Ενεργοποιήθηκαν τα εμβολιαστικά Κέντρα Υγείας στην Αιτωλοακαρνανία εκτός της Κατούνας

 

Από: katounanews

Από πληροφορίες του katouna news παλιότερα καταλάβαμε πως το Κ.Υ. Κατούνας δεν θα είναι εμβολιαστικό κέντρο και είχαμε αναφερθεί πάνω σε αυτή την εξαίρεση και απάντηση δεν πήραμε από κανέναν.


Αυτές τις μέρες μάθαμε πως τα ΚΥ Αμφιλοχίας, Μύτικα, Αστακού, Βόνιτσας, Χαλκιόπουλοι ξεκίνησαν σαν γραμμές εμβολιασμών και δυστυχώς της Κατούνας είναι απέξω.
Μόλις στο 7% του τοπικού πληθυσμού έχουν φθάσει οι εμβολιασμοί στην Αιτωλοακαρνανία.
Ποσοστό, που δυστυχώς όμως φέρνει την Αιτωλοακαρνανία στην τελευταία θέση μεταξύ των 74 Περιφερειακών Ενοτήτων της Ελλάδας.
Και όλα αυτά διότι η Αιτωλοακαρνανία έχει ελάχιστες εμβολιαστικές γραμμές παρόλα αυτά το Κ.Υ. Κατούνας μένει εκτός προγράμματος με αποτέλεσμα οι μετακινήσεις κυρίως των μεγαλυτέρων από την Ενότητα Μεδεώνος την καρδιά του Ξηρομέρου, να γίνεται με μεγάλη δυσκολία και μακριά.

Το ΚΥ Κατούνας έχει και δεύτερο οίκημα που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εμβολιαστικό κέντρο αλλά δεν ενδιαφέρθηκε κανένας από τους φορείς, έστω για ενημέρωση.
Το εμβολιαστικό πρόγραμμα στην Αιτωλοακαρνανία προχωράει χωρίς το Κ.Υ. Κατούνας με ότι αυτό συνεπάγεται.
Μην ξεχνάμε πως η πινακίδα μόνο άλλαξε από τις εκλογές που πέρασαν και είχαμε αλλαγή της κυβέρνησης. 

Τονίζουμε και πάλι πως το Κ.Υ. Κατούνας έκλεισε σήμερα Παρασκευή το μεσημέρι και θα ανοίξει την Δευτέρα πρωί, και τις καθημερινές κλείνει κάθε μεσημέρι.
Είχαμε αναφερθεί και παλιότερα πως το θέμα δεν είναι μιας κυβέρνησης η ενός τοπικού βουλευτή που τελευταία τους είδαμε να λένε το παλιό "κατόπιν ενεργειών μου". 
Απλά πράγματα υπερκομματικά μας γράφουν τα κόμματα εξουσίας.  Ο ένας ρίχνει τα βάρη στον άλλον. 
Φυσικά και απούσα την Τοπική και Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, έχουν σοβαρότερες ασχολίες από την Υγεία.

Με εκτίμηση 
Ευάγγελος Κουτιβής  

Έφυγε από τη ζωή η Μαριάνθη Κατσαράκη

 

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 97 ετών η Μαριάνθη Κατσαράκη η εξόδιος ακολουθία θα τελεσθεί σε κλειστό κύκλο λόγω των περιοριστικών μέτρων που ισχύουν για covid τη Δευτέρα 5 Απριλίου και ώρα 12:30 στον Ιερό Ναό Αγίου Παντελεήμωνα Μεσολογγίου.


Η Μαριάνθη Κατσαράκη τελευταία της ιστορικής οικογένειας Κατσαράκη κόρη του ιατρού Βασιλείου Κατσαράκη γεννήθηκε στη Μπαμπίνη το 1924. Παντρεύτηκε στο Μεσολόγγι τον Λεωνίδα Αθανασίου και απέκτησαν τρία παιδιά τον Βασίλη,τον Νίκο και την Αθανασία(Σούλα).

Η εκλιπούσα αν και μακριά από το χωριό πάντα είχε στην καρδιά της τη Μπαμπίνη και σε κάθε της ευκαιρία ρωτούσε για τους συγχωριανούς της και ήθελε να μαθαίνει νέα για το χωριό που τόσο αγάπησε .Τελευταία της επίσκεψη ήταν το 2014 όταν ο Δήμος Αστακού σήμερα Ξηρομέρου και επί Δημαρχίας Πυθαγόρα Σαμαρά έδωσε το όνομα του πατέρα της ιατρό Βασίλειο Κατσαράκη ως ένδειξη τιμής για το έργο, την προσφορά, την προσωπικότητα και την δεδηλωμένη αγάπη του για την Μπαμπίνη σε κεντρικό δρόμο του χωριού.

