Ο χημικός - ηθοποιός Δρ. Γιάννης Γουλές, από τον Αστακό, μίλησε στην εκπομπή “Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση” (ΑLPHA TV), με αφορμή τη διαδραστική παράστασή του Stand Up Chemistry.(video)

                                                               





ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Stand Up Chemistry από τον Γιάννη Γουλέ - O χημικός που έγινε ηθοποιός (βίντεο ALPHA TV)



             Συνδέεται η ψυχαγωγία με τη μάθηση; Το Stand Up Comedy με τις φυσικές επιστήμες; 


             Ο χημικός - ηθοποιός  Δρ.  Γιάννης Γουλές, από τον Αστακό, μίλησε στην εκπομπή “Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση”  (ΑLPHA TV), με αφορμή τη διαδραστική  παράστασή του Stand Up Chemistry.


             Το Stand Up Chemistry αποτελεί έναν εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας των φυσικών επιστημών. Οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά, ενθουσιάζονται, ενώ καλούνται να απαντήσουν στο ερώτημα: Συνδέονται οι ανθρώπινες σχέσεις με τα πειράματα;


Περισσότερα από 250 σχολεία έχουν απολαύσει τον χημικό - ηθοποιό Δρ. Γιάννη Γούλε, ο οποίος επιθυμεί να παίξει και στα σχολεία του Νομού μας.


 «Μέσα από την εκπαίδευση, ονειρεύομαι έναν καλύτερο κόσμο. Στο κέντρο της καρδιάς μου βρίσκεται ο Νομός Αιτωλοακαρνανίας. Ο παππούς μου, ως λαογράφος, με δίδαξε να αγαπάω τις ρίζες καταγωγής, την παράδοση, την ιστορία του τόπου» αναφέρει ο δημιουργός της παράστασης. 


              Την επιστημονική παράσταση διοργανώνει η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ΘΕΑΤΡΟΝΙΟ, η οποία τελεί υπό την αιγίδα της Ένωσης Ελλήνων Χημικών, της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και του Πανελλήνιου Σωματείου Ατόμων με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα.


Για περισσότερες πληροφορίες: www.theatronio.gr , www.facebook.com/theatronio



Κάπα. Το υφαντό πανωφόρι του τσοπάνη. -Γράφει η Δρ. Μαρία Ν. Αγγέλη.

Κάπα. Το υφαντό πανωφόρι του τσοπάνη.


Ο γεροβοσκός
Πάνω στην καπότα μου,
Φορεσιά και στρώμα μου,
Είδα ονείρατα γυρτός
Ξυπνητός και κοιμιστός
Ζαχαρίας Παπαντωνίου

 
         Κάπα είναι ένα υφαντό, μάλλινο πανωφόρι με κουκούλα, «κατσούλα», όπως τη λέγανε στο Ξηρόμερο Αιτωλοακαρνανίας. Αυτό το πανωφόρι ήταν απαραίτητο ένδυμα για τον τσοπάνη που ήταν νυχθημερόν κοντά στο κοπάδι του.
 
Κατασκευή της κάπας


Ύφανση: το ύφασμα για την κατασκευή της κάπας ήταν χειροποίητο. Υφαινόταν στον αργαλειό από τη γυναίκα του τσοπάνη. Η υφάντρα χρησιμοποιούσε νήματα από μαλλιά προβάτων και γιδιών. Τα έγνεθε με τα χέρια της στη ρόκα, την «ηλακάτη». Ρόκα είναι ένα ειδικό διχαλωτό ξύλο στο οποίο τοποθετείται μια ποσότητα μαλλιού για γνέσιμο.Το μαλλί των προβάτων το έκανε στημόνι και το μαλλί των γιδιών  υφάδι. Χρησιμοποιώ όρους που χρησιμοποιούσε η υφάντρα στον αργαλειό της. Στο Λευκαδίτικο Λεξικό του Π. Κοντομίχη, μελετητή του λαϊκού πολιτισμού της Λευκάδας, διαβάζουμε:Στημόνι: το νήμα του αργαλειού που έχει θέση κατά μήκος του αργαλειού και που ανάμεσα από αυτό περνάει το υφάδι. Υφάδι: το νήμα του αργαλειού που περνάει οριζόντια από τις κάθετες κλωστές του στημονιού με ένα εργαλείο τη σαϊτα.
Μετά την ύφανση έβγαινε το μάλλινο ύφασμα το οποίο περνούσε στο επόμενο στάδιο επεξεργασίας. Στελνόταν στη νεροτριβή για να νεροτριβιστεί. Στη «νερτρουβιά», για να χρησιμοποιήσω πάλι μια λέξη από το ξηρομερίτικο ιδίωμα. Μετά τη νεροτριβή γινόταν αφράτο, κατάλληλο για κόψιμο και ράψιμο.
Ράψιμο: στο ράψιμο απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή ώστε η κάπα να μην βάζει νερό από τις ραφές της. Στην περιοχή του Ξηρομέρου, τόπου καταγωγής μου, ειδικοί ραφτάδες έρχονταν και αναλάμβαναν το ράψιμο αυτού του ρούχου. Φημισμένοι για την τέχνη τους ήταν οι Ηπειρώτες ραφτάδες. Κυρίως από την περιοχή του Συρράκου και των Καλαρρυτών. Το μήκος της έφτανε μέχρι το γόνατο και ακόμα μακρύτερο, ανάλογα με την επιθυμία του τσοπάνη που θα τη χρησιμοποιούσε. Εσωτερικά η κάπα στο ύψος περίπου της μέσης είχε «τα χειρότια». Έτσι ονομάζονται οι πλάγιες εσωτερικές τσέπες που είχαν σχήμα ημικυκλίου. Η κάπα είχε και μανίκια, τα λεγόμενα «μανικοκάπια».  Αυτά συνήθως στις άκρες τους είναι ραμμένα, γιατί ποτέ σχεδόν δε φοριέται, αλλά ρίχνεται στους ώμους του τσοπάνη. Μέσα στα μανικοκάπια μπορεί να φυλάξει μερικά χρειαζούμενα πράγματα: ένα μαχαίρι, ένα σχοινί κ.λπ. Το χρώμα της ήταν μαύρο. Το φυσικό χρώμα των επιλεγμένων γιδίσιων μαλλιών. Υπήρχαν και γκριζόχρωμες κάπες. Είχε υφάδι μαλλιών από κανούτα γίδια. Αυτά που έχουν ανοιχτό γκρίζο χρώμα.Yπήρχαν και κοντές κάπες που φοριούνταν σαν σακάκια, οι λεγόμενες «κοντόκαπες» ή «κοντοκάπια». Ένα «κοντοκάπι» φορούσε ο παππούς μου, Δημήτριος(Μήτσος) Αγγέλης από τα Βλυζιανά για να πάει στο καφενείο και να ανταμώσει την παρέα του…

