Χριστόφορος Ευθυμίου, της Hπειρωτικής αποδημίας, της προσφοράς και της ανιδιοτέλειας. Υποψήφιος με την ''Ενότητα για την Ήπειρο'', για το νέο Δ.Σ. της ΠΣΕ, στις εκλογές της 4ης Απριλίου 2016.





Ο  Χριστόφορος Ευθυμίου, ( δικός μας γνώριμος ,Γαμπρός Ξηρομερίτης ,Μπαμπίνη,συνεργάτης του Μπαμπίνη ΙΝ) που τα τελευταία χρόνια έχει θέσει ολοκληρωτικά τον εαυτό του στην στήριξη όλων των εκδηλώσεων και δράσεων των ηπειρώτικων αποδημικών συλλόγων, μέσα από το romiazirou.blogspot.gr, το blog που διαχειρίζεται, ύστερα από πρόσκληση του ψηφοδελτίου ''Ενότητα για την Ήπειρο'', συστρατεύεται και πάλι. στην νέα προσπάθεια για την αναβάθμιση της κορυφαίας αποδημικής οργάνωσης των Ηπειρωτών και διεκδικεί την ψήφο των αντιπροσώπων της οργανωμένης ηπειρωτικής αποδημίας, που θα συμμετάσχουν στις εκλογές της 4ης Απριλίου 2016.

Δεν υπάρχει Ηπειρώτης της Αττικής που να μην  γνωρίζει τον Χριστόφορο Ευθυμίου, γιατί δίνει το δυναμικό του παρόν, στις δράσεις και εκδηλώσεις των ηπειρώτικων συλλόγων της Αττικής, φωτογραφίζοντας και  καλύπτοντας με αναρτήσεις τα γεγονότα στο  blog  που διαχειρίζεται.
Και αυτό το κάνει επειδή το πιστεύει και  το αγαπά ανιδιοτελώς, βάζοντας έτσι πολλά λιθαράκια στην προβολή των  εκδηλώσεων της οργανωμένης αποδημίας και κατ΄ επέκταση στην προβολή των Ηπειρωτών και της Ηπείρου.

Δεν θα βρεθεί Ηπειρώτικος Σύλλογος της Αττικής, που θα πει, ότι ζήτησε την συνδρομή και βοήθεια του και αυτός την αρνήθηκε. Είναι πανταχού παρών και κάνει σπουδαία δουλειά.

Πεποίθηση και άποψη, αυτών που γνωρίζουν καλά τα δρώμενα στο ηπειρώτικο αποδημικό κίνημα, είναι ότι, η όλη προσφορά του Χριστόφορου Ευθυμίου, θα αξιολογηθεί θετικά και θα επιλεγεί-ψηφιστεί, για να αποτελέσει ένα από τα μέλη του νέου Δ.Σ. της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος.
Του ευχόμαστε Καλή επιτυχία 

ΠΑΝΑΙΤΩΛΙΚΟΣ :Έτσι θα είναι το σκέπαστρο




Agrinio-sports.gr

To Agrinio-sports σας ενημέρωσε χθες για την απόφαση του Φώτη Κωστούλα να προχωρήσει στην τοποθέτηση σκέπαστρου στο πέταλο του γηπέδου. Σήμερα σας παρουσιάζουμε μακέτες του έργου.
Η Τεχνική Εταιρία Καψάλης «τρέχει» τις διαδικασίες και ο Παναγιώτης Καψάλης αναφέρεται στις ενέργειες που γίνονται: «Βρισκόμαστε στη διαδικασία αδειοδότησης, ετοιμάζοντας σχέδια, μελέτες, εκθέσεις, που πρέπει να κατατεθούν αρχικά στο Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής. Είναι μια πολύπλοκη διαδικασία, αφού πρέπει να εγκριθούν από έξι επιτροπές συνολικά. Γίνεται όλη η διαδικασία από την αρχή. Αυτό που το 2011 είχε φτάσει κοντά στην ολοκλήρωσή του και απαιτούνταν απλά κάποιες υπογραφές, τώρα απαιτεί ξανά πολύ δουλειά και χρόνο, αφού η διαδικασία έχει γίνει περισσότερο πολύπλοκη».