 Ονοματοδοσία κεντρικού δρόμου στη Μπαμπίνη σε οδό ιατρού Βασιλείου Κατσαράκη

Με συγγενής και Μπαμπινιώτες στο αγαπημένο της χωριό 


Βράβευση από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Μπαμπίνης για την προσφορά της οικογένειας στη Μπαμπίνη


Με τους γιούς της Νίκο και Βασίλη σε εκδήλωση στην Αθήνα του Συλλόγου Μπαμπίνης


Η Μπαμπίνη εκφράζει τα Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους της. 


ΚΚΕ_ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ_77 χρόνια από την εκτέλεση των 120

Τομεακή Οργάνωση Αιτωλοακαρνανίας

Ι. Σταΐκου 2 ,30100  ΑΓΡΙΝΙΟ,


τηλ. :2641057875, fax :2641026654,

e-mail : kke_ne_aitnias@yahoo.gr

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


«Για τον Απρίλη του 1944, για τους 120 εκτελεσμένους»

Τότε έτυχε να είναι και Μ. Παρασκευή, στις 14 του Απρίλη του 1944.

Από τότε μέχρι τα σήμερα, όλα αυτά τα 77 χρόνια, ότι μέρα και αν είναι η 14η του ΑΠΡΙΛΗ, για το Αγρίνιο και κάθε έντιμο πατριώτη είναι, μέρα μνήμης, τιμής και δέσμευσης.


Η Κομματική Οργάνωσης Αιτωλοακαρνανίας του ΚΚΕ και το Παράρτημα Αγρινίου της ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ γνωστοποιούν ότι σύντομα θα ανακοινώσουν εκδηλώσεις και δράσεις που θα κορυφωθούν στις 14 Απρίλη 2021.

Γνωρίζουμε καλά ότι 117 εκτελεσμένοι στην Αγία Τριάδα και οι 3 κρεμασμένοι στην κεντρική πλατεία από του φασίστες κατακτητές και τους ντόπιους συνεργάτες τους, έχουν αφήσει βαριά κληρονομιά.

Οι 120 δολοφονημένοι ΕΑΜίτες, κομμουνιστές, αγωνιστές, που έδωσαν τη ζωή τους για τη λευτεριά της πόλης και της χώρας, για μας δεν είναι κάτω από το χώμα, αλλά ψηλά στις σημαίες μας, τις καρδιές και το μυαλό μας.

Κάθε παρέμβαση, εκδήλωσή και δράση μας, θα υπηρετεί τους στόχους:

  • Να μην ξεχαστεί η θυσία

  • Να τους τιμήσουμε

  • Να μάθει την αλήθεια η νέα γενιά

  • Να υποκλιθούμε, κάθε κάτοικος της πόλης, στη μνήμη τους, στους τόπους εκτέλεσης και απαγχονισμού.

και κυρίως αυτό

  • Να τους φέρουμε ανάμεσά μας σήμερα, αφήνοντάς τους να μας πουν για τα ιδανικά που αυτοί δώσαν τη ζωή τους για μας.

Φ. Ζαΐμης: «Ο εκσυγχρονισμός και η καινοτομία το αναπτυξιακό σχέδιο της ΠΔΕ» - Κρίσιμα συμπεράσματα στην ημερίδα για τη 4η Βιομηχανική Επανάσταση

 


Οδεύοντας προς την 4η Βιομηχανική Επανάσταση και με ορατές τις προκλήσεις για τη χώρα μας, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην καινοτομία και την έρευνα μέσα από δράσεις, προγράμματα και έργα. Στο πλαίσιο αυτό διοργάνωσε διαδικτυακή ημερίδα σε συνεργασία με το Europe Direct Πάτρας, με το επίκαιρο θέμα η Επιχειρηματικότητα προς την 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Συμμετείχαν φορείς, επιχειρηματίες από την   Ελλάδα  και το  εξωτερικό που αντάλλαξαν εμπειρίες για καλές πρακτικές και κατέληξαν σε χρήσιμα συμπεράσματα για τον τρόπο εκσυγχρονισμού των επιχειρήσεων, τα θετικά αποτελέσματα που θα επιφέρει στην οικονομία  και τις προοπτικές που επιφέρει η πράσινη και ψηφιακή εποχή.