 




Η Ξηρομερίτισσα γυναίκα δεν αναλάμβανε το ιδιαίτερο αυτό ράψιμο. Επιμέλειά της ήταν το καλό γνέσιμο και η ύφανση της κάπας. Η Σαρακατσάνα, όπως προκύπτει από τη βιβλιογραφία, γνώριζε και τη διαδικασία του ραψίματος.
«Κάθε νοικοκυρά, πρόσεχε για την καλή της ύφανση και κυρίως για το ράψιμό της. Ιδιαίτερη προσοχή έδινε στο ράψιμο στο ύψος των ώμων. Εκεί ήταν το πλέον ευαίσθητο σημείο όπου η κάπα μπορούσε να βάλει νερό. Κάθε κομμάτι ράβονταν δύο φορές. Μια εσωτερικά και μια εξωτερικά. Η διαδικασία του ραψίματος από το εξωτερικό μέρος λέγονταν φουντούκισμα. Η κάπα για να μη βάλει νερό, πρέπει να έχει καλό φουντούκισμα έλεγαν οι Σαρακατσάνες. Το διπλό ράψιμο γίνονταν για να ελαχιστοποιήσουν τα ανοίγματα στις ραφές και να μη βάζει νερό η κάπα…». [Από: Γιώργου Κ. Τσουμάνη, «Η κάπα του τσομπάνου», http://sarakatsanoi.blogspot.com/2015/09/blog-post.html].

 
Χρησιμότητα: η κάπα ήταν απαραίτητο και πολύ χρήσιμο ένδυμα για τον τσοπάνη εκείνης της εποχής. Τον προφύλασσε από τον αέρα, το κρύο και τη βροχή. Μια καλοφτιαγμένη κάπα δεν έβαζε νερό. Το τραγόμαλλο, το γιδίσιο μαλλί την καθιστούσε αδιάβροχη. Ο τσοπάνης επίσης, την είχε ως στρώμα και σκέπασμά του πολλές φορές. Έστρωνε τη μισή χάμω στο έδαφος να ξαπλώσει και με την άλλη μισή σκέπαζε τις πλάτες του για να ξεκλέψει λίγο ύπνο, όσο το κοπάδι του επέτρεπε λίγη χαλάρωση. «Φορεσιά και στρώμα», όπως λέει και ο ποιητής… Με την κάπα στην πλάτη καθόταν για να ξαποστάσει και να φάει το ψωμοτύρι του, να ανάψει ένα τσιγάρο και να ξαποστάσει από την πολλή κούραση.
Η κάπα αποτελούσε την κινητή  καλύβα του τσοπάνη. Ο  Λαμνάτος γράφει:
«‘Ώσπου να κατασκευαστεί το καινούργιο κονάκι, ο τσοπάνος κοιμάται όξω, έχοντας για στρώμα και για σκέπασμα την κάπα ή το καπότι του. Θα μου πείτε, δεν κρυώνει χειμώνα καιρό να ησυχάζει στο ύπαιθρο; Θα σας εξηγήσω αμέσως. Ρίχνει καταγής ένα σωρό πουρναρόκλαρες, κάτω από ένα πουρνάρι κι ύστερα βάζοντας την κατσούλα στο κεφάλι του πέφτει πάνω και μισοκοιμάται…». [Βλέπετε: Β. Λαμνάτου, Η βλαχοζωή στα βουνά και στους κάμπους, Εκδόσεις Δωδώνη,2005,σελίδα:124].
Και ο Παπαδιαμάντης γράφει: «επάνω εις το βουνόν εις τους ευώδεις θάμνους, όπου εκοιμάτο, τυλιγμένος εις μίαν κάπαν…». [Α. Παπαδιαμάντης, Βαρδιάνος στα σπόρκα].
Ο τσοπάνης και ο άνθρωπος της υπαίθρου εκτός από την κάπα εργασίας που φθειρόταν από την καθημερινή χρήση είχε και μια άλλη, την καλή, την «φιγουράτη», όπως τη χαρακτήρισε μια Ξηρομερίτισσα στην αφήγησή της. Με τη φιγουράτη, την καλοραμμένη και ιδιαίτερα προσεγμένη κάπα του ο άνδρας θα πήγαινε στην εκκλησία, στο καφενείο και στο πλησιέστερο εμπορικό κέντρο για τα ψώνια της οικογένειάς του. Η κάπα και το σακούλι μαρτυρούσαν και τη νοικοκυροσύνη του άνδρα και της γυναίκας του. Και ανάλογα προκαλούσαν θετικά ή αρνητικά σχόλια. Αυτό συμβαίνει στις μικρές κοινωνίες, όπου όλοι γνωρίζονται και όλα σχολιάζονται…

