«Παλιές κουβέντες και γνώριμες φράσεις που ακούγονται έως και σήμερα στα χωριά μας»

       




του Αποστόλη Κομπλίτση

 Απογευματινή συνομιλία μετά το  Πάσχα  σε γειτονιά του χωριού μας.
   Καλ΄σπέρα  Αθηνιά.
   Γειάς΄ Σταυρούλα , τι κάν΄ς;
   Τι να κάνου;  Να, είχα πάει να κλείσου τς ΄κότις γιατί πααίν΄εικήν η μαγκούφα η αλπού κι μας έχει παρασουλίς. Ησίς τι κάντι ; Τι να εφκιάσατι σήμηρα;
   Τι να φκιάσουμε; Τόσις μέρις μας είχη πηρουνιάς΄του κρύου, μας σήκους αίρης. Κι σήμηρα πούβγαλη  λίγου ήλιου κόλσαμι του φούρνου κ΄εφκιάσαμι ένα μπριάν΄, έρξαμι κι κανιά δικαριά αυγά στ΄χόβολ΄κι πιτουκούλουρου κι καταφχαριστηθήκαμι του φαϊ. Ε, τώρα  για το  βράδ΄ας πάρνι σουβλάκια. Δε ματαμα’ι’ρεύου…
    Τι να καν΄ς ;  γιαιάμ  πρόβλημα αυτό του καθημερινό φαϊ.  Άι γιάς τώρα.

Πολύ μεγάλη η συμμετοχή στην προεκλογική ομιλία του Γαλούνη στην Αθήνα




Ο Ερωτόκριτος Γαλούνης, υποψήφιος Δήμαρχος Ξηρομέρου και  επικεφαλής του συνδυασμού «ΔΥΝΑΤΟ ΞΗΡΟΜΕΡΟ Πρώτα ο πολίτης», μίλησε στους ετεροδημότες της Αθήνας  και  παρουσίασε τους υποψηφίους  συμβούλους του συνδυασμού του, στην συγκέντρωση που πραγματοποιήθηκε σήμερα  το μεσημέρι Κυριακή 11 Μαΐου 2014, στο ξενοδοχείο Divani Caravel Hotel.

    Κατά την ομιλία του, ο επικεφαλής του συνδυασμού Ερωτόκριτος Γαλούνης,αφού ευχαρίστησε τους πολυάριθμους ετεροδημότες για την μαζική τους προσέλευση, αναφέρθηκε στην κρισιμότητα της επικείμενης εκλογικής αναμέτρησης καλώντας τους ταυτόχρονα να δώσουν μία ακόμη μάχη, αυτή τη φορά στις κάλπες την προσεχή Κυριακή.......

xiromeronews

ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑ ΞΗΡΟΜΕΡΙΤΩΝ- Η συνάντηση με τους ετεροδημότες έδειξε: Δήμαρχο Ξηρομέρου τον Ηλία Γεωργαλή






Ως νέο Δήμαρχο Ξηρομέρου τον Ηλία Γεωργαλή, επικεφαλή του συνδυασμού «ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑ ΞΗΡΟΜΕΡΙΤΩΝ», πιθανόν και από τον πρώτο γύρο των Δημοτικών εκλογών της 18ης Μαΐου,  έδειξε η συνάντηση με τους Ξηρομερίτες ετεροδημότες της Αθήνας.

Αυτό,  γιατί είναι γενικό αίτημα και απαίτηση πλέον των δημοτών η ΑΛΛΑΓΗ  ΠΟΡΕΙΑΣ του Δήμου, πράγμα που μπορεί να εγγυηθεί, από τους διεκδικητές του δημαρχιακού θώκου, ΜΟΝΟ ο Ηλίας Γεωργαλής και η ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑ ΞΗΡΟΜΕΡΙΤΩΝ.

