ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΞΗΡΟΜΕΡΟ ΔΥΝΑΜΗ ΕΛΠΙΔΑΣ – ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΩΡΑ- Κάλεσμα στους πολίτες του Ξηρομέρου να συμμετέχουν στην αυτοκινητοπομπή - συμβολική διαμαρτυρία, ενάντια στην ΠΟΑΥ Εχινάδων Νήσων και Αιτ/νίας.

 

Καλούμε όλους τους πολίτες του Ξηρομέρου να συμμετέχουν  στην αυτοκινητοπομπή -  συμβολική διαμαρτυρία, ενάντια στην ΠΟΑΥ Εχινάδων Νήσων και Αιτ/νίας.


Καλούμε όλους τους πολίτες του Ξηρομέρου, σε εφαρμογή της απόφασης 87/2020 του Δημοτικού Συμβουλίου, που στηρίχτηκε από όλες τις παρατάξεις και όλους τους δημοτικούς συμβούλους, να συμμετέχουν αύριο Κυριακή στις 06:30 μ.μ., στην αυτοκινητοπομπή -  συμβολική διαμαρτυρία ενάντια στην ΠΟΑΥ Εχινάδων Νήσων και Αιτ/νίας, που θα πραγματοποιηθεί στον δρόμο Αστακός – Μύτικας στο ύψος της ‘’Βελάς’’.

Είναι μία συμβολική κίνηση σε ανοικτό χώρο, η οποία θα γίνει με αυστηρή τήρηση των κανόνων ενάντια στην διασπορά του Covid.

Με τα αυτοκίνητα μας, με ένα ή δύο άτομα επιβαίνοντες φορώντας μάσκες, παρκάρουμε στο ύψος της ‘’Βελάς’’ σε απόσταση ενός μέτρου από τα άλλα αυτοκίνητα, ανοίγουμε τις πόρτες και στεκόμαστε στο πλάι του αυτοκινήτου, χωρίς να μετακινούμαστε και να πλησιάζουμε κανέναν από τους υπόλοιπους συμμετέχοντες.

Δηλώνουμε παρόν στην αυτοκινητοπομπή – συμβολική διαμαρτυρία για να προστατέψουμε το τόπο μας, τις θάλασσες μας, το Περιβάλλον, τον Τουρισμό και τους επαγγελματίες του Ξηρομέρου.

Θέλουμε πολύπλευρη και βιώσιμη ανάπτυξη για τον τόπο μας και τους πολίτες του και ο προτεινόμενος σχεδιασμός της ΠΟΑΥ είναι λάθος και καταστροφικός.


ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ

ΞΗΡΟΜΕΡΟ ΔΥΝΑΜΗ ΕΛΠΙΔΑΣ – ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΩΡΑ

Κάλεσμα από τη Λαϊκή Συσπείρωση Δήμου Ξηρομέρου για συμμετοχή στην αυτοκινητοπομπή-διαμαρτυρία ενάντια στην ΠΟΑΥ Εχινάδων Νήσων.την Κυριακή 11.4.2021, στις 6.30 μ.μ ,

Η Λαϊκή Συσπείρωση καλεί το λαό του Ξηρομέρου να συμμετάσχει την Κυριακή 11.4.2021, 

στις 6.30 μ.μ , στην αυτοκινητοπομπή-διαμαρτυρία ενάντια στην ΠΟΑΥ Εχινάδων Νήσων.

Η εφαρμογή του σχεδίου επέκτασης της ΠΟΑΥ θα είναι ένα έγκλημα σε βάρος του λαού της περιοχής και των άλλων γειτονικών περιοχών, γιατί με βάση αυτή τη χωροθέτηση δρομολογούνται εξελίξεις που θα επιτρέψουν την άναρχη και ανεξέλεγκτη επέκταση των υφιστάμενων ιχθυοκαλλιεργειών, αλλά και την εγκατάσταση νέων καλύπτοντας όχι μόνο το θαλάσσιο χώρο που απέμεινε, αλλά και χώρο από τη στεριά για άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες που θα επιβαρύνουν περισσότερο το περιβάλλον. Ήδη οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της περιοχής μας βιώνουν την τραγική περιβαλλοντολογική υποβάθμιση των θαλασσών μας.

Οι επιπτώσεις είναι δυσμενέστατες για την υγεία των κατοίκων, τον τουρισμό, τον παραδοσιακό τρόπο αλιείας. Είναι αποδεδειγμένο πλέον και επιστημονικά ότι το περίσσευμα της τροφής και τα εκκρίματα της παράκτιας ιχθυοκαλλιέργειας θολώνουν τα θαλάσσια νερά και προκαλούν νέκρωση του βυθού κάτω από τις δεξαμενές και τα κλουβιά, αλλά και σε ευρύτερες θαλάσσιες ζώνες.

Σπάμε το φόβο μας, αγωνιζόμαστε όλοι κι αυτή η απόφαση να μείνει στα χαρτιά. Να μην αφήσουμε να υποβαθμιστεί η περιοχή μας, να προστατεύσουμε την υγεία του λαού, των παιδιών μας και του τόπου μας και όχι τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. Παλεύουμε για θάλασσες καθαρές και ανοιχτές για το λαό.