 
«Ακούστε» την αφήγηση μιας Ξηρομερίτισσας, κόρης τσοπάνη, που βίωσε από κοντά την σκληρή ποιμενική ζωή:
«Η κάπα ήτανε με τραγόμαλλο. Έγνεθε η μάνα μου με τ’ αδράχτι και το σφοντύλι. Να στρίψει καλά το νήμα. Και μετά  το ύφαινε. Μετά το πάηναμε στη νερτροβιά και νερτροβίζοντανε. Άμα γύρ(ι)ζε απ’ την νερτροβιά έρχοντανε ο ράφτης και την έραβε. Νερτροβιά υπήρχε στ’ Αχυρά. Από κει που πήραμε παλιά νερό στο χωριό.[το Μαχαιρά].Τώρα έφκιαξανε και αλλού, όπου υπήρχε νερό. Ο ράφτης έρχοντανε απ’ την Πράμαντα. Εμείς εδώ δεν είχαμε.[στον Πρόδρομο].Σ’ ένα σπίτι έλεγανε, ήρθε ο ράφτης να ράψει τις κάπες. Τώρα λεφτά, είδος, τι; δεν θυμάμαι τι το ’δωνανε. Δεν είχανε και λεφτά τότε ο κόσμος. Και τις «τσακτσίρες», τα μάλλινα παντελόνια, πάλι οι Πραμαντιώτες τά ’ραβανε. Η κάπα χρησίμευε πολύ. Ήτανε, πως φοράνε το παλτό οι γερόντοι, τη χλαίνη. Τότε ήτανε οι κάπες. Έφκιανανε την κάπα του τσοπάνη που ήταν μακριά με κατσούλα. Κι έφκιανανε κι άλλες κοντές κάπες. Μάκρος κάτω από την περιφέρεια τους. Είχανε και την κάπα για καλή, τη «φιγουράτη»! Γύρα γύρα  έβανανε κορδόνια. Ήτανε ωραία!
Μετά το ’50 βγήκανε οι χλαίνες. Στο μαγαζί πάηνανε με την κάπα, στην εκκλησία με κάπα. Στον Αστακό για ψώνια με κάπα και σακούλι.
Και εγώ π’ πήγα στο μαντρί μόδωσανε κάπα κι φόρεσα. Ήθελα ζέστη. Έκανε κρύο. Έβρεχε. Τι νάκανα;
Μετά ήρθε η ούντρα. Βόηθ(η)σανε τον κόσμο. Ήρθανε ρούχα. Ο πατέρας μ’ είχε αδερφό στην Αμερική και μας έστελναν ρούχα…[…].
Έφκιαναν κάπες τότε.Έκανε κρύο.Πώς θα ζούσανε ο κόσμος;Πόσο μάλλον η Ήπειρος, πούχανε πολύ κρύο.Έρχοντανε κι εδώ οι βλάχοι και ξεχείμαζαν.Πόσοι βλάχοι μείνανε εδώ στα χωριά κι έγιναν νοικοκυραίοι…[…].
Είδες τώρα που φοράνε οι γυναίκες κάπα; Η κάπα είναι κλοσάτη και κλειστή στο λαιμό…».[Προφορική αφήγηση της Πανωραίας Χονδρογιώργου – Θεοφίλη, γεννημένη 1934 στον Πρόδρομο Ξηρομέρου. Μαχαιράς , 11  Νοεμβρίου 2020.]. 

 
«Κρέμασα την κάπα»: Ο τσοπάνης εγκαταλείπει την κάπα του όταν για κάποιο λόγο αποτραβηχτεί από την τσοπάνικη ζωή. «Κρέμασα την κάπα μου», λέει χαρακτηριστικά στη γλώσσα του… Μια λαϊκή έκφραση που δηλώνει το τέλος του επαγγέλματος του τσοπάνη. Και με πολύ πόνο τη λέει ο ίδιος όταν έρθει αυτή η  στιγμή. Η έκφραση χρησιμοποιείται και μεταφορικά από κάποιον που παραιτείται ή συνταξιοδοτείται από την υπηρεσία του…

Ιστορική αναδρομή: Η χρήση της κάπας ως ένδυμα των βοσκών και των ανθρώπων της υπαίθρου γενικότερα είναι πολύ παλιά. Θα αναφέρω μια περίπτωση: «Το προσφυγάκι». Πρόκειται για ένα μαρμάρινο αγαλματίδιο που βρέθηκε στη Μικρά Ασία. Αναπαριστά ένα μικρό παιδί που είναι τυλιγμένο με την κάπα του και κρατά στην αγκαλιά του ένα σκυλάκι. Έχει ύψος 63 εκατοστά. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους κατασκευάστηκε το 150 μ.Χ. Μεταφέρθηκε στην Αθήνα από  πρόσφυγες το 1922.Φιλοξενείται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο με αριθμό 3485.