Την εκδήλωση διοργάνωσε και συντόνισε ο Αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας, Έρευνας και Καινοτομίας, Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, Αντιπρόεδρος της Διαμεσογειακής Επιτροπής & μέλος της Επιτροπής Βαλκανίων και Μαύρης Θάλασσας της CPMR Φωκίων Ζαΐμης την Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021.

 «Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος έχει μια από τις αρχαιότερες βιομηχανικές περιοχές και τις παλιότερες βιομηχανίες της χώρας. Σήμερα έχουμε μια οργανωμένη βιομηχανική περιοχή στη ΒΙΠΕ Πατρών με αξιόλογες, σοβαρές επιχειρήσεις και συνεργαζόμαστε με αυτές προσπαθώντας να αξιοποιήσουμε την περιοχή και να προσελκύσουμε νέες μεταποιητικές μονάδες. Θεωρώ μια πολύ σημαντική επιτυχία το γεγονός ότι καταφέραμε να «σπάσουμε» τον ενεργειακό αποκλεισμό που υπήρχε στην Περιφέρεια και να ενταχθεί ο αγωγός του φυσικού αερίου στο δεκαετές σχέδιο του ΔΕΣΦΑ. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος συμμετέχει ενεργά στα Ευρωπαϊκά δρώμενα  και έχουμε μια τακτική επικοινωνία για τη συμμετοχή της σε αναπτυξιακά έργα. Παράλληλα προχωράμε σε ενέργειες έτσι ώστε η ΠΔΕ να είναι μπροστά στις τεχνολογικές εξελίξεις για το καλό του τόπου μας και της
επιχειρηματικότητας στο πλαίσιο της επερχόμενης τέταρτης βιομηχανικής
επανάστασης (industry 4.0). Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόταση του rebrain western greece της Περιφερειας για τον κόμβο ψηφιακής καινοτομίας», τόνισε κατά την έναρξη των εργασιών ο κ. Ζαΐμης. 

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης κατά την ομιλία του ΄δειξε ενδιαφέρον για την πρόταση για τον κόμβο ψηφιακής καινοτομίας της ΠΔΕ που αποτελείται από 14 φορείς και τις Περιφέρειες Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων και Ηπείρου και της επιδιωκόμενης εθνικής στήριξης με 50% που θα αφορά όλους τους ελληνικούς κόμβους που θα επιλεγούν τελικά από την Ε.Ε.

«Δεν φθάνει μόνο ο τουρισμός και οι υπηρεσίες αλλά για την ανάπτυξη της χώρας πρέπει να μεταβούμε στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Για την επετεύχθη αυτός ο στόχος θα κατατεθούν αρκετά προγράμματα μέσω του νέου ΕΣΠΑ. Εάν εκσυγχρονίσουμε όλες τις σύγχρονες βιομηχανίες μέσα από την αξιοποίηση των τεχνολογιών και να γίνουμε υπολογίσιμη δύναμη στην Ευρώπη», δήλωσε ο κ. Γεωργιάδης. 

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος, Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) Κώστας Μίχαλος τόνισε: «Ενα από τα μεγαλύτερα οικονομικά προβλήματα ήταν η αποβιομηχάνιση της χώρας. Απαιτείται η μετάβαση της οικονομίας μας σ’ ένα νέο υγιέστερο, παραγωγικό μοντέλο το οποίο θα δημιουργεί θέσεις εργασίας, θα ενσωματώνει την τεχνολογία με την καινοτομία και θα έχει έναν εξωστρεφή προσανατολισμό. Ο τομέας της βιομηχανίας μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά σ΄ αυτή την προσπάθεια».

Παράλληλα, ο κ. Μίχαλος τόνισε ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα και ταχύτερα βήματα αλλάζοντας το μείγμα της αναπτυξιακής πολιτικής: “Για το σκοπό αυτό απαιτούνται πόροι, σχέδιο και ισχυρή βούληση. Τα κονδύλια που θα λάβει η χώρα μέσω του Ταμείου ανάκαμψης αλλά και του νέου ΕΣΠΑ μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην αύξηση του μεριδίου της Βιομηχανίας στο ΑΕΠ της χώρας υποστηρίζοντας τον στόχο της επιχειρηματικής μεγέθυνσης, παρέχοντας κίνητρα αλλά και ενισχύσεις για τη συγχώνευση μικρών επιχειρηματικών μονάδων έτσι ώστε να δημιουργηθούν νέες, μεγαλύτερες επιχειρήσεις οι οποίες θα καταφέρουν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και να ενισχύσουν την εξωστρέφεια. Ταυτόχρονα θα πρέπει να ολοκληρωθούν και οι μεταρρυθμίσεις τόσο στην αγορά εργασίας, στη φορολογία, στην κοινωνική ασφάλιση, στη δημόσια διοίκηση, στο σύστημα απονομής δικαιοσύνης καθώς επίσης στην εκπαίδευση και στο σύστημα Υγείας”.

