ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΑΣΤΑΚΟΥ



Ο Πολιτιστικός Λαογραφικός Σύλλογος Γυναικών Αστακού, ΕΥΧΑΡΙΣΤΕΙ ΘΕΡΜΑ ΌΛΟΥΣ όσους προσέφεραν χρήματα, τρόφιμα και είδη ένδυσης για οικογένειες που πραγματικά το έχουν ανάγκη.
Επίσης ευχαριστούμε τα καταστήματα
Α/Β ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΡΕΟΠΩΛΕΙΟ ΑΦΟΙ ΣΟΜΠΟΛΟΥ, ΛΑΪΝΑ ΜΑΡΙΑ & ΜΑΝΤΖΟ ΧΡΗΣΤΟ για την διάθεση τροφίμων, καθώς επιχείρηση και κατάστημα Σούπερ Μάρκετ του Αστακού που προτιμούν να κρατήσουν την ανωνυμία τους.

Όπως κάθε φορά η ανταπόκριση είναι μεγάλη, συγκινητική και πολύτιμη!

Το Δ.Σ.

Ευχές από το ΦΥΤΩΡΙΟ 4 ΕΠΟΧΕΣ


Η διεύθυνση και οι εργαζόμενοι στα φυτώρια ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΠΟΧΕΣ σας εύχονται καλή Ανάσταση ,καλό Πάσχα με υγεία, δύναμη και υπομονή για να ξεπεράσουμε τις δύσκολες στιγμές που περνάμε.
Για να γίνει αυτό ποιο γρήγορα
"ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ" και το ΠΑΣΧΑ

Έκκληση των γονιών για το αγγελούδι από τον Αστακό (βίντεο).



Από ΜΥΤΙΚΑΣ PRESS

Οι γονείς του Ηλία - Στυλιανού που πάσχει από την ίδια ασθένεια με τον Παναγιώτη - Ραφαήλ, απευθύνουν έκκληση για την άμεση ανταπόκριση της Πολιτείας.
Συμπατριώτες μας Ξηρομερίτες, άνθρωποι που ζουν στην τοπική μας μικρή κοινωνία, ο πατέρας του αγγελουδιού εργάζεται στο ΚΔΑΠ Κανδήλας.
Είναι υποχρέωση μας όλοι μας να βοηθήσουμε, με όποιο τρόπο μπορεί ο καθένας, αλλά κυρίως είναι ηθική υποχρέωση της Πολιτείας να πράξει το καθήκον της.

Ευχές από την Παναιτωλοακαρνανική Συνομοσπονδία (ΠΑΝΣΥ)

Οι Αιτωλοακαρνάνες ετεροδημότες, τα μέλη των συλλόγων μας και των ομοσπονδιών μας, θα μείνουμε στην Αθήνα και δεν θα μεταβούμε στα όμορφα χωριά μας.
Δεν θέλουμε με καμία πιθανότητα να είμαστε η αιτία να μολύνουμε τον συνάνθρωπό μας.
Θα «ΜΕΙΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ» γιατί τους αγαπάμε και γιατί δεν πρέπει να λείψει κανείς από τα μελλοντικά μας πολιτιστικά και ανθρώπινα ραντεβού.
-Τα χωριά δεν φεύγουν, ποτέ δεν έφυγαν και πάντα θα μας περιμένουν και το Πάσχα πάντα έρχεται και θα ξανάρθει.
Οι άνθρωποι όμως φεύγουν και αν φύγουν δεν ξανάρχονται και τότε κανείς δεν θα μας περιμένει!
Το χρωστάμε σε εκείνους που μας αγαπάνε, σε εκείνους και μας έφεραν στη ζωή και μας μεγάλωσαν ,σε δύσκολα χρόνια..
«ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ» «ΜΕΝΟΥΜΕ ΑΘΗΝΑ»

Καλό Πάσχα σε όλους

Πασχαλινές ευχές από τον ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΙΩΤΩΝ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ "Η ΒΕΛΑ"


Ο ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΙΩΤΩΝ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ "Η ΒΕΛΑ" εύχετε καλή Ανάσταση, καλό Πάσχα για όλους, με υγεία και ελπίδα για το καλύτερο.
...και το Πάσχα "ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ" και οι ετεροδημότες ''ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΤΟ ΤΟΠΟ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ"
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ

Πασχαλινές ευχές από το κέντρο αποκατάστασης ''Το καλειδοσκόπιο''



Φέτος περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά αυτές τις γιορτινές μέρες ας οπλιστούμε με υπομονή για την Ανάσταση, ας πλημμυρίσει η καρδιά μας με αγάπη για τον συνάνθρωπο. Καλή δύναμη, καλό κουράγιο σε όλες τις οικογένειες . Καλό Πάσχα εις το επανιδειν!