Λαϊκή Συσπείρωση Δήμου Ξηρομέρου


Διαμαρτυρία με αυτοκινητοπομπή ενάντια στην ΠΟΑΥ Εχινάδων Νήσων και Αιτ/νίας. Συμμετέχουμε όλοι με τα αυτοκίνητα μας.



Την Κυριακή 11 Απριλίου, με τα αυτοκίνητα μας και 1 με 2 άτομα με μάσκα, στέλνουμε με το κινητό μας μήνυμα 6 και στις 06:30 μ.μ. πηγαίνουμε στην θέση ''Βελά'', στον δρόμο Αστακός - Μύτικας, για να διαμαρτυρηθούμε με αυτοκινητοπομπή για την ΠΟΑΥ Εχινάδων Νήσων και Αιτ/νίας, που θα γεμίσει την περιοχή μας με ιχθυοτροφεία.


Ανοίγουμε τις πόρτες από τα αυτοκίνητα μας και βγαίνουμε έξω στεκόμενοι δίπλα στο αυτοκίνητο μας, χωρίς μετακινήσεις και πλησιάζοντας τους υπόλοιπους και κατόπιν φεύγουμε. Δεν πρέπει να λείψει κανείς κάτοικος του Ξηρομέρου από αυτή την ελάχιστη συμβολική διαμαρτυρία, για να υπερασπιστούμε το μέλλον του τόπου μας. Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ ΚΑΛΑΜΟΥ ΚΑΙ ΚΑΣΤΟΥ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ Π.Ο.Α.Υ ΕΧΙΝΑΔΩΝ ΝΗΣΩΝ ΚΑΙ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ

Σπουδαία διάκριση του συμπατριώτη μας Γιάννη Γερογιάννη στη ποίηση

ΑΠΟ:https://www.protothema.gr/

Ο συμπατριώτης μας Γιάννης Γερογιάννης σε μια ακόμα διάκριση στην ποίηση καθώς έλαβε μέρος  στο Διεθνές Διαγωνισμό Ποίησης στην Ελληνική Γλώσσα


Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης (EUARCE) της Ελλάδος

Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα του Διεθνούς Διαγωνισμού Ποίησης στην Ελληνική Γλώσσα, που προκήρυξε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης (EUARCE) της Ελλάδος στο πλαίσιο της 200ής Επετείου της Ελληνικής Επανάστασης. Ο Διαγωνισμός, που συγκέντρωσε πλήθος συμμετοχών από όλη την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ομογένεια, διοργανώθηκε με την αιγίδα της Τιμητικής Επιτροπής των Επετειακών Πολιτιστικών Εορτών του EUARCE και την τιμητική συνεργασία του αμερικανικού ομογενειακού οργανισμού Αμερικανο-ελληνικό Ίδρυμα Δυτικής Πενσυλβάνια (AHFWP)-Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο και Μουσείο της Παράδοσης, της Αμερικανικής Εταιρείας Βυζαντινής Μουσικής και Υμνολογίας (ASBMH) – Πρόγραμμα Βυζαντινών Σπουδών Πανεπιστημίου Pittsburgh (USA) και του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Λογοτεχνίας (A.I.C.L. Paris).

Η Επιτροπή Αξιολόγησης του Διαγωνισμού αποτελούμενη από τους λογοτέχνες και κριτικούς Ευάγγελο Ανδρέου, Κώστα Βαλέτα, Μαριάννα Βλάχου, Δημήτρη Ηλιόπουλο και Δημήτρη Καραμβάλη, αποφάσισε:

-την απονομή Διπλωμάτων Διάκρισης στους: Γιάννη Γερογιάννη....Συνέχεια https://www.protothema.gr/



ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ- Συναντήσεις Νίκου Παπαναστάση βουλευτή του ΚΚΕ στο Νομό

 





Τομεακή Οργάνωση Αιτωλοακαρνανίας

Ι. Σταΐκου 2 ,30100  ΑΓΡΙΝΙΟ,

τηλ. :2641057875, fax :2641026654,

e-mail : kke_ne_aitnias@yahoo.gr






                                      

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Ολοκληρώθηκε σήμερα η περιοδεία του Νίκου Παπαναστάση, βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας του ΚΚΕ, με τις συναντήσεις, τόσο με το Δήμαρχο Αμφιλοχίας, Γιώργο Κατσούλα, όσο και με το Δήμαρχο Αγρινίου, Γιώργο Παπαναστασίου.

Στις συναντήσεις αναδείχθηκαν τα οξυμένα λαϊκά προβλήματα, μέσα από την ενημέρωση των Δημάρχων και τις σοβαρές ανάγκες που υπάρχουν. Ο Νίκος Παπαναστάσης, αναφέρθηκε στις θέσεις και τις προτάσεις του ΚΚΕ, πάνω σ’ αυτά τα προβλήματα και έγινε ανταλλαγή απόψεων.

Στη συνέχεια, ο Νίκος Παπαναστάσης, παραβρέθηκε και κατέθεσε στεφάνι στον Κήπο των Ηρώων, ανήμερα της Εξόδου του Μεσολογγίου, στα πλαίσια των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.    





Του Μάρκου Μπότσαρη: «Θρήνος μεγάλος έγινε…». Ένα ιστορικό τραγούδι από μια αθάνατη φωνή…

http://mytikaspress.blogspot.com/

Της δρ. Μαρίας Αγγέλη.