Συνεχίζοντας η Πρόεδρος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα & την Ευρώπη, πρ. Επίτροπος Ε.Ε., πρ. υπουργός Άννα Διαμαντοπούλου ανέφερε: «Σ’ αυτή τη νέα εποχή η έξυπνη Περιφέρεια έχει σημασία να οργανώσει τις δυνάμεις της και το ανθρώπινο δυναμικό της και να δει τον κόσμο. Δηλαδή να μη δει μόνο τη γειτονιά της, τα δικά της σύνορα αλλά να αντιμετωπίσει όλο τον πλανήτη σαν μια δική της αγορά. Η ιστορία των έξυπνη πόλη είναι μια πραγματικότητα στην Ευρώπη και έχει τρία βασικά χαρακτηριστικά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την κλιματική αλλαγή και τις κοινωνικές αλλαγές ώστε να μη μείνει κανένας πίσω». 

Σημαντικές ήταν και οι ομιλίες εργοδοτικών και επιχειρηματικών φορέων από Γερμανία, Ε.Ε., Βρυξέλες, Βουλγαρία, Ρουμανία και Γεωργία. 

Στην εκδήλωση συμμετείχαν επίσης: Γεώργιος Χρυσολούρης, Καθηγητής, Εργαστήριο Συστημάτων Παραγωγής και Αυτοματισμού (Γ. Χρυσολούρης, Σ. Μακρής, Π. Σταυρόπουλος, Δ. Μούρτζης, Κ. Αλεξόπουλος), Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών, Γιώργος Ξηρογιάννης, Αν. Γενικός Διευθυντής, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), Αθανάσιος Καλογεράς, Διευθυντής Ερευνών & Αν. Διευθυντής, Ινστιτούτο Βιομηχανικών Συστημάτων (ΙΝΒΙΣ), Ερευνητικό Κέντρο Αθηνά, Αντώνιος Μπαρτζώκας,  Professor in Practice, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Λονδίνου (LSE), Αν. Καθηγητής, Οικονομικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, Στάθης Οικονομίδης, Διευθυντής Εργοστασίου Πατρών, Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε., Ευάγγελος Γκιζελής, Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος, Gizelis Robotics ABEE, Κίμων Δανιηλίδης, Γενικός Διευθυντής, Ελληνικό Κέντρο Έρευνας Μετάλλων Α.Ε. (ΕΛΚΕΜΕ), Όθων Μανής, Διευθυντής Ψηφιοποίησης Παραγωγής και Διαχείρισης Δεδομένων Εργοστάσιο ΤΣΙΜΕΝΤΩΝ ΤΙΤΑΝ Α.Ε., Βασίλης Δικαιούλιας, Νομικός, Εταίρος-Σύμβουλος, Ksi Greece, Ambrus Consulting, Konstantinos Georgoulias, Δρ., Διευθυντής Περιφερειακού Συστήματος Καινοτομίας (RIS) και υποθέσεων της ΕΕ, EIT Manufacturing, Konstantinos Diamantouros, Μόνιμος Εκπρόσωπος, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών στις Βρυξέλλες (Βέλγιο), Virginie Fermaud, Δρ., Γραφείο Περιφερειακής Συνεργασίας ΕΕ-Ιαπωνίας, Γραφείο Ευρώπης (Ευρώπη-Ιαπωνία), Anastasia Yang, Διευθύντρια, Cross Horizons Business Consulting Co., Ltd. (Κίνα), Teresa Hornung, Ανώτερη Σύμβουλος, Συνομοσπονδία Γερμανικών Ενώσεων Εργοδοτών (Γερμανία), Dušan Vasiljević, Διευθυντής για την Επιχειρηματικότητα και τις Επενδύσεις, Εθνική Συμμαχία για την Οικονομική Ανάπτυξη (NALED) (Σερβία), Ionut Razvan Mocanu, Γενικός Διευθυντής, Σύνδεσμος Tehnopol Γκαλάτσι (Ρουμανία) και η Ketevan Buliskeria, Διευθύντρια, Τεχνολογικό Πάρκο Μπατούμι, Οργανισμός Καινοτομίας και Τεχνολογίας της Γεωργίας, Περιφέρεια Aτζαρίας.