 
Η κάπα ως στρατιωτικό ένδυμα: Οι στρατοί πολλών χωρών στο παρελθόν χρησιμοποίησαν μάλλινες κάπες για να προστατευτούν από τις άσχημες καιρικές συνθήκες. Η Προφορική παράδοση αναφέρει ότι ο Μέγας Ναπολέων προμηθεύτηκε κάπες για το στρατό του, πριν από την εκστρατεία του στη Ρωσία, από το Συρράκο  και τους Καλαρρύτες της Ηπείρου. Η συρρακιώτικη κάπα ήταν εξαιρετικής ποιότητας. Στο Μουσείο Κώστα Κρυστάλλη στο Συρράκο που επισκέφτηκα πρόπερσι, φυλάσσεται μια μόνο αυθεντική κάπα.

 
Η κάπα ως ένδυμα της κλεφτουριάς: Στα χρόνια της τουρκοκρατίας οι κλέφτες χρησιμοποιούσαν την κάπα για να αντιμετωπίζουν τις δύσκολες καιρικές συνθήκες που αντιμετώπιζαν πάνω στα βουνά… Την προμηθεύονταν από τους τσοπάνηδες της περιοχής τους…

 
Η κάπα ως μουσειακό έκθεμα: Σήμερα η κάπα ως ένδυμα του τσοπάνη και του ξωμάχου γενικά έχει καταργηθεί. Άλλαξαν οι συνθήκες εργασίας και η ενδυμασία του… Ο κτηνοτρόφος στην εποχή μας δεν είναι μέρα και νύχτα κοντά στο κοπάδι. Έχει σύγχρονους κτηνοτροφικούς στάβλους, διαθέτει αγροτικό αυτοκίνητο και δε διαμένει στη στάνη. Επομένως δε χρειάζεται την κάπα για να προφυλαχτεί από το κρύο και τη βροχή. Η κάπα διατηρείται ως μουσειακό είδος σε κάποια Λαογραφικά μουσεία και ιδιωτικές Συλλογές. Και φυσικά στη Μνήμη των υπέργηρων τσοπάνηδων και των παιδιών τους, ως κειμήλιο οικογενειακό. Ως ένδυμα που από μόνο του μπορεί να αφηγηθεί την καθημερινή ζωή του τσοπάνη εκείνης της εποχής και της τσοπάνισσας που είχε τη φροντίδα και την επιμέλεια της κατασκευής του...

 
Η κάπα ως γυναικείο ένδυμαη κάπα διατηρείται σήμερα (2020) ως ονομασία γυναικείου ενδύματος. Αυτό  το γυναικείο  πανωφόρι είναι φαρδύ, «κλοσάρει». Δεν έχει μανίκια. Είναι εντυπωσιακό ρούχο. Δεν είναι από  χειροποίητο  υφαντό ύφασμα βέβαια. Ούτε ραμμένο στο χέρι, όπως η αυθεντική κάπα στην οποία αναφερθήκαμε. Και μάλλον οι γυναίκες τώρα δεν γνωρίζουν την καταγωγή και ιστορία του ενδύματος που φορούν…

 
Θα κλείσω με ένα ποίημα του Γ. Δροσίνη. Έχει τίτλο: «Ο  Ήλιος και ο Αέρας». Οι δυο έβαλαν στοίχημα ποιος θα καταφέρει να βγάλει την κάπα από τον  τσοπάνη.
 
Ο  Ήλιος και ο Αέρας
Ο Αέρας θύμωσε,
με τον Ήλιο μάλωσε.
Ο Αέρας έλεγε:
Είμαι δυνατότερος!
Και ο Ήλιος έλεγε:
Σε περνώ στη δύναμη!

 
Ένας γέρος γεωργὸς
με τη μαύρη κάπα του
στο χωράφι πήγαινε.

 
Ο Αέρας λάλησε:
Όποιος έχει δύναμη
παίρνει από τον γέροντα
τη χονδρή την κάπα του!

 
Φύσησε, ξεφύσησεν,
έσκασε στο φύσημα,
άδικος ο κόπος του.

 
Κρύωσεν ο γέροντας
και διπλά τυλίχθηκε
στη χονδρή την κάπα του.

 
Μα κι ο Ήλιος λάλησε:
Όποιος έχει δύναμη
παίρνει από  το γέροντα
τη χονδρή την κάπα του!

 
Έφεξεν ολόλαμπρος,
καλοσύνη σκόρπισε,
κι έβγαλεν ο γέροντας
τη χονδρή την κάπα του.

 
Πάλι ξαναλάλησε:
Άκουσε και μάθε το,
σε περνώ στη δύναμη,
γιατί πας με το κακό
κι εγώ πάω με το καλό!
 
Σημείωση: Παρακαλώ όποια και όποιον έχει φωτογραφίες με τσοπάνηδες και την κάπα τους και γενικά από την ποιμενική ζωή σε οικογενειακά άλμπουμ, αν θέλει, να μου στείλει. Θα χαρώ πολύ και θα τις αξιοποιήσω κατάλληλα. Το e-mail μου δημοσιεύεται στην αρχή του κειμένου. 

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!

xiromeronews

Παρέμβαση του Περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη στον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Μάκη Βορίδη για τους παραγωγούς ελιάς Καλαμών

 


Στον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Μάκη Βορίδη παρενέβη με επιστολή του ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης ζητώντας να συμπεριληφθούν στην παροχή έκτακτης ενίσχυσης χιλιάδες παραγωγοί επιτραπέζιας ελιάς ποικιλίας καλαμών στην περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας,  που λόγω αστοχίας δεν συμπλήρωσαν τον κωδικό της υποκατηγορίας για την ενιαία ενίσχυση του 2019 (ΟΣΔΕ 2019), με αποτέλεσμα, αν και καλλιεργούν ελιές καλαμών, εμφανίζονται ως καλλιεργητές επιτραπέζιας ελιάς. 