Θύμησες οι νέοι της Μπαμπίνης ….. ''ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΜΠΑΜΠΙΝΗΣ''



Στις αρχές του 20ου αιώνα οι νέοι της Μπαμπίνης είχαν αναπτύξει πλούσια  πολιτιστική δραστηριότητα και κυρίως το 1930-39

Από το 1923-26 οι μαθητές  του γυμνασίου Χρήστος Δ. Παπαδημητρίου και Γάκης Σ.  Ηγούμενος εκδίδουν στο χωριό σε τακτικά χρονικά διαστήματα χειρόγραφη εφημερίδα με τίτλο » Νέα του Ξηρομέρου». Τα θέματα της εφημερίδας ήταν αγροτικά, ιστορικά, λαογραφικά και κοινωνικά .Το 1930 μια ομάδα νέων φτιάχνουν μια ερασιτεχνική  θεατρική ομάδα και έδιναν παραστάσεις.

Την ομάδα αποτελούσαν οι: 

Δήμος  Χρυσικός. Γάκης Ηγούμενος, Χαρίλαος Ζαρκαδούλας, Φώτης & Πέτρος Πορτούλης, Στέφανος & Νίκος Κομπλίτσης , Τάκης Τσώλης , Νίκος & Γάκης Παπαδημητρίου, Αριστείδης Παπαστάμος, Νίκος Παππάς , Απόστολος Μακρυνιώτης , Στάθης & Σοφοκλής Πιπερίγκος, Γιάννης Τζαδήμας, Σταμούλης Χρυσικός , Τάκης Θανασούλας, Βασίλης Πορτούλης , Γιώργος Ράπτης  και Στάθης Τόντος.

Η παρέα αυτή προσέφερε στον Άγιo Νικόλαο  χρυσοκέντητο την αποκαθήλωση του Χριστού.


Πηγή: ΜΠΑΜΠΙΝΗ »ΑΡΧΑΙΕΣ ΦΟΙΤΙΕΣ»  Γιώργος Σπ. Μπαρμπαρούση


Πασχαλινές ευχές από τον Βασίλη Φ. Φωτάκη Αντιδήμαρχο Δήμο Αγρινίου





Φωτάκης Φ. Βασίλειος
Αντιδήμαρχος Οικονομικών,
Προγραμματισμού, Οργάνωσης και Πληροφορικής

ΜΠΑΜΠΙΝΗ: Σαν σήμερα Μ.Παρασκευή .Η Ακολουθία των ''Ωρών & της Αποκαθήλωσης ''




Σαν σήμερα Μεγάλη Παρασκευή η ακολουθία των ωρών 

και  της  αποκαθήλωσης στο Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου.

και ο στολισμός του Επιταφίου από της γυναίκες του χωριού

 μας 


ΜΠΑΜΠΙΝΗΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ......Αϊ Βάρβαρος




 Σαν  πλησιάζει Πασχαλιά
σκέψη δεν έχω άλλη
Βοτάνι Αϊ Βάρβαρο
να μάσω  απ΄την κράλη


Αναμνήσεις – νοσταλγία του  Βασίλη  Πανάκη τις ημέρες του Πάσχα  για τα χρόνια που έζησε στη Μπαμπίνη .... ο Άρης Μπιτσώρης  έφτιαξε στίχους και το συμπεριέλαβε  στις ποιητικές του συλλογές    ΕΠΙ  ΞΗΡομέρΡΟΥ  ΑΚΜΗΣ


Διαβάστε όλο το ποίημα

\

ΠΑΠΑΔΑΤΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ..Απευθείας συνδέσεις με τον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Παπαδάτου Ξηρομέρου

Απευθείας συνδέσεις με τον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Παπαδάτου  Ξηρομέρου. Παρακολουθείστε σήμερα ώρα 18:30', Όρθρος Μεγάλης Παρασκευής. Τα Πάθη του κυρίου τω εσπέρας Μεγάλης Πέμπτης.
Πρόγραμμα Ακολουθιών:
ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ
18:30΄  Όρθρος Μεγάλης Παρασκευής. Τα Πάθη του κυρίου τω εσπέρας Μεγάλης Πέμπτης.
ΜΕΓΑΛΗ   ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

9:00΄ π.μ.   Η Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών και Εσπερινὸς της  Αποκαθηλώσεως.
19:00    Η Ακολουθία του Ιερού Επιταφίου.

ΜΕΓΑ ΣΑΒΒΑΤΟΝ

23:00΄ Κρούση κωδώνων - Ακολουθία της  Αναστάσεως.