ΝΕΦΕΛΕΣ του Αριστοφάνη (απόδοση: Γ.Σουρής και Α. Μπιτσώρης)

Απόσπασμα από την πρώτη πράξη της κωμωδίας του Αριστοφάνη  ¨ΝΕΦΕΛΕΣ¨ από το βιβλίο μου ¨Ο Αριστοφάνης με …. άλλα λόγια¨ που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΑΠΟΣΤΑΚΤΗΡΙΟ  όπου με τον δικό μου τρόπο αποδίδω έμμετρα τις κωμωδίες του αρχαίου σατιρικού ποιητή, Νεφέλες, Λυσιστράτη και Πλούτος.


    Βέβαια τις Νεφέλες, το 1900, τις είχε αποδώσει έμμετρα ο μεγάλος εθνικός σατιρικός μας ποιητής Γιώργος Σουρής, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως ο «Νέος Αριστοφάνης»,  προτάθηκε μάλιστα το 1906 για το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. 

    Παρακάτω παραθέτω και τη δική του απόδοση στους ίδιους στίχους.

Ελπίζω, σ’ αυτή τη σύγκριση, να πέσω ¨στα μαλακά¨ γιατί έχουν περάσει πάνω από 100 χρόνια από τη μετάφραση των Νεφελών από τον  Γ. Σουρή, και οι ειδικοί λένε ότι κάποτε οι μεταφράσεις παλιώνουν. Στην πορεία των χρόνων κάποιες λέξεις παύουν να χρησιμοποιούνται, κάποιες εκφράσεις υποχωρούν, κάποιοι ιδιωματισμοί δε συγκινούν τις νεότερες γενιές. Γενικά η γλώσσα εξελίσσεται, κι εγώ προσπάθησα να γράψω στη σημερινή ¨διάλεκτο¨. Επίσης ριμάρισα αυστηρά στον δεκαπεντασύλλαβο, ενώ ο Σουρής ¨έπαιξε¨ με διάφορα στιχουργικά μέτρα.           

   

ΠΡΑΞΗ  ΠΡΩΤΗ

 (στα δύο άκρα της σκηνής δύο σπίτια, του Στρεψιάδη, όπου βρίσκονται δύο κρεβάτια και του Σωκράτη με την πόρτα κλειστή)

Περισσότερα εδώ

H  αγκλίτσα, εργαλείο και σύμβολο του τσοπάνη… 

 




https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi_U2wlI1yt8fOq6F97UDSwfjN2i69H7GedXTktgjKFaO_aue8-LgNDXp7842LobIfFdms0NQx2PUbeIvwNuxLBXX6AY3gJ8idoep25kqzMQZ1HIw2GCIJKA0rSnhyphenhypheniFcopGqX4q0jfl534/s640/P8250292.JPG

Εικόνα: ο τσοπάνης Σπύρος Μπαρμπαρούσης από τη Μπαμπίνη Ξηρομέρου.  

  «Ο γραμματικός την πένα του, 

ο γεωργός τ’ αλέτρι του, ο παπάς το πετραχήλι του

       κι ο τσοπάνος την γκλίτσα του!»   Δ. Λουκόπουλος. 


Γράφει η Μαρία Ν. Αγγέλη 

e-mail: agelimaria@yahoo.gr


C:\Users\maria\Downloads\DSCF9117_pp.jpg

Η αγκλίτσα  ήταν το απαραίτητο εργαλείο του τσοπάνη, ο καθημερινός του σύντροφος και συνοδοιπόρος. Σ’ αυτή στηριζόταν όλη τη μέρα καθώς γύριζε και βοσκούσε τα ζώα του. Ακουμπούσε πάνω της, επιτηρούσε τα ζωντανά και συλλογιόταν τις φροντίδες για τα μαντριά, για τα λιβάδια κ.ά.