Το διάστημα που θα χρειαστεί μέχρι την έναρξη των έργων, είναι ακόμα νωρίς να προσδιορίσει: «Δίνουμε μάχες για να προλάβουμε. Στόχος μας είναι στις αρχές του καλοκαιριού να έχουμε τις άδειες. Σε ότι αφορά τα έργα, θα χρειαστεί περισσότερο από ένας μήνας για την τοποθέτηση του σκέπαστρου».

skep3


ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ: Ξεκινούν έξι εργολαβίες συντήρησης του οδικού δικτύου συνολικού ύψους πάνω από 8 εκατομμύρια ευρώ








ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Τρίτη 29 Μαρτίου 2016
Δελτίο Τύπου


Ξεκινούν έξι εργολαβίες συντήρησης του οδικού δικτύου συνολικού ύψους πάνω από 8 εκατομμύρια ευρώ

Συνολικά έξι εργολαβίες σε Αχαΐα, Αιτωλοακαρνανία και Ηλεία που ξεπερνούν σε προϋπολογισμό τα 8.000.000 ευρώ, ξεκινούν άμεσα από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με μόνο στόχο τη συντήρηση του εθνικού οδικού δικτύου, την σήμανση και κυρίως την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας των συμπολιτών μας.
Πρόκειται για μία σειρά σημαντικών αποφάσεων που έλαβε η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας στην τελευταία της συνεδρίαση, υπό την προεδρία του Αντιπεριφερειάρχη Οικονομικών Χαράλαμπου Αριστειδόπουλου, έπειτα από την εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Γιάννη Λύτρα.
Συγκεκριμένα αποφασίστηκε:

Την Πέμπτη 31 Μαρτίου το στερνό αντίο στον συγχωριανό μας Τάκη Κατσίκα στο Γ' κοιμητήριο Αθηνών στις 11:00



Ο Τάκης Κατσίκας  εργάζονταν για πολλά χρόνια  στη διακίνηση του Τύπου στο "Αθηναϊκό Πρακτορείο Τύπου" και ήταν δραστήριος, ανήσυχος, δημιουργικός, καλοσυνάτος, ευγενικός και αγαπητός. 
Ήταν πάντα δίπλα σε όλους τους Ξηρομερίτες  στήριζε το πολιτιστικό Σύλλογο Μπαμπίνης μέχρι τελευταία στιγμής σε όλες του τις δράσεις. 

Καλός Πατριώτης, εξαίρετος φίλος, συνεργάτης του blog Mπαμπίνη ΙΝ καθώς μας έδωσε φωτογραφικό υλικό από το προσωπικό του αρχείο που δημοσιεύσαμε σε παλαιότερες αναρτήσεις.

ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΦΙΛΕ ΤΑΚΗ ΘΑ ΣΕ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ

Kαλειδοσκόπιο οργανωμένο κέντρο αποκατάστασης


Το καλειδοσκόπιο είναι ένα οργανωμένο κέντρο αποκατάστασης. Απευθύνεται σε παιδιά που παρουσιάζουν αναπτυξιακές δυσκολίες. Στόχος μας το ευαίσθητο άγγιγμα στο παιδί, κύρια μέριμνα μας η εξέλιξη και ανάπτυξη των ικανοτήτων του.


Ελένη Τσακαλογιάννη

Παιδοψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός



Περισσότερα  ΕΔΩ

Έφυγε από τη ζωή ο Τάκης Κατσίκας



Έφυγε από την ζωή σήμερα σε ηλικία 62 ετών,  ο συγχωριανός μας Δημήτρης (Τάκης )Κατσίκας . Ας είναι ελαφρύ το χώμα  που θα τον σκεπάσει. Τα θερμά μας συλλυπητήρια στην οικογένεια του. Αιωνία του η μνήμη..... 