Για να αφήσουμε πίσω τη στασιμότητα και την υπανάπτυξη για να ξεχάσουμε πρακτικές που μας πληγώνουν

Για να μπούμε στο δρόμο της ανάπτυξης της προόδου και της αλληλεγγύης

Για να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας

xiromeronews


Μεγάλη η επιτυχία της προεκλογικής συγκέντρωσης της Ντίνας Σαμαρά στην Αθήνα






 Μεγάλη επιτυχία σημείωσε χθες Σάββατο 10 Μαίου 2014, η προεκλογική συγκέντρωση της Ντίνας Σαμαρά, υποψήφιας Δημάρχου Ξηρομέρου, στην Αθήνα (στο ξενοδοχείο NOVOTEL ATHENES), στην Αθήνα όπου μπροστά σε πλήθος ετεροδημοτών που κατέκλυσαν την αίθουσα, ανέλυσε το πρόγραμμα και τις προτάσεις του συνδυασμού «ΤΟ ΞΗΡΟΜΕΡΟ ΑΛΛΑΖΕΙ» για το δήμο Ξηρομέρου. 
        Η Ντίνα Σαμαρά μετέφερε το κλίμα αισιοδοξίας και νίκης της παράταξης στους ετεροδημότες της Αθήνας, παρουσιάζοντας παράλληλα τουςυποψηφίους συμβούλους του συνδυασμού…..

xiromeronews

¨Προικοσύμφωνο¨

       
Γράφει ο Απόστόλης Κομπλίτσης

Στη νεοελληνική οικογένεια τα παιδιά παντρεύονταν κατά σειρά
ηλικίας.0ι θυγατέρες προηγούνταν κι ακολουθούσαν τα παλικάρια, µε τη
σειρά τους κι αυτά. Ήταν ατιµωτικό για τον άντρα να παντρευτεί πρώτος
και ν’ αφήσει αδελφή µεγαλύτερη ή µικρότερη ανύπαντρη. Πολλά
παλικάρια έµεναν ανύπαντρα, γιατί δεν µπόρεσαν ν’ αποκαταστήσουν τις
αδελφές τους.
 Μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα (1920) η φροντίδα για τον γάµο
των παιδιών ήταν µέληµα και καθήκον των γονιών και µάλιστα του
πατέρα. Αυτός έπρεπε να δώσει την τελική συγκατάθεση, « να γίνει η
γνώµη του » , « να δώσει την ευχή του » .Το έθιµο αυτό στηριζόταν στο
αίσθηµα ευθύνης των γονιών να στεριώσουν κοινωνικά και οικονοµικά
τα παιδιά τους, που έφτιαχναν καινούργια οικογένεια ,και στην
υποχρέωση, που εθιµικά αναλάβαιναν, να δώσουν σ’ αυτά ένα µέρος
της περιουσίας τους, κινητής ή ακίνητης, µε τη µορφή της προίκας.
 Ο θεσµός της προικοδότησης των θυγατέρων είναι πανάρχαιος και
από τα οµηρικά χρόνια φτάνει µέχρι την εποχή µας .Για αιώνες
αµέτρητους από τα φυσικά και επίκτητα προσόντα της νύφης (οµορφιά,
ψυχική και πνευµατική καλλιέργεια κτλ.) το πρώτο που εξεταζόταν
ήταν η προίκα της. Η απροίκιστη ήταν κοινωνικά κατώτερη και
δύσκολα βρισκόταν γαµπρός να τη ζητήσει σε γάµο.
 Η γυναίκα δεν εργαζόταν. Τα βάρη του γάµου τα σήκωνε αποκλειστικά
και µόνο ο άντρας. Αυτός είχε την υποχρέωση να συντηρεί τη σύζυγό
του , ανάλογα µε την κοινωνική της θέση , και να µεγαλώνει , µε
ανάλογο τρόπο και πάλι , τα παιδιά του. Η προίκα της γυναίκας
αποτελούσε τη συνεισφορά της στον οικογενειακό προϋπολογισµό και
µια ελάφρυνση του συζύγου από τα οικονοµικά βάρη της οικογένειας.
 Από τα πρώτα βυζαντινά χρόνια ( 5ος αι. µ.Χ.) για τη σύσταση της
προίκας συντάσσονταν προικώα έγγραφα. Η συνήθεια αυτή κράτησε
σε όλη τη βυζαντινή περίοδο και συνεχίστηκε στα χρόνια της
Τουρκοκρατίας .Τα έγγραφα αυτά ονοµάζονταν προικοσύµφωνα (αλλού
προικοχάρτια, αρραβωνοχάρτια κτλ.) και στα χρόνια της Τουρκοκρατίας
συντάσσονταν από κληρικούς, ιερείς ή µοναχούς, που εφάρµοζαν το
οικογενειακό δίκαιο στους υπόδουλους Έλληνες. Η σύνταξή τους
γινόταν πάντα µε παρουσία µαρτύρων, που ήταν υποχρεωµένοι να
υπογράψουν το προικοσύµφωνο. Το προικοσύµφωνο συντασσόταν πριν
από τον γάµο. Η προίκα παραδινόταν στον γαµπρό πριν από τη στέψη.
Περιλάµβανε είδη ρουχισµού , έπιπλα, οικιακά σκεύη, κοσµήµατα, ζώα
(πρόβατα, βόδια ),νοµίσµατα κ.ά.. Περιλάµβανε βέβαια και όλα τα ακίνητα ( σπίτια, αµπέλια, χωράφια, ελαιοκτήµατα κτλ.),που
περιγράφονταν µε κάθε λεπτοµέρεια ( θέση, έκταση , γείτονες κτλ.).
 Ο σύζυγος είχε την υποχρέωση να διαχειρίζεται καλά την προίκα της
συζύγου και να φροντίζει για τη διατήρηση και την ακεραιότητά της. ∆εν
είχε το δικαίωµα να εκποιήσει ή µε άλλο τρόπο να παραχωρήσει κάποιο
από τα προικώα ακίνητα. Η κυριότητα των ακινήτων ανήκε στη σύζυγο
και µόνο την επικαρπία είχε ο σύζυγος .Αν πέθαινε ο σύζυγος ή αν
χώριζε το ανδρόγυνο, η προίκα έµενε στη γυναίκα ως ιδιοκτησία της. Αν
πέθαινε η σύζυγος, τότε ένα µέρος της προίκας κληρονοµούσε ο σύζυγος
και το µεγαλύτερο µέρος κληρονοµούσαν τα παιδιά. Αν το αντρόγυνο
δεν είχε αποχτήσει παιδιά, τότε η προίκα γύριζε στον προικοδότη, αν
ζούσε, ή στους νόµιµους κληρονόµους του. 

