ΚΝΕ_Κάτω τα χέρια από τους αγώνες των μαθητών!


 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ


«ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ!»


Από το πρώτο άνοιγμα των σχολείων, στην αρχή της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Αγρινίου και του νομού μπήκανε μπροστά οργανώνοντας τον αγώνα τους ενάντια στις αποφάσεις της κυβέρνησης. Είδαμε όλο αυτό το διάστημα την κυβέρνηση να μην παίρνει ούτε ένα ουσιαστικό μέτρο προστασίας για την μόρφωση και την υγεία τόσο του κόσμου συνολικά όσο και των μαθητών συγκεκριμένα.

Στο δρόμο της πολιτικής της κυβέρνησης η Διεύθυνση του 1ου Γυμνασίου Αγρινίου προχώρησε σε εισαγγελική παρέμβαση για την κατάληψη που πραγματοποίησαν οι μαθητές του σχολείου, οι οποίο διεκδικούσαν το αυτονόητο, να ανοίξει το σχολείο τους άμεσα με τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.

Να τονίσουμε πως το ίδιο σχολείο την προηγούμενη εβδομάδα έκλεισε για 14 μέρες λόγω κρουσμάτων πράγμα που αποδεικνύει την πολιτική της κυβέρνησης να μη λαμβάνει μέτρα προστασίας και να θέλει τα σχολεία κλειστά από τον κορονοΐο. Βάζει απέναντι, τους χιλιάδες μαθητές που διεκδικούν ανοιχτά, ασφαλή σχολεία με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας!

Όλα αυτά σε μια περίοδο που σε όλη την Ελλάδα μαθητές, καθηγητές και Σύλλογοι Γονέων κινητοποιήθηκαν. Το μόνο σίγουρο είναι πως οι μαθητές είχαν δίκιο! Και γι’ αυτό είναι νικητές!

Είναι νικητές γατί κέρδισαν το πιο σπουδαίο: Αγωνίστηκαν για τις πραγματικές ανάγκες τους, τα έβαλαν με όλους όσους μπαίνουν εμπόδιο σε αυτές, κυρίως με την κυβέρνηση και την πολιτική της, που τους θέλει αμέτοχους, χωρίς κανένα δικαίωμα στη μόρφωση, στο πολιτισμό, τον αθλητισμό.

Καλό θα ήταν η κυβέρνηση και η Διεύθυνση να ακούσουν τα προβλήματα των μαθητών και να σταματήσουν να τους αντιμετωπίζουν σαν εγκληματίες.

Η Τ.Ο. Αιτωλοακαρνανίας καταδικάζει τέτοιες αποφάσεις και απαιτεί να παρθούν πίσω η καταγγελίες απέναντι στους μαθητές τώρα!


Όταν η Αλήθεια και Το Ψέμα συναντήθηκαν κάποτε....

(Ο πίνακας με την Αλήθεια να βγαίνει από το πηγάδι είναι του Γάλλου Jean-Léon Gérôme, 1896)

Ένας θρύλος του 19ου αιώνα λέει ότι η Αλήθεια και Το Ψέμα συναντήθηκαν κάποτε. Το Ψέμα καλημέρισε την Αλήθεια της είπε «Ωραία μέρα σήμερα». Η Αλήθεια για να βεβαιωθεί κοίταξε γύρω και τον ουρανό και όντως η μέρα ήταν ωραία.


Περπάτησαν για λίγο ώσπου έφτασαν σε ένα μεγάλο πηγάδι γεμάτο νερό. Το Ψέμα βούτηξε το χέρι του στο νερό και γυρίζοντας στην Αλήθεια της είπε «Ωραίο και ζεστό το νερό. Θες να κολυμπήσουμε μαζί»? Και πάλι η Αλήθεια ήταν καχύποπτη. Δοκίμασε όμως με το χέρι της το νερό και πράγματι ήταν ζεστό.
Μπήκαν λοιπόν και οι δυο τους στο νερό και κολυμπούσαν για αρκετή ώρα, όταν ξαφνικά το Ψέμα, βγήκε από το πηγάδι, φόρεσε τα ρούχα της Αλήθειας και εξαφανίστηκε.
Η Αλήθεια θυμωμένη βγήκε γυμνή τρέχοντας παντού ψάχνοντας για το Ψέμα να πάρει τα ρούχα της. Ο κόσμος που την έβλεπε γυμνή, γύριζε το βλέμμα του αλλού είτε από ντροπή είτε από θυμό.
Η φτωχή Αλήθεια ντροπιασμένη γύρισε στο πηγάδι και χώθηκε εκεί για πάντα.
Έκτοτε το Ψέμα γυρίζει ανενόχλητο ντυμένο σαν Αλήθεια ικανοποιώντας τα τερτίπια του κόσμου, ο οποίος με κανένα τρόπο δεν θέλει να δει τη γυμνή Αλήθεια.
(Ο πίνακας με την Αλήθεια να βγαίνει από το πηγάδι είναι του Γάλλου Jean-Léon Gérôme, 1896)

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤΑΙΚΟΣ: Ποια μίζα ρε κύριοι και υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού Covid για την οποία μιλάτε ;

 


Ποια μίζα ρε κύριοι  και υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού Covid  για την οποία μιλάτε ;

Τα εμβόλια για την πολιομυελίτιδα έσωσαν εκατομμύρια παιδιά στον κόσμο και δεν είναι παράλυτοι άνθρωποι  στα κρεβάτια τους .!!!

Τα εμβόλια για την Ιλαρά  έσωσαν εκατομμύρια παιδιά στον κόσμο και δεν είναι παράλυτα από Guillain-Barre   .!!!!!


Το ίδιο για τον κοκίτη, για τις μαγουλάδες που άφηναν στείρωση στα αγόρια.!!!

Το ίδιο για την ευλογιά που σκότωνε  εκατομμύρια παιδιά στον κόσμο , για την , για  και τα νεότερα για την πνευμονία και τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας στα κορίτσια.!!!!!

Ή για την γρίπη η όποια σκοτώνει πιο πολύ από τον Covid  που η Ισπανική γρίπη σκότωσε 40 εκατομμύρια ανθρώπους, όταν ο πληθυσμός στην γης τότε ήταν ένα δις και σήμερα που είναι 10 δισεκατομμύρια , αντιστοιχεί σε 400 εκατομμύρια νεκρούς .!!!!