καλό ταξίδι φίλε Τάκη


Νίκος Πλακίδας ...Οι φορεσιές μου στο θέατρο ΔΟΡΑ ΣΤΡΑΤΟΥ 13 -6-2016





Το Χοροθέατρο «Δόρα Στράτου» σε συνέχεια την επιτυχημένης εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε πέρσι διοργανώνει το Σάββατο 11-6-2016 στο Λόφο Φιλοπάππου παράσταση αφιερωμένη στον εξωτερικό συνεργάτη του Νίκο Πλακίδα με θέμα:
«Οι φορεσιές μου ξαναχορεύουν»
Συγκροτήματα από όλη την Ελλάδα θα χορέψουν φορώντας φορεσιές φτιαγμένες στο εργαστήρι του Νίκου Πλακίδα.

Οπως γνωρίζετε, το Θέατρο Ελληνικών Χορών "Δόρα Στράτου" είναι ένας οργανισμός μοναδικός στο είδος του στον κόσμο γιατί συνδυάζει καθημερινές παραστάσεις, συλλογή μουσειακών φορεσιών, εκπαιδευτικά προγράμματα, εθνογραφική έρευνα και εκδοτικό έργο. Γι' αυτό είναι σεβαστό από τους ανθρώπους του χορού σε παγκόσμια κλίμακα.
Το ιστορικό μας θέατρο κλείνει φέτος 63 χρόνια προσφοράς και προβολής του λαϊκού πολιτισμού σαν το ζωντανό μουσείο του ελληνικού χορού.
FOTO από την περυσινή επιτυχημένη εκδήλωση 








Πληροφορίες στα γραφεία του θεάτρου κ. Καλαντζής τηλ. 210 3244395
και στον Ν". Πλακίδα τηλ. 26320 93218 κιν. 6944 597 80

Με μεγάλη επιτυχία το γλέντι του Λαογραφικού Πολιτιστικού Ομίλου ¨ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ¨




Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία το γλέντι του Λαογραφικού Πολιτιστικού Ομίλου ¨ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ¨ χθες Σάββατο 26 Μαρτίου στο Κτήμα Amaro με καλή παραδοσιακή μουσική από τους ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΛΑΛΕΖΑ και τον ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΑΡΚΑΔΟΠΟΥΛΟ! μεγάλη ήταν η παρουσία φίλων της παράδοσης μεταξύ αυτών ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μπαμπίνης Φώτης Κομπλίτσης  και ο πρώην πρόεδρος Κώστας Μασαλής









Ο Λαογραφικός Πολιτιστικός Όμιλος ¨ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ¨
είναι ένα σωματείο που επί είκοσι τρία συναπτά έτη υπηρετεί με σεβασμό την παράδοση και είναι μία από τις λιγοστές οάσεις δημιουργίας στο άνυδρο πολιτιστικό τοπίο του Νομού μας.
Αποτελεί κύτταρο συλλογικότητας και συνοχής για την περιοχή μας, σκύβει με ευλάβεια στην πολιτιστική μας κληρονομιά κρατώντας ζωντανά ήθη, έθιμα, παραδόσεις (χορός, μουσική, δρώμενα).
Επίσης διδάσκει χορούς από όλες τις περιοχές της πατρίδας μας  και είναι ένας από τους καλύτερους πρεσβευτές της Αιτωλοακαρνανίας όταν τα τμήματά του παρουσιάζουν τα προγράμματά τους σε διάφορα φεστιβάλ.
Παράλληλα η ¨ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ¨ διατηρεί πολύ στενές σχέσεις με το χωριό μας αφού κατ’ επανάληψη έχει πλαισιώσει αφιλοκερδώς τις πολιτιστικές μας εκδηλώσεις.
Επιπρόσθετα, πολλά τέκνα της Μπαμπίνης συμμετέχουν στα χορευτικά και θεατρικά δρώμενα του Ομίλου.

ΑΡΗΣ ΜΠΙΤΣΩΡΗΣ

foto: Κώστας Μασαλής 



Αλλαγή ώρας (Θερινή) 2016

Συγκεκριμένα, από το πρωί της ερχόμενης Κυριακής, 27 Μαρτίου 2016, εφαρμόζεται και στη χώρα μας το μέτρο της θερινής ώρας. Έτσι, στις 03:00 το πρωί οι δείκτες των ρολογιών πρέπει να μετακινηθούν μία ώρα μπροστά, δηλαδή στις 04:00, με την ημέρα να μεγαλώνει.


Η επαναφορά της ώρας στην κανονική θα γίνει την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου,  2016.