Διδάκτωρ Κοινωνικής Λαογραφίας

Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

e-mail: agelimaria@yahoo.gr

Ι). Μάρκος Μπότσαρης, 1790 Σούλι Θεσπρωτίας-1823 Καρπενήσι Ευρυτανίας. Ήταν Έλληνας οπλαρχηγός της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και καπετάνιος των Σουλιωτών. Μία από τις πιο αγνές μορφές του αγώνα, όπως τον χαρακτηρίζουν οι ιστορικοί. Πήρε μέρος σε πολλές νικηφόρες μάχες.

Eμείς θα αναφερθούμε σε δύο σημαντικά γεγονότα:


Πρώτη πολιορκία Μεσολογγίου (25 Οκτωβρίου- 31 Δεκεμβρίου 1822): Ο Μάρκος Μπότσαρης βρέθηκε μεταξύ των υπερασπιστών και παρέσυρε τους Τούρκους σε πλαστές συνομιλίες, τα λεγόμενα «καπάκια». Έτσι έδωσε χρόνο στους πολιορκημένους να ενισχύσουν τις οχυρώσεις.

Τα Χριστούγεννα υπερασπίστηκε με μόνο 35 άνδρες το τείχος της πόλης από τα στρατεύματα του Ομέρ Βρυώνη. Με παρέμβαση του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου του έδωσαν τον τίτλο του στρατηγού της Δυτικής Στερεάς Ελλάδας. Αυτό το γεγονός προκάλεσε την αντιζηλία των άλλων οπλαρχηγών κάτι το οποίο εξόργισε τον Μπότσαρη, ο οποίος μπροστά τους έσκισε το χαρτί του διορισμού του λέγοντας: «Όποιος είναι άξιος παίρνει το δίπλωμα με το σπαθί του από τον πασά!». Αυτή η μεγαλοπρεπής πράξη του αποδεικνύει το ήθος, την ανιδιοτέλεια και την αγάπη του για την πατρίδα.

Η μάχη στο Κεφαλόβρυσο Καρπενησίου και ο θάνατός του: Ο Μάρκος Μπότσαρης το καλοκαίρι του 1823 προσπάθησε να ανακόψει το δρόμο στα τούρκικα στρατεύματα που εκστράτευαν προς τη δυτική Ρούμελη.

Ήταν νύχτα, 8 προς 9 Αυγούστου του 1823. Ο Μουσταής Σκόδρας, που είχε κατεβεί στην Ελλάδα με 15.000 επίλεκτους άνδρες βάδιζε προς το Καρπενήσι σαρώνοντας τα πάντα στο διάβα του. Είχε στρατοπεδεύσει κοντά στο Κεφαλόβρυσο του Καρπενησίου. Πολλοί οπλαρχηγοί τον είχαν προσκυνήσει, ενώ ο Καραϊσκάκης βρισκόταν άρρωστος στο μοναστήρι του Προυσού. Ο Μάρκος Μπότσαρης μαζί με τον Κίτσο Τζαβέλα με 1.250 Έλληνες, εκ των οποίων 450 Σουλιώτες, επιχείρησε μεγάλο γιουρούσι, αιφνιδιάζοντας τους ανυποψίαστους Τούρκους. Άρχισε ένα φοβερό μακελειό με τους Έλληνες να επιτίθενται με ορμή σε όλο το στρατόπεδο.

Ο Μάρκος παρά τον αρχικό τραυματισμό του συνέχισε να πολεμά. Ένα μόνο επιζητούσε εκείνη την ώρα, να πιάσει τον ίδιο τον Μουσταή πασά, ζωντανό ή νεκρό. Όταν όμως πλησίασε στη σκηνή του Μουσταή μια σφαίρα τον βρήκε στο μάτι. Ιστορικοί αναφέρουν πως τότε ο Μπότσαρης πριν ξεψυχήσει φώναξε: «Αδέλφια, με βάρεσαν». Ύστερα έπεσε νεκρός.

Εκείνη τη στιγμή, οι Σουλιώτες, αν και νικούσαν, διέκοψαν τον αγώνα για να παραλάβουν τον νεκρό αρχηγό τους και τα λάφυρα. Οι Σουλιώτες σκότωσαν εκατοντάδες εχθρούς χωρίς όμως να καταφέρουν να σταματήσουν την τουρκική προέλαση. Όταν μετέφεραν το σώμα του Μπότσαρη προς το Μεσολόγγι σταμάτησαν για λίγο στη Μονή Προυσσού όπου βρισκόταν ο Γεώργιος Καραϊσκάκης κατάκοιτος. Αυτός τον ασπάστηκε λέγοντας: «Άμποτε ήρωα Μάρκο, κι' εγώ από τέτοιο θάνατο να πάω»! Ο νεκρός μεταφέρθηκε στο Μεσολόγγι με θριαμβική πομπή που περιγράφει και ο Πουκεβίλ. Ο μεγάλος θρήνος και η ταφή του έγινε στο Μεσολόγγι. Ο τάφος του βρίσκεται στον Κήπο των Ηρώων.

Εικόνα: Ο τάφος του Μάρκου Μπότσαρη.