Εσείς δεν είστε που λέγατε τις ίδιες ανοησίες για  τον ιό της γρίπης Η1Ν1 και τρομοκρατούσατε τον κόσμο και τώρα αυτό  το στέλεχος του ιού Η1Ν1 περιλαμβάνεται στο ετήσιο εμβόλιο της γρίπης , το οποίο φέτος λόγω του φόβου του Covid , το έκαναν 4 εκατομμύρια Έλληνες με αποτέλεσμα τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο λόγω της μεγάλης ζήτησης περίμενες για πρώτη φορά ακόμη και ένα μήνα για να βρεις εμβόλιο για την γρίπη .!!!!

Ξέρετε πως λόγω του μεγάλου εμβολιασμού για την γρίπη , πως εφέτος και γιατροί με πολύ δουλειά δεν έχουμε δει ούτε ένα κρούσμα γρίπης .!!!!

Αλλά μη μου πει κάποιος πονηρούλης , ότι αυτό είναι αποτέλεσμα, του ότι ο κόσμος είναι κλεισμένος στα σπίτια τους , γιατί τους απαντώ ,πως βλέπουμε εκατοντάδες εμπύρετες ιώσεις , αλλά ΟΧΙ γρίπη.!!!!

Γι άλλο έναν λόγο ακόμη σιωπήστε επιτέλους ,για να μην αναγκαστώ να το πω σε άλλη διάλεκτο .!!!!       

Εσείς τα παιδιά σας δεν θα τα πάτε να εμβολιαστούν;;;;;; 

Πάψτε επί τέλους και αν δεν θέλετε  να το κάνετε,  ασφαλώς είναι δικαίωμα  σας.

Όπως είναι δικαίωμά σας και να πάτε ,να πνιγείτε στην θάλασσα, αν θέλετε , που εμείς δες θα σας εμποδίσουμε καθόλου και στις δυο περιπτώσεις , αλλά στην δεύτερη θα πέσουμε στην θάλασσα, να προσπαθήσουμε να σας σώσουμε .!!!

Σε εμένα δεν αρμόζει να πω , ότι θα χαρώ αν πνιγείτε ,αλλά  πολλοί είναι αυτοί οι χιλιάδες και τα εκατομμύρια ,που τρέχουν για να εμβολιαστούν και πολλοί περιμένουν με αγωνία πότε θα έρθει η σειρά τους  ,οι οποίοι θα χαιρόντουσαν αν απαλλασσόταν η ανθρωπότητα από κάτι τέτοια σκουριασμένα  μυαλά , που θέλουν με την ανοησία τους ,να πεθάνουν πολλά εκατομμύρια ανθρώπων.!!!!

Ξέρετε κύριοι ποια είναι η αγωνία της συντριπτικής πλειοψηφίας στην Ελλάδα ,αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο ;;;;

Πότε θα έρθει γρήγορα η σειρά τους για να κάνουν το εμβόλιο και να απαλλαγούν από το άγχος του επικείμενου θανάτου  , για να μην έχουν την τύχη του Ήρωα Κινέζου Οφθαλμίατρου που πέθανε από Covid  .

 Ο Λι Ουενλιάνγκ, 34 ετών, εργαζόταν στην Ουχάν και στις 30 Δεκεμβρίου 2019 ανέφερε σε πρώην συμφοιτητές του, μέσω της κινεζικής εφαρμογής ανταλλαγής μηνυμάτων WeChat, ότι επτά ασθενείς, εργαζόμενοι στην τοπική ιχθυαγορά, διαγνώστηκαν με μια ασθένεια που παραπέμπει στο SARS (Σοβαρό Οξύ Αναπνευστικό Σύνδρομο) και έχουν τεθεί σε καραντίνα.

Αστακός 20/2/2021

Dr . Παναγιώτης Στάικος.

 (  που από σήμερα μετά την συμπλήρωση των 20 ημερών και από την δεύτερη δόση  του εμβολίου Covid αισθάνομαι πιο ελεύθερος και χωρίς κανένα φόβο ,αφού ανήκω στις ομάδες υψηλότατου κινδύνου , λόγω βεβαρημένου ιστορικού με την αφαίρεση του μισού αριστερού πνεύμονα, για να προσφέρω πιο άνετα τις υπηρεσίες μου στους ασθενείς μου και στην κοινωνία   ) .!!!!


ΤΣΟΠΑΝΟΣΚΥΛΟ ΚΑΙ ΛΥΚΟΣ. Φύλακας και εχθρός του κοπαδιού… «Φίλοι ποτέ δε γίνονται μαντρόσκυλα και λύκοι»Γράφει η Μαρία Ν. Αγγέλη




https://xaidarisimera.gr/wp-content/uploads/2019/12/866510_rx__%C2%A6_%C2%A6%C2%A6%C3%BC_%C2%A6_-%C3%A9.jpg


Γράφει η Μαρία Ν. Αγγέλη

E-mail:agelimaria@yahoo.gr

C:\Users\maria\Downloads\DSCF9117_pp.jpg


Α) Tσοπανόσκυλο. Απαραίτητος φύλακας του κοπαδιού και πιστός σύντροφος του τσοπάνη. 

Αποκοιμήθ’ ο πιστικός

Αποκοιμήθ’ ο πιστικός μες στο ραβδί τ’ απάνω

Και χάνει χίλια πρόβατα και δυο χιλιάδες γίδια

Και πήρε μια ’ρημόστρατα, ’να έρμο μονοπάτι

Γερόλυκον απάντησε, στέκει και τον ρωτάει:

-Λύκο, μην είδες πρόβατα, λύκο μην είδες γίδια;

-Εκεί, στο πέρα το βουνό, στο πέρα και στο δώθε,

Στο πέρα βόσκουν πρόβατα, στο δώθε βόσκουν γίδια.

Πήγα κι εγώ να φάγ’ αρνί και τρυφερό κατσίκι,

Με παίρν’ η σκύλα η κολοβή και το σκυλί το ζάβο,

Μου τσάκισαν τα δυο πλευρά και την τρανή κοκκάλα .(Ι.Ν.Κουφού, Τα Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, Αθήνα 1970,σελίδα 228).


Το τσοπανόσκυλο στην παραδοσιακή κτηνοτροφία ήταν  μόνιμος φύλακας του κοπαδιού. Είναι ιδιαίτερη ράτσα, γερό, μεγαλόσωμο, μαλλιαρό, με αστραφτερά μάτια και γοργά πόδια. Ικανό να κινείται όλη μέρα σε αντίξοες συνθήκες και δύσβατες περιοχές. Η παρουσία του στο κοπάδι δεν ενοχλoύσε τα ζώα. Αναπτύσσει σχέσεις αρμονικής συμβίωσης και ένστικτο προστασίας. Γνωρίζει τα ζώα του κοπαδιού και τα φυλάει με αφοσίωση.  Από πολύ μικρό συνηθίζει κοντά στο κοπάδι και εκπαιδεύεται να κυνηγάει ζουλάπια… Περιμένει άγρυπνο κάθε ύποπτη κίνηση και αγριμιού πέρασμα. Με το αλύχτημα και το ουρλιαχτό του μεταφέρει ανάλογα μηνύματα στον τσοπάνη. 