Στην επιστολή του ο Περιφερειάρχης, μεταξύ άλλων εξηγεί: «Ενώ στην Αιτωλοακαρνανία καλλιεργούνται 140.000 στρέμματα με ελιά Καλαμών, στον ΟΣΔΕ αυτά αποτυπώνονται ως Επιτραπέζια Ελιά, ενώ εξειδικεύονται στην συγκεκριμένη ποικιλία μόνο τα 15.000 στρέμματα.  Μετά από αυτήν την εξέλιξη η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας γίνεται καθημερινά αποδέκτης της αγωνίας των ελαιοπαραγωγών από την περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας, οι οποίοι ενώ έχουν υποστεί ανεπανόρθωτη οικονομική ζημία εξαιτίας της πανδημίας δεν θα καταφέρουν να ενισχυθούν οικονομικά λόγω αυτής της παράλειψης».

Απευθυνόμενος τόσο στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, όσο και στον Πρόεδρο του ΟΠΕΚΕΠΕ Θεοφάνη Παπά,  ο κ. Φαρμάκης ζητά να εξεταστεί η δυνατότητα οι συγκεκριμένοι ελαιοπαραγωγοί να ενταχθούν στο καθεστώς έκτακτης ενίσχυσης. Και προς αυτήν την κατεύθυνση είτε να τους δοθεί η δυνατότητα να προβούν σε τροποποιητική δήλωση ΟΣΔΕ, είτε να ενταχθούν στο μέτρο ενίσχυσης ανεξάρτητα αν έχουν συμπληρώσει τον κωδικό για την ποικιλία της ελιάς. 

Καταλήγοντας στην επιστολή του ο Περιφερειάρχης, δεν παραλείπει να αναφερθεί στην βαρύνουσα συμβολή που έχει ο αγροτικός τομέας για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. 

«Όταν σε επίπεδο χώρας το ποσοστό ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας του πρωτογενούς τομέα ανέρχεται σε 4% περίπου, η Δυτική Ελλάδα συμμετέχει με 9% και ειδικότερα η Αιτωλοακαρνανία με 14,5% στο ΑΕΠ, ενώ ως χώρος πρωτογενούς παραγωγής οικονομικών μεγεθών συνδέεται άμεσα και είναι η βάση μιας σειράς άλλων κλάδων της οικονομίας. Για το λόγο αυτό η στήριξη του παραγωγικού κόσμου της περιοχής μας, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας αποτελεί για εμάς προτεραιότητα» τονίζει ο κ. Φαρμάκης.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤΑΙΚΟΣ: Ενημέρωση σχετικά με το επιβεβαιωμένο κρούσμα Κορονοϊού στον Δήμο μας



Ενημέρωση

Επειδή αντιλαμβάνομαι την αγωνία και το ενδιαφέρον των κατοίκων μιας περιοχής ,θέλω να σας ενημερώσω για τα κάτωθι .


Πρώτα η πορεία της υγείας του πολύ νέου σε ηλικία Συνδημότη μας , ο οποίος νοσηλεύεται  στο Νοσοκομείο της Πάτρας, είναι πολύ καλή και παραμένει απύρετος και χωρίς δύσπνοια .

Δεν είναι αληθές ότι νοσηλεύεται και η μητέρα του .

Τα άτομα της οικογενείας του είναι όλα ασυμπωματικά  και τα Rapid test που έκαναν ήταν αρνητικά και θα επαναλάβουν το Μοριακό test την Κυριακή .

Επικοινώνησα από χθες βράδυ με τον κύριο Δήμαρχο , ο οποίος αμέσως ενημέρωσε τον ΕΟΔΥ για είναι έτοιμοι, να κάνουν ότι προτάσσουν οι Ειδικοί .

Σήμερα το πρωί πήγα στο Μεσολόγγι όπου η Συνάδελφος Μικροβιολόγος κυρία Κουτρουμάνη μου έκανε το Rapid test , το οποίο βγήκε αρνητικό και την ευχαριστώ διπλά αφού δεν μου πήρε χρήματα ούτε για την αγορά του test, τα οποία είναι αρκετό ποσόν . 

Επίσης πήγα στην αίθουσα του Ιατρικού Συλλόγου Μεσολογγίου  , όπου ο Σύλλογος είχε προγραμματίσει για σήμερα να κάνουν Μοριακό test και θέλω να ευχαριστήσω και εδώ τον Πρόεδρο του Συλλόγου εκλεκτό φίλο -συνάδελφο Οφθαλμίατρο Άρη  Τριβλή και τους συναδέλφους ,που μου παραχώρησαν σειρά προτεραιότητας .       