ΙΙ). Ένα δημοτικό τραγούδι για το θάνατο του Μάρκου Μπότσαρη:


Του Μάρκου Μπότσαρη


1. Θρήνος μεγάλος έγινε μέσα στο Μεσολόγγι

2. το Μάρκο παν, παιδιά μ’, στην εκκλησιά, το Μάρκο παν στον τάφο

3. ’ξήντα παπάδες παν, παιδιά μ’, μπροστά και δέκα δεσποτάδες

4. κι από κοντά, παιδιά μ’, Σουλιώτισσες…

5. Γεια σας και χαρά σας ηρωικά παιδιά

6. σε σας ανήκει η δόξα και η ελευτεριά!


Ερμηνευτική προσέγγιση:

Πρόκειται για ένα ιστορικό κλέφτικο τραγούδι από τη Στερεά Ελλάδα.

Από τον πρώτο στίχο τονίζεται ο μεγάλος θρήνος! Επίσης ο τόπος: στο Μεσολόγγι. Ανήκει στην κατηγορία των τραγουδιών που ξεκινούν χωρίς προοίμιο. Δεν υπάρχουν πουλάκια, συνηθισμένο μοτίβο στα δημοτικά τραγούδια. Δεν υπάρχουν άστοχα ερωτήματα, επίσης συνηθισμένα στη δημοτική ποίηση. Δεν υπάρχει διάλογος ανάμεσα σε πρόσωπα που συνήθως προετοιμάζει για το γεγονός. Το τραγούδι μπαίνει κατευθείαν στο θέμα: Στο μεγάλο θρήνο.

Με τρόπο λιτό δίνεται και ο θρήνος. «Θρήνος μεγάλος έγινε». Σε άλλη παραλλαγή το ρήμα είναι: «γίνεται», δηλαδή σε χρόνο ενεστώτα. Δεν αναφέρονται λεπτομέρειες, μοιρολόγια, μοιρολογίστρες ηπειρώτισσες, η συμμετοχή της φύσης και άλλα στοιχεία. Αυτός ο θρήνος έγινε στο Μεσολόγγι, γιατί εκεί έγινε η νεκρώσιμη ακολουθία και η ταφή του ήρωα. Κυρίως τον θρήνησε το Μεσολόγγι γιατί ήταν ελευθερωτής του στην πρώτη πολιορκία και υπερασπιστής του από τις δυνάμεις του Μουσταή πασά που κατέβαιναν. Εκείνη την περίοδο ο Μπότσαρης υπερασπιζόταν όλη την ανατολική και δυτική Ελλάδα και θρηνήθηκε από όλο το έθνος.

Ο δεύτερος στίχος επεξηγεί τον πρώτο. Γιατί έγινε ο θρήνος; «το Μάρκο παν στην εκκλησιά». Η αποστροφή που παρεμβάλλεται, «παιδιά μ’» δίνει ζωντάνια στο τραγούδι και δημιουργεί οικειότητα ανάμεσα στον τραγουδιστή και τον ακροατή. «το Μάρκο παν στην εκκλησιά, το Μάρκο παν στον τάφο». Το πρώτο ημιστίχιο αναφέρεται στη μεταφορά του Μάρκου στην εκκλησιά. Το δεύτερο ημιστίχιο αποδίδει το ίδιο γεγονός, χρησιμοποιώντας απλώς μια διαφορετική λέξη τάφο. Η επανάληψη προσδίδει ιδιαίτερη ένταση στο ίδιο το γεγονός.

Ο τρίτος στίχος αναφέρεται στην εξόδιο ακολουθία: «εξήντα παπάδες» και «δέκα δεσποτάδες». Από τη μεγαλειώδη πομπή που συνόδευσε τον ήρωα, όπως καταγράφεται από τους ιστορικούς, εδώ γίνεται αναφορά στους παπάδες και δεσποτάδες. Ο αριθμός εξήντα είναι υπερβολικός. Η υπερβολή συνηθίζεται στα δημοτικά τραγούδια. Στο συγκεκριμένο τραγούδι όμως οι στίχοι δεν απέχουν πολύ από την πραγματικότητα. Δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των ιερέων που ήταν στην κηδεία του ήρωα. Σίγουρα όμως ήταν πολλοί. Το ίδιο και με τους δεσποτάδες. Γνωρίζουμε ότι στην κηδεία υπήρξε κοσμοσυρροή. Ο Διονύσιος Σολωμός έγραψε «Ωδή εις Μάρκο Μπότσαρη», όπου παρομοιάζει τη μεγάλη προσέλευση του κόσμου με εκείνη των Τρώων στην ταφή του Έκτορα!

Ο τέταρτος στίχος αναφέρεται στις Σουλιώτισσες που ακολουθούσαν το νεκρό καπετάνιο τους. Οι γυναίκες που βρίσκονταν δίπλα στο νεκρό Σουλιώτη ήταν πολλές. Σαν σκηνή αρχαίας τραγωδίας. Έτσι λακωνικά ο λαϊκός τραγουδιστής αναφέρεται στην κηδεία του Μάρκου Μπότσαρη.

Στον επόμενο στίχο, τον πέμπτο, έρχεται το γύρισμα του τραγουδιού. Το τραγούδι από μοιρολόϊ μετατρέπεται σε ένα ζωηρό στίχο: «Γειά σας και χαρά σας ηρωικά παιδιά». Ο στίχος φαίνεται άσχετος προς το θέμα του ήρωα που θρηνείται.