Ένα καλό τσοπανόσκυλο δεν εξαρτάται μόνο από την καλή ράτσα. Εξαρτάται και από την εκπαίδευση που θα πάρει κοντά στο κοπάδι και στον τσοπάνη. Από  μικρό κουταβάκι το έκλειναν μέσα στον τσάρκο με τα μικρά κατσίκια ή αρνιά. Ο τσοπάνης το εκπαίδευε, το ενθάρρυνε να γαυγίζει και να επιτίθεται στον εχθρό. Ο ίδιος καταλάβαινε και εξηγούσε το αλύχτημα, το ουρλιαχτό του. Γνώριζε τη «γλώσσα» του σκύλου του και κατανοούσε το μήνυμα που του έστελνε κάθε φορά. Για τις υπηρεσίες του  το επιβράβευε και το αντάμειβε με καλό φαγητό, φροντίδα και πολλή αγάπη. Ήταν ο πιστός σύντροφός του.

Το φαγητό του τσοπανόσκυλου ήταν ζυμωμένα ειδικά ψωμάκια από πίτουρα και ψημένα στη χόβολη. «Σκυλοψώματα» ή σωστότερα «σκλουψώματα», όπως τα λέγανε στο Ξηρόμερο.  Επίσης, γάλα από το άρμεγμα και τυρόγαλα μετά την παρασκευή του τυριού στο «πατζαριό» δίπλα στη στρούγκα. Ακόμα ψωμί από το καρβέλι, κόκκαλα από το κρέας που έτρωγε ο ίδιος ο τσοπάνης… Το γάλα και τυρόγαλο του τα έριχνε στον «κορύτο ή κουρύτο» του. Ήταν ένας μικρός κορμός δένδρου, από πουρνάρι ή πλατάνι, σκαλισμένος βαθιά ώστε να δημιουργεί μια λακκούβα. Εκεί μέσα στη λακκούβα έπεφτε το ρόφημα του σκύλου. Γνωρίζει ο τσοπάνης την παροιμία: «’Oποιος δεν ταΐζει σκυλί, κλέφτη ταΐζει»…

Το καλό τσοπανόσκυλο, αν τύχει και πλησιάσει κάποιος ξένος  στη στάνη, είναι έτοιμο να του επιτεθεί άγρια. Ηρεμεί μόνο όταν ο τσοπάνης το καθησυχάσει και του ζητήσει να σωπάσει.

Σε παλιότερες εποχές ,τότε που υπήρχαν πολλοί ζωοκλέφτες, εκπαίδευαν τα τσοπανόσκυλα να ορμούν, «να χυμάνε» στους ανθρώπους. Η προτροπή συνήθως ήταν «πάρτο  ωρέεε»! Δεν πήγαινε άνθρωπος σε μαντρί, χωρίς να φωνάξει από μακριά για να βγει κάποιος από τη στάνη, να τον συνοδέψει και να τον ξεπροβοδίσει μετά…

Ο σκύλος νιώθει σαν άνθρωπος την αγάπη και τη φροντίδα του τσοπάνη. Έχει ανάγκη έναν καλό λόγο, μια επιβράβευση και φυσικά τροφή. Ο τσοπάνης αναγνωρίζει και εκτιμά τη σημασία και την προσφορά του σκύλου του και ενδιαφέρεται πολύ γι’ αυτόν.

 Είναι ιδιαίτερη η συμπεριφορά του σκύλου προς τις γίδες που ξεκόβουν από το κοπάδι και γεννούν σε κάποιο μέρος. Το τσοπανόσκυλο πάει κοντά τους και τις φυλάει. Με το γάβγισμά του «ειδοποιεί» τον τσοπάνη για το γεγονός της γέννας. Εκείνος υποψιάζεται πως κάτι συμβαίνει και κατευθύνεται προς το σημείο. Ακόμα κι αν η γίδα απομακρυνθεί από το μικρό της, συμβαίνει σε κάποιες πρωτόγεννες, το σκυλί κάθεται δίπλα του φύλακας του νεογέννητου.

Ο Γιάννης Τσέβρεχος, τσοπάνης ο ίδιος, καταγράφει ένα παράδειγμα. Μια περίπτωση φροντίδας του τσοπανόσκυλου σε νεογέννητα κατσικάκια, σαν να ήταν η μάνα τους. Παραθέτω το απόσπασμα: «Αθάνατες ιστοριούλες που άλλες κουβαλούνε μια δόση υπερβολής, όταν έχει να κάνει με ανδραγαθήματα σκύλων. Ωστόσο από προσωπική εμπειρία, άδειασα τον τρουβά μου και ό,τι φαγητό είχα, το έδωσα σε κάποιο σκύλο ενός ξαδέρφου μου που τον βρήκα να φυλάει δυο μικρά νεογέννητα όλη τη νύχτα. Και δεν ήταν απλό φύλαγμα, αλλά τον βρήκα ξαπλωμένο έτσι ώστε τα κατσικάκια να είναι ξαπλωμένα στο κορμί του κοντά στην κοιλιά του.Είναι που λέμε αυτά τα σκυλιά που συνειδητοποιούν για ποιο λόγο τρώνε το ψωμί και που όταν παθαίνει ζημιά το κοπάδι από το λύκο, δεν πλησιάζουν να τους δώσεις ψωμί».(Γ.Τσέβρεχος, Το κοπάδι,έκδοση Έλλα, 2005, σελίδες 129-130).