Με λαμπρότητα γιορτάστηκε η 25η Μαρτίου και ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου στη Μπαμπίνη



 Tελέσθηκε πανηγυρική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου χοροστατούντος του πατηρ  Κω/νου Φλωρόπουλου - επίσημη δοξολογία στην οποία παρευρέθηκαν πολλοι συγχωριανοί μας  και εκ μέρους της Τ/Κ  ο πρόεδρος Θεόδωρος Ζαρκαδούλας.
 
Ακολούθησε η επιμνημόσυνη δέηση και η κατάθεση στεφάνων στο μνημείο των πεσόντων από την τοπική αρχή , και τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου.






foto: Δ.ΚΑΤΕΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

Ο πρώτος εορτασμός της 25ης Μαρτίου


Η 25η Μαρτίου καθιερώθηκε ως εθνική εορτή της χώρας μας στις 15 Μαρτίου 1838, με διάταγμα του βασιλιά Όθωνα, που εκτελούσε παράλληλα και τα καθήκοντα του πρωθυπουργού εκείνη την περίοδο. Η πρόταση του Γραμματέα της Επικρατείας (Υπουργού) επί των Εκκλησιαστικών και της Δημόσιας Παιδείας, Γεωργίου Γλαράκη (ηγετικού στελέχους του κόμματος των Ναπαίων ή Ρωσικού Κόμματος), έγινε αμέσως δεκτή από τον Όθωνα, που την είδε και ως μία ευκαιρία να αυξήσει τη δημοτικότητά του.
Στο βασιλικό διάταγμα αναφέρεται μεταξύ άλλων: 
...Θεωρήσαντες ότι η ημέρα της 25ης Μαρτίου είναι λαμπρά και καθ’ αυτήν εις πάντα Έλληνα δια την εν αυτή τελουμένην εορτήν του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, είναι προσέτι λαμπρά και χαρμόσυνος δια την κατ’ αυτήν την ημέραν έναρξιν του περί της ανεξαρτησίας αγώνος του ελληνικού Έθνους, καθιερούμεν την ημέραν ταύτην εις το διηνεκές ως ημέραν εθνικής εορτής.
Ο πρώτος εορτασμός της εθνικής επετείου έγινε λίγες ημέρες αργότερα, σύμφωνα με το πρόγραμμα που κυκλοφόρησε στις 18 Μαρτίου. Οι 21 κανονιοβολισμοί το σούρουπο της παραμονής ήταν το προανάκρουσμα. Με την ανατολή του ήλιου ρίφθηκαν εκ νέου 21 κανονιοβολισμοί, ενώ μία μπάντα, που γυρνούσε στους δρόμους της Αθήνας, υπενθύμιζε στους κατοίκους της πρωτεύουσας τη μεγάλη ημέρα.
Στις 8 το πρωί, στρατιωτικά τμήματα παρατάχθηκαν στους δρόμους μεταξύ των των Ανακτόρων (σημερινό κτίριο της Βουλής) και της εκκλησίας της Αγίας Ειρήνης (επί της οδού Αιόλου), όπου θα τελούνταν η επίσημη δοξολογία. Μία ώρα αργότερα, ο Όθωνας και η Αμαλία, ντυμένοι με παραδοσιακές ενδυμασίες, έφθασαν με άμαξα στον καθεδρικό ναό της Αθήνας, επευφημούμενοι από το πλήθος, που είχε συρρεύσει από κάθε γωνιά της Αττικής. Στη δοξολογία παρέστησαν οι αρχές της πόλης, εκπρόσωποι των συντεχνιών και μέλη του διπλωματικού σώματος. Το τέλος της δοξολογίας σήμαναν 21 κανονιοβολισμοί και οι βασιλείς υπό τις συνεχείς επευφημίες του πλήθους πήραν το δρόμο της επιστροφής για το παλάτι.
Το ραντεβού του κόσμου δόθηκε στην Πλατεία του Παλατιού (σήμερα η ευρύτερη περιοχή της πλατείας Συντάγματος), όπου ο Δήμος Αθηναίων είχε στήσει ένα τρόπαιο και γύρω του στήθηκε ένα τρικούβερτο γλέντι μέχρι πρωίας, όπως έγραψαν οι εφημερίδες της εποχής.
Την παράσταση έκλεψε μία ηλικιωμένη κυρία, ονόματι Λέκκα, η οποία θέλησε να σύρει πρώτη το χορό «Σταματήσατε, παιδιά μου, εις εμέ ανήκει ν’ αρχίσω τον χορό, διότι εις αυτό το έδαφος πρόσφερα δύω ανδρείους αδελφούς και τον μοναχόν υιό μου». Της επετράπη να σύρει το χορό, παρότι γυναίκα, «και με δάκρυα στα όμματα συνεχόρευε και συναγάλλετο με τους Έλληνας» (προφανώς ήταν Αρβανίτισσα). Η εικόνα αυτή έκανε μεγάλη εντύπωση στην παρευρισκόμενη γερμανίδα Γιούλια φον Νόρντενπφλιχτ (κυρία επί των τιμών της βασίλισσας Αμαλίας), η οποία δεν δίστασε να την παρομοιάσει με αρχαία Σπαρτιάτισσα.
Όλη την ημέρα η Αθήνα ήταν ένα πανηγύρι, σύμφωνα με τον Τύπο. Το βράδυ φωταγωγήθηκαν με φανούς η Ακρόπολη, τα δημόσια κτίρια, αλλά και πολλά σπίτια. Μεγάλη εντύπωση στους Αθηναίους έκανε ο σχηματισμός ενός μεγάλου φωτεινού σταυρού σε μια πλευρά του Λυκαβηττού.