Ακολουθεί ο τελευταίος στίχος, ο έκτος, που εκφράζει την πεποίθηση: «σε σας ανήκει η δόξα και η ελευτεριά!». Είχα την καλή τύχη να ακούσω αρκετές φορές σε ξηρομερίτικα γλέντια αυτό το τραγούδι. Και κάθε φορά που το άκουγα νόμιζα ότι αυτοί οι στίχοι είναι αταίριαστοι νοηματικά με τους προηγούμενους. Πρόκειται για μια τεχνική που χρησιμοποιείται στο δημοτικό τραγούδι: Ο πέμπτος στίχος προστέθηκε για να κάνει ομοιοκαταληξία με τον έκτο. Συνδέεται και νοηματικά, αν το σκεφτούμε. Ο Μάρκος σκοτώθηκε. Ο αγώνας συνεχίζεται. Τα ελληνόπουλα συνεχίζουν να πολεμάνε ηρωικά για την ελευθερία της πατρίδας! Ο θάνατος του παλικαριού δίνει ορμή στον αγώνα τους! Γι’ αυτό εκφράζεται ο χαιρετισμός και η πίστη του λαϊκού τραγουδιστή για τη δόξα και την ελευθερία που θα κερδίσουν τα παλικάρια. Αυτή άλλωστε είναι και η δική του επιθυμία.


III). Κατάγομαι από έναν ευλογημένο τόπο, το Ξηρόμερο. Σ’ αυτόν τον τόπο τα δημοτικά τραγούδια τραγουδιούνται πολύ και χορεύονται σε γάμους και πανηγύρια. Οι Ξηρομερίτες και Ξηρομερίτισσες μεγαλώνουμε με τέτοια ακούσματα. Είχαμε την καλή τύχη να ακούσουμε και να ακούμε ακόμα και σήμερα δημοτικά τραγούδια από μια αθάνατη φωνή. Τη φωνή του Τάκη Καρναβά που γεννήθηκε στην Κανδήλα Ξηρομέρου, αλλά ανήκει σε όλο το Ξηρόμερο και πέρα από αυτό. Στο Ξηρόμερο κυρίως, που ψυχαχωγήθηκε ατέλειωτες βραδιές στα περίφημα πανηγύρια της χρυσής εποχής.

Ένα τέτοιο ιστορικό τραγούδι-μοιρολόγι δεν μπορούσε παρά να το συμπεριλάβει στο ρεπερτόριό του και να το πει ο Καρναβάς, όπως αρμόζει στον Μάρκο Μπότσαρη! Ας μην ξεχνάμε ότι στην περιοχή του Ξηρομέρου το μοιρολόγι είχε ιδιαίτερη σημασία για τον αποχαιρετισμό του νεκρού. Και ήταν περίφημες μοιρολογίστρες που δημιουργούσαν αυτοσχέδια μοιρολόγια ανάλογα με την περίπτωση.

Το συγκεκριμένο θρηνητικό τραγούδι, από την αθάνατη φωνή του Καρναβά, νομίζω ότι θα ευφραίνει τον Ήρωα στον κάτω κόσμο.

Ας το ακούσουμε:


Πηγές


https://el.wikipedia.org/wiki /Μάρκος_Μπότσαρης

https://www.sansimera.gr/biographies/920

https://www.youtube.com/watch?

v=boJdMPVEoW4&ab_channel=%CE%A7%CE%A1%CE%97%

CE%A3%CE%A4%CE%9F%CE%A35070

Μ. Ν. Αγγέλη, «Ξηρομερίτισσες μοιρολογίστρες: οι

 ποιητάρισσες του θανάτου», στο Περιοδικό: Τα Αιτωλικά,

 έκδοση ΑΙ.ΠΟ.Ε , τεύχος 10


ΜΠΑΜΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΚΑ:ΕΞΟΔΟΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ: ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΕΣ ΕΞΟΔΙΤΕΣ

Έπεσαν μαχόμενοι τη νύχτα της ΕΞΟΔΟΥ(10 Απριλιου 1826)


Γατσής  Νίκος  τραυματίστηκε και πέθανε λίγο αργότερα στον Πλάτανο Ναυπακτίας. Εκεί ήταν ο Καραϊσκάκης.
Ζαρκαδούλας Θεόδωρος του Νικολάου.
Κατερινόπουλος  ή Τόμπας  Αθανάσιος. Έπεσε τη νύχτα της Εξόδου στον κάμπο του Μεσολογγίου.
Κυριαζής θεόδωρος του Σπύρου. Πολέμησε στη Β' Πολιορκία του Μεσολογγίου και έπεσε στην Έξοδο.
Μακρυνιώτης Γιάννης
Μπαμπινιώτης Δημήτριος  του Πέτρου

Αιχμαλωτίστηκαν τη νύχτα της Εξόδου.

Μπαμπινιώτης Πέτρος ( πατέρας του Δημητρίου, Στέλιου,Νίκου και Γιάννη) μαζί με τη νύφη του, σύζυγο του Στέλιου και τον εγγονό του Βασίλη 10 ετών γιό του Στέλιου.