Ο θάνατος ενός σκύλου. Το σκυλί είναι ο πιο πιστός σύντροφος του τσοπάνη, όπως αναφέραμε. Η απώλειά του στοιχίζει πολύ στον τσοπάνη και την οικογένειά του. Παραθέτω ενδεικτικό περιστατικό: «Όταν αναγκάστηκε ο πατέρας να πουλήσει το κοπάδι, «να κρεμάσει την αγκλίτσα», που λέμε, δώσαμε μαζί και το σκυλί μας. Το Μούρκο, καλή ράτσα. Μαθαίναμε από τον τσοπάνη που τα πήρε για να αβγατίσει το κοπάδι του, ότι το σκυλί αλύχταγε και δεν άφηνε να ενωθεί το παλιό με το νέο κοπάδι. Να «μπλουκιάσουν μαζί». Εξακολουθούσε να ξεχωρίζει  και να φυλάει το δικό του κοπάδι! Σκεφτήκαμε, μετά από μήνες, να πάμε να πάρουμε το σκυλί και να το φροντίσουμε εμείς στο χωριό. Στον κήπο, εκεί που ήταν μια ελιά. Είχαμε μετανιώσει κιόλας που δεν το κρατήσαμε από την αρχή… Ξεκίνησα μια μέρα εγώ να το φέρω. Πήγα στα Βρύστιανα, βρήκα  το κοπάδι, δεν είδα το σκυλί. Ρωτάω τον τσοπάνη, πού είναι το σκυλί; «Έχει καιρό να φανεί. Δεν ξέρω προς τα πού να πήγε!», μου λέει… Από την έκφρασή του κατάλαβα ότι μάλλον το είχαν «κρεμάσει»… Ο Μούρκος εμπόδιζε την ενοποίηση του κοπαδιού. Το σίγουρο είναι, ότι εμείς και ιδιαίτερα ο πατέρας, στενοχωρηθήκαμε πολύ για το σκυλί μας…». (Προφορική αφήγηση Δημήτρη Ν. Αγγέλη).

Μια λαϊκή παράδοση αναφέρει ότι ο σκύλος είναι δημιούργημα του Θεού:

«Λύκος δεν ύπαρχε μια φορά στον κόσμο. Παρουσιάστηκε ο διάβολος κι είπε στο θεό: θα φκειάσω  γω ένα ζουλάπι, που να μην αφήνει σφαχτό πουθενά.Τι λες; Μου δίνεις την άδεια; Ο θεός του την έδωσε. Ο διάβολος έφκειασε το λύκο. Είδε ο θεός τι θερίο ήταν αυτό το ζώο, τι κακό μπορεί να κάνει στα πράματα και θέλεσε να βρει το φάρμακό του. Θα φκειάσω είπε στο διάβολο, κι εγώ ένα άλλο ζώο που να κυνηγάει το λύκο σου σ’ όλα τα κοντόραχα ή όπου αλλού κι αν τον βρίσκει. Έφκειασε το σκύλο…».( Λουκόπουλου Δ., Ποιμενικά της Ρούμελης, Εκδόσεις Δωδώνη ,σελίδα  149).


Ο λύκος | Save Epirus

Β). Λύκος. Ο μεγαλύτερος εχθρός του κοπαδιού.


Ήλιε μου, τ’ είδες σήμερα  κι αργείς να βασιλέψεις;

Το θάμα  που είδα σήμερα κι αργώ να βασιλέψω,

δεν έχω στόμα να το ειπώ και να τ’ ομολογήσω.

Που πήρ’ ο λύκος το παιδί, απ’ την ποδιά της μάνας,

που φύλαγε τα πρόβατα και τ’ αρνοκάτσικά της.

Άφησε λύκο μ’ το παιδί μ’ και φάε εμέ τη μάνα. (Δημοτικό. Από: Β. Λαμνάτου, Η βλαχοζωή στα βουνά και στους κάμπους, Έκδοση Δωδώνη, Αθήνα 2005, σελ.306).


Ο λύκος θεωρείται ο μεγαλύτερος εχθρός του κοπαδιού και οι τσοπάνηδες έτρεμαν το πέρασμά του από τα μέρη τους…Η παράδοση αναφέρει ότι είναι δημιούργημα του διαβόλου.

Ο Στέφανος Γρανίτσας γράφει: «Άμα ο Χριστός έπλασε τα πρόβατα και βγήκε στα βουνά να τα βοσκήση, τόσο χάρηκεν η ψυχή του, που έκοψε ένα ξύλο, το έφτιασε μια μεγάλη φλογέρα κι άρχισε να λαλή. Άκουσε ο Σατανάς τα λαλήματα και τα βελάσματα, πήγε κοντά είδε τα πρόβατα και μαύρισε η ψυχή του.

Τι παράμορφα πλάσματα είναι τούτα πούκαμε ο Χριστός! Κι ο νους του πήγε πώς να του τα χαλάση. Παραμέρισε στο λόγγο, έκοψε μια αγραπιδιά κι άρχισε να φκιάνη το λύκο.Γι’ αυτό που ’ναι φτιασμένο απ’ αγραπιδιά δεν λυγίζει καθόλου αυτό το πλάσμα του Σατανά.Μα άμα τον απόφκιασε το λύκο και πήγε να τον στήσει, είδε πως δεν μπορούσε να σταθή στα ποδάρια του το έργο του. Αφού είδε και απόειδε πως δεν θα στηλώση το λύκο, πήγε στο Χριστό, γονάτισε μπροστά του και είπε:

Αφέντη, θέλησα κι εγώ να κάμω ένα πλάσμα σαν τα δικά σου, μα γιατί δεν στέκει στα πόδια του; Αξίωσέ με να το δω όρθιο και θα προσκυνώ τ’ όνομά σου.

Ο Χριστός του είπε:

Πήγαινε να του φωνάξης: Σήκω έργο μου και κάμε ό,τι πρόσταξε ο Χριστός.

Ο Σατανάς γνοιάστηκε. «Κι αν το πρόσταξε ο Χριστός να με φάη», είπε. Πήγε γρήγορα, έκαμε ένα λάκκο κοντά στο λύκο και κρύφτηκε μέσα αφήνοντας έξω το ένα ποδάρι του μόνο φώναξε:

Σήκω έργο μου και κάμε ό,τι πρόσταξε ο Χριστός.

Ο λύκος πήδησεν επάνω, άρπαξε το ποδάρι του Σατανά και το έφαγε.Γι’ αυτό λένε ότι ο αρχιδαίμονας είναι κουτσός».

Ο λύκος συνήθως στο πέρασμά του «κόβει» πολλά ζώα.Τα πνίγει, ρουφάει το αίμα τους και μετά χάνεται μέσα στο λόγγο. Χαρακτηρίζεται ως αιμοβόρο ζώο. Κάποιες φορές ορμούσε στο κοπάδι αγέλη λύκων. Οι τσοπάνηδες παλιά γνώριζαν τη συμπεριφορά του λύκου γι’ αυτό δεν το «κουνούσαν ρούπι» από τη φύλαξη του κοπαδιού. Ήταν μέρα και νύχτα κοντά στα ζώα.Ενθάρρυναν με τον τρόπο τους τα τσοπανόσκυλα, «χουχούταγαν», άναβαν φωτιές κ.λπ. Έκαναν ότι μπορούσαν για να προστατέψουν το βιος τους. Έσταιναν κάποτε και «λυκοσίδερα ή λυκοδόκανα», όπως τα λένε, δηλαδή παγίδες για να πιάσουν το λύκο.