Στην συνέχεια πήγα στο Νοσοκομείο Μεσολογγίου όπου ο αγαπημένος μου Συνάδελφος Αστακιώτης και φίλος Παθολόγος Ηλίας Γκάστης ο οποίος βρισκόταν στα επείγοντα,  χωρίς εγώ να το γνωρίζω και  έτρεξε να με εξυπηρετήσει αμέσως,  παίρνοντας δείγμα   για την μέθοδο     μοριακής ανάλυσης PCR , η οποία είναι η πλέον αξιόπιστη ,τα αποτελέσματα της οποίας περιμένουμε αύριο το βράδυ ή μεθαύριο το μεσημέρι  και θέλω να πιστεύω, πως και αυτά θα είναι καλά ,αφού κατά την εξέταση του ασθενή ,είχα λάβει τα πιο αυστηρά μέτρα και μάλιστα δεν του έβγαλα καν την μάσκα, αφού λόγω εμπειρίας μέσα σε 5 δευτερόλεπτα είχα βγάλει την διάγνωση της πνευμονίας . Ως εκ τούτου όταν η έκθεση με τον ασθενή ήταν λιγότερο από 15 λεπτά της ώρας με την χρήση μάσκας και από τους δυο, όπως αναφέρουν πολλές μελέτες  ( εγώ φορούσα και μάσκα υψηλής προστασίας P3 και από πάνω της και Χειρουργική μάσκα),   στην συγκεκριμένη περίπτωση ήταν περίπου 5 λεπτά  και  δεν θεωρείται στενή επαφή και έκθεση να μεταδοθεί ο ιός .

Οι γιατροί των Νοσοκομείων έρχονται συχνά  σε τέτοιες επαφές με ασθενείς θετικούς σε COVID-19 ,αλλά δεν μπαίνουν σε καραντίνα .

Επίσης θέλω να ευχαριστήσω τις πολλές εκατοντάδες φίλους για το ενδιαφέρον τους , τα μηνύματα , τηλεφωνήματα και τις ευχές τους .

Μέχρι στιγμής  είμαι μια χαρά ,ούτε αρρώστησα από Κορονοϊό  ,όπως διέδωσαν κάποιοι και αν όλα είναι καλά με τα αποτελέσματα αύριο το βράδυ ή την Παρασκευή το μεσημέρι , τότε την Δευτέρα το Πρωί θα τα πούμε με το καλό στο Ιατρείο .

Και μην ξεχνάτε να εφαρμόζεται τις οδηγίες της καραντίνας και κυρίως την χρήση μάσκας , η οποία φαίνεται πως σώζει ζωές , όταν την φοράμε σωστά ούτως ώστε να καλύπτει σφιχτά και την μύτη

Αστακός 18/11/2020

Με  αγάπη

Παναγιώτης Στάικος

Ιατρός   

 



Κοινές δράσεις Περιφέρειας Δυτ. Ελλάδας, Ινστιτούτου Γεωπονικών Ερευνών και ΕΛΓΑ

Κοινές δράσεις που στόχο έχουν την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στον αγροτικό κόσμο στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας συμφωνήθηκαν στην συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2020 στην Πάτρα του Αντιπεριφερειάρχη Αγροτικής Ανάπτυξης Θεόδωρου Βασιλόπουλου με τον πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Γεωπονικών Επιστημών Βασίλειο Έξαρχο και τον αντιπρόεδρο του ΕΛΓΑ Νίκο Δούκα


Σε ό,τι αφορά την συνεργασία με το Ινστιτούτο Γεωπονικών Επιστημών συζητήθηκε πρόταση για επαγγελματική εκπαίδευση αγροτών στις θερμοκηπιακές εγκαταστάσεις με την στήριξη και του Εδαφολογικού Εργαστηρίου που λειτουργεί στην Αμαλιάδα. Το ενδιαφέρον στην συζήτηση ωστόσο στράφηκε κυρίως στις ειδήσεις που μετέφερε ο αντιπρόεδρος του ΕΛΓΑ για τις αποζημιώσεις από το πέρασμα του κυκλώνα «Ιανού» στην Δυτική Ελλάδα τις οποίες προσδιόρισε ότι θα καταβληθούν στους πληγέντες στα τέλη Ιανουαρίου 2021.

Επίσης αναφέρθηκε στη νέα ψηφιακή εποχή που ξεκινά για τον οργανισμό το δεύτερο τρίμηνο του 2021 με πρώτο βήμα την ψηφιοποίηση των εκτιμήσεων. Είναι βέβαιο ότι αυτό θα μειώσει σημαντικά τον χρόνο διεκπεραίωσης των εκτιμήσεων, επιτρέποντας παράλληλα πιο αξιόπιστες και πιο αποτελεσματικές αποζημιώσεις στους παραγωγούς. Η μείωση του χρόνου εκτίμησης όπως επεσήμανε ο κ Δούκας  θα φτάσει στο 50%, δίνοντας τη δυνατότητα στους εκτιμητές να φτάσουν σε περισσότερα χωράφια, γεγονός που θα προσφέρει και περισσότερη δικαιοσύνη.

Για το ενδεχόμενο αλλαγής κανονισμού του ΕΛΓΑ ο κ Δούκας σχολίασε ότι σε αυτή την φάση θα παραμείνει ως έχει, ενώ για την πρόταση που έχει κατατεθεί στο παρελθόν για την δημιουργία γραφείου του ΕΛΓΑ στην Περιφερειακή Ενότητα Ηλείας  προκειμένου να εξυπηρετούνται άμεσα οι ασφαλισμένοι παραγωγοί επεσήμανε ότι εξετάζεται από την διοίκηση. 

Ο κ Βασιλόπουλος μετά στο τέλος της συνάντησης δήλωσε: «Διεκδικούμε για τους αγρότες μας, τους παραγωγούς στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας καλύτερες συνθήκες για συνεχίσουν να καλλιεργούν και να δραστηριοποιούνται στον τόπο τους. Ευχαρίστησα τόσο τον κ Έξαρχο όσο και τον κ Δούκα για την συνεργασία που είχαμε για τα αγροτικά ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων μας. Ο πρωτογενής τομέας με τη νέα ΚΑΠ αλλάζει και θέλουμε να είμαστε προετοιμασμένοι για τις εξελίξεις που θα βρούμε μπροστά μας».  