Ο Πέτρος (προεστός και αντιπρόσωπος στην εθνοσυνέλευση της Γερουσίας Δυτικής Ελλάδας) και η νύφη του πέθαναν στην αιχμαλωσία. Ο μικρός Βασίλης ελευθερώθηκε από τον συγγενή του στρατηγό Γεώργιο Βαρνακιώτη.
Μακρυνιώτη Αικατερίνη σύζυγος του πεσόντος Γιάννη. Απελευθερώθηκε τον Οκτώβριο του 1826. Πήρε σύνταξη 8 δραχμές.
Μετά την έξοδο αναφέρονται ως αιχμάλωτοι ή αγνοούμενοι εννέα Μπαμπινιώτες. Από αυτούς ο δεκάχρονος Γιάννης Βοντζίνας ήταν  ο μόνος  που ήταν γνωστό ότι βρισκόταν στη Χειμμάρα.
Ανάμεσα στις πενήντα γυναίκες που κατέφυγαν στο Ναύπλιο μετά την πτώση του Μεσολογγίου αναφέρεται η Χρήσταινα Μπαμπινιωτοπούλα ως νύφη κάποιου Κίτσου.

Στην Β΄Πολιορκία  του Μεσολογγίου 1825-26 που κατέληξε στην ηρωική Έξοδο έπεσαν οι :

Γρηγόρης Διαμαντής.  η γυναίκα του έλαβε σύνταξη 6 δραχμές.
Στην νικηφόρα μάχη της Κλείσοβας 25 Μαρτίου 1826 με την αρχηγία του Κίτσου Τζαβέλα έπεσε ο Πορτούλης Σταύρος  και ο Παύλος Ηγούμενος βαριά τραυματισμένος μεταφέρθηκε στο χωριό όπου και πέθανε . Έπεσε στο Μεσολόγγι το 1826 ο Κοτοφόλοςμαζί με το γιό του. Η γυναίκα του πήρε σύνταξη 6 δραχμές.
Μπέης  ή Βασιλείου Κώστας
Στη μάχη του Ντολμά 28 Φεβρουαρίου 1826(νησίδα στο Αιτωλικό) έπεσε οΜπαρμπαρούσης Κώστας.
Μπαμπινιώτης Στράτος έπεσε στο Μεσολόγγι.

Πολέμησαν στην ΕΞΟΔΟ  και στη Β'Πολιορκία.

Κανδήλης Παύλος, Καρούσος Χρήστος, Κολώνιας Πάνος, Κουτσομπίνας Δημήτριος, Σκανδάλης Βαγγέλης, Σκανδάλης Γιώργος, Τόντος Γεώργιος
Ο Μπιτσώρης ή Αλεξόπουλος Γεώργιος το 1826 ήταν μέσα  στο Μεσολόγγι και μετά την Έξοδο ακολούθησε τον Καραϊσκάκη .
Μπαμπινιώτης Στέλιος στη Β΄Πολιορκία πολεμούσε έξω από την πόλη με τον στρατηγόΔημοτσέλιο. Ήταν οχυρωμένοι στο Λεσίνι και εκεί κατέφυγαν οι οικογένειες των αγωνιστών για ασφάλεια.
Τζούβαλης Σοφοκλής & Τόντος Αθανάσιος  πολέμησαν και διασώθηκαν στην έξοδο.
Ο Μαγουλιάνος Καραγιάννης  χιλίαρχος πολεμούσε με τον Δημοτσέλιο έξω από την πόλη για αντιπερισπασμό. Λίγες  ημέρες  πριν την Έξοδο μπήκε στην πόλη για ενίσχυση της φρουράς. Κατά την έξοδο βγήκε και έπεσε μαχόμενος  στο κάμπο του Μεσολογγίου.

Τα αδέλφια του Κωνσταντίνος και Νικολός μετά την Έξοδο ακολούθησαν τoν Καραϊσκάκη στους αγώνες.(Απόγονοι του είναι οι οικογένειες Χρυσικού)

Ο κατάλογος με τα ονόματα των πεσόντων της Εξόδου συντάχθηκε από την κυβέρνηση του Ναυπλίου τότε και εκτίθεται στο Δημαρχείο τη Ιερής Πόλης του Μεσολογγίου.
Ονόματα αγωνιστών Μπαμπίνης φτάνουν τα 100 αναφέρονται σε έγγραφα, σε αρχεία πολιτικών (Μαυροκορδάτου) σε Απομνημονεύματα Αγωνιστών ( στρατηγού Δημοτσέλιου, Βαρνακιώτη) και άλλων. Στον Αγώνα έδωσαν τη ζωή τους 19 νέοι της Μπαμπίνης . Το χωριό είχε δικό του πολεμικό σώμα 100 ανδρών και βοήθησε τον αγώνα με χρηματικές εισφορές.

Κείμενο: Ευφροσύνη Βλ. Χρυσικού

Πληρ: καταλόγου Μπαμπίνης από:  Γ.Σ Μπαρπαρούση <<Αρχαίαι  Φοιτίαι- Μπαμπίνη Αιτ/νιας>>

ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ-Ο Κήπος των Ηρώων

 


  

 Ο τάφος του Μάρκο Μπότσαρη.