Οι κοινωνικοί συντελεστές της Επανάστασης




Του Σπ. Ι. Ασδραχα*

Νομίζω (για να αμβλύνω μια αξιωματική διατύπωση) ότι ο πιο απλόχωρος και πολυεπίπεδος απομνημονευτής της επανάστασης του 1821 είναι ο Νικόλαος Κασομούλης (1797-1871. Γράφει από το 1832 ώς το 1861). Δευτεραγωνιστής, βέβαια, δεν αφηγείται τον βίο του, ούτε τονίζει την προσφορά του: ο βίος του διαχέεται στην αφήγησή του, δεν γίνεται αυτοβιογραφία· είναι ένας άκεντρος βίος. Παρατηρεί, περιγράφει, σχολιάζει και κρίνει μέσω της περιγραφής, αλλά συγχρόνως έχει ένα ιστοριογραφικό σχέδιο. Τον ενδιαφέρουν τα πριν από την επανάσταση, γι' αυτό και προτάσσει στα Στρατιωτικά του ενθυμήματα ένα κεφάλαιο για τον αρματολισμό: «δομιστικά» συγκροτημένο, μας εισάγει στο μεγάλο ζήτημα της συγκρότησης των ανθρώπων των όπλων και της βίας σε κοινωνικά μορφώματα με κυριαρχική ικανότητα: πρόκειται για το συνάλληλο δίπολο των αρματολών και των κλεφτών, για τις αντίπαλες σχέσεις τους με τα παράλληλα εξουσιαστικά μορφώματα, εκείνα των κοινοτικών αυθεντιών· αντίπαλες σχέσεις με έκδηλες τις συγκλίσεις, ακόμη και τις αφομοιώσεις. Και τα δύο συστήματα κυριαρχικής ικανότητας ανήκαν στην κατακτημένη κοινωνία, των χριστιανών ραγιάδων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Οικονομικώς ομόλογοί τους ήταν και οι μουσουλμάνοι ραγιάδες, ο κοσμάκης της αγροτικής μονοτονίας. Ο Κασομούλης έχει συνείδηση της αναλογίας αυτής και του συνδρόμου της, δηλαδή των συμβιωτικών σχέσεων. Αλλά σε τούτο το σημείωμα δεν αναφερόμαστε σ' αυτά.