Σύλλογος Απανταχού Αστακιωτών: Aναβάλλεται ο προγραμματισμένος για την επόμενη εβδομάδα καθαρισμός του λιμανιού

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ


Ο Σύλλογος Απανταχού Αστακιωτών (Σ.Α.Α) ενημερώνει όλους τους φίλους Αστακιώτες ότι για λόγους δημόσιας υγείας (covid 19) δυστυχώς αναβάλλεται ο προγραμματισμένος για την επόμενη εβδομάδα καθαρισμός του λιμανιού μας από την συνεργαζόμενη εθελοντική ομάδα Aegean Rebreath.


Όπως είναι σε όλους γνωστό με τους περιορισμούς που έχουν επιβληθεί τόσο στις δραστηριότητες όσο και τις μετακινήσεις. έχει καταστεί αδύνατον προς το παρόν η όλη δράση

Ωστόσο κατόπιν συνεννοήσεως με την εθελοντική ομάδα θα προσπαθήσουμε να αποσπάσουμε μια σύντομη ημερομηνία με πιο πιθανή να την περίοδο Φεβρουαρίου-Μαρτίου(?).

Σε κάθε περίπτωση η πραγματοποίηση του καθαρισμού αποτελεί προτεραιότητα για το σύλλογό μας όχι μόνο για λόγω της αναγκαιότητα της αλλά και λόγω της μεγάλης απήχησης και στήριξης που είχε από όλους σχεδόν τους Αστακιώτες.

Αναμένεται βέβαια και η συμβολή του Δημάρχου μας κ. Τριανταφυλλάκη σε συνεργασία με τις αρμόδιες Δημοτικές Υπηρεσίες ο οποίος θα έρθει σε συνεννόηση με τους υπευθύνους της A/R τόσο για τον ακριβή ορισμό της ημερομηνίας όσο και των λεπτομερειών που χρειάζονται για την διεξαγωγή του καθαρισμού.

Εμείς από την πλευρά μας θα εργαστούμε με όλες μας τις δυνάμεις για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα αυτής της δραστηριότητας......


Με εκτίμηση το

Δ.Σ


Ένας ήταν ο Σαλέας στη Ελλάδα βρε παιδιά..." Ο Στρατάρχης του κλαρίνου"

 

Ο Βασίλης Παναγιωτόπουλος-Σαλέας (1929-1972), ήταν ο καλύτερος λαϊκός κλαρινοπαίχτης της Ελληνικής παραδοσιακής μας μουσικής.
 Γεννήθηκε σε κάποιο ίσως απ'τα καμποχώρια του κάτω Αχελώου αλλά ήταν εγγεγραμμένος στα μητρώα αρρένων του δήμου Μεσολογγίου.


Υπήρξε ίσως η μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐα στο χώρο της παραδοσιακής μουσικής.
Γεννήθηκε μουσικός. Παιδί έπαιζε φλογέρα και αναδείχθηκε στο μεγαλύτερο δεξιοτέχνη του κλαρίνου.
Τα πρώτα του βήματα τα πήρε απ'τον πατέρα του Κώστα Σαλέα που έπαιζε ζουρνά.
Αργότερα μαθαίνει τα μυστικά του κλαρίνου απ'τον ΧΑΡΑΛΑΜΠΟ ΜΑΡΓΕΛΗ(1895-1954) απ'το Μεσολόγγι.
Τα παιδικά του χρόνια τα χαρακτηρίζει η φτώχεια κ η μιζέρια.Κι όμως αυτό το μικρό "γυφτάκι" έμελλε αργότερα να γίνει γνωστός και εκτός Ελλάδος.
 Είχε ταλέντο και δημιουργική μαγιά.  Στα πανηγύρια, γιατί εκεί γεννιέται,αναπτύσσεται και διατηρείται το δημοτικό μας τραγούδι,δοξάστηκε περισσότερο απ' όλους ο Σαλέας.
 Γνώστης όλων των μουσικών σκοπών του λαού μας, αγαπήθηκε όσο λίγοι καλλιτέχνες.

ΜΕ ΤΟ ΠΑΙΞΙΜΟ ΤΟΥ ΕΜΕΝΕΣ ΑΦΩΝΟΣ.Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΗΣΤΙΚΟΣ ΓΛΥΚΟΛΑΛΟΣ ΗΧΟΣ ΤΟΥ ΚΛΑΡΙΝΟΥ ΤΟΥ ΣΕ ΚΑΘΗΛΩΝΕ ΩΡΕΣ ΑΤΕΛΕΙΩΤΕΣ.

Τον αποκαλούσαν "στρατάρχη του κλαρίνου".  Έπαιζε με πάθος και μεράκι σουφρώνοντας χαρακτηριστικά τα φρύδια του. Σώμα και ψυχή ήταν απόλυτα συνδεδεμένα με το κλαρίνο.
Σαν άνθρωπος, ήταν πάντα περιποιημένος και μερακλής. αδυναμία του ήταν οι όμορφες γυναίκες για τις οποίες ξόδεψε όλα του σχεδόν τα χρήματα που κέρδισε επί οκτώ χρόνια στην Αμερική!
Σαν μουσικός μπορεί να ήταν εγωιστής αλλά σαν άνθρωπος ήταν πονόψυχος και καλόκαρδος, υποστηρίζοντας με όποιον τρόπο μπορούσε τη τσιγγάνικη γενιά του.
Στην κατοχή είχε λάβει μέρος και στην Εθνική Αντίσταση.
Η δισκογραφία του μεγάλη αφού συνεργάστηκε με όλους τους Έλληνες τραγουδιστές του δημοτικού αλλά και του λαϊκού τραγουδιού!
Αυτός ήταν με λίγα λόγια ο περιβόητος Σαλέας που μας άφησε νωρίς(18 Νοεμβρίου 1972).
 Εμείς θα τον θυμόμαστε πάντα ακούγοντας αυτά τα μοναδικά διαμάντια που άφησε στο χώρο της Δημοτικής μας μουσικής. 