Η λέξη αγκλίτσα  προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη αγκύλος. Με τη νεότερη υποκοριστική κατάληξη -ιτσα έγινε αγκυλίτσα και με συγκοπή αγκλίτσα. Τελικά και γκλίτσα και κλίτσα. Μια γκλίτσα αποτελείται από δυο τμήματα. Το ίσιο ραβδί, το «αγκλιτσόξυλο» ή «γκλιτσόξυλο», όπως λέγεται στο Ξηρόμερο, και τη χειρολαβή της με το κυκλικό σχήμα, το «κεφάλι γκλίτσας».

 Η γκλίτσα είναι  ένα ταπεινό εργαλείο με πολλαπλές χρήσεις:

Χρησίμευε ως στήριξη  στο τσοπάνη για το περπάτημα στα κακοτράχαλα μέρη, στο ανέβασμα και στο κατέβασμα…Τη χρησιμοποιεί ακόμα και όταν θέλει να κατευθύνει τα ζώα προς κάποια κατεύθυνση  «να τα ορμώσει» ή «να τα στομώσει», όπως  είναι στο γλωσσάρι των τσοπάνηδων.

Με τη γκλίτσα πιάνει τα ζώα του από τα πίσω πόδια τους για να τα «αρματώσει», όπως λέει χαρακτηριστικά, όταν θέλει να τους κρεμάσει τα κουδούνια τους. Επίσης, τα πιάνει όταν χρειάζεται να θηλάσει τα κατσικάκια σε ζωηρές γίδες. Ακόμα όταν θέλει να ελέγξει αν έχουν τσιμπούρια για να τα αλείψει με αλοιφή… Επιπλέον τη χρησιμοποιεί, όταν θέλει να τα ξυλοφορτώσει, κυρίως εκείνα που είναι δύστροπα και απείθαρχα και δεν υπακούουν στα σφυρίγματα ή τα επιφωνήματά του…

Η γκλίτσα τον εξυπηρετεί για να  φτάσει μια «βάντα» ή «φάντα» κλαρί, να το κατεβάσει για κόψιμο και να το σηκώσει στον ώμο με τη βοήθειά της. Με τον ίδιο τρόπο θα φτάσει και κανένα φρούτο για να βάλει στο στόμα του, ένα σύκο, ένα απίδι κ.ά. Θα αναμερίσει με αυτή, θα βάλει στην άκρη  τα ξερά χόρτα ή όσα τον εμποδίζουν στο πέρασμά του. Με τη γκλίτσα θα σκοτώσει και τα φίδια για να μην  «φιδιάσουν» τα ζώα του, κυρίως τα γαλάρια που τα πλησιάζουν περισσότερο λόγω του γάλατος…

Η γκλίτσα είναι απαραίτητη για άμυνα και επίθεση κάποιες φορές. Ως «όπλο» σε διάφορες φιλονικίες και συγκρούσεις που προκύπτουν στην τσοπάνικη ζωή. Είναι οι λεγόμενες «αγκλιτσές» και «αγκλιτσομαχίες»…

Οι ιδιότητες που πρέπει να έχει μια καλή γκλίτσα, είναι να μην είναι πολύ  βαριά και κουράζει τον χρήστη της, αλλά να έχει γερό και ανθεκτικό γκλιτσόξυλο. Το κεφάλι, η χειρολαβή επίσης, θα πρέπει να είναι γερή και σταθερή. Γι’ αυτό το λόγο η «πουρναρόριζα», θεωρείται το καταλληλότερο ξύλο. Έχει εξαιρετική αντοχή.

Ένας μερακλής τσοπάνης διακρίνεται από τη γκλίτσα και το σακκούλι του. Το σακκούλι το κατασκευάζει η γυναίκα. Την γκλίτσα τις περισσότερες φορές την κατασκευάζει ο ίδιος. Διαλέγει το καλύτερο ξύλο. Το πουρνάρι, η αγριλιά και το ρείκι θεωρούνται κατάλληλα για γκλίτσες. Τα κόβει, τα πελεκάει με το τσεκουράκι του ή το χατζάρι που κουβαλάει πάντα μαζί του. Αφού περάσει ένα χρονικό διάστημα περνάει στην άλλη φάση. Αρχίζει με άλλα εργαλεία το ψιλοπελέκημα. Δηλαδή τη λεπτοδουλειά. Χρησιμοποιεί γι’ αυτό ένα μικρό εργαλείο που λέγεται πελεκητάρι ή ξυράφι. Ακόμα και το μαχαιράκι του. Έτσι δίνει το τελικό σχήμα της γκλίτσας. Δηλαδή του πάνω μέρους, του κεφαλιού.