Όλες οι Ακολουθίες τελούνται κεκλεισμένων των θυρών εξαιτίας των έκτακτων μέτρων στο πλαίσιο αποτροπής της διάδοσης του κορονοϊού.....
 Οι μεταδόσεις πραγματοποιούνται με την στήριξη του Πολιτιστικού Συλλόγου ΠΑΠΑΔΑΤΑΙΩΝ "Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ" μέσω του διαδικτυακού καναλιού του Συλλόγου στο YouTube.


ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ 2020 ΠΑΠΑΔΑΤΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ



Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος ο εφημέριος του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Παπαδάτου Ξηρομέρου Αιτωλ/νίας πάτερ Εφραίμ με την πρέπουσα ευλάβεια και σεβασμό φρόντισε για τον στολισμό του ιερού Επιταφίου τηρώντας τα ήθη, τα έθιμα και τις παραδόσεις.
Φέτος δεν θα έχει την συμπαράσταση των γυναικών του χωριού λόγω των έκτακτων μέτρων για την αποτροπή διάδοσης του κορονοϊού.
Έγκαιρα έχει προμηθευτεί τα λουλούδια και αμέσως μετά το πέρας της Ακολουθίας των Παθών  του Κυρίου σήμερα το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης θα στολίσει τον Επιτάφιο έτσι ώστε το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής να είναι έτοιμος να δεχθεί το σώμα του Χριστού κατά την Αποκαθήλωση. 


Το Άγιο Πάσχα ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ



Η Εκκλησία θυμάται τα Άγια Πάθη. Το πρωί γίνεται ο στολισμός του Επιταφίου...


Η Εκκλησία θυμάται τα Άγια Πάθη.
Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής γίνεται ο στολισμός του Επιταφίου στις εκκλησίες. Αρχικά ψάλλονται οι Μεγάλες Ώρες, που περιέχουν ψαλμούς, τροπάρια, Αποστόλους, Ευαγγέλια και Ευχές. Στη συνέχεια ψάλλεται ο Εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής και γίνεται η Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου. Ακολούθως, τοποθετείται στο Ιερό Κουβούκλιο ένα ύφασμα, πάνω στο οποίο έχει κεντηθεί ή ζωγραφιστεί ο Κύριος, νεκρός. Το ύφασμα αυτό λέγεται Επιτάφιος.
Το βράδυ της ίδιας ημέρας ψάλλεται ο όρθρος του Μεγάλου Σαββάτου και η υμνολογία είναι σχετική με την ταφή του Κυρίου από τους Ιωσήφ και Νικόδημο και την κάθοδο της ψυχής Του στα σκοτεινά βασίλεια του Άδη. Σχετικά τα τροπάρια: «Ο ευσχήμων Ιωσήφ...», και «Ότε κατήλθες προς τον θάνατον...».
Όταν ο Κύριος απέθανε, το σώμα Του μπήκε στον τάφο, η δε ψυχή του ενωμένη με την Θεότητά του κατήλθε στον Άδη και αφού τον νίκησε απελευθέρωσε τις ψυχές. Και την τρίτη ημέρα ενώθηκε και πάλι η Ψυχή με το Σώμα και το Σώμα Ανέστη εκ Νεκρών. Έτσι νικήθηκε ο Άδης και ο θάνατος.
Κατά τη διάρκεια της ακολουθίας ψάλλονται σε τρεις στάσεις (μέρη) τα λεγόμενα Εγκώμια, μικρά τροπάρια πολύ αγαπητά στο λαό, αγνώστου ποιητή. Τα πιο γνωστά είναι: «Η ζωή εν τάφω…», «Άξιον εστί μεγαλύνειν…», «Αι γενεαί πάσαι…» και «Ω γλυκύ μου Έαρ…».
Στη συνέχεια γίνεται η Περιφορά του Επιταφίου, εκτός του ναού και στα όρια της Ενορίας.
Μετά την επάνοδο του Επιταφίου στην εκκλησία διαβάζεται περικοπή από το Ευαγγέλιο του Ματθαίου (κζ' 62-66): Αρχιερείς και Φαρισαίοι πηγαίνουν στον Πόντιο Πιλάτο και του ζητούν να σφραγίσουν τον τάφο, επειδή θυμούνται ότι ο Κύριος σε μία αποστροφή των λόγων του είχε πει ότι σε τρεις μέρες θα αναστηθεί. Ο Πιλάτος τους δίνει την άδεια.