Από «εχούμενο» σπίτι

Ο Κασομούλης ήταν εγγράμματος κι από «εχούμενο» -όπως λένε την Κέρκυρα- εμπορικό σπίτι. Η ελληνομάθειά του δεν ήταν τόση ώστε να εκφράζεται στη λόγια κοινή χωρίς ασυνταξίες και αναπόδοτους εκφραστικούς τρόπους. Ο εκδότης του (1939-1941), ο Γιάννης Βλαχογιάννης, αποκατάστησε τα ελλιπή της διατύπωσης του Κασομούλη, χωρίς να αλλοιώνει το κείμενο αλλά παρεισφρέοντας σ' αυτό (με διακριτικά σημάδια) επεξηγήσεις. Ισως υπάρχει πλησμονή αυτών των διασαφηνίσεων και ίσως μια παρέμβαση στη στίξη να έκανε το κείμενο ζωντανότερο. Αλλά και πάλι δεν αναλώνεται σε αυτά τα ζητήματα τούτο το σημείωμα· κάτι διαφορετικό θέλει να θυμίσει.

Από το 1924 ο Γιάννης Κορδάτος (χωρίς να είναι ο πρώτος) με το έργο του «Η κοινωνική σημασία της Επαναστάσεως του 1821» πρότεινε την ερμηνεία ότι η επανάσταση ήταν αστική· ως μαρξιστής όφειλε να δείξει τους οικονομικούς όρους αυτής της αστικής επανάστασης: τους βρήκε στην άνθηση του εμπορίου το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα. Δεν ήταν ο μόνος. Ο αντίλογος (βίαιος συνήθως) ήρθε από δύο πλευρές: η μία από το ακαδημαϊκό κατεστημένο, η άλλη από την κομματική (δηλαδή κομμουνιστική) τελεολογία. Και πάλι, δεν πρόκειται να συζητήσουμε γι' αυτά τα χιλιοειπωμένα ζητήματα. Θα μείνουμε στην κατάθεση του Κασομούλη που, εξυπακούεται, δεν τον απασχολούσαν (δεν ήταν δυνατό να τον απασχολούν) τέτοια ζητήματα: είναι ένας αθώος μάρτυρας.

Αλλά τι σημαίνει «αθώα» μαρτυρία; Αθώα μπορεί να θεωρηθεί από όποιον αναζητά μια επιβεβαίωση του δικού του σκεπτικού, της δικής του ερμηνευτικής πρότασης, από κάποιον που δεν μετέχει στη δική του προβληματική και στη θεωρητική της γενεαλογίας. Ο Κασομούλης δεν καταθέτει «αθώα», μετέχει σε έναν ανάλογο προβληματισμό και επιστρατεύει για να στηρίξει την άποψή του τα συμπεράσματα της προσωπικής του παρατήρησης, της «φωνής» των γεγονότων. Δεν θεωρητικολογεί, φέρνει παραδείγματα: τα γεγονότα είναι αποδείξεις. Ολα αυτά δεν είναι αυτοφυή και πίσω τους υπάρχει μια παιδεία που δεν αναδύεται παρά εμμέσως, όταν λόγου χάρη εκτιμά τα όρια των στρατιωτικών ηγετών και επικαλείται τον Ονήσανδρο - τον ίδιον είχε σκεφτεί και ο Κοραής.

Οι κρίσεις του σχετικά με τους κοινωνικούς συντελεστές της επανάστασης του 1821 διατυπώνονται σε ένα έξω από την αφήγησή του σημείωμα· ας το παραθέσουμε:

Αρχίζει αναφερόμενος στην Ιστορία του Αμβρόσιου Φραντζή (1839-41). Ο πρωτοσύγκελλος, ο Αμβρόσιος, λέγει ότι στην Πελοπόννησο την επανάσταση την εξαπέλυσαν το ιερατείο, οι προεστοί και ο λαός (ο τελευταίος χωρίς διάκριση, θα σχολιάσει ο Κασομούλης). Δεν τον αναιρεί ως προς τα πελοποννησιακά, αλλά διατυπώνει τη δική του άποψη ως προς τον υπόλοιπο επαναστατημένο χώρο. «Ημείς καθώς γνωρίζομεν εις την Στερεάν Ελλάδα, και εις τας νήσους ακόμη, πολλά ολίγοι ενήργησαν εκ μέρους των Αρματωλών και των προεστώτων, και ολίγοι από τους αρχιερείς και ιερείς. Μάλιστα έχομεν παράδειγμα τον Ζαφειράκην πρώτον Ναούσσης, όστις υποπτευθείς την αποβολήν του επρόδωσεν τον Υπατον, τον Τζολάκογλουν παρομοίως και τους προεστούς ακόμη του Μαυρίλου, τους οποίους εφόνευσαν οι Κοντογιανναίοι, ότι ούτοι όχι μόνον δεν έλαβον μέρος, αλλά κατεδίωξαν και τους εταιριστάς. Τουναντίον δε ενήργησαν την Επανάστασιν έμποροι-τεχνίται από διάφορα επαγγέλματα, οίτινες τρέχοντες εις ξένους τόπους, Ευρώπην και ανατολικήν και ευρωπαϊκήν Τουρκίαν, εγνώριζον την δύναμιν των Οθωμανών και είχον την τόλμην να αδράξουν τα όπλα εναντίον των. Ας εξετάση διακεκριμένως οποιοσδήποτε έλαβεν μέρος εις την Επανάστασιν, και θέλει ιδεί ότι η τάξις των ξενιτευμένων λογιωτάτων και εμπόρων είναι ήτις πρώτη ετόλμησεν και εκίνησεν τον μοχλόν τούτον και έμβασεν και τους Προεστούς και Αρματωλούς εις τα αίματα».

Οι ξενιτεμένοι

Το παράθεμα είναι σαφές αυτοπροσδιοριζόμενο ή αυτοχαρακτηριζόμενο. Σαφές, γιατί λέγει ότι μια άλλη «τάξη» και όχι ό,τι αποκαλούμε παραδοσιακή κοινωνία μπορούσε ελλόγως να υποκινήσει την επανάσταση, η τάξη εκείνων που ζούσαν έξω από τα γεωγραφικά όρια στα οποία ξέσπασε και μερικώς εδραιώθηκε η επανάσταση - δηλαδή η «τάξη» των εμπόρων και των λογίων που γνώριζαν από μέσα την κατάσταση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Αυτοκαθοριζόμενο και αυτοπεριοριζόμενο το παράθεμα, γιατί δεν εξηγεί τους λόγους που λαμπάδιασαν την «τόλμη». Ας διασαφηνίσω: αυτά ως προς το παράθεμα, όχι ως προς το συνολικό έργο του Κασομούλη.

Αυτοί οι ξενιτεμένοι (που είχαν τα μάτια τους στραμμένα στη γενέτειρα και μαζί με τα μάτια τους την ψυχή τους), τολμώντας κατάφεραν να συμπαρασύρουν τις τοπικές αυθεντίες, μολονότι εξ ορισμού αντίθετες στον επαναστατικό ξεσηκωμό. Επισημαίνει εν παρόδω τις αντιθέσεις αυτών των αυθεντικών, πολιτικών και «πολεμικών» - Κοντογιανναίοι ως προς τις δεύτερες, Χατζίσκοι (οι προεστοί του Μαυρίλου) ως προς τις πρώτες, τούτοι κι εκείνοι Αγραφιώτες. Ας μη μένουμε στους οικονομικούς καθορισμούς κι ας μεταγράψουμε την τόλμη: είναι το προφανές προϊόν μιας ιδεολογίας, φορείς της οποίας ήταν, όπως λέγει, οι εμποροβιοτέχνες και οι λόγιοι: αυτοί εθνικοποίησαν την επανάσταση, αλλά ο Κασομούλης δεν εννοιολογεί σ' αυτό το παράθεμα, αλλά διαπιστώνει παραδειγματολογώντας με όσα ξέρει. Η κατάθεσή του ωστόσο είναι εντάξιμη σε μια ερμηνεία, αφού προηγουμένως διασαφηνιστούν τα κίνητρα αυτής της κατάθεσης. Ο Κασομούλης δεν υπερασπίζεται την «τάξη» του· ο ίδιος όταν γράφει και πριν είναι στρατιωτικός και συνάσσει στρατιωτικά ενθυμήματα.