Πηγή: akarnanika.blogspot.com

Με την ευκαιρία 200 χρόνων από την έναρξη της Επανάστασης του 1821 νομίζουμε πως αξίζει ιδιαίτερη μνεία στους Ελεύθερους Πολιορκημένους Έλληνες και Φιλέλληνες στο Μεσολόγγι το διάστημα 1825-1826. Και ως ελάχιστος φόρος τιμής στους πεσόντες θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε τον «αιώνιο κήπο» τους, τον Κήπο των Ηρώων, στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου και κυρίως την ιστορία του...


 Ο Κήπος των Ηρώων στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου αποτελεί μνημείο μοναδικής ιστορικής μνήμης στην ιστορία του Ελληνισμού αλλά και ολόκληρης της ανθρωπότητας. Αποτελεί αιώνιο μνημείο αυταπάρνησης και θυσίας πολλών ανθρώπων στο όνομα της ελευθερίας. Στον ιερό αυτό χώρο βρίσκονται τα οστά χιλιάδων Ελλήνων και πολλών Φιλελλήνων, που επί έναν και πλέον χρόνο αντιστάθηκαν στις ορδές των Αλβανών, των Τουρκαλβανών και των Αιγυπτίων.

Η δημιουργία ενός μνημείου στη πόλη θεωρήθηκε απαραίτητο και μέγιστο χρέος για το νεοσύστατο ελληνικό κράτος. Η αρχική απόφαση της ίδρυσης του Κήπου των Ηρώων στο Μεσολόγγι ήταν του κυβερνήτη Ι. Καποδίστρια, ο οποίος προανήγγειλε και την καθιέρωση μιας επίσημης και εθνικού χαρακτήρα εκδήλωσης αφιερωμένη στη μνήμη των υπερασπιστών της πόλης. Μετά τη δολοφονία του το 1831 ανεστάλησαν όλες οι σχετικές διαδικασίες.

Τελικά το 1838 έγινε καθαγίαση του χώρου, κοντά στα ερείπια της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου, ως ταφείο. Αφού είχαν εκεί ήδη συναχθεί τα οστά των αγωνιστών σε έναν σωρό και υπήρχε η πρόθεση στο σημείο αυτό να ανεγερθεί τύμβος. Στις 18 Οκτωβρίου του παραπάνω έτους, παρουσία του βασιλιά Όθωνα και της Αμαλίας, έγινε με επίσημη πομπή η συμβολική μεταφορά των λειψάνων. Μερικά οστά βρίσκονταν στον ναό του Αγίου Παντελεήμονα σε δύο κιβώτια, ενώ σε ένα τρίτο βρισκόταν τα οστά του Μάρκου Μπότσαρη, που είχαν εκταφεί από τους Αρβανίτες όταν κατέλαβαν την πόλη το 1826. Χοροστατούντος του πρώην επισκόπου Μενδενίτσας Γρηγορίου μεταφέρθηκαν με πομπή και αυτά στο Ηρώο. Το κιβώτιο με τα οστά του Μ. Μπότσαρη τάφηκε χωριστά. Τα άλλα δύο κιβώτια τοποθετήθηκαν στον χωμάτινο τύμβο μαζί με τον σωρό των άλλων λειψάνων.


Τύμβος πεσόντων

Ο τύμβος του Κήπου των Ηρώων είχε ως πρότυπο τον κλασσικό μυκηναϊκό τύμβο και πάνω του χαράχθηκε το επίγραμμα του συνέταξε ο καθηγητής του Οθωνείου Πανεπιστημίου Ιωάννης Βενθύλος:

ΕΝ ΤΟΥΤΟ ΝΙΚΑ

ΗΛΙ ΛΕΩΝΙΔΑΙ ΠΟΛΥΠΛΗΘΕΙΣ ΕΝΘΑ

ΚΕΟΝΤΑΙ

ΕΙΝΕΚ’ ΕΛΕΥΘΕΡΙΗΣ ΙΦΙ ΜΑΧΕΣΣΑΜΕΝΟΙ

(Ιδού, εδώ είναι θαμμένοι αμέτρητοι Λεωνίδες που πολέμησαν γενναία για την ελευθερία).

 

Πάνω στον τάφο του Μπότσαρη  τοποθετήθηκε το γλυπτό του Δαβιδ Ντ Ανζέ «Η κόρη της Ελλάδος» (ο Γάλλος καλλιτέχνης το δημιούργησε το 1834 και το έστειλε στην Αθήνα).  Το 1856 το γλυπτό μεταφέρθηκε στην Αθήνα γιατί είχε υποστεί ζημιές από κάποιους. Ύστερα στάλθηκε στο Παρίσι για επισκευή, όταν επέστρεψε τοποθετήθηκε στο Αρχαιολογικό Μουσείο και στη συνέχεια στο Ιστορικό και Εθνολογικό Μουσείο, όπου και βρίσκεται σήμερα. Το 1815, με εντολή του Βενιζέλου, κατασκευάστηκε από τον Γεώργιο Μπονάνο ένα αντίγραφο του έργου του Ανζέ και τοποθετήθηκε πάνω στον τάφου του Μάρκου Μπότσαρη).