 Μετά αρχίζει την τέχνη του σκαλίσματος της γκλίτσας. Παίρνει ένα άλλο εργαλείο, το «τρυπητήρι» και  σκαλίζει. Κεντάει το ξύλο όπως οι κεντήστρες κεντούσαν το ύφασμα… Ανάλογα με το γούστο και την καλαισθησία  του δημιουργεί διάφορα σχέδια: δράκους, αετούς, πέρδικες, φίδια, σκυλιά, ήλιους, σταυρούς και αγίους ακόμα... Αποτύπωναν οι τσοπάνηδες εικόνες από τη φύση, τη ζωή τους και τους αγαπημένους αγίους, όπως ο Άγιος Γεώργιος, ο Άγιος Δημήτριος κ.ά. Οι ξυλογλύπτες αυτοί ήταν αυτοδίδακτοι, αλλά μερακλήδες τεχνίτες. Η ξυλοτεχνία-ξυλογλυπτική ήταν  μια λαϊκή τέχνη που χάθηκε ή χάνεται… Ελάχιστοι σήμερα κατασκευάζουν χειροποίητες γκλίτσες. Μερικές φορές κατασκεύαζαν γκλίτσες από κέρατο κριαριού που το έβραζαν. Άλλες φορές και  μεταλλικές. 

Ο πατέρας μου «καλός πελεκάνος», κατά την ξηρομερίτικη έκφραση, «ποιητής στην τέχνη», κεντούσε με υπομονή λεπτεπίλεπτα σχέδια στη γκλίτσα του. Είχε κατασκευάσει αρκετές γκλίτσες. Δικές του και για άλλους. Άλλες απλές και άλλες περίτεχνες, σκαλιστές… Θυμάμαι που είχε χαρίσει μια ομορφοκεντημένη γκλίτσα στον ξάδελφό του Θανάση Τσώλη, όταν ήταν φοιτητής Φιλοσοφικής  Σχολής Αθηνών. Τη χρειάστηκε για μια Λαογραφική Έρευνα που έκανε τότε. Είχε πει ότι την παρέδωσε με την εργασία του… Ο πατέρας είχε την καθημερινή του γκλίτσα για το βόσκημα του κοπαδιού και τις άλλες πρακτικές χρήσεις, είχε και την καλή του γκλίτσα για την έξοδο στο καφενείο όπου πήγαινε τα βράδια. Απαγόρευε να τη χρησιμοποιήσουμε εμείς στο σπίτι. Ήταν πολύτιμο αντικείμενο για κείνον.

Όταν ο «πελεκάνος» ολοκλήρωνε το κέντημα στη χειρολαβή, φρόντιζε να έχει και το κατάλληλο ξύλο, το «γκλιτσόξυλο» που θα της ταίριαζε. Έπρεπε να είναι αγριλιά ή φυλλίκι, σπάνια αριά. Το αγριλίσιο είναι πιο σταθερό. Έχει πάνω του ξυλόκομπους και δεν σπάει εύκολα. Ένα τέτοιο ανθεκτικό ξύλο χρειάζεται για στήριγμα ο τσοπάνης. Όταν το κόψει, το καθαρίζει πάλι με τα εργαλεία του και το αφήνει στην άκρη για μερικές μέρες. Έτσι ξεθυμαίνουν οι χυμοί του ξύλου. Μετά άναβε φωτιά για να το  πυρώσει στη λαμπάδα της  μέχρι να ζεσταθεί. Ζεσταμένο το παίρνει για να το ξεφλουδίσει και να το ισιώσει. Ύστερα το δένει πάνω σε ίσιο ξύλο για να πάρει την ίσια γραμμή. Επίσης το κρεμάει σε ίσιο τοίχο για να στραγγίσουν τα υγρά.  Όταν ξηραθεί παίρνει ένα κέρινο, γλυκό χρώμα. Το πιάνει στα χέρια του και χαίρεται με το αποτέλεσμα. 

Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία της επεξεργασίας του ξύλου και σκαλιστεί το κεφάλι, τρυπιέται με προσοχή για να δεχτεί το γκλιτσόξυλο. Το γκλιτσόξυλο ήταν λεπτότερο στην κορυφή και χονδρότερο στη βάση του. Σιγουρεύεται και με προκάκι ή «τελάκι» για να μην βγαίνει στη χρήση της γκλίτσας. Αφού όπως αναφέραμε με  αυτή θα χρειαστεί να πιάσει και ολόκληρο ζώο… Έτσι ολοκληρώνεται η γκλίτσα του τσοπάνη, το αποκούμπι και το σύμβολο του επαγγέλματός του. 