Κάποιες φορές συνεννοούνταν οι τσοπάνηδες και έβγαιναν «παγάνα» με το τουφέκι τους. Έπιαναν τα καρτέρια. Κάποιοι χτυπούσαν τενεκέδες, κουδούνια, ξύλα για να σηκωθεί το αγρίμι από τη «μονιά» του, τη φωλιά του. Όταν ο λύκος πέσει σε κάποιο καρτέρι τότε αρχίζει το τουφεκίδι. Και όταν τον σκοτώσουν νιώθουν χαρά, ικανοποίηση και επιτέλους ανακούφιση…

Πέρσι,καλοκαίρι 2020,μετά από πολλά χρόνια, «έπεσε λύκος» στο χωριό Βλυζιανά Ξηρομέρου! Οι τσοπάνηδες αναστατώθηκαν. Έφαγε, «έκοψε» αρκετά ζώα από τα κοπάδια τους. Σήμερα οι νέοι κτηνοτρόφοι δεν μένουν κοντά στο κοπάδι, όπως οι παλιοί.Τα τσοπανόσκυλα δεν είναι εκπαιδευμένα στο κυνήγι λύκων… Ο λύκος ανενόχλητος μπορεί να «κόψει» με την ησυχία του όσα ζώα μπορεί…

Η έλλειψη του  λύκου οδήγησε στο να χάσει το τσοπανόσκυλο το βασικό στοιχείο της ταυτότητάς του: το κυνήγι του άγριου αυτού ζουλαπιού και άλλων. Και το κοπάδι επίσης ξεσυνήθισε το γαύγισμα του σκύλου που ήταν μόνιμος φύλακάς του  σε προηγούμενες εποχές, και φοβάται από αυτόν! 

Έτυχε να επισκεφτώ τα Βλυζιανά εκείνες τις μέρες και διαπίστωσα η ίδια, , την αγωνία και το φόβο των νεαρών κτηνοτρόφων. Πώς να προστατευτούν από αυτό το ζουλάπι; Είχε δεκαετίες να «πέσει» λύκος στην περιοχή. Τα βράδια κάποιοι τσοπάνηδες έστηναν καρτέρια με τα κυνηγητικά τουφέκια τους για να προστατέψουν τα ζώα. Πληροφορήθηκα, μήνες αργότερα, ότι τον εξόντωσαν…

Λυκοχαβιά: χαβιά, λέγεται το δέρμα από την περίμετρο του στόματος, το άνοιγμα του στόματος. Η χαβιά του σκοτωμένου λύκου κόβεται με προσοχή, ξεραίνεται και φέρεται περασμένη στο λαιμό από έναν κατηγορούμενο κατά τη διεξαγωγή της δίκης. Κατά τη λαϊκή παράδοση έχει αποτρεπτική δύναμη. «Χαβώνει» τους δικαστές και αθωώνουν ή επιβάλλουν μικρή ποινή. Το ρήμα «χαβώνω» στο ξηρομερίτικο ιδίωμα σημαίνει εξαπατώ, ασκώ υποβολή. Το χρησιμοποιούσαν στα χωριά του Ξηρομέρου για να αποδώσουν την ικανότητα κυρίως μιας γύφτισσας, που μπορούσε να κλέψει κάτι, χωρίς να γίνει αντιληπτή από τη νοικοκυρά. «Με χάβωσε», έλεγε χαρακτηριστικά η γυναίκα μετά το πάθημά της…

Τοπωνύμια που προέκυψαν από το πέρασμα του λύκου: Λυκόρεμα, Λυκότρυπα, Λυκοδόντι, Λυκόραχη, Λυκοπάτημα, Λυκοβούνι, Λυκάλωνο, Λυκόστρατα, Λυκόβραχος,Λυκόβρυση κ.λπ.


Άλλοι εχθροί του κοπαδιού είναι το τσακάλι, η αλεπού, ο αετός, το γεράκι κ.λπ.

Τσακάλι: οι τσοπάνηδες με φωνές και χουχουτήματα και με τα τσοπανόσκυλα προσπαθούσαν να το απομακρύνουν. Αυτό φοβάται κυρίως τη φωτιά. Γι’ αυτό άναβαν φωτιές γύρω από τη στάνη το βράδυ και το τσακάλι δεν τολμούσε να ζυγώσει τα ζωντανά…

Αλεπού: έχει προτίμηση στα μικρά αρνάκια και κατσικάκια. Οι τσοπάνηδες την κυνηγούσαν με το τουφέκι, την έπιαναν με το δόκανο και γλύτωναν τα ζώα τους.

Αετός: αυτό το περήφανο πουλί κατεβαίνει αρπάζει με τα νύχια του ένα αρνάκι ή κατσικάκι και το ανεβάζει ψηλά. Από εκεί το πετάει κάτω. Πέφτει το μικρό και γίνεται κομμάτια. Κατεβαίνει τότε ο αετός και τρώει το κρέας του, αφήνει μόνο τα κόκκαλα…

Γεράκι: αυτό το αρπακτικό πουλί κατεβαίνει μπήχνει τα νύχια του στα μάτια του ζώου, το τυφλώνει και μετά το τρώει…

Τοπωνύμια που προέκυψαν από το πέρασμα των αρπακτικών στα κοπάδια των ζώων :  Αλπότρυπα, Αλποφωλιά, Αϊτοφωλιά, Αϊτοράχη, Αϊτοβούνι, Αϊτόπετρα, Αϊτόρεμα,  Γερακοβούνι κ.λπ.


Συνέντευξη του Προέδρου της ΟΠΣΥΞ Δημήτρη Στεργίου για τα προβλήματα των συλλόγων και για την ανάπτυξη του Ξηρομέρου

 



      Στα πλαίσια της ενημέρωσης των συμπατριωτών μας η εφημερίδα μας ζήτησε από τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Σ υ λ λ ό γ ω ν Ξ η ρ ο μ έ ρ ο υ (ΟΠΣΥΞ) κ. Δημήτρη (Τάκη) Στεργίου να της παραχωρήσει συνέντευξη για την κατάσταση των Ξηρομερίτικων πολιτιστικών Συλλόγων, για τα προβλήματα της περιοχής, την ανάπτυξη του Ξηρομέρου και την επιχειρούμενη επέκταση των ιχθυοκαλλιεργειών. 