Σχόλιο του Χρήστου Μπόνη για το κλείσιμο υποκαταστημάτων τραπεζών στην περιοχή μας & απαξίωση του Αστακού

 


Το τελευταίο  χρονικό διάστημα κυρίως των δυο τελευταίων εβδομάδων  παρατηρώ  μια συγκροτημένη  αλληλεγγύη των βουλευτών του νομού μας στην προσπάθεια τους να αποτρέψουν το κλείσιμο των καταστημάτων συγκεκριμένων τραπεζών στην Βόνιτσα


Αντιλαμβάνομαι  την ευαισθησία τους για την ομαλή λειτουργία της οικονομίας της πόλης της Βόνιτσας , αντιλαμβάνομαι   ότι  η προσπάθεια τους έχει αγνά κριτήρια και όχι μικροκομματικά.
Αντιλαμβάνομαι επίσης ότι η Βόνιτσα  τόπος κομβικός  λόγω του Ακτίου και του αεροδρομίου έχει μια ιδιαίτερη σχέση
Ερωτώ όμως όλους αυτούς τους ευαίσθητους βουλευτές  Ο  Αστακός που εδέχθη  τεράστιο πλήγμα από το κλείσιμο του καταστήματος της Εθνικής δεν  πληρούσε κανένα κριτήριο ,--- το οποίο θα καθιστούσε κοινωνούς όλους όσους έδειξαν ευαισθησία για την Βόνιτσα ---- στην προσπάθεια μας να κρατήσουμε το μοναδικό υποκατάστημα της Εθνικής στον Δήμο μας ;;
Ένας Δήμος με περίπου 10.000 κάτοικους δεν δικαιούται ένα κατάστημα της Εθνικής Τράπεζας ; Η υπευθυνότητα των αιρετών γιατί δεν μετουσιώθηκε σε πράξη και στην περίπτωση του Αστακού ;;;;
Ο Αστακός με το   επιβλητικό λιμάνι (Πλατυγιάλι) με τεράστιες προοπτικές για την ναυτιλία , στο οποίο #εδρεύει# τελωνείο  δεν δικαιούται ένα κατάστημα της Εθνικής ;;  
O  Αστακός ο οποίος   καθημερινά την καλοκαιρινή περίοδο δέχεται  χιλιάδες ξένους περιηγητές είτε μέσω θαλάσσιας είτε μέσω χερσαίας  οδού  δεν πληρούσε τα κριτήρια να  λειτουργεί ένα κατάστημα την μεγαλύτερης τράπεζας της Ελλάδας , της Εθνικής ;
Δυστυχώς κάποιοι γραφειοκράτες , κάποια μεγαλοστελέχη, κάποιοι διορισμένοι υπάλληλοι αποφάσισαν να κλείσουν το κατάστημα προς όφελος των κερδών της Τράπεζας.
Και αν δεχτούμε ότι αυτοί λειτουργούν με το κριτήριο του κέρδους , οι απόντες βουλευτές μας με ποιο κριτήριο λειτουργήσαν και δεν υπήρξε ούτε μια παρέμβαση στην κεντρική εξουσία για να διατηρήσουμε το υποκατάστημα στον Αστακό ;
Δεν υπάρχει καμιά αντιπαράθεση η τοπικιστική αντιπαλότητα με την Βόνιτσα. Δικαίως παρέμεινε το κατάστημα η τα υποκαταστήματα των τραπεζών στην πόλη τους και είναι τεράστια επιτυχία απέναντι στο Τραπεζικό κατεστημένο. Η ένσταση μου και η πίκρα μου έχει να κάνει με την αδιαφορία των τότε Βουλευτών του Νόμου μας που ηθελημένα η αθέλητα δεν μας συμπαραστάθηκαν .

Όπως όμως λέει και ο ΣΟΦΟΣ ΛΑΟΣ έχει ο καιρός γυρίσματα
Ειλικρινά αναρωτιέμαι η ευαισθησία  συγκεκριμένων με υπεύθυνη θέση  μέχρι ποιο βαθμό φτάνει; Πιθανόν η επιχειρηματολογία κάποιον να θέλει να δικαιολογήσει κάποιες καταστάσεις. Η σκέψη όμως και κρίση των κάτοικων του Ξηρομέρου είναι η πιο αξιόπιστη και πιο κραταιά
ΣΗΜ. Το σχόλιο μου δεν έχει καμιά σχέση με όποια συνδικαλιστική η άλλη αρμοδιότητα έχω !!! Είναι μια πικρία η έστω  μια εκτόνωση απέναντι στην εκάστοτε εξουσία που κρίνει δια του ασφαλούς. Είμαι πολίτης , δημότης και ψηφοφόρος του Αστακού από το 1981 και θεωρώ ότι έχω το δικαίωμα να σχολιάζω , να κρίνω και καταθέτω την άποψη μου.

ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΛΟΙΠΟΝ ΜΕ ΟΠΟΙΟ ΑΞΙΩΜΑ ΚΑΤΕΧΩ

.....................................................................................................................