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgV601gO-Alop1BcLTZxU33SGGLZPH-oViFHwJUy6pUOVF0WP5NV9u0bN5TI_7DZHfWAMmcHNXnEl-kVyGygumZDCGlJ7ShkLYNyuVSQc9n56pRgZz3A-oL1Bu6EkK2c2ikdtkkBo6163s/s640/IMG_3750.JPG

Εικόνα: η γκλίτσα του Δημήτρη Ν. Αγγέλη, τη χρησιμοποιεί για την πεζοπορία του…

 

Γκλίτσα ακόμα και σήμερα, που εξέλιπαν τα κοπάδια, διατηρούν οι άνθρωποι κυρίως στην επαρχία, για περπάτημα, για συντροφιά… Χρησιμοποιείται από τους υπερήλικες ως στήριγμα, ως τρίτο πόδι για να το πούμε απλά, στην έξοδό τους στο καφενείο, στην εκκλησιά, στον περίπατο… Χρησιμοποιείται και από νεότερους για περπάτημα. Κυρίως με τη γκλίτσα στο χέρι ο μεσήλικας και ο υπερήλικας νιώθει ένα συναισθηματικό ανέβασμα… Ένα σύνδεσμο με τη ζωή στη στάνη, από την οποία έχει έντονες αναμνήσεις και συναισθήματα… Αυτό το ταπεινό εργαλείο γίνεται συνδετικός κρίκος με το παρελθόν. Ένα παρελθόν με τις δυσκολίες που είχε τότε η τσοπάνικη ζωή. Η μνήμη όμως, επιλεκτική σήμερα, διατηρεί τις καλές στιγμές και κυρίως τη δύναμη της νιότης που ξεπερνά τα όποια εμπόδια…

Μεταφορικές χρήσεις της αγκλίτσας: Με αυτή δηλώνεται και η εγγραμματοσύνη ενός ανθρώπου.«Έμαθε δυο αγκλίτσες γράμματα», έλεγαν για κάποιον που πήγε σχολείο. «Έμεινε με την αγκλίτσα στο χέρι» έλεγαν για τον τσοπάνη που έπαθε μεγάλη ζημιά στο κοπάδι. «Πήρα την αγκλίτσα» έλεγε κάποιος που έγινε κτηνοτρόφος. «Κρεμάστηκα στην αγκλίτσα», δηλαδή αφοσιώθηκα στα ζωντανά μου. «Παράτησα την αγκλίτσα», θα πει κάποιος που εγκαταλείπει το επάγγελμα του κτηνοτρόφου. Μια απόφαση που με λύπη θα πάρει …

Η αγκλίτσα ή γκλίτσα είναι κυρίως εργαλείο χρηστικό. Είναι όμως και εργαλείο αυτοπροσδιορισμού του κάθε κτηνοτρόφου και επίδειξης κύρους. Πρόκειται για ένα ξύλινο εργαλείο που απλό ή περίτεχνο, από μόνο του αφηγείται πολλά στους νέους και νέες σήμερα που θέλουν να αφουγκραστούν την ιστορία του. Θα το παρατηρήσουν στα χέρια ενός άνδρα της επαρχίας, σε λαογραφικά μουσεία και στα πωλητήρια διαφόρων τουριστικών τόπων. Κυρίως αυτών που σχετίζονται με την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας: Μέτσοβο, Καρπενήσι, Γιάννενα, Αράχωβα, Καλάβρυτα κ.λπ. Την χειροποίητη αξία βέβαια θα την αναζητήσουν στους ελάχιστους τεχνίτες της ελληνικής επαρχίας…


Καλημέρα από την Μπαμπίνη Ξηρομέρου (επίσκεψη πελαργών στο χωριό μας)

 

Πριν λίγες ημέρες είχαμε γράψει για την επίσκεψη πελαργών στο χωριό μας τους είχε εντοπίσει  φίλος αναγνώστης προς αναζήτηση τροφής στη περιοχή  φτελίδια .
Σήμερα βλέπουμε αυτά τα όμορφα πουλιά (φωτο) έτοιμα να γεμίσουν με φωλιές στύλους της ΔΕΗ.

Καλώς μας ήρθαν πάλι η πελαργοί στο χωριό μας. 

Την επίσκεψη των πελαργών απαθανάτισε με τον φωτογραφικό φίλος αναγνώστης. 









.....................................................................................................................