Ο κ. Στεργίου δέχτηκε με μεγάλη προθυμία το αίτημά μας και απάντησε στις αντίστοιχες ερωτήσεις που του υποβάλαμε τα εξής:

 Κύριε Πρόεδρε, ποια είναι σήμερα η κατάσταση με το πολιτιστικό κίνημα των ετεροδημοτών και τους πολιτιστικούς Συλλόγους της Ομοσπονδίας. 
Η Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Ξηρομέρου (ΟΠΣΥΞ) είναι το δευτεροβάθμιο όργανο των Συλλόγων από την επαρχία Βονίτσης & Ξηρομέρου και έχει μέλη 25 Συλλόγους από την περιοχή με έδρα την Αττική. 
Ιδρύθηκε την 3-4-1982 δηλ. 39 χρόνια δράσης με τα καλά και τα κακά της. Η Ομοσπονδία και οι Σύλλογοι Μέλη της 39 χρόνια τώρα αγωνίζονται στο χώρο του πολιτισμού με αυταπάρνηση και ανιδιοτέλεια χωρίς οικονομικούς πόρους, για την διατήρηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και προβάλουν κάθε τι πνευματικό, πολιτιστικό, περιβαλλοντικό εκπορεύεται από την γενέτειρά μας προτάσσοντας το συλλογικό από το ατομικό. Για την σημερινή κατάσταση στους Συλλόγους τα πράγματα δεν είναι και τόσο ευοίωνα. Το πολιτιστικό κίνημα περνάει μια δύσκολη περίοδο. Υπάρχει μια σχετική αδράνεια την οποία έφερε ο κορεσμός των τόσων ετών και η μη συμμετοχή νέων ανθρώπων. Σήμερα στην εποχή της επιδημίας τα πράγματα είναι πιο δύσκολα. «Ήταν στραβό το κλίμα τό 'φαγε και ο γάιδαρος» όπως λέει και η παροιμία. Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε όμως, ότι όλα αυτά τα χρόνια ύπαρξης των πολιτιστικών Συλλόγων της περιοχής μας και του νομού έχει επιτελεσθεί μεγάλο έργο από τη μεριά τους. Μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες και συγκεκριμένα έργα, η προσφορά των συλλόγων στο πατριδοτοπικό
κίνημα με την ανιδιοτελή συμμετοχή όσων εργάσθηκαν όλα αυτά τα χρόνια διαθέτοντας κόπο, χρόνο και χρήμα για την προκοπή του Συλλόγου, του χωριού τους, της περιοχής τους, του νομού είναι μεγάλη. Πολλές φορές οι πολιτιστικοί Σύλλογοι με τις δράσεις τους κάλυψαν και καλύπτουν την απουσία της τοπικής αυτοδιοίκησης μέσα από διάφορα έργα στα πλαίσια των καταστατικών τους σκοπών. Ο Σύλλογος σας «ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΩΝ ΤΑ ΚΟΡΟΝΤΑ» από τα π ρ ώ τα 7 ι δρ υ τ ι κά μ έ λ η τ ης Ομοσπονδίας ήταν πάντα παρών και δημιουργικός όλα αυτά τα χρόνια με ανοδική πορεία και έχει καταφέρει να κρατηθεί ψηλά στη συνείδηση και την εκτίμηση των συμπατριωτών. Έχει διοργανώσει πολλές εκδηλώσεις και έχει εκδώσει αρκετά βιβλία όπως και πολλοί άλλοι σύλλογοι. Εκδίδει ανελλιπώς την εφημερίδα «ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΙΚΑ ΝΕΑ» με σταθερή περιοδικότητα και σας ευχαριστούμε για την φιλοξενία. Έχει παρατηρηθεί όμως μια κόπωση αρκετών Συλλόγων, που οδηγεί σε υποτονική παρουσία ή ακόμα και σε αδράνεια που αυτή επηρεάζει και τη λειτουργία των Ομοσ πονδιών και της Συνομοσπονδίας. Η αδράνεια αυτή οφείλεται στη μη ενεργοποίηση όλων των μελών των Συλλόγων, η αποφυγή ανάληψης θέσεων ευθύνης, η μη δραστηριοποίηση των νέων, η τάση που έχουμε να κρίνουμε τους άλλους χωρίς να κάνουμε την αυτοκριτική μας. Και σαν να μην έφθανε αυτό είδαμε να ξεφυτρώνουν διάφοροι σύλλογοι στους Δήμους της Αττικής. Η ίδρυση τέτοιων πολιτιστικών Συλλόγων δεν ήταν βέβαια η ανάγκη προβολής της πολιτιστικής μας ιδιαιτερότητας γιατί τέτοια δυνατότητα υπήρχε στον κύριο κορμό του πολιτιστικού κινήματος που από χρόνια λιθαράκι – λιθαράκι και με αγώνες πολλών ανθρώπων έχει φτιάξει το δικό του οικοδόμημα. Οι αγαπητοί πατριώτες αν πράγματι είχαν το μεράκι και την διάθεση όλη αυτή την ενεργητικότητα που τώρα καταναλώνουν σ΄ αυτούς τους Συλλόγους να την διοχετεύουν στην δομημένη και οργανωμένη συλλογική προσπάθεια θα είχαν βοηθήσει αποτελεσματικότερα. Σαν πολιτιστικός φορέας έχουμε διοργανώσει συνέδρια, ημερίδες, που είχαν ως θέματα την ανάπτυξη – το περιβάλλον – τις αρχαιότητες – βιολογικές καλλιέργειες κ.ά. και μέσα από αυτές έχουμε υποβάλει τις προτάσεις μας. Έχουμε σαν Ομοσπονδία κληθεί να διοργανώσουμε και να συμμετάσχουμε σε αγώνες για την αποτροπή της εγκατάστασης επικινδύνων δραστηριοτήτων στην περιοχή μας, όπως ήταν τα τοξικά απόβλητα, ο Λιθάν θρακας, στο Πλατυγιάλι, η εκτροπή του Αχελώου, τα βιοκαύσιμα στη Γουργουβλή Θυρείου, στην Χρυσοβίτσα, στις Φυτείες και σήμερα για την απόσυρση της ΠΟΑΥ Εχινάδων νήσων και Αιτωλ/νίας. Διαμαρτυρηθήκαμε, για την υποβάθμιση του οικολογικού συστήματος του Αμβρακικού, πιέσαμε για την ολοκλήρωση του φράγματος Αχυρών, πιέσαμε για την ανάδειξη και προστασία του βελανιδοδάσους Ξηρομέρου κ.