Το 1839 κατασκευάστηκε ο βορινός τείχος, στα ίχνη του παλιού, για να προστατευτεί ο χώρος και δύο πύλες, μια προς το Αιτωλικό και μια προς το Ευηνοχώρι. Οι πύλες για πολλά χρόνια έκλειναν το βράδυ από τον φόβο των ληστών. Η πύλη προς το Αιτωλικό αργότερα κατεδαφίστηκε.

Για αρκετά χρόνια το Ηρώο παρέμεινε παραμελημένο.  Χάρη στην πρωτοβουλία του ίλαρχου Γ. Κουτκουτάκη, που δεν ήταν Μεσολογγίτης, αλλά υπηρετούσε στο Φρουραρχείο Μεσολογγίου, και τη βοήθεια Μεσολογγιτών ξεκίνησε η δημιουργία του Κήπου. Τα πρώτα δέντρα που φυτεύτηκαν ήρθαν από τη Ζάκυνθο με καΐκι και ήταν προσφορά των Ζακυνθινών.  Όταν  ο ίλαρχος πήρε μετάθεση οι κάτοικοι ζήτησαν τη βοήθεια της βασίλισσας Αμαλίας. Το 1859 ο Κουτκουτάκης πήγε ο ίδιος στη βασίλισσα και της ζήτησε να τον βοηθήσει στην ολοκλήρωση του σκοπού του. Η Αμαλία έστειλε με πλοίο μερικά από τα σπάνια δέντρα του κήπου της να φυτευτούν στον Κήπο των Ηρώων. Ο Κουτκουτάκης ξαναγύρισε στο Μεσολόγγι μετά την αποστράτευσή του και συνέχισε το έργο του. Μέχρι τον θάνατό του, το 1869, φρόντιζε καθημερινά τον Κήπο.

Το 1898 στην κορυφή του τύμβου τοποθετήθηκε μαρμάρινος σταυρός αφιερωμένος από τον βασιλιά Γεώργιο και τη βασίλισσα Όλγα και προ του τύμβου μαρμάρινος λέοντας προσφορά της βασίλισσας.

Επί δημαρχίας Γεωργίου Μακρή ο Κήπος περιφράχθηκε και τοποθετήθηκαν τα κιγκλιδώματα. Στα επόμενα χρόνια δημιουργήθηκαν δρόμοι και τοποθετήθηκαν ανδριάντες, προτομές και μνημεία σε τάφους και σε διάφορα σημεία του Κήπου.

Ανάμεσα στους ανώνυμους ήρωες –άνδρες, γυναίκες, παιδιά- ξεχωρίζουν τα ονόματα πολλών οπλαρχηγών από πολλά μέρη της Ελλάδας, που έπεσαν μαχόμενοι για την υπεράσπιση της πόλης. Μερικοί από τους οπλαρχηγούς που είναι θαμμένοι εδώ είναι οι παρακάτω: Μάρκος Μπότσαρης (Σουλιώτης), Ζηνόβιος Βάλβης (Μεσολογγίτης), Νικόλαος Στουρνάρης (Ασπροποταμίτης), Άστιγξ (Άγγλος), Κωνσταντίνος Βλαχόπουλος (Βλοχαΐτης), αδελφοί Γεροθανάση (Βαλτινοί), Θεοδωράκης Γρίβας (Ξηρόμερο), Μήτρος Δεληγιώργης (Μακρυνιώτης), Δημήτριος Θέμελης (Πάτμιος), Χρήστος Καψάλης (Μεσολογγίτης), Σπύρος Κοντογιάννης (Φθιώτιδα), Ιωάννης-Ιάκωβος Μάγερ (Ελβετός), Δημήτρης Μακρής (Γαβαλιώτης), Κυριακούλης Μαυρομιχάλης (Μανιάτης), Ντοβαίοι (Άνω Κεράσοβο), Νότης Μπότσαρης (Σουλιώτης), Θανάσης Ραζηκότσικας (Μεσολογγίτης), Γουσταύος Αδόλφος ντε Σας (Φινλανδία), Δημήτριος Σιδέρης (Μεσολογγίτης), Δήμος Τσέλιος (Μεγανησιώτης), Κώστας Σιαδήμας (Αποκουρίτης), Πασκουάλε Γιακουμούζι (Ιταλός), Ανδρέας Γριβογιώργος (Ξηρόμερο), Τούσας Ζέρβας (Σουλιώτης), Σπύρος Πεταλούδης (Μεσολογγίτης), Σπύρος Ραζής (Μεσολογγίτης), Ραζιέρι (Ιταλός), Ανδρέας Σάββας (Υδραίος), Γεράσιμος Τζόρνας (Ήλειος) κ.ά.

Σε διάφορα σημεία του Κήπου βρίσκονται τα λείψανα αγωνιστών που βρέθηκαν σε διάφορους ανώνυμους τάφους. Πάνω τους τοποθετήθηκαν στήλες, σταυροί και άλλα ταφικά μνημεία.

 Βιβλιογραφία: Ιωάννης Ν. Κουφός. Ο Κήπος των Ηρώων. ΑΙ.ΠΟ.Ε: Αθήνα, 2007. Σουλτάνης Παναγιώτης (2006) [1998]. 21ος ΤόμοςΠάπυρος Larousse BritanicaΑθήνα: Πάπυρος, 2006

 Φωτογραφίες: Agriniosite,  Η παρέα, To Βήμα

Γ.Σ.Μ.

.....................................................................................................................