θα δώσνε. Το ίδιο και στα σακιά που πάηναμε στο μύλο τότε.

Μοναχά ο τσοπάνος είχε; Όλοι. Και στην πόλη πάηναμε με το σακούλι. Πού να τα ’βαναμε τα πράματα; «Πάρε και σακούλι», έλεγε η μάνα μ’ τ’ πατέρα μ,’ να μας φέρεις τα πράματα. Έπρεπε νάχεις το καλύτερο σακούλι, το καλύτερο σακί!

Το νοικοκυριό του το ’δειχνε ο καθένας ανάλογα με αυτό που κράταγε. Από μοναχή τ’ς η νοικοκυρά ήθελε να ’χει καθαρά σακιά να στείλει στο μύλο, να βάλει τ’ αλεύρι. Το ίδιο και σακούλια.

Χάλαγε το σακούλι; Ακόμα και για το βελανίδι το ’βαναμε εκεί. Μάζωναμε βελανίδι στο σακούλι μας. Τι λες παιδί μ’.

Μας σήκωνε η μάνα μ’ 3 η ώρα με το λυχνάρ,’ με τις βελόνες να πλέξουμε φανέλες και τσουράπια. Εγώ είχα φκιάξει με βελόνες φουστάνι μάλλινο. Πολύ ωραίο. Τσουράπια των ανδρών και δικά μας. Πού να ’βρισκαμε κάλτσες;

Κάπου έχω ακόμα ένα σακούλι. Είχα σακούλια προίκα. Το ’60 είχε ξυπνήσει ο κόσμος. Η δεκαετία του ’40 με ’50 ήτανε πολλή φτώχεια ο κόσμος. Όποιος είχε ζωντανά ήτανε ζωντανός. Δεν είχανε πίτουρα ο κόσμος να φκιάσνε…».

Η προφορική αφήγηση που «ακούσαμε» αναφέρεται στην κατασκευή, στη χρήση και τη σημασία του σακουλιού στην αγροτική κοινωνία…

1.Τυρολόγος

 Μικρός σάκος από δέρμα μικρού κατσικιού ή αρνιού. Γινόταν ειδική επεξεργασία από τον τσοπάνη για να το χρησιμοποιήσει για το τυρί του. Το τυρί και το ψωμί αποτελούσαν την καθημερινή διατροφή του κατά τη βόσκηση του κοπαδιού. Μόνο το βράδυ έτρωγε μαγειρεμένο φαγητό που του έφερνε η γυναίκα του.

2.Πρυοβολικά

Τα πρυοβολικά του τσοπάνη: πρυόβολος, ίσκα, στουρνάρι. Αυτά τα πρωτόγονα μέσα τα χρησιμοποίησαν οι άνθρωποι για το άναμμα φωτιάς μέχρι και το πρώτο μισό του εικοστού αιώνα… Μετά τα πρυοβόλια εκτοπίστηκαν.(Βλέπετε: Μ. Αγγέλη, «Ο πυροβόλος του Καζαντζάκη και ο πρυόβολος  του Πατέρα…», https://xiromeronews.blogspot.com/2020/04/blog-post_10.html).

Παροιμία: «Φασούλι το φασούλι γεμίζει το σακούλι». Η πολύ γνωστή παροιμία αναφέρεται στην αποταμίευση που πρέπει να κάνει ο άνθρωπος. 


Θα κλείσω με τους στίχους του Νάνου Βαλαωρίτη:

ΣΕ ΤΙ ΧΡΗΣΙΜΕΥΟΥΝ ΤΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΑ

Σε τι χρησιμεύουν οι ηδονές αφού τελειώνουν;

                            Έχω μια σκέψη που τη φυλάω σ’ ένα σακούλι

-Φασούλι το φασούλι

Γεμίζει το σακούλι, δε λένε;[…]




Κατατέθηκε από το Δήμο Ξηρομέρου, η πρόταση για ένταξη στην δράση του Αντώνης Τρίτσης, που αφορά τη δημιουργία πολιτιστικής διαδρομής με θέμα την Επανάσταση του 1821.