ά. Διαμαρτυρηθήκαμε με τους Συλλόγους Μέλη μας ώστε να μην ανασταλεί η λειτουργία του μουσείου Θυρρείου η οποία προσβάλλει την αρχαιολογική ιστορία της περιοχής και της στερεί ένα κύτταρο πολιτισμού που τόσο έχει ανάγκη. Ζητήσαμε την αναβάθμισή του με τις απαραίτητες επισκευές - επεμβάσεις, να εξοπλισθεί με σύγχρονα μηχανήματα ώστε να είναι λειτουργικό και ασφαλές και να επιστραφούν τα ευρήματα της περιοχής, τα οποία αποτελούν μέρος του πολιτισμού μας και να εκτεθούν σε αυτό. Στην αναπτυξιακή ημερίδα που πραγματοποιήσαμε στην Βόνιτσα το 2005 με θέμα: «ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΞΗΡΟΜΕΡΟ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ» καταλήξαμε και κοινοποιήσαμε τα συμπεράσματα στην πολιτεία χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα. Η διαχείριση του οικοσυστήματος του Αμβρακικού κόλπου έχει ξεφύγει. Διαβάζουμε σε διάφορες έρευνες που έχουν γίνει ότι οι κυριότερες πηγές ρύπανσης του Αμβρακικού κόλπου είναι: τα γεωργικά και βιομηχανικά απόβλητα, τα κτηνοτροφικά απόβλητα, τα αστικά απόβλητα των παράκτιων αστικών περιοχών (ανεπαρκείς βιολογικοί καθαρισμοί) και τα απόβλητα των μονάδων των ιχθυοκαλλιεργειών. Ο Φορέας Διαχείρισης Αμβρακικού Κόλπου – Λευκάδας όπως μετονομάστηκε το 2018 πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες και με συνεχείς ελέγχους να προστατεύσει αυτό το σπάνιο οικοσύστημα. Παίρνοντας αφορμή από τα παραπάνω 
Η Ομοσπονδία σήμερα μετέχει στην επιτροπή αγώνα κατά των ΠΟΑΥ. Πως βλέπεται αυτό το θέμα και πόσο σοβαρό είναι; Σχεδόν όσα και τα χρόνια δραστηριοποίησης της Ομοσπονδίας είναι και η ύπαρξη των ιχθυοκαλλιεργειών. Η Ομοσπονδία διαχρονικά ήταν αντίθετη στην άναρχη εγκατάσταση των ιχθυοκαλλιεργειών χωρίς κανένα προγραμματισμό στην περιοχή μας. Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί έως σήμερα είχε ως αποτέλεσμα την ρύπανση, την υποβάθμιση της περιοχής, την αποτροπή δε κάθε προσπάθειας για τουριστική ή άλλου οικονομικού τομέα ανάπτυξή της. Σχετικά με τις προτεινόμενες ΠΟΑΥ είμαστε αντίθετοι τόσο για αυτή των Εχινάδων νήσων και Αιτωλ/νίας όσο και αυτής του Αμβρακικού κόλπου. Οι ιχθυοκαλλιέργειες όσο και να πασχίζουν κάποιοι να μας πείσουν, ποτέ δεν θα φτάσουν να αντικαταστήσουν αναπτυξιακά και οικονομικά τις αποδόσεις των παραδοσιακών δραστηριοτήτων των κατοίκων της περιοχής που χάθηκαν ανεπιστρεπτί!! Αγωνιούμε με όλους τους φορείς της περιοχής και είμαστε αντίθετοι στη θεσμοθέτηση των συγκεκριμένων Π.Ο.Α.Υ. που θα επιβαρύνουν το περιβάλλον και θα αποβούν αρνητικός παράγοντας για την πολυεπίπεδη ανάπτυξη της περιοχής και θα την καταστήσει δε περιοχή μια και μόνης οικονομικής δραστηριότητας. Αντιλαμβάνεστε όλοι ότι αν για τον οποιοδήποτε συγκυριακό λόγο στο μέλλον ο τομέας αυτός καταστραφεί (οικολογικοί, διατροφικοί και άλλοι λόγοι) θα συμπαρασύρει μαζί και την οικονομική καταστροφή της περιοχής. Θυμόμαστε όλοι μας όταν τελείωσε η καλλιέργεια του καπνού, μαζί του τελείωσε και ο λεγόμενος Ξηρομερίτης καπνοκαλλιεργητής . Τελείωσαν και οι άλλες καλλιέργειες, του καλαμποκιού, του τριφυλλιού και άλλων προϊόντων και μαζί τους τελείωσε ο Γεωργικός και Κτηνοτροφικός τομέας της περιοχής. Παλεύουμε για την απόσυρση των συγκεκριμένων ΠΟΑΥ και από κοινού με τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης Α και Β βαθμού να προχωρήσει ο σχεδιασμός ενός νέου θαλάσσιου χωροταξικού πλαισίου, που θα μπορέσει να καταστήσει τον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών πραγματικά παραγωγικό, πιο φιλικό για το περιβάλλον και λιγότερο ανταγωνιστικό για τις υπάρχουσες δραστηριότητες των πολιτών της περιοχής μας, δραστηριότητες, όπως είναι ο τουρισμός, η παράκτια αλιεία, η κτηνοτροφία και πιθανόν νέες οικονομικές δραστηριότητες που πρέπει να αναπτύξουμε. 
Τι κατά την γνώμη σας πρέπει να γίνει για την ανάπτυξη της περιοχής μας ; 
Κατ αρχήν πρέπει να γίνει προσπάθεια αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων της περιοχής , ώστε να αυξηθεί το εισόδημα των κατοίκων και να κρατηθεί ο πληθυσμός στον τόπο του και να δοθούν κίνητρα στους νέους για απασχόληση. Να δοθούν κίνητρα προκειμένου να γίνει εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη των επιχειρήσεων του πρωτογενή τομέα. Να γίνει αξιοποίηση των παραδόσεων και της πολιτιστικής κληρονομιάς, ανάδειξη των αρχαιοτήτων, των λαϊκών εκδηλώσεων του πληθυσμού για την προσέλκυση επισκεπτών στην περιοχή, την ανάπτυξη του τουρισμού και της αναψυχής. Αναδιάρθρωση των καλλιεργειών, σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς, με την προστασία της γης από την υπερβολική χρήση ρυπογόνων ουσιών. Εξασφάλιση των αναγκαίων υποδομών, όπως το οδικό δίκτυο οι λιμενικές εγκαταστάσεις, οι τηλεπικοινωνίες, η ύδρευση η άρδευση, αποχέτευση (βιολογικοί καθαρισμοί) κ.