Τροπάρια

Ο ευσχήμων Ιωσήφ
από του ξύλου καθελών
το άχραντόν σου σώμα,
σινδώνι καθαρά
ειλήσας και αρώμασιν,
εν μνήματι καινώ
κηδεύσας απέθετο.
Ότε κατήλθες προς τον θάνατον,
η ζωή η αθάνατος,
τότε τον άδην ενέκρωσας
τη αστραπή της Θεότητας·
ότε δε και τους τεθνεώτας
εκ των καταχθονίων ανέστησας,
πάσαι αι δυνάμεις
των επουρανίων εκραύγαζον·
Ζωοδότα Χριστέ
ο Θεός ημών, δόξα σοι.

Εγκώμια

Η ζωή εν τάφω
κατετέθης, Χριστέ,
και αγγέλων στρατιαί εξεπλήττοντο,
συγκατάβασιν δοξάζουσαι την σην.
Άξιον εστί
μεγαλύνειν σε των πάντων κτίστην·
τοις σοις γαρ παθήμασιν έχομεν
την απάθειαν, ρυσθέντες της φθοράς.
 Αι γένεαι πάσαι
ύμνον τη ταφή σου
προσφέρουσι, Χριστέ μου.
Ω γλυκύ μου έαρ,
γλυκύτατον μου τέκνον,
που έδυ σου το κάλλος;