 


 https://www.dimosxiromerou.gr/nea

Αστακός 18.4.2021

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΝΟΜΟΣ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ

ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ.

 

Κατατέθηκε από το Δήμο Ξηρομέρου, η πρόταση για ένταξη στην δράση του Αντώνης Τρίτσης, που αφορά τη δημιουργία πολιτιστικής διαδρομής με θέμα την Επανάσταση του 1821 με τίτλο: ''Οι Δρόμοι της Επανάστασης και ψηφιακή ανάδειξη του πολιτιστικού και τουριστικού πλούτου του Δήμου Ξηρομέρου''.


Η Πρόσκληση ΑΤ14 έχει τίτλο «Ελλάδα 1821 – Ελλάδα 2021» και προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ.

Μέσω αυτής καλούνται οι Δήμοι όλης της χώρας να υποβάλλουν αιτήσεις χρηματοδότησης, προκειμένου να ενταχθούν στο Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», στον Άξονα Προτεραιότητας: «Παιδεία, Πολιτισμός, Τουρισμός και Αθλητισμός». Κατά τη διαμόρφωση της Πρόσκλησης υπήρξε στενή συνεργασία με την Επιτροπή «Ελλάδα 2021».

Η πράξη αφορά στη δημιουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας διαχείρισης με καθαρά πολιτιστικό και τουριστικό περιεχόμενο, η οποία θα είναι προσβάσιμη από όλες τις φορητές συσκευές και υπολογιστές.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάδειξη και προβολή των ιστορικών τόπων και στοιχείων που συνδέουν την περιοχή με την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

Ειδικότερα, αναδεικνύονται 13 σημεία εντός των ορίων του Δήμου Ξηρομέρου στα οποία διαδραματίστηκαν σημαντικά γεγονότα της Επανάστασης, όπως ιστορικά μοναστήρια, πεδία μαχών και καταφύγια αγωνιστών δημιουργώντας ένα πλέγμα ιστορικών αναφορών και σημείων εικονικής αλλά και φυσικής περιήγησης.

Η υλοποίηση της πράξης θα συμβάλει στην προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς καθώς και στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας των προβαλλόμενων περιοχών και στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

Σκοπός είναι η ανάδειξη του ιστορικού έπους, μέσω έργων και δράσεων, στο πλαίσιο της συμπλήρωσης 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

Στο πλαίσιο των δράσεων προγραμματίζονται έργα επιστημονικής τεκμηρίωσης της πολιτιστικής κληρονομιάς για την παραγωγή ψηφιακών εικονικών εκθέσεων που θα απαρτίζονται από πολιτιστικά αντικείμενα που θα ανήκουν σε διαφορετικά μουσεία ή χώρους και θα διατίθενται είτε μέσω του διαδικτύου είτε με τη μορφή ηλεκτρονικών εκδόσεων. Επίσης, προβλέπεται η αξιοποίηση της τεχνολογίας για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων στους χώρους που συνδέονται με την ελληνική επανάσταση και αξιοποίηση του Διαδικτύου και της τεχνολογίας για την προσέλκυση τουριστικού ενδιαφέροντος για την Ελλάδα μέσω πολυγλωσσικών εφαρμογών, με εικονικές πολιτιστικές διαδρομές στο διαδίκτυο. Παράλληλα, προωθείται η ενίσχυση του πολιτιστικού τουρισμού με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών, συμβάλλοντας στην αύξηση της επισκεψιμότητας των προορισμών που συνδέονται με την Ελληνική Επανάσταση.

Ευχαριστούμε τους υπαλλήλους και τους ειδικούς συνεργάτες του Δήμου Ξηρομέρου, τοΝ Πρόεδρο του Νομικού Προσώπου κ. Πολύζο Βασίλη, το κ. Νίκο Μήτση και τον κ. Βασίλη Ζαγκότα για την πολύτιμη βοήθεια τους.

 

Εκ του Δήμου Ξηρομέρου



ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ-Πεζοπορία στη ορεινή Τριχωνίδα.