ά ώστε να γίνουν μοχλός ανάπτυξης. Στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης των καλλιεργειών τα ΤΟΕΒ Φυτειών, Χρυσοβίτσας και Παλαιομάνινας πρέπει σιγά-σιγά να ξαναζωντανέψουν, ώστε να δώσουν ανάπτυξη και εισόδημα στην ενδοχώρα του Δήμου Ξηρομέρου, σε ένα τομέα όπως ο αγροτικός, ο οποίος μέσω της άρδευσης μπορεί να γίνει μοχλός για την ανάπτυξη του Δήμου Ξηρομέρου. Τα ΤΟΕΒ Χρυσοβίτσας και Παλαιομάνινας είναι σε αναστολή και έχουν λεηλατηθεί οι εγκαταστάσεις τους και οι οικονομικές τους υποχρεώσεις είναι μεγάλες. Το μόνο που λειτουργεί είναι το ΤΟΕΒ Φυτειών το οποίο έχει και αυτό τις οφειλές κυρίως προς την ΔΕΗ. Απαιτούνται χρήματα για έργα υποδομής, όπως η αντικατάσταση του δικτύου, αγροτική οδοποιία, αρδευτικά και άλλα. Η σωστή λειτουργία των ΤΟΕΒ μπορεί να διαμορφώσει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της περιοχής και χιλιάδες στρέμματα να καλλιεργηθούν και να αποφέρουν έσοδα που τόσο ανάγκη έχουν οι κάτοικοι των περιοχών. Οι Διοικήσεις των ΤΟΕΒ πρέπει να ελέγχουν με ακρίβεια το κόστος λειτουργίας και να παρεμβαίνουν όπου χρειάζεται. Βέβαια θα πρέπει να φροντίσουν και οι χρήστες να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, ώστε και τα ΤΟΕΒ να μπορούν να ανταπεξέρχονται στις υποχρεώσεις και να εκσυγχρονίζονται παρέχοντας όσο το δυνατόν καλύτερες υπηρεσίες. Το Πλατυγιάλι Αστακού, ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά λιμάνια της Μεσογείου αν όχι το μεγαλύτερο αργοπεθαίνει. Οι αρμόδιοι φορείς πρέπει να στηρίξουν το Πλατυγιάλι σαν λιμάνι και σαν βιομηχανική περιοχή χαμηλής όχλησης, με όλα τα έργα υποδομής που χρειάζονται ( οδοποιία - κ.τ.λ.) για να μπορέσει η επένδυση αυτή να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της Δυτικής Ελλάδας και να πιάσουν τόπο τα δισεκατομμύρια ευρώ που έχουν κοστίσει στους Έλληνες φορολογούμενους. Όταν με την απεργία των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης το πλατυγιάλι σήκωσε όλο το βάρος φανήκαμε ανεπαρκείς, ώστε να είμαστε μπροστά από τα γεγονότα και να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες αυτού του λιμανιού. Επίσης το τεράστιο βελανιδοδάσος έκτασης 60.000 στρ. που είναι το μοναδικό στο είδος του στην Ευρώπη και το μεγαλύτερο των Βαλκανίων κι αποτελεί μοναδικό μνημείο της φύσης πρέπει να προστατευθεί και να συνεχίσει να υπάρχει αυτός ο επίγειος παράδεισος που θα μπορούσε να ενισχύσει σημαντικά τα έσοδα των κατοίκων από τον αγροτουρισμό αλλά και προωθώντας τις οικολογικές βαφές και την οικολογική βυρσοδεψία. Οι στόχοι για την περιοχή μας είναι ορατοί σε όλους. Ανάπτυξη των υποδομών, οδοποιία, χώροι υγειονομικής ταφής απορριμάτων, υποδομές τουριστικής ανάπτυξης, φράγμα Αχυρών, υποστήριξη της γεωργικής και κτηνοτροφικής οικονομίας Οι αναπτυξιακές παρεμβάσεις που επιβάλλεται να γίνουν στην περιοχή πρέπει να στοχεύουν στη δημιουργία νέων υποδομών που θα στηρίζουν την ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων (βιομηχανία, εμπόριο, τουρισμός), ώστε να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. 
Την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής μας πως την βλέπετε; 
Κατ’ αρχήν να πούμε ότι η περιοχή μας δεν είναι τουριστικός προορισμός όπως άλλες περιοχές της χώρας μας και δεν είναι, όχι επειδή δεν έχει ομορφιές, αλλά επειδή δεν έχει υποδομές. Τελευταία βλέπουμε δειλά - δειλά να κατασκευάζονται μονάδες καταλυμάτων μικρών ή μεγάλων και οι οποίες θα φέρουν και παράλληλες επενδύσεις υποστήριξής των. Πρέπει να εκμεταλλευτούμε τον θαλάσσιο τουρισμό με τους όμορφους και γραφικούς κολπίσκους, το βελανιδοδάσος του Ξηρομέρου, τις αρχαιότητες, τα ιαματικά λουτρά Τρύφου με τόσες δυνατότητες και που έχουν εγκαταλειφθεί κ.ά. Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός των Δήμων, οι παλιότερες αποφάσεις της π. Νομαρχίας Αιτ/νίας, αλλά και το Περιφερειακό Χωροταξικό της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, συμφωνούν ότι η περιοχή μας προορίζεται για τουριστική ανάπτυξη και προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να κινηθούμε. Βέβαια όπως είπαμε και παραπάνω πρέπει να κατασκευασθεί σύγχρονο οδικό δίκτυο, να εκμεταλλευτούμε το αεροδρόμιο του Ακτίου, να κατασκευασθούν σύγχρονα και ασφαλή λιμάνια. Πρέπει να υπάρξει διαδημοτική συνεργασία των δύο δήμων της περιοχής μας, να αναθέσουν σε ειδικούς να μελετήσουν ποια περιοχή προσφέρεται πιο πολύ για τουριστική αξιοποίηση, να βάλουν κοινούς στόχους για την ανάπτυξη της περιοχής και να λάβουν μέτρα για την προστασία αυτού του όμορφου φυσικού περιβάλλοντος αποτρέποντας κάθε είδους δραστηριοποίηση ρυπογόνων επενδύσεων όπως οι ιχθυοκαλλιέργειες.
ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΙΚΑ ΝΕΑ 
xiromero.gr
.....................................................................................................................