Έθιμα

  • Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής ομάδες παιδιών γυρνούν από σπίτι σε σπίτι και τραγουδούν το μοιρολόι «Σήμερα μαύρος ουρανός», γνωστό και ως «Μοιρολόι της Παναγίας». Σε πολλές περιοχές της χώρας τα κορίτσια της ομάδας κρατούν ένα στεφάνι, πλεγμένο με λουλούδια εποχής, το οποίο στη συνέχεια το εναποθέτουν είτε στον Επιτάφιο, είτε στον τάφο του προσφάτως αποβιώσαντος ενορίτη. Τα Κάλαντα της Μεγάλης Παρασκευής, όπως τα ονομάζει η Λαογραφία, τείνουν σήμερα να εκλείψουν.
  • Στη Σκιάθο και σε όσες περιοχές ακολουθούν το Αγιορείτικο τυπικό η περιφορά του Επιταφίου γίνεται τις πρώτες πρωινές ώρες του Μεγάλου Σαββάτου.
  • Στη Ναύπακτο, η περιφορά του Επιταφίου συνδυάζεται με ρίψη πυροτεχνημάτων στο λιμάνι, σε ανάμνηση της ηρωικής προσπάθειας του μπουρλοτιέρη Ανεμογιάννη να πυρπολήσει την τουρκική ναυαρχίδα στο χώρο αυτό.
  • Στην Κέρκυρα, η περιφορά των Επιταφίων ξεκινά το απόγευμα της Μεγάλης Παρασκευής από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στο Παλαιό Φρούριο. Μέχρι της 9:30 το βράδυ, από κάθε εκκλησία βγαίνει ο Επιτάφιος με την απαραίτητη μπάντα της ενορίας, τις χορωδίες, τους πιστούς. Τελευταίος βγαίνει ο μεγαλοπρεπέστατος επιτάφιος της Μητρόπολης.
  • Στη Θράκη, ένα από τα έθιμα είναι και το «κάψιμο του Ιούδα». Οι νεότεροι συνήθως, αφού φτιάξουν το ομοίωμα του Ιούδα, το περιφέρουν από σπίτι σε σπίτι και ζητούν κλαδιά. Τη Μεγάλη Παρασκευή, μετά την περιφορά του Επιταφίου, θα βάλουν φωτιά στα κλαδιά αυτά και θα «κάψουν» τον Ιούδα. Συνηθίζεται μέρος της στάχτης αυτής, να το ρίχνουν στα μνήματα.
  • Στη Νέα Πέραμο Καβάλας, κατά την περιφορά του επιταφίου, οι κάτοικοι σε κάθε γειτονιά της πόλης αναβιώνουν ένα πολύ παλιό έθιμο: καίουν από ένα ομοίωμα του Ιούδα, τη στιγμή που η πομπή του επιταφίου περνάει από τους δρόμους. Ολόκληρη η πόλη εκείνη τη νύχτα φωτίζεται από τις δεκάδες φωτιές, που ανάβουν οι κάτοικοι, στέλνοντας έτσι το μήνυμα της κάθαρσης, αλλά και της αιώνιας ανάστασης.
  • Στη συνοικία Καμίνι της Ύδρας, ο Επιτάφιος μπαίνει στη θάλασσα και διαβάζεται η ακολουθία του.
  • Στη Ζάκυνθο, το μεσημέρι της Μεγάλης Παρασκευής, πλήθος πιστών συμμετέχει στην περιφορά του Εσταυρωμένου που διασχίζει όλη την πόλη. Στις 2 μ.μ. στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου του Μώλου εκτός από τον Εσταυρωμένο λιτανεύεται και η εικόνα της «Mater Dolorosa», δηλαδή της Παναγίας του Πάθους. Η λιτανεία διασχίζει σχεδόν όλη την πόλη και επιστρέφει στην πλατεία Σολωμού, όπου, πάνω σε βάθρο, ο Μητροπολίτης ευλογεί τον κλήρο και το λαό με τον Εσταυρωμένο. Η λιτανεία καταλήγει στον ίδιο ναό, όπου γίνεται η εναπόθεση του Χριστού στον Επιτάφιο.
  • Στην Αμοργό, τη Μεγάλη Παρασκευή προσφέρονται ψωμί, ελιές και νηστίσιμα γλυκά και κατά την περιφορά του Επιταφίου οι γυναίκες ραίνουν την πομπή με αρώματα.
  • Στην Ίο, μετά την Αποκαθήλωση, οι νέοι του νησιού παίζουν τις «μπάλες», ένα παιχνίδι με μικρές σιδερένιες κόκκινες και πράσινες μπάλες. Κατά την Περιφορά των Επιταφίων των δύο Ενοριών του νησιού, τα Εγκώμια ψάλλονται από χορωδίες γυναικών και κοριτσιών.
  • Στο χωριό Πλάκες της Μήλου το απόγευμα της Μεγάλης Παρασκευής γίνεται η αναπαράσταση της Αποκαθήλωσης του Χριστού.
  • Στην Πάρο, η περιφορά του Επιταφίου κάνει δεκαπέντε στάσεις. Σε καθεμία από αυτές φωτίζεται κι ένα σημείο του βουνού, όπου τα παιδιά ντυμένα ρωμαίοι στρατιώτες ή μαθητές του Χριστού, αναπαριστούν σκηνές από την είσοδο στα Ιεροσόλυμα, την προσευχή στο Όρος των Ελαιών, το Μαρτύριο της Σταύρωσης και την Ανάσταση.
  • Στο χωριό Πύργος της Σαντορίνης, μετά την Αποκαθήλωση βγαίνει το «Τάνταλο» στους δρόμους του χωριού για να αναγγείλει το γεγονός και οι καμπάνες ηχούν πένθιμα. Η περιφορά του Επιταφίου σημαίνεται από μικρές φωτιές σε λυχναράκια. Οι γυναίκες από τις αυλές των σπιτιών ραίνουν την πομπή του Επιταφίου με ροδόνερο.
  • Στη Σύρο, οι Καθολικοί επιτάφιοι από τις εκκλησίες των Ευαγγελιστών και του Αγίου Γεωργίου συναντώνται με τους Ορθόδοξους από τους ναούς της Μητροπόλεως (Μεταμόρφωσης) του Αγίου Νικολάου και της Κοιμήσεως, μετά το τέλος της περιφοράς στην κεντρική πλατεία Μιαούλη. Ακολουθεί κατανυκτική δέηση και ψάλλονται τροπάρια της Μεγάλης Παρασκευής από τη χορωδία του Αγίου Νικολάου και Ιεροψάλτες.
  • Στην Τήνο, οι περιφορές των Επιταφίων στη Χώρα συγκλίνουν στη μαρμάρινη εξέδρα της παραλίας, ενώ ο Επιτάφιος της Ενορίας του Αγίου Νεκταρίου καταλήγει μέσα στη θάλασσα, στην περιοχή Καλάμια στα Κιόνια.
  • Στη Μονή του Προφήτου Ηλία, στο Άγιο Πνεύμα Σερρών, που βρίσκεται σ' ένα λόφο πάνω από το ομώνυμο χωριό, αναβιώνει το έθιμο της Αποκαθήλωσης του Κυρίου.
  • Στο Αγρίνιο, αμέσως μετά την περιφορά των επιταφίων, αναβιώνει το έθιμο των χαλκουνιών.Τα χαλκούνια είναι αυτοσχέδιες εκρηκτικές κατασκευές που αποτελούνται από έναν μεγάλο κύλινδρο γεμάτο με ένα μείγμα μπαρουτιού και ένα φυτίλι στο άκρο. Η ιστορία τους χάνεται στα χρόνια της Τουρκοκρατίας όταν οι Βραχωρίτες (νυν Αγρινιώτες) τα άναβαν κατά την περιφορά του Επιταφίου για να απομακρύνουν τους αλλόθρησκους.



.....................................................................................................................