Δευτεραγωνιστής

Κατέχεται από το σύμπλεγμα του δευτεραγωνιστή; Θα δίσταζα, έστω και ως δοκιμή, να αποτολμήσω να εξαπολύσω ψυχαναλυτικές σαπουνόφουσκες. Λέγω απλώς ότι μας παρέχει μια σχετικώς πρώιμη μαρτυρία, ρητή όμως, ως προς τους κοινωνικούς, σε επέκταση ταξικούς συντελεστές της επανάστασης του '21. Δεν είναι βέβαια ο μόνος. Κάθε κατάθεση έχει την ενδοχώρα της κι εκείνη του Κασομούλη μπορούμε να την ανασυνθέσουμε από το μακρύ του αφήγημα. Υπάρχουν και άλλες αποσπασματικές και μάλιστα έμμεσες. Θα ανασύρω μια απ' αυτές.

Ενας ξηρομερίτης που λέγεται ότι πρόκοψε με το εμπόριο στη Ρωσία, στέλνει (σύμφωνα με ένα χρονικό) στην πατρίδα του, την Μπαμπίνη Ξηρομέρου, στις αρχές της επανάστασης του 1821 κάποια έντυπα (ίσως και χειρόγραφα ανάμεσά τους): τον Θούριο του Ρήγα, την προκήρυξη του Αλέξανδρου Υψηλάντη και δύο «φυλλάδες» του Κοραή - την Αδελφική Διδασκαλία και την Ελληνική Νομαρχία, τα έργα δηλαδή που προοιωνίζονται την επανάσταση κι εκείνα που την εκφράζουν. Ο μπαμπινιώτης χρονογράφος δεν προσφέρεται ως εξωτερικό τεκμήριο για την προσγραφή της πατρότητας της Ελληνικής Νομαρχίας στον Κοραή· μαρτυρεί ωστόσο μια πρόσληψη για την πατρότητα αυτού του έργου, πριν αρχίσουν οι ατελέσφορες συζητήσεις γύρω απ' αυτήν. Επικαλέστηκα αυτό το ακραίο παράδειγμα, για να υποσημάνω τα άρρητα των μαρτυριών, την ενδοχώρα, στην περίπτωσή μας, της κατάθεσης του Νικολάου Κασομούλη.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ(ΑΡΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ)

* Ο κ. Σπ. Ι. Ασδραχάς είναι ιστορικός.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σημαντικές υπηρεσίες πρόσφεραν οι ξενιτεμένοι μπαμπινιώτες όπως ο Κώστας Ραφτόπουλος και ο Πάνος Κωστόπουλος από τη Βλαχία και Ρωσία αντίστοιχα. Ο Ραφτόπουλος ήταν στον Ιερό λόχο μαζί με τον Υψηλάντη και ο Κωστόπουλος ήταν μέλος της φιλικής εταιρείας και έστειλε στον Κατσαράκη στο χωριό την Ελληνική Νομαρχία, την Διδασκαλία τον πρώτο λόγο του Υψηλάντη, δύο βιβλία του Κοραή, και τον Θούριο του Ρήγα.

Από το βιβλίο ΜΠΑΜΠΙΝΗ ΑΡΧΑΙΕΣ ΦΟΙΤΙΕΣ) Γεώργιος Μπαρμπαρούσης


ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ Ο ΧΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΑΤΟΥΝΑΣ ''Φίλιππος ο Ακαρνάν''









Σε ένα όμορφο περιβάλλον πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία ο ετήσιος χορός του Συλλόγου Κατουνιωτών Αθήνας «Φίλιππος ο Ακαρνάν», την Κυριακή  20/03/2016 το μεσημέρι στη Ταβέρνα-Μεζεδοπωλείο«Ο ΑΓΓΕΛΟΣ» στο Χαϊδάρι . Οι Κατουνιώτες και οι φίλοι τους ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του νεοσύστατου Διοικητικού Συμβουλίου και επιβραβεύοντας όπως όλα δείχνουν τις προσπάθειες του Συλλόγου και γλέντησαν ως αργά το βράδυ, με την καταπληκτική ορχήστρα του κέντρου που ξεσήκωσε τους παρευρισκόμενους με τον Βασίλη Μαρκόπουλο στο κλαρίνο τούς Ξηρομερίτες (Δάσκαλο)Βασίλη Κολοβό και Θανάση Αναγνωστέλο στο δημοτικό τραγούδι































Katounanews
foto: Βαγγέλης Κουτιβής
.....................................................................................................................