Η Ορεινή Τριχωνίδα με τα πανέμορφα χωριά της και τη φυσική ομορφιά της είναι ένας ιδανικός και ευχάριστος προορισμός για τους λάτρεις της πεζοπορίας στη φύση .Βλέπουμε εικόνες που αναδεικνύουν τον πλούτο του τόπου μας.( όπως αναφέρει στο παρακάτω βίντεο ο φίλος μας  Χαράλαμπος Καραπάνος)
Μια διαδρομή στη μαγευτική φύση ανάμεσα Αγρίνιο και Καρπενήσι που προτρέπει τους αναγνώστες μας να γνωρίσουν τη μαγεία της φύσης του Νομού μας.

Δείτε εικόνες -βίντεο
   
















«Φρένο» στα σχέδια για Πάσχα στο χωριό:


 iefimerida.gr 

«Φρένο» φαίνεται πως μπαίνει στα σχέδια για Πάσχα στο χωριό και μετακινήσεις με την κατάσταση που επικρατεί στο σύστημα υγείας της χώρας να είναι δραματική

Τα νοσοκομεία της Αττικής βρίσκονται αντιμέτωπα με συνθήκες «πολέμου» καθώς, μεταξύ άλλων, δεκάδες ασθενείς νοσηλεύονται διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ. Αυτό αφήνει μικρά περιθώρια συζήτησης σε ό,τι αφορά στην επαναπροσαρμογή των μέτρων ενόψει των εορτών.

Στόχος να ανοίξουμε «για τα καλά» μετά το Πάσχα


  Συνέχεια iefimerida.gr


ΟΜΟΦΩΝΟ ΨΗΦΙΣΜΑ του ΔΣ ΑΚΤΙΟΥ ΒΟΝΙΤΣΑΣ: Να παρθεί πίσω η δίωξη των αγωνιζόμενων αγροτών

 



ΟΜΟΦΩΝΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΔΣ ΑΚΤΙΟΥ ΒΟΝΙΤΣΑΣ

Με βάση την  ανακοίνωση της  Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Αιτ/νιας, που απαιτεί να παρθεί τώρα πίσω η δίωξη των αγωνιζόμενων αγροτών, το ΔΣ Ακτίου Βόνιτσας στη συνεδρίαση του, στις 13/4/2021 ψήφισε ομόφωνα μετά απο πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης Ακτίου – Βόνιτσας, το παρακάτω ψήφισμα:



Το Δημοτικό Συμβούλιο Ακτίου Βόνιτσας στέκεται στο πλευρό  της μικρομεσαίας αγροτιάς και στηρίζει τα δίκαια αιτήματα της και ζητάει να παρθεί πίσω η δίωξη των αγωνιζόμενων αγροτών που συμμετείχαν  στις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των φτωχών αγροτών σε όλη τη χώρα το Φλεβάρη του 2019, που για μια ακόμα φορά βγήκαν αποφασιστικά στο δρόμο του αγώνα διεκδικώντας την επιβίωσή τους, το δικαίωμά τους να συνεχίσουν να παραμένουν στα χωριά τους, να καλλιεργούν τη γη. Για να μπορούν να ζήσουν οι ίδιοι, οι οικογένειες και τα παιδιά τους μια ανθρώπινη ζωή με βάση τις σύγχρονες ανάγκες. 



  • Απαιτούμε να σταματήσουν άμεσα οι δικαστικές διώξεις σε βάρος των αγωνιστών αγροτών, όλων όσων αντιστέκονται στην αντιλαϊκή λαίλαπα και βαρβαρότητα που ζούμε. 


  • Η συνδικαλιστική οργάνωση και δράση είναι δικαίωμα τους, που το έχουν κατακτήσει με τους αγώνες τους, διεκδικώντας τα δίκαια αιτήματα επιβίωσης της μικρομεσαίας αγροτιάς. 


  • Όχι στην ποινικοποίηση των αγώνων και της συνδικαλιστικής δράσης 


.....................................................................................................................