   Προικοσύμφωνο από το ( προσωπικό μου αρχείο)
   Χωρίς να αναγράφω όλο το κείμενο της  συμφωνίας    και τις διαδικασίες του συμπεθεριού.

   ένα ζευγάρ βόιδια (για να κάντι χουράφ)
   ένα σαμάρ
   μια σαμαρτρουχιά
  δύου ταϊσάρια υφαντά
  είκους γίδια κι του χουράφ΄πέρα τς λίμπις
  30 ουκάδες ασβέστ΄
   Ένα φουρτσέρ γιουμάτο ρούχα κι αλλαξιές:
      τσουράπια 
      μσουφόρια
      βρακιά
      σιγγούνια
      ρόμπις
      τσιμπέρια
     μπρουστουποδιές
     10 πήχις  τσίτια
       Κ΄απού σκτιά;
       δυο σαέζματα
      τέσσερις μπαντανίες
      δύου βελέντζις
      δύου απλάδια
      ένα  πανωφόρ΄
      δύου σακούλια
      δύου σώβρακα μάλλινα
  

Πρόγραμμα περιοδειών & ομιλιών Λαϊκής Συσπείρωσης ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ





ΤΡΙΤΗ 13-5-2014  ΠΑΛΑΙΟΜΑΝΙΝΑ-ΣΤΡΟΓΓΥΛΟΒΟΥΝΗ-ΠΗΓΑΔΙΑ
(Συμμετέχει κλιμάκιο της Λαϊκής Συσπείρωσης με επικεφαλής των υποψήφιο Δήμαρχο Ξηρομέρου Μάκη  Βότση)

ΤΕΤΑΡΤΗ 14-5-2014  ΠΑΝΑΓΟΥΛΑ –ΒΑΡΝΑΚΑΣ –ΚΑΝΔΥΛΑ
( ομιλία στο Μύτικα στις 9μ.μ από τον υποψήφιο Δήμαρχο Μάκη Βότση)

ΠΕΜΠΤΗ 15-5-2014 ομιλία στο Δημαρχείο στον Αστακό στις 9μ.μ από τον υποψήφιο Δήμαρχο Μάκη Βότση.


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ  16-5-2014  ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗ-ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ-ΣΚΟΥΡΤΟΥ-ΜΑΧΑΙΡΑ-ΜΠΑΜΠΙΝΗ
.